Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera vreet CF kaarten...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Camera vreet CF kaarten...

De CompactFlash kaartlezer van mijn computer heeft recent - zonder dat het ik tijdig doorhad - een geheugenkaart beschadigd. Bleek dat een aantal pinnetjes is verbogen. Computer kon de kaart niet meer herkennen. En de camera (Sony A700) ook niet. Dat laatste had ik kennelijk nooit moeten proberen...

... want: ik heb vandaag een paar foto's gemaakt. Tijdens het reviewen van de plaatjes op LCD, bleek dat een aantal beelden niet zichtbaar te maken was ('non viewable'). Op de PC bleek een aantal bestanden deels uit een grijs vlak te bestaan, anderen waren 100% goed. Zonder gekheid: dat is vandaag met twee (!) geheugenkaarten gebeurd.

Vraag in lichte paniek: wat nu?

- Is het zo dat mijn camera ook beschadigt is en verworden is tot een CF-kaart etend monster?
    - Is dit eenvoudig te herstellen?
    - Wat is het beste advies?

Zal het erop gaan lijken dat mijn (nabije) keuze om over te stappen op Nikon of Canon ernstig bespoedigd wordt? Aanstaande woensdag ga ik weer op vakantie. Ik wil het risico op nog meer problemen voorkomen. De schrik als je het risico loopt om zoveel eigen werk te verliezen... vreselijk!

Graag advies ten aanzien van mijn vragen! Waarvoor veel dank!

Groet,
    Peter

Re: Camera vreet CF kaarten...

In de eerste plaats binnenspringen bij de fotoboer en je camera laten checken (de kaarthouder althans)
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Inspecteer visueel de contactpinnetjes in je camera. Als daar iets verbogen is zou dat het probleem mede kunnen verklaren. Zitten alle pinnetjes in de camera goed, formatteer dan je CF kaartje in de camera en lees de camera via de USB kabel rechtstreeks op je PC uit om te kijken of dan alles in orde is.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

De contactpunten op de CF reader op mijn PC zijn verbogen. Daar is het begonnen mis te gaan. Op de camera zie ik geen gebreken aan de hardware.

Heb zojuist de twee geheugenkaarten geformatteerd in de camera. Daarna kon ik weer foto's maken, terugkijken via LCD scherm en ook op de PC de foto's weer uitlezen. Dat ziet er al beter uit.

Zal morgen ook nog even bij de fotograaf langsgaan.

Comment

Lijkt me dat het probleem alleen de kaartlezer is. Fijne vakantie!
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Bij de meeste geheugenkaartlezers die vooraan in de pc ingebouwd zijn kan je het geheugenkaartje er niet ver genoeg insteken. Daardoor heb je meer kans om de contactjes van de geheugenkaartlezer en het CF-kaartje te beschadigen.

Gebruik een CF kaartlezer waar het kaartje veel dieper ingaat vooralleer het contact maakt. Ik gebruik al jaren een Sandisk geheugenkaartlezer waar alleen maar CF-kaartjes in passen, de kaartlezer van de pc gebruik ik alleen voor SD-kaartjes (die hebben geen pinnetjes die kunnen omplooien).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Bij de meeste geheugenkaartlezers die vooraan in de pc ingebouwd zijn kan je het geheugenkaartje er niet ver genoeg insteken. Daardoor heb je meer kans om de contactjes van de geheugenkaartlezer en het CF-kaartje te beschadigen.

Gebruik een CF kaartlezer waar het kaartje veel dieper ingaat vooralleer het contact maakt. Ik gebruik al jaren een Sandisk geheugenkaartlezer waar alleen maar CF-kaartjes in passen, de kaartlezer van de pc gebruik ik alleen voor SD-kaartjes (die hebben geen pinnetjes die kunnen omplooien).
              ik heb een kaartlezer in mijn pc steken en dit van het merk apacer
              de cf-kaart 'verdwijnt' bij deze volledig in de lezer en er is een knop om deze terug los te duwen zoals bij een floppy-drive indertijd
              Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                ik heb een kaartlezer in mijn pc steken en dit van het merk apacer
                de cf-kaart 'verdwijnt' bij deze volledig in de lezer en er is een knop om deze terug los te duwen zoals bij een floppy-drive indertijd
                Dat is de perfecte oplossing, op die manier is er weinig kans dat je de pinnetjes beschadigt. Bij camera's gebruiken ze hetzelfde systeem.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Dat is de perfecte oplossing, op die manier is er weinig kans dat je de pinnetjes beschadigt. Bij camera's gebruiken ze hetzelfde systeem.
                  zijt mor zeker

als diene ooit moest sneuvelen, zal ik wel zoeken achter dezelfde, al moet ik er een uur langer voor naar de winkel rijden

Comment

Aan allen: formatteren van de CF kaarten in de camera bleek de juist (en eenvoudige) oplossing. Kan de kaarten na het maken van een serie foto's uitlezen op de PC (ik had gelukkig nog een losse kaartlezer; zal zeker ook de tip van een kaartlezer met het floppydrive-principe opvolgen!) en 'als vanouds' door de gemaakte platen bladeren. Dank voor de behulpzame respons!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter.foto Bekijk bericht
                      Aan allen: formatteren van de CF kaarten in de camera bleek de juist (en eenvoudige) oplossing. Kan de kaarten na het maken van een serie foto's uitlezen op de PC (ik had gelukkig nog een losse kaartlezer; zal zeker ook de tip van een kaartlezer met het floppydrive-principe opvolgen!) en 'als vanouds' door de gemaakte platen bladeren. Dank voor de behulpzame respons!
                      die dat ik heb, is van het merk apacer, en nen 3,5 inch qua formaat, intern aan te sluiten op het moederbord

ik heb hem indertijd aangeschaft bij comtechnology en zit dat deze nog steeds in hun gamma zit voor iets meer dan 13 €, zwarte of zilveren editie

Comment

Persoonlijk gebruik ik een USB-lezerke van Sandisk. Ik heb ook een paar van die goedkope proldingen liggen, maar de overdrachtsnelheid van die spullen was veel te laag (met moeite 5 MB/s). Die Sandisk geraakt makkelijk een factor 4-5 hoger...

Je kan die CF kaartjes er ook niet volledig in duwen, maar ik heb nog geen problemen gehad met omgeplooide pinnentjes...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                        X