Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60 of Nikon D3000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D60 of Nikon D3000

Wat te kiezen. Een 2ehands Nikon D60 in perfecte staat ofwel een gloednieuwe Nikon D3000 (naar wat ik gelezen heb zou dit de opvolger zijn van de D60) en deze is al te verkrijgen aan een spotprijs van 399,00 euro. Nu als ik mij niet vergis, zou de D3000 nogal beperkt zijn qua functies, maar wel ideaal voor de beginner hier door (wat ik dus ben, totally rookie)
    Daarentegen wordt er voor de Nikon D60 nu gedacht aan een prijs van rond de 300 euro, wat ik toch wel veel vind tov het nieuwe model... Wat is eigenlijk nu echt het verschil tussen deze twee toestellen? Wat zou wel een schappelijke 2ehands prijs zijn voor de D60? Of is de D60 zo al hopeloos verouderd dat het niet echt aan te raden is om hierop in te gaan?

Re: Nikon D60 of Nikon D3000

300 € voor een 2e hands D60 is te, ga dan meteen voor een 2e hands D80

Meer functies
    Meer MP
    Ingebouwde scherpstelmotor dus meer lenskeuze (en goedkoper)
    enz...

D80 vind je tss de 300 & 350 €

Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Heel erg bedankt voor de erg snelle en zeer nuttige reply
      Wat zou dan wel een schappelijke prijs zijn voor die D60? Ik dacht aan iets van een 200 euro of is dat nog teveel?

Comment

Ik had tot een paar maanden geleden een D60 ben er altijd zeer tevreden over geweest,ik denk niet dat er grote verschillen zijn tussen D60 en D3000 op gebied van prestaties,maar de D60 is wel steviger gebouwd.Ik heb de mijne verkocht (enkel body) voor 230euro. In die prijsklasse moet je wel eentje vinden.

mvg Yves.
        What you see is what you get

Comment

Tweedehands D60 body kan je makkelijk vinden voor 200 euro. Met 18-55, al dan niet VR, objectief erbij maximaal 250 euro.
          http://www.mariorentmeester.nl &
          http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
          | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

De AF van de D3000 is veel beter dan die van de D60 (zelfde als de D90). Ook de witballans is beter.
            Alleen al daarvoor zou ik voor de D3000 kiezen.
            Ook het scherm van de D3000 is groter (wel met dezelfde resolutie als bij de D60).

Bijde toestellen zijn echte instapmodellen. Indien je je echter verder wil toeleggen op fotografie zou ik eerder voor de D5000 of de D90 kiezen. Prijskaartje is bij deze toestellen natuurlijk wat gewichtiger.
            Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
              De AF van de D3000 is veel beter dan die van de D60 (zelfde als de D90). Ook de witballans is beter.
              Alleen al daarvoor zou ik voor de D3000 kiezen.
              Ook het scherm van de D3000 is groter (wel met dezelfde resolutie als bij de D60).

Bijde toestellen zijn echte instapmodellen. Indien je je echter verder wil toeleggen op fotografie zou ik eerder voor de D5000 of de D90 kiezen. Prijskaartje is bij deze toestellen natuurlijk wat gewichtiger.
              Het is niet zo zeer de bedoeling om al echt een ingewikkeld toestel te kiezen, het is vnl om te leren omgaan met een DSLR dus instapmodel klinkt prima . Bedoeling is om toch iets meer te kunnen maken dan een gewone foto met een compact en ondertussen wat meer leren omgaan met een spiegelreflex. Het prijsverschil tussen de D3000 nu en de D60 toen is wel enorm, daarom dat ik me afvroeg of de D60 toch niet wat betere kwaliteit levert. Zoals ik vernomen heb, heb je daar toch ook wel meer opties bij om wat handmatig in te stellen, iets wat de D3000 mist? Ze zeggen ook dat de D3000 gelijkwaardig zou zijn aan de Canon D450, maar daar heb ik toch nog wat meer moeite mee om dat te geloven?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tutje Bekijk bericht
                Wat te kiezen. Een 2ehands Nikon D60 in perfecte staat ofwel een gloednieuwe Nikon D3000 (naar wat ik gelezen heb zou dit de opvolger zijn van de D60) en deze is al te verkrijgen aan een spotprijs van 399,00 euro. Nu als ik mij niet vergis, zou de D3000 nogal beperkt zijn qua functies, maar wel ideaal voor de beginner hier door (wat ik dus ben, totally rookie)
                Daarentegen wordt er voor de Nikon D60 nu gedacht aan een prijs van rond de 300 euro, wat ik toch wel veel vind tov het nieuwe model... Wat is eigenlijk nu echt het verschil tussen deze twee toestellen? Wat zou wel een schappelijke 2ehands prijs zijn voor de D60? Of is de D60 zo al hopeloos verouderd dat het niet echt aan te raden is om hierop in te gaan?
                D60 of D3000?

