Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wederom 'n camera vergelijk vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wederom 'n camera vergelijk vraag

Hoi,

Gezien het feit dat een hoop digicams toch niet zo geschikt zijn voor sportfotografie of semi-sportfotografie, danwel fotografie op zekere afstand heb ik mijn keuze op de volgende 3 cams uit laten komen:
    - Sony F717
    - Fuji S602 Z
    - Minolta Z1

Voordeel van de eerste 2 cams is dat ze uiteraard meer kwaliteit brengen maar dat ik er later voor mijn specifieke gebruik weer een telelens extra voor moet gaan aanschaffen.
    Loont het de moeite om extra te investeren in de duurdere cams voor mijn specifieke gebruik, of gooi ik dan nog 75% van alle shots weg?

Zijn er mensen die ervaring hebben met bovenstaande cams en die willen delen, liefst in soortgelijke fotografie?

De foto's zullen voor 80% buiten geschoten worden, vaak bewolkt, licht bewolkt tot zonnig. Ben wel van plan om over grotere afstanden een statief/1 poot te gaan gebruiken. Dit is mijn max. budget, digitale spiegelreflex is dus geen optie.

http://tokheim.jeugdtoernooi.nl/resources/2003/page_01.htm

Op de link zie je voetbalfoto's van een jeugdtoernooi genomen met een 707 zonder telelens.
    De andere toestellen heb ik geen ervaring mee, dit was voor mij afgelopen voorjaar de eerste keer dat ik er sport mee fotgrafeerde, toch wel aardig gelukt dacht ik zo.

Ik zeg persoonlijk (maar dat komt omdat ik een fan ben) ga voor de sony die stelt je niet teleur, 't is ff wennen maar als je de cam eenmaal kent kun je er best aardige dingen uit te voorschijn toveren.

Ik heb hier eerst gefocused (shutter half ingedrukt, de bal gevolgt en op het juiste moment afgedrukt)

Groeten
    Leo

Comment

hoi,
      ik heb me een paar weken geleden de minolta z1 gekocht en ben daarmee beginnen fotokes te nemen. Je moet wel weten dat ik een volslagen leek ben op het gebied van fotografie (ik hoop hier bij BD nog hééél veel bij te leren).
      Hier bijgevoegd een link naar wa foto's die ik op het net gezet heb van de wedstrijd Beveren-La Louvière van vorige zaterdag.Het is geen mooie website hoor (da moet ik ook nog leren) , maar je kan gerust eens een kijkje nemen.
      Kiezen is niet echt gemakkelijk hé
      Canon 300d ; bg-E1 ; kitlens ;canon 100mm 2.0 en 50 mm 1,8 II ; Metz 54 MZ-3

Comment

Bedankt voor de reacties, zijn er nog meer gebruikers van genoemde toestellen die misschien even kort willen reageren?? B.v.d.

Voordeel van de eerste 2 cams is dat ze uiteraard meer kwaliteit brengen maar dat ik er later voor mijn specifieke gebruik weer een telelens extra voor moet gaan aanschaffen.
        Loont het de moeite om extra te investeren in de duurdere cams voor mijn specifieke gebruik, of gooi ik dan nog 75% van alle shots weg?
        Iemand die hier nog op wil reageren, of een advies kan geven??

Comment

Ik heb ook een minolta Dimage Z1, en gebruik die ook voor sportfotografie:
          * judotrainingen van mijn dochter (tot 4-5 meter met interne flits geen probleem, van verder moet een krachtige externe flitser zal hier soelaas brengen).
          * duiveltjes voetbalwedstrijden van mijn zoon: geen enkel probleem.
          * Ik heb de camera ook al eens meegenomen naar een KV Mechelen avondwedstrijd, ook dat gaat maar enkel onder ISO 400, en ik moet alle foto's wat onderbelichten om een aanvaardbare snelle sluitersnelheid te krijgen (1/100). En die 1/100 is bij 10x zoom nog te traag (handshake onscherpte), en een monopod of tripod moet hier soleaas brengen.
          zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

Comment

Ik gebruik nu al een jaar de S602Z, en eens je die gewoon bent, kun je gerust die zaken gaan doen die jij op het oog hebt. De AF is snel genoeg om mee te kunnen, zolang het geen F1-toestanden zijn. Maar daar kun je dan weer weg met manuele focus.
            De lens is in elk geval lichtsterk en in combinatie met een teleconvertor kom je toch boven de 300mm terecht (afhankelijk van de gekozen convertor iets meer of minder).

Mijn idee is dat je met de 3 toestellen op je shortlist wel uit de voeten kunt. Rest er jou puur om de drie eens vast te pakken, en dan diegene te kiezen die jou het meest ligt. En natuurlijk even het budget controleren.
            Heb je specifieke vragen voor de S602z, schiet maar los op het forum of mail gerust...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

kleine tip: vergeet de meest onbekende (en dus onbeminde) camera van de markt niet: de Panasonic DMC-FZ2.

Deze heeft optische stabilisatie waardoor je tot 1/25 seconde sluitersnelheid nog scherpe foto's kan nemen op max zoom (12x-420mm).

Mijn broer heeft er sinds deze week eentje en de resultaten zijn verbluffend; zowel kwa fotokwaliteit als reactiesnelheid tijdens het fotograferen.
              ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

Comment

Deze heeft optische stabilisatie waardoor je tot 1/25 seconde sluitersnelheid nog scherpe foto's kan nemen op max zoom (12x-420mm).
                1/25ste voor sportfotografie lijkt mij niet echt bruikbaar, dat is toch veel te lang voor actiefotografie ?
                Mark (300D)

Comment

Klopt, maar 1/100ste kan ie dus ook scherpe foto's leveren op max zoom. In het geval van de KV wedstrijd moet je met de FZ2 dus geen monopod bijhebben.

Voor een Anderlecht match zal je waarschijnlijk wel op 1/150 seconde nodig hebben ;-)

De vuistregel dat de sluitersnelheid korter moet zijn dan 1/brandpuntsafstand (400mm zoom=> maximaal 1/400 seconde belichten=> zonnig weer nodig om serieus te zoomen) geldt immers niet voor IS toestellen.
                  ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

Comment

Working...
                  X