Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera voor tijdens trektochten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera voor tijdens trektochten

    Hallo,

    Ik bezit nu een Canon 710 IS waar ik over het algemeen zeer tevreden over ben. Maar gisteren was ik in Chamonix en was ik een trektochtje gaan maken naar een van de gletsjers. Nu vind ik precies de 35mm van die canon nogal aan de hoge kant.

    Omdat ik meer naar de bergen zal gaan nu (ik woon vlakbij geneve) en wil me wat meer gaan bezighouden met (natuur/landschap) fotografie. Met een DSLR kan je waarschijnlijk de beste fotos nemen maar het extra gewicht van het toestel+lenzen.... of zou ik eerder opteren voor een compacte camera met zoom 24mm-...

    Ik heb gezocht naar voorbeelden van 24mm vs 35mm maar vond geen landschapsfoto's waar het vergelijk werd gemaakt.

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Camera voor tijdens trektochten

    Koop een goede foto rugzak, en je kan de hele wereld aan...
    Met een DSLR kun je de foto's veel meer naar je eigen hand zetten dan met een compact camera. Spelen met schertediepte, filters, fotograferen in RAW...prachtige foto's kunnen er hierdoor ontstaan.
    Maar ja...het gewicht van een DSLR met lenzen !! Zodra je deze in een rugzak stopt merk je er bijna niks meer van
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Camera voor tijdens trektochten

      bedankt voor je reactie
      maar ik trek nogal veel foto's onderweg dan zou ik telkens weer die rugzak in en uit lijkt me niet echt een goede oplossing. Ik zou wel een rugzak gebruiken voor een extra lens of ander materiaal.

      Ik doe nogal zware 1-dagstochten met groot hoogteverschil dus zwaar labeur. Nu heb ik gezien dat die DSLR een nogal brede strap hebben maar ik twijfel eraan of dit wel comfortabel zit tijdens zulke tochten.

      Moest ik een DSLR kopen zou ik opteren om een breede hoek lens standaard op de camera te zetten en misschien een tweede zoom lens in de rugzak te dragen.

      Comment


      • #4
        Re: Camera voor tijdens trektochten

        Ik ben het met je eens dat je voor zware bergtochten de extra kilo's van dslr-materiaal best kan missen.
        Als ik er zelf een mee neem, dan is het een body (zonder extra grip) een lens (12-24, 16-80 of 18-250) en een tweede batterij.
        Als je er eentje wil kopen met het oog op bergtochten, neem dan een lichtgewicht instapbody en 18-55 kitlens. De combinatie van middenklasse of pro-body met een héél goeie lens weet een flink pak meer.
        Er zijn tegewoordig natuurlijk ook compactjes die vrij goeie resultaten opleveren.
        Een recente derde optie die je zou kunnen overwegen, is een compactere behuizing rond een dslr-sensor: NEX3 of NEX5, met 16/2.8 of 18-55 lens.

        In elk geval, veel plezier ginder in de bergen !
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Camera voor tijdens trektochten

          Ik had ongeveer dezelfde vraag, maar ik zou willen uitbreiden met de notie dat'k met de rugzak ga trekken. Ik neem het vliegtuig naar Roemenië en ga van daaruit met de rugzak (via liften/trein/wandelen) naar Slowakije, Tsjechië, Slovenië etc.
          Is het op die manier aangewezen om een DSLR mee te nemen (ik moet er nog een kopen).

          Comment


          • #6
            Re: Camera voor tijdens trektochten

            Kijk eens naar de nieuwe EVIL camera's, zoals de Oly PEN, Pana G's en de Sony Nex, veel van de voordelen van de DSLR en vompactheid van een grotere compact.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Camera voor tijdens trektochten

              Voor dat soort tocht zou ik wel mijn dslr mee nemen, maar niet met een hele lenscollectie. Ik denk dat ik het zou houden bij a700 zonder grip, plus 16-80 en 28/2 (en 4 batterijen + voldoende geheugen ).

