Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony NEX-5 en NEX-3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony NEX-5 en NEX-3

    Hallo,

    Ik heb een tijdje geleden al eens een berichtje op het forum gezet in verband met de aankoop van een DSLR toestel voor een beginnend fotograaf.
    Het is echter de grootte en complexe bediening van deze toestellen dat me wat afschrikt. Ik zou de camera zoveel mogelijk mee willen nemen. Nu heb ik een aantal dagen geleden kennis gemaakt met de sony NEX-5 en NEX-3.

    Wat denken jullie van deze fototoestellen voor een absoluut beginner? Is het een aanrader om zo een toestel aan te schaffen, volgens de verkoper kan je gelijkaardige kwaliteit en dingen doen als met een DSLR.

    Alvast bedankt voor de informatie

    Niels Van Endert

  • #2
    Re: Sony NEX-5 en NEX-3

    niet aan twijfelen, zijn vrij goede toestellen, NEX5 is iets robuuster gebouwd dan NEX3 en heeft full HD film mogelijkheden.

    Comment


    • #3
      Re: Sony NEX-5 en NEX-3

      Er loopt al een flinke draad over het onderwerp HIER. Ik raad je aan om die topic te volgen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #4
        Re: Sony NEX-5 en NEX-3

        Oorspronkelijk geplaatst door nielsvanendert Bekijk bericht
        Het is echter de grootte en complexe bediening van deze toestellen dat me wat afschrikt.
        De camera's zijn inderdaad kleiner, maar de bediening is exact hetzelfde(de dingen die je moet instellen) dan bij een DSLR, alleen bij de NEX moet je voor alles in het menu. Dit is volgens mij nog ingewikkelder als een DSLR, want daar moet je alleen onthouden want in te stellen, hier moet je ook nog onthouden hoe. BV de grote knop met scenestanden bovenop lijkt mij makkelijker en sneller te vinden als die knop in het menu.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Sony NEX-5 en NEX-3

          bediening NEX is vrij gemakkelijk en er zijn helpfuncties voorzien, is geen toestel voor techneuten maar voor mensen die hoogste beeldkwaliteit wensen en hun creativiteit wensen bot te vieren zonder rond te sleuren met kilo's lompe camera's en lenzen.
          zijn de camera's van de toekomst, DSLR in huidige vorm gaan stilaan van het toneel verdwijnen, zou ik nier meer als beginner in investeren.

          Comment


          • #6
            Re: Sony NEX-5 en NEX-3

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            bediening NEX is vrij gemakkelijk en er zijn helpfuncties voorzien, is geen toestel voor techneuten maar voor mensen die hoogste beeldkwaliteit wensen en hun creativiteit wensen bot te vieren zonder rond te sleuren met kilo's lompe camera's en lenzen..
            Wat heeft feit techneut te maken met een softwarematige danwel hardwarematige knop? Ik wil creatief fotograferen en dat kan met de NEX(en ook met de loodzware DSLR), maar het gaat erom dat je voor alles het menu in moet, bij een PEN leek mij het gewoon makkelijker te gaan. Het verschil heeft niks met klein/licht/groot/zwaar te maken, maar met een keuze(foute?) van Sony.
            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            zijn de camera's van de toekomst, DSLR in huidige vorm gaan stilaan van het toneel verdwijnen, zou ik nier meer als beginner in investeren.
            Ik heb meer apparaten van de toekomst gezien en zien verdwijnen en niet Sony, Oly en Pana bepalen wat de consument in de toekomst wil, maar de consument.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Sony NEX-5 en NEX-3

              Niels, je keuze hangt af van een paar vragen die je voor jezelf zal moeten beantwoorden :

              * Heb je dslr-beeldkwaliteit nodig ? Ja, dan kan je naar dslr of nex. Nee, dan kan je even goed bij compact of bridge blijven.
              * Wil je dslr-beelden via een zo licht en compact mogelijke oplossing, ook al heb je dan minder rechtstreekse bediening via knoppen, dan kan je best voor een nex kiezen. Je kan nog steeds alles aanpassen (belichting, enz.), maar wel via menu ipv specifieke knop/wiel op het toestel.
              * Wil je diezelfde beelden met het meeste gebruiksgemak qua bediening en snelste aanpassingsmogelijkheden (snel van sport naar portret naar landschap naar indoor naar..., met daarbij nog snel even wat over-/onderbelichten), dan kan je best naar een dlsr waarbij er ook weer varianten zijn met meer of minder knoppen, afhankelijk van hoe snel/flexibel je wil zijn.

