Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ken je het gevoel??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ken je het gevoel??

Hi,

Ken je het gevoel?? Je hebt net een nieuwe digitale compact gekocht. Zo eentje met genoeg megapixels, van een goed merk met alle toeters en bellen op, die overal hoog staat aangeschreven. Waar je je dan een stuk voor uit je broek scheurt om hem toch maar te kunnen kopen. Waarvan je denkt, waaaw hier ben ik jaren goed mee. Hier kan ik echt alles mee. Dat gevoel duurt net zolang tot je er effectief ook iets mee probeert te doen.
    Enige weken geleden kocht ik me zo'n Olympus c-750 met het gevoel van... U raadt het al, alles zoals hierboven beschreven. Waarom een DSLR kopen als je voor een derde van de prijs hetzelfde kunt met zo'n digital compact... dacht ik toch... Wat is nu het probleem?
    Een van m'n hobby's is ook nog aquariums houden met tropische vissen. Daarmee dacht ik eventjes met m'n splinternieuwe Olympusje wat prachtige kiekjes te maken van m'n visjes... Tararaaa. Het probleem met die beesten is ten eerste dat ze nooit niet stilzitten. Dus ik moet al sluitertijden van 1/40 a 1/60 gaan gebruiken om ze te kunnen "bevriezen". Tweede probleem met viskes is dat ze een driedubbel hartinfarct opdoen als je een flash gebruikt. Daarmee ben ik verplicht het toestel op 400 ISO te gaan zetten en met manuele vooraf ingestelde AF te gaan werken zonder flash. Zo'n digital compact echter op 400 ISO zetten is ook niet zo verstandig wegens de enorme ruisontwikkeling. Zelfs met die parameters geeft m'n toestel nog altijd aan dat er een slechte foto van komt en inderdaad. Ik heb op alle mogelijke instellingen getest met en zonder statief en het resultaat is bijzonder mager. Nu begrijp ik waarom de mooiste foto's op dit forum altijd (meestal) van DSLR's komen. Als je inderdaad tot 800 of 1600 ISO kunt gaan met een lensje van 1.0 ipv 2.8 dan moet er inderdaad wel verschil zijn. Jammer genoeg resulteert dit natuurlijk in een veel hogere kostprijs waarbij je dan nog aparte objectieven dient aan te schaffen en waarbij je al gauw een paar kg aan materiaal meesleurt.
    Ach, 't is ook altijd wat. 't Wordt tijd dat ik de lotto win, dan koop ik gewoon een DSLR voor speciale dingen en hou m'n compact voor buitenwerk....
    Nee, m'n Olympus is niet "for sale" maar ben toch wat teleurgesteld...

Originally posted by pluto
    Hi,

Ken je het gevoel?? Je hebt net een nieuwe digitale compact gekocht. Zo eentje met genoeg megapixels, van een goed merk met alle toeters en bellen op, die overal hoog staat aangeschreven. Waar je je dan een stuk voor uit je broek scheurt om hem toch maar te kunnen kopen. Waarvan je denkt, waaaw hier ben ik jaren goed mee. Hier kan ik echt alles mee. Dat gevoel duurt net zolang tot je er effectief ook iets mee probeert te doen.
    Enige weken geleden kocht ik me zo'n Olympus c-750 met het gevoel van... U raadt het al, alles zoals hierboven beschreven. Waarom een DSLR kopen als je voor een derde van de prijs hetzelfde kunt met zo'n digital compact... dacht ik toch... Wat is nu het probleem?
    Een van m'n hobby's is ook nog aquariums houden met tropische vissen. Daarmee dacht ik eventjes met m'n splinternieuwe Olympusje wat prachtige kiekjes te maken van m'n visjes... Tararaaa. Het probleem met die beesten is ten eerste dat ze nooit niet stilzitten. Dus ik moet al sluitertijden van 1/40 a 1/60 gaan gebruiken om ze te kunnen "bevriezen". Tweede probleem met viskes is dat ze een driedubbel hartinfarct opdoen als je een flash gebruikt. Daarmee ben ik verplicht het toestel op 400 ISO te gaan zetten en met manuele vooraf ingestelde AF te gaan werken zonder flash. Zo'n digital compact echter op 400 ISO zetten is ook niet zo verstandig wegens de enorme ruisontwikkeling. Zelfs met die parameters geeft m'n toestel nog altijd aan dat er een slechte foto van komt en inderdaad. Ik heb op alle mogelijke instellingen getest met en zonder statief en het resultaat is bijzonder mager. Nu begrijp ik waarom de mooiste foto's op dit forum altijd (meestal) van DSLR's komen. Als je inderdaad tot 800 of 1600 ISO kunt gaan met een lensje van 1.0 ipv 2.8 dan moet er inderdaad wel verschil zijn. Jammer genoeg resulteert dit natuurlijk in een veel hogere kostprijs waarbij je dan nog aparte objectieven dient aan te schaffen en waarbij je al gauw een paar kg aan materiaal meesleurt.
    Ach, 't is ook altijd wat. 't Wordt tijd dat ik de lotto win, dan koop ik gewoon een DSLR voor speciale dingen en hou m'n compact voor buitenwerk....

