Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht


    Hallo,
    IK ben 16 jaar en zit al een tijdje te denken aan een spiegelreflexcamera, en nu weet ik zeker dat ik er eentje wil!

    Die wil ik gebruiken voor bijvoorbeeld de dagelijkse dingen.
    Ook voor evenementen en beurzen wil ik goede foto's kunnen schieten, dit vindt binnen plaats. en moet zich goed kunnen focussen op kleinere dingen.

    Omdat ik telefoon-reviewer ben, fotografeer ik heel vaak mobiele telefoons, daar moet het apparaat dus zich goed op kunnen focussen.
    Voor op vakantie moet het toestel ook gewoon goed zijn en belangrijk vindt ik een LCD scherm waardoor je niet altijd het gaatje nodig hebt om een foto te kunnen schieten.

    Een beeldstabilisator lijkt me ook wel een goed idee.

    Ik moet wel zeggen dat ik een beperkt budget heb, ik wil een echte spiegelreflex-camera met een prijskaartje van rond 300€ - 400€. Liefst echt niet hoger, en uiteraard moet dat body incl. lens zijn.

    Ik heb nu een compact-camera ; Pentax OPTIO E65, maar wat een rotding is dat, ik ben er al een keer mee teruggeweest omdat er zo nu en dan problemen optraden en de foto;s komen niet altijd zo over als ze daadwerkelijk zijn.

    Een ingebouwde flits vindt ik ook handig, zodat ik niet nóg meer mee hoef te zeulen.
    Ik kom zelf uit Nederland, en ik weet niet of de prijzen in België hoger zijn of lager, maar bij voorkeur koop ik de camera in Nederland.

    Ik ben tijdens mijn zoektocht al een paar camera's tegengekomen;
    • Canon 1000D
    • Sony A230
    • Sony A330
    • Olympus E-520


    Ik weet niet of ik een beetje goed gekeken heb, ik ben een leek op spiegelreflex camera gebied, en zou daarom graag willen weten welke jullie mij aan zouden raden.

    Bij het aanraden van eentje , of afraden, zou ik graag ook de redenen willen weten waarom het toestel wel of niet iets is.

    Alvast heel erg bedankt!!!

    GR Stefan




    Mijn portfolio website:

  • #2
    Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

    wel ik wil je niet teleurstellen maar je budjet van 300-400 euro zal toch iets aan de weinige kant zijn denk ik, vb voor de canon 1000d die heb je voor ongeveer 400euro maar dit is toch wel de instapper van de instappers + de 18-55 kitlens zonder image stabilizer daar zal je ook niet zoveel aan hebben als je veel binnen wil fotograferen mocht je toch in die richting willen uitgaan zou ik de body los kopen en dan een kitlens met IS
    Maar als je een lcd scherm echt belangerijk vind om dan niet steeds door het gaatje te moeten kijken zou je meschien beter voor je budjet opteren voor een hybride camera vb een powershot sx20is

    of je kan eventueel een tweedehands toestelkopen hier op bd staan er redelijk wat interessante koopjes
    Canon. http://www.500px.com/nds

    Comment


    • #3
      Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

      Tweedehands lijkt me wel aangewezen met jouw budget. Wat bedoel je met focussen op kleine dingen? Als je macrofotografie bedoelt dan zal je je budget toch moeten vergroten vrees ik.
      http://www.flickr.com/jonasla

      Comment


      • #4
        Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

        Stefan, met alleen een instapcamera ben je er nog niet: Omdat je "indoor" wilt fotograferen zul je een flitser of/en een lichtsterk objectief nodig hebben.

        Bij het kiezen vaneen DSLR is het allerbelangrijkste dat je hem goed kunt bedienen, en dat hij goed in de hand ligt.
        De verschillen tussen de instapcamera's zijn miniem, en zo op papier kiezen kun je net zo goed blindelings doen.
        Dus: ga naa rde winkel, en neme ze eens in handen, kijk eens of dat plezierig voelt.
        Je moet tenslotte plezier ana de camera beleven, en hem niet in een hoek gooien omdat je er niet mee overweg kunt.
        Daarom ook, raad ik je aan te gaan lezen over je hobby. En pak gewoon een boek over ("analoge") fotografie (bibliotheek), want voor de basisprincipes is er niets veranderd (alleen het opnamemedium).
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

        Comment


        • #5
          Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

          Over dat goed in de hand liggen kan ik enkel beamen want ik heb destijds mijn 500d onder andere weggedaan om de 50d te kopen was een wereld van verschil
          Canon. http://www.500px.com/nds

          Comment


          • #6
            Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

            bedankt voor jullie reacties.
            Ik heb inderdaad een paar boeken gelezen over camera's en spiegelreflex.
            En misschien dat Liveview niet perse een vereiste is, ik weet niet :P

            En ik wil het liefst geen 2e hands. En de camera's zijn er wel ;-) voor dat budget..
            Mijn portfolio website:

            Comment


            • #7
              Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

              Ik zie hier in "Aangeboden" juist een 350D + 18-200 staan.
              Koop je daar nog een 50mm f1.8 bij en je kunt al prima starten.
              Als je je pa z'n oren van z'n lijf zaagt krijg je er waarschijnlijk nog een flits bij.
              350D (klik)
              400D (klik)
              Met een beetje geduld vind je hier een uitstekend set om te beginnen.


              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

                Oorspronkelijk geplaatst door stefanaudi Bekijk bericht

                Hallo,
                IK ben 16 jaar en zit al een tijdje te denken aan een spiegelreflexcamera, en nu weet ik zeker dat ik er eentje wil!


                Alvast heel erg bedankt!!!

                GR Stefan




                Gewoon een 2e handsje is het beste, op een oude fiets moet je het leren.
                Ik heb vast veel meer te makken dan jij, maar doe het ook gewoon met een oudere camera en een flinke verzameling oude(re) lenzen
                Voor een 2 tot 300€ is er heel wat leuk spul te koop.....

                Comment


                • #9
                  Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

                  Dat er voor minder inderdaad meer t ekoop is , dat geloof ik uiteraard, maar als ik iets koop wil ik wel gelijk iets hebben wat ik een paar jaar kan gebruiken,
                  en ik wil er ook meer mee kunnen.

                  Ik vindt 2e hands altijd een vrij groot risico hebben omdat er heel veel op zit aan een spiegelreflex kan er ook heel veel , of juist iets kleins aan kapot zijn, zonder dat je het bij aankoop merkt. Zeker omdat ik nog niet veel verstand van heb.
                  Mijn portfolio website:

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

                    Ik heb nog een Yashica uit de 70-er jaren, en geloof het of niet, die werkt nog altijd perfect.
                    Met nieuw kunt ge ook pech hebben hoor en dat zal het toestel juist uit garantie zijn.


                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

                      Nja, voor mij moet het sowieso een digitale zijn
                      Mijn portfolio website:

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

                        Als het je kan helpen: slechte zijn er niet.
                        En hoeveel je wil uitgeven tov wat je belangrijk vindt, moet je zelf even bepalen.

                        Een paar prijzen :
                        a230 + 18-55: €313
                        a330 + 18-55: €358
                        a290 + 18-55: €439
                        a500 + 18-55: €449

                        En als ik jou was, dan bespaarde ik even op een paar fuiven of een concