Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweedehandse aankoop - al dan niet gestolen ????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tweedehandse aankoop - al dan niet gestolen ????

Hallo,

Als je een 2e hands fototoestel en/of objectief koopt kan je dan nagaan (bijvoorbeeld via serienummer) of het apparaat als gestolen geseind is ?

Thanks,

Senn

Re: Tweedehandse aankoop - al dan niet gestolen ????

Hier op BD kan dat door de term "gestolen" te gebruiken in de zoekfunctie.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Het probleem is, als je het vooraf doet, moet je aan de verkoper VOOR je koopt het serienummer vragen.... dat getuigt van weinig respect naar de verkoper toe.
      Doe je het achteraf, dan heb je het toch reeds gekocht en maakt het nog weinig verschil als je het dan wel of niet weet . Tenzij je er van zou houden blijvend met een wrang gevoel te blijven zitten.
      Blijft een moeilijke zaak.
      Om aankoop van gestolen goed te vermijden, koop ik bvb. nooit aan iemand die ergens een afspraak wil maken op café, of station of..... Wie bang is z'n adres bekend te maken vertrouw ik al niet ! Ik bol zonder probleem een paar honderd km (als de prijs het toelaat !) om iets af te halen. Halfweg elkaar ontmoeten kan misschien goed bedoeld zijn, maar interesseert me niet.
      Bij verkopen laat ik altijd bij mij thuis afhalen, geen enkel probleem. Bij de eventuele onderhandeling(en) kan je ook een paar echte fototechnische vragen stellen. Als je geen of een naast de kwestie antwoord krijgt ..... is dit meestal veelbetekenend.
      Ook wie bij het aangeboden artikel een volledige technische omschrijving voegt, ergens afgenomen van een internetsite vertrouw ik niet. Want wie naar een bepaald toestel of lens op zoek gaat, weet toch reeds de technische informatie, gezien ie naar dit specifiek artikel zoekt.
      Dus een heleboel testjes, maar niet helemaal waterdicht natuurlijk.
      Succes bij je eventuele aankopen en groetjes.

Comment

Beste Djivan ik voel me niet te beroerd om het serienummer vooraf te vragen als ik zinnens ben een duur body of objectief te kopen.
        Wat mij het meeste zou storen dat is het feit dat ik iets koop dat gestolen is, dat kan niet voor mij.

PS: het vragen de originele aankoopfactuur te tonen zou natuurlijk ook al kunnen helpen maar ik dacht dat er ergens een database online zou kunnen bestaan waar je aan de hand van serienummer & merk kon achterhalen of een apparaat als gestolen geseind staat. niet dus

Thanks,

Senn

Comment

Je zou natuurlijk ook kunnen verwachten dat de verkoper de serie nummers bij zijn advertentie zet,
          dat getuigt dan weer van eerlijkheid naar de koper toe.
          Imac en Canon... de max

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timon Bekijk bericht
            Je zou natuurlijk ook kunnen verwachten dat de verkoper de serie nummers bij zijn advertentie zet,
            Dat is juist, dit zou een gewoonte moeten worden.
            En een database van gestolen materiaal zou ook al veel helpen natuurlijk.
            Niet iedereen die fotomat. gestolen is zit op BD hé.
            Ik zat in een vorig leven in de horeca en je zou versteld staan van wat er allemaal te koop aangeboden wordt op café door lieden die zogezegd toevallig binnenstappen voor een pintje !
            Het zal moeilijk blijven vrees ik om al dan niet zeker te zijn of iets gestolen is of niet.
            Ik heb alvast van m'n 50D en m'n 17-55 2.8 de beide originele aankoopfacturen op naam van de verkopers (ook al was de body niet meer in garantie). Ze werden me zelfs zonder het te vragen meegegeven door twee verschillende verkopers.... dus kocht ik "propere" waar.
            Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timon Bekijk bericht
              Heb 2 keer serienummers gevraagd en niet gekregen ... de eerste keer betrof dit een 5D ( op het moment dat 1500 Euro tweedehands nog goedkoop was, zie mijn postings van een paar jaar geleden ) en nog niet zo lang geleden ging het over een 1D3 ... iemand die heel regelmatig heel recent duur spul te koop heeft ... geen serienummer vooraf, geen deal ... resultaat : 2 keer niet moeten gaan kijken

Comment

En als de verkoper het ook tweedehands gekocht heeft wat dan

Comment

Dan krijg jij de papieren, die hij ook kreeg bij de overname. Je bewaart je garantiebewijs/rekening meestal niet in je fototas.

Ik heb nog nooit het idee gehad van duistere praktijken bij een overname, meestal via BD.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als het over Nikon gaat; alle (semi) professionele toestellen kan een eigenaar gratis registreren bij Nikon zelf.
                    Toen ik mijn D 100 jaren geleden eerlijk kocht en wilde registreren ging dat niet, reden: de vorige eigenaar moest eerst zijn registratie verwijderen.
                    Heb in het verleden al mijn lenzen en toestellen bij Nikon geregistreerd.
                    Gr. Motokop
                    Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dan krijg jij de papieren, die hij ook kreeg bij de overname. Je bewaart je garantiebewijs/rekening meestal niet in je fototas.

Ik heb nog nooit het idee gehad van duistere praktijken bij een overname, meestal via BD.
                      als je iets koopt dat 3a 4 jaar oud is daar geen garantie meer op hoor en ik heb al verschillende objectiecven en camera,s gekocht op ebay nog nooit waren er papieren bij

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                        En als de verkoper het ook tweedehands gekocht heeft wat dan
                        Een serienummer kun je toch altijd geven wanneer het te koop aangeboden tweedehands goed in je bezit is.
                        Als ze het zelf nog moeten kopen bij een heler dan hebben ze natuurlijk het serienummer nog niet en kunnen ze het jou ook niet geven hé.

Comment

ik vind dat een beetje ver gezocht kijk maar op ebay hoeveel er een nr er bij zetten bijna niemand als ze het doen zijn het kenners die dat doen bij een oude lens om te kunnen achter halen welk objectief het is , maar bij een camera gebeurt dat nooit

Comment

Ik reageerde vorige week ook op een goedkoop aangeboden D80 met een tasje.
                            Bleek geen verpakking, handleiding, cd, zelfs geen lader bij te zitten...
                            "Is allemaal door de kinderen stuk gemaakt en een lader zat er niet bij. Ik laad hem steeds op via USB", zei ze.

Leek me redelijk duidelijk toen, ben er niet verder op ingegaan.
                            Eigenlijk had ik misschien beter nog eens naar de serienummer gevraagd, maar ik vermoed dat er dan geen reply meer zou komen.
                            enkele grote Nikons , enkele kleine Oly's

Comment

als er een lader bijgezeten had en voor een redelijke prijs had ik hem zeker gekocht

Comment

Working...
                              X