Ik ken het gevoel, en eens je een dslr gebruikt hebt, zul je moeilijk nog terugkunnen. ;-)

Comment

Nu begrijp ik waarom de mooiste foto's op dit forum altijd (meestal) van DSLR's komen. Als je inderdaad tot 800 of 1600 ISO kunt gaan met een lensje van 1.0 ipv 2.8 dan moet er inderdaad wel verschil zijn. Jammer genoeg resulteert dit natuurlijk in een veel hogere kostprijs waarbij je dan nog aparte objectieven dient aan te schaffen en waarbij je al gauw een paar kg aan materiaal meesleurt.
      niet overdrijven.

de mooiste foto's worden niet altijd met dslr gemaakt, zie ook de challenge van een tijdje geleden waar er geen enkele dslr-gebruiker bij de eerste 12 zat !

beter eerst bezinnen waarvoor je een toestel gaat gebruiken.

je koopt ook geen smartje als je elke dag de afstand hasselt-oostende moet afleggen.
      ToM.___ //Fuji s602.
      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
      It goes to 11 you know? 1 louder.

Comment

Yo,

Kan je die vissen niet uit de bak halen, effe platleggen en dan een foto maken?
        Je zit wellicht met dat glas dat je parten speelt.
        Ik stel mij gewoon de vraag als je extern belicht, is het dan niet beter om dan een kortere sluitertijd te kunnen gebruiken. Nu weet ik niet waar die vissen tegen kunnen en waar niet.
        Zou mij ook wel interesseren.
        I know nooothing , me from Barcelona

Comment

De moed niet opgeven Pluto
          Vaak is de techniek belangrijker dan de camera.
          Probeer eens je aquarium op een andere manier te belichten.
          bv bouwwerflamp bovenaan/opzij.
          Sluitertijd 1/40 lijkt me stukken te laag.
          Lukt het echt niet, probeer dan eens het volgende:
          Van je vis(sen) tussen de wand en een extra stuk glas zodat ze nog maar 2 dimensionaal kunnen bewegen. Dit maakt het scherpstellen stukken gemakkelijker
          suc6 en laat je foto's maar komen.
          Jo(han)
          Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Je kan ook extra licht bijplaatsen, bijvoorbeeld van die halogeen werflampen aan 500 watt. Die kosten iets van een €10, of €20 mét statief. Dat is minder stressy voor de vissen (zolang je de lamp niet in het water laat vallen).
            Wel even de witbalans checken. En geduldig zijn.

Die lens van 1.0 dat zal wel een grapje zijn zekers

Als je er veel moeite voor over hebt, kan je een aquarium maken met een extra glaswand op een vijftal cm van de voorkant. In die smalle ruimte wordt de te fotograferen vis geplaatst.
            Maar dat is natuurlijk voor mensen die geen tijd hebben, of professionals die op korte tijd een hele reeks vissen moeten fotograferen.

EDIT: Oeps, gepakt in de spurt door Jo

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Originally posted by Hombre
              Je kan ook extra licht bijplaatsen, bijvoorbeeld van die halogeen werflampen aan 500 watt. Die kosten iets van een €10, of €20 mét statief. Dat is minder stressy voor de vissen (zolang je de lamp niet in het water laat vallen).
              Wel even de witbalans checken. En geduldig zijn.

Die lens van 1.0 dat zal wel een grapje zijn zekers

Als je er veel moeite voor over hebt, kan je een aquarium maken met een extra glaswand op een vijftal cm van de voorkant. In die smalle ruimte wordt de te fotograferen vis geplaatst.
              Maar dat is natuurlijk voor mensen die geen tijd hebben, of professionals die op korte tijd een hele reeks vissen moeten fotograferen.