              Of jij dat aanvaardbare extra bagage vindt, moet je even zelf bepalen. Ga vooraf al eens een dagje of twee op stap met een dslr + lenzen + wat andere bagage in de rugzak zoals je tijdens je reis zal doen. Je zal snel merken of je er gelukkig mee bent. Zoals hierboven vermeld: er zijn goeie andere alternatieven.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Camera voor tijdens trektochten



                Dit is een tocht in de bergen van Bulgarije, ik ben de rode man.
                Heb rugzak ongeveer 18kg, eten,drinken, kledij en verzorging.
                Tas vooraan is een nova 160 AW van lowepro met regenhoes, de tas is redelijk regen bestendig.
                In de tas….
                Materiaal Pentax K-7 waterbestendig , vries werking getest tot -15, stofbestendig en lichtgewicht.
                Lenzen 18-55 WR , 50-200 WR beiden spatwaterdicht, 40 mm 2.8 limited een juweeltje, tamron 18-250 mm als ik heel licht wandel.
                2 reservebatterijen en wat filters.
                Het complete weegt 2,800kg

                Ik vond de optie fotorugzak onmogelijk.
                Natuurlijk heeft alles een prijskaartje

                Comment


                • #9
                  Re: Camera voor tijdens trektochten

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Voor dat soort tocht zou ik wel mijn dslr mee nemen, maar niet met een hele lenscollectie. Ik denk dat ik het zou houden bij a700 zonder grip, plus 16-80 en 28/2 (en 4 batterijen + voldoende geheugen ).

                  Of jij dat aanvaardbare extra bagage vindt, moet je even zelf bepalen. Ga vooraf al eens een dagje of twee op stap met een dslr + lenzen + wat andere bagage in de rugzak zoals je tijdens je reis zal doen. Je zal snel merken of je er gelukkig mee bent. Zoals hierboven vermeld: er zijn goeie andere alternatieven.
                  Hoe zou je je camera dan tussen je spullen steken? In een aparte rugzak (die je aanhangt) of gewoon in de hoofdrugzak?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera voor tijdens trektochten

                    ik draag zoals fbr2808 een rugzak met op de borst mijn tamrac, vast aan de handlussen van de schouderbanden. Ik draag altijd mee mij toestel, 50mm, 105 macro en de 15/250, met flitser, pola en nog wat rommel, tesamen een kleine 4kg. Tis soms zweten en afzien, maar ik vertik het om dat toe te geven !
                    Wel even opletten bij het steil naar beneden gaan, ik zie niet altijd goed waar ik mijn voeten zet.
                    een fotorrugzak is tijdens trektochten onmogelijk; geen plaats genoeg om mondvoorraad, drank, pull, regenjas enz mee te nemen. en nu blijft alles in de fototas direct bereikbaar.
                    zie er wel uit als ne mislukte parachutist maar tis gemakkelijk

                    http://photosbyguido1956.fotopic.net/c1321291.html
                    Sony RX10 Mark IV
                    nog een fijne dag verder!
                    Guido

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera voor tijdens trektochten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Truant Bekijk bericht
                      Hoe zou je je camera dan tussen je spullen steken? In een aparte rugzak (die je aanhangt) of gewoon in de hoofdrugzak?
                      Een bijkomende rugzak vind ik persoonlijk niet handig. Het moet comfortabel aangenaam reizen blijven, vind ik.
                      Ik stop de cameraspullen gewoon in een apart vak van de rugzak, helemaal bovenaan. De ene lens die niet op de body staat, zit in een softcase. Op die manier kan er weinig mis gaan.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera voor tijdens trektochten

                        Ik heb eens gekeken naar de K-7 maar die valt mij nogal duur uit op heet eerste zicht en heb ook eens gekeken naar de K200D en K20D. nu heeft die K-7 enkele features die me wel aanspreken:
                        -max shutter 1/8000 (lijkt mij handig voor fotos in de sneeuw) (1/4000 voor K200D en K20D)
                        -3" LCD met 921k pixels (2.7" met 230k pixels voor de anderen)
                        -14Mpixels voor K-7 en K20D en 10Mpixels voor K200D

                        K-7 body 860EURO/ 950EURO met DA 18-55mm AL WR
                        K20D body 680EURO / 706EURO met DA 18-55mm AL II
                        K200D hier vind ik geen nieuwprijs van.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera voor tijdens trektochten

                          De k-7 is een pracht toestel, heeft ook zen nadelen, maar in de bergen of waar ook wanneer het slecht weer is zie je de meeste toestellen verdwijnen in de rugzak of onder bescherming, de k-7
                          blijft werken, behalve onder water ;-)
                          Natuurlijk zijn er andere merken die het zelfde beloven, licht reizen he.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera voor tijdens trektochten

                            blijft de camera bruibaar bij slecht weer als je er een niet-weerbestendig objectief op hebt zitten?
                            en zijn er nog merken in hetzelfde segment (-1000EURO) die weerbestendige DSLR's bieden?

                            bij googlen naar weerbestendige DSLR's komen precies enkel de Pentaxen eruit.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera voor tijdens trektochten

                              weerbestendig weet ik alleen met de WR lenzen, maar onder de -1000€ zou ik het niet weten.

                              Comment

                              Working...
                              X