Voor 300 euro zou ik zeker en vast geen 2dehands D60 kopen.
                Dit is veel te veel voor dit toestel. ( 2dehands prijs max 250 euro voor body D60 + kitlens)

Voor 339 euro koop je een nieuwe D3000 + kitlens
                http://www.kamera-express.nl/Product....aspx?id=29727

Voor dit prijsverschil koop een nieuwe D3000

Toch wel enkele voordelen voor de D3000:
                - betere Af module (meer AF punten)
                - groter scherm
                - recenter toestel
                - voor beginner meer hulp op scherm voor maken van foto's (easy guide)

vergelijking tussen D60 en D3000
                http://www.digitalreview.ca/content/...XS-1000D.shtml

Succes met je keuze
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Zoals ik vernomen heb, heb je daar toch ook wel meer opties bij om wat handmatig in te stellen, iets wat de D3000 mist?
                  Alles wat je bij een D60 kan in stellen, kan je volgens mij bij een D3000 ook instellen.
                  Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                  Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Ze zeggen ook dat de D3000 gelijkwaardig zou zijn aan de Canon D450, maar daar heb ik toch nog wat meer moeite mee om dat te geloven?
                    De Canon 450D is al een ouder toestel (opvolgers zijn de 500D en 550D) maar is zeker niet slecht. Toen ik mijn 50D kocht was dat mijn tweede keuze.
                    De tegenhanger van de D3000 is bij Canon de 1000D. Allebei zijn gegarandeerd goede toestellen en op allebei kan je de basis fotografieinstellingen doen.
                    Have fun!
                    EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

ga naar de winkel en neem ze daar eens vast, wij hebben een canon 400D, en als je daar lang foto's mee neemt, begin je wel wat kramp in je hand te krijgen (kleine grip), ik weet niet hoe dat met de nieuwere modellen zit...
                      Hier zou ik iets origineels kunnen zetten...
                      SITE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buzzekeueh Bekijk bericht
                        ga naar de winkel en neem ze daar eens vast, wij hebben een canon 400D, en als je daar lang foto's mee neemt, begin je wel wat kramp in je hand te krijgen (kleine grip), ik weet niet hoe dat met de nieuwere modellen zit...
                        Dat van die kleine grip met de D60 kan ik bevestigen, zeker met een ietwat grotere lens als de 18-200. Oplossing : een third party battery grip (ik kan die van Hahnel aanbevelen). Kost nieuw rond de 60 à 70 euro.
                        Het hangt er natuurlijk van af als je grote handen hebt of niet, daarvoor moet je de toestellen eens vastnemen. Ik denk dat de D3000 qua body en afmetingen quasi identiek is aan de D60...
                        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Doordat de D60 vrij klein was, sprak deze mij eigenlijk wel aan.
                          Zelf heb ik kleine handen, voorkeur gaat toch wel meer uit naar een vrij kleine DSLR indien mogelijk.
                          Die D60 is ondertussen geen optie meer, want is al verkocht aan de volle pot.

@ malavon: dat is wel heel leuk om te weten! Dankjewel!! Kan ik weer wat verderzoeken

@ Tootsie: Ben eens aan het zoeken naar een 2ehands D80, maar rond die prijscategorie kan ik toch niet onmiddellijk 1 vinden? Ze durven er zelfs nog meer dan 500 euro voor vragen?

Comment

Waarom wil je steeds tweedehands gaan? Wees er in ieder geval zeker van dat je iemand mee hebt die DSLR's kent wanneer je het toestel gaat bekijken. Kan vanalles mis mee zijn. Bovendien heb je op tweedehands toestellen ook geen (of bijna geen) garantie meer, wat het toch link maakt wanneer er iets aan mankeerd. Je kan natuurlijk geluk hebben dat je een goed toestel vast hebt ook he.

Wat de D3000 betreft. Het grootste nadeel vind ik het ontbreken van Live View. Op een dergelijk recent toestel had dit er toch op moeten zitten.
                            Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Ik wil 2ehands overwegen omdat ik met het idee in mijn hoofd zit dat dergelijke toestellen zoals bv de Nikon D60, D80, Canon 450D enz... beter zijn dan de goedkopere DSLR toestellen zoals oa de Sony Alpha 230, 330, Olympus E450, Canon 1000D, ...

Het kan een gedacht zijn, maar ik wil gerust 2ehands gaan als ik ook zeker ben dat het toestel nog zo goed als in perfecte staat is, wat dus zeker het geval was bij deze D60, maar ondertussen is hij verkocht dus dat is geen optie meer dus moeten we verderzoeken

Wel ben ik serieus aan het nadenken over de D3000, maar ik zou ook wel graag de camera wat handmatig willen instellen, weet niet of de D3000 dan wel zo'n goede keuze is?

Heb vandaag wat rondgezocht naar toestellen met beeldstabilisator. Ik weet eigenlijk niet of dit echt veel verschil maakt bij de DSLR's? Zelf heb ik niet echt een vaste hand dus voor een compact is een goede beeldstabilisator voor mij dan wel absoluut nodig, waarvan ik niet mag klagen met mijn Panasonic ZX1
                              Voor Nikon en Canon heb ik er geen (of weinig) met beeldstabilisator gevonden, bij Olympus, Sony enz wel...
                              Live view is geen absolute must, maar het lijkt me wel handiger. Al wil dat wel zeggen dat de D3000 geen optie meer is dan, misschien dan de D5000?

Al deze toestellen die ik hierboven vernoemd heb, lijken me goed als instapmodel. Ik wil gerust ook een goedkopere DSLR nemen als dit beter zou zijn om mee te beginnen, maar ik weet niet hoe het in de toekomst gaat verlopen met al dan niet objectieven voor moest ik voor een Sony bv gaan, ik lees hier ook nogal erg uiteenlopende meningen hierover.

Wat haalt het uit om een erg goed 2e hands toestel voor een schappelijke prijs te gaan kopen als ik er nog niet de gewenste foto's uitkrijg. Het toestel moet inderdaad goed in de hand liggen en belangrijk voor mij is toch ook wel dat het niet te zwaar is.

Comment

Working...
                              X