              Ieder heeft andere behoeften, en voor mij vervangt een nex de dslr (nog) niet. Maar als voor jou het comfort van de compacte oplossing overweegt en je wil best eens in de menu gaan om de instelling van portret naar landschap te wijzigen, dan is een nex zeker te overwegen. Je kan het toestel trouwens ook op volautomatisch laten staan, en dan nog zal het resultaat beter zijn dan met een compactje, net als een dslr op volautomatisch.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Wat heeft feit techneut te maken met een softwarematige danwel hardwarematige knop? Ik wil creatief fotograferen en dat kan met de NEX(en ook met de loodzware DSLR), maar het gaat erom dat je voor alles het menu in moet, bij een PEN leek mij het gewoon makkelijker te gaan. Het verschil heeft niks met klein/licht/groot/zwaar te maken, maar met een keuze(foute?) van Sony.

                Ik heb meer apparaten van de toekomst gezien en zien verdwijnen en niet Sony, Oly en Pana bepalen wat de consument in de toekomst wil, maar de consument.
                Je moet wel weten dat Sony marktonderzoek heeft gedaan zowel wat bediening als wat vorm van de toestellen betreft. Zij bepalen niet de markt maar zij maken wat de markt (consument) vraagt. Nikon kent ondertussen ook de verlangens van de consument en gaat gelijkaardige compacte toestellen bouwen.

                Verkoop in Japan van NEX en MFT oversteeg juni de totale DSLR verkoop van Nikon, en Nikon DSLR's zijn nochtans heel populair in Japan.

                Bij NEX spreekt men niet meer over niets zegende technische termen als DOF maar over achtergrond onscherpte, iets wat iedereen begrijpt. Spreekt de taal van de gebruiker, en heeft een simpel eenvoudig goed doordacht menu systeem, dat weliswaar kan verbetert worden zoals alles denk ik. Maar dat is maar firmware, kan men elk moment wijzigen indien nodig. Ge moet niet nadenken welk knoppeke moet ik nu indrukken om dit of dat te doen, allemaal niet meer nodig, als is eenduidig en mooi afgestemd op de gebruiker.
                Ik zie omtrent gebruiksvriendelijkheid heel weinig klachten van gebruikers, integendeel, wel veel tralala van niet gebruikers.

                En in automatische mode's werkt de NEX verbluffend goed denk wat metering enzo betreft veel DSLR's er niet kunnen aan tippen.
                Last edited by puerte; 20 juli 2010, 13:36.

                Comment


                • #9
                  Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  . Zij bepalen niet de markt maar zij maken wat de markt (consument) vraagt..
                  Zij bepalen wat de consument wil, door de trend in hun vragenlijsten en enquêttes.
                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Bij NEX spreekt men niet meer over niets zegende technische termen als DOF maar over achtergrond onscherpte, iets wat iedereen begrijpt..
                  Scherptediepte is geen 'niets zeggende technische term', maar meer de waarheid als achtergrond onscherpte. Wat heeft de NEX als antwoord op de vraag: ik wil een onscherpe voorgrond of ik wil een stukje scherp in het midden van een balk?

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Ge moet niet nadenken welk knoppeke moet ik nu indrukken om dit of dat te doen, allemaal niet meer nodig, als is eenduidig en mooi afgestemd op de gebruiker..
                  Of je nu een knopje in moet drukken, een menutje moet aktiveren, je moet er over nadenken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Ik zie omtrent gebruiksvriendelijkheid heel weinig klachten van gebruikers, integendeel, wel veel tralala van niet gebruikers..
                  Nattuurlijk, iedereen met deze klachten wordt geen gebruiker. Ik heb er serieus over gedacht, maar alles via het menu

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  En in automatische mode's werkt de NEX verbluffend goed denk wat metering enzo betreft veel DSLR's er niet kunnen aan tippen.
                  En waarom denk je dat?
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    Je moet wel weten dat Sony marktonderzoek heeft gedaan zowel wat bediening als wat vorm van de toestellen betreft. Zij bepalen niet de markt maar zij maken wat de markt (consument) vraagt. Nikon kent ondertussen ook de verlangens van de consument en gaat gelijkaardige compacte toestellen bouwen.