Die 1.0 lens bestaat echt, de Canon 50mm 1.0 usm. Ik heb die getest, prachtig stukje glas, maar wel duur.

Comment

de volgende keer toch maar een stuk uit de broek scheuren
                "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

Comment

Originally posted by Rudy

Die 1.0 lens bestaat echt, de Canon 50mm 1.0 usm. Ik heb die getest, prachtig stukje glas, maar wel duur.

Je hebt gelijk Rudy , ik dacht aan de 50mm 1,2 lens als "snelste" lens.
                  Heb nog snel even enkele reviews gelezen, blijkbaar is deze lens geen hoogvlieger vol open, en is de 50mm f1,8 beter en zowat 10 keer goedkoper.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Originally posted by tom314
                    je koopt ook geen smartje als je elke dag de afstand hasselt-oostende moet afleggen.
                    Totaal offtopic, maar gij hebt precies nog nooit met een smart gereden.
                    Als ik het geld had kocht ik hem dadelijk.

Comment

LOL Hombre

Jo(han)

Invriezen is ook een mogelijkheid natuurlijk
                      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Bedankt voor de suggesties iedereen.
                        Dat van die extra glazen plaat om de visjes tss te steken is wel niet zo'n goed idee. Dat is doenbaar met kleine viskes maar ik heb er zitten van zo'n 20 cm en als zo eentje in paniek schiet dan vliegt die los door de dekruit...
                        Ik zal eens proberen met extra belichting. Nu liggen er twee TL lampen op van 1.5 meter (de bak is twee meter lang ). Ik heb hier nog zo'n draagbare spot staan van 500 watt. 'k Zal eens proberen die er boven te hangen. Hopelijk lukt het dan.

Comment

Dat met die glasplaatjes is inderdaad geen goed idee, vissen moeten hun natuurlijke kleuren behouden, en dat kan alleen in hun (kunstmatige) biotoop. Dat van die halogeenlampen is een nog veel minder goed idee, zo'n schijnwerper werkt als een kanonschot.

Heb deze namiddag (11/11) toevallig een paar foto's genomen van Heros severus in mijne bak (1cm dik glas met nogal wat krassen, verlichting 1 Gro-Lux 58 watt, zwak licht dus) met de Canon EOS 300D, lens EF-S 18-55 mm (kitlens), met ingebouwde flitser. Foto's genomen op een twintigtal centimeters van het glas, in een hoek van ca. 45 graden. Mijn vissen bemerkten de ingebouwde flitser niet eens...

Instellingen :
                          1e foto : 55 mm - 1/60e - F 5.6 - ISO 400 - toestel in macro-mode - ingebouwde flitser - auto focus - auto WB
                          2e foto : 55 mm - 1/200e - F 11 - ISO 100 - manual mode - ingebouwde flitser - - manuele focus - flits WB

Ludovic

EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                          BD0118BE

Comment

vroeger was ik ook gepassioneerd door het kweken van tropische vissen en de scalaria nocturna (zwarte maanvissen) in het bijzonder. Om daar mooie foto's van te nemen legde ik een externe flits boven op het dekglas en fotografeerde ze dan in een donkere kamer (weinig reflecties in de zijruit waardoor ik wilde fotograferen) en geen circular paloarisatiefilter .. want water is zowiezo al weinig licht

de scalairen hebben nooit raar gedaan met dat flitslicht dat van boven kwam ..(de flits kwam van de richting van waar het "natuurlijke" gro-lux licht vandaan kwam.

ik fotografeerde destijds met een ilford 125 ASA ZW/W film .. dus met 125 ASA zou je moeten toekomen .. wel heb je een goede externe flits en een verlengsnoer voor de flitskabel nodig

Comment

Een beetje 'oof-topic', maar kan het zijn dat je vissen last hebben van de 'gaten' ziekte. Ik dacht dat deze vissoort net zoals Discusvissen daar vrij gevoelig aan is. Is Cichlasoma vervangen door Heros?

Even 'on' topic. Als je ervoor zorgt dat er alleen licht boven het aquarium schijnt en de rest van de kamer donker is, dan kan je zonder problemen foto's maken. Je gebruikt wel best een statief. Ik heb dit vroeger als 12 jarige gedaan met een simpel wegwerp ding en de resultaten waren niet extreem goed, maar wel buiten verwachting
                              Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                              Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

Comment

Working...
                              X