                    Verkoop in Japan van NEX en MFT oversteeg juni de totale DSLR verkoop van Nikon, en Nikon DSLR's zijn nochtans heel populair in Japan.

                    Bij NEX spreekt men niet meer over niets zegende technische termen als DOF maar over achtergrond onscherpte, iets wat iedereen begrijpt. Spreekt de taal van de gebruiker, en heeft een simpel eenvoudig goed doordacht menu systeem, dat weliswaar kan verbetert worden zoals alles denk ik. Maar dat is maar firmware, kan men elk moment wijzigen indien nodig. Ge moet niet nadenken welk knoppeke moet ik nu indrukken om dit of dat te doen, allemaal niet meer nodig, als is eenduidig en mooi afgestemd op de gebruiker.
                    Ik zie omtrent gebruiksvriendelijkheid heel weinig klachten van gebruikers, integendeel, wel veel tralala van niet gebruikers.

                    En in automatische mode's werkt de NEX verbluffend goed denk wat metering enzo betreft veel DSLR's er niet kunnen aan tippen.
                    Ik heb zo'n Nex 5.. jij kennelijk niet.
                    Je bent een ongelofelijke bluffer.., zo goed als jij het voorstelt is dat ding helemaal niet man, je uitlatingen zijn misleidend.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                      kan Niels enkel aanraden van zulk toestel is te gaan uitproberen, kan hij best zelf uitmaken of het menu systeem hem bevalt of niet, mij en vele andere alleszins wel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                        Ik heb de NEX-3 kit met nog wat lenzen. (nex 5 kost 100€ meer, en HD filmen doe ik er momenteel niet mee)
                        De menu valt eigenlijk reuze mee, al zou ik wel wat aanpassingen willen zien. (maar dat telt ook voor iedere dslr natuurlijk)
                        Ik was ook eerst bang voor heel die heisa rond de menu's, maar de i-mode werkt super, dat ding ziet echt wanneer er tegenlicht is, portret of landschap, of macro, en daarbovenop is de achtergrond (defocus) kontrole wel handig, en geeft je de "ultieme" kontrole met een beperkte kennis van fotografie.
                        De A en S mode werkt gewoon zoals elke andere dslr, je draait aan het wieltje om diafragma te wijzigen.
                        M werkt gewoon zoals elke andere dslr.
                        De P mode heeft wel een beperking, geen P-shift, dat mis ik.
                        De grote van de lenzen valt misschien wel wat tegen, maar leg eens de kleinste nikon dslr met kitlens tegen de nex, en je zult zien dat het verschil nog steeds groot is.
                        Maar niet alles is perfekt, geen ingebouwe stabilistatie, de sluiter hoor je iets te hard vind ik, de auto iso kan je niet manipuleren, het toestel start langzaam op, de programma keuze zou met een wieltje beter zijn; enzovoort.
                        Maar dit zijn de gevolgen van een ver doorgedreven miniaturisatie, en een typisch eigenwijs denken van Sony.
                        Je hoort ook kritiek op de kitlenzen, maar ook daar moet je wel beseffen, dat in extreme omstandigheden, elke lens fouten gaat vertonen, en ook dat deze lenzen zeer goedkoop zijn, in de kit kost de 16mm 100€ (mijn lievelingslensje nu)
                        Stap een winkel binnen en probeer het toetsel zelf uit.
                        Pas dan ken je echt oordelen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                          Heeft er iemand op dit forum eigen ervaring met de 18-55 kitlens bij een NEX5?
                          Is die beter dan de 16mm (wordt erg veel over geklaagd ivm scherpte?)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            De grote van de lenzen valt misschien wel wat tegen, .
                            Vind je het raar?
                            De sensor bepaalt de grootte van de lens....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony NEX-5 en NEX-3

                              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                              Vind je het raar?
                              De sensor bepaalt de grootte van de lens....
                              Staat er ergens dat ik het raar vind?

                              Comment

                              Working...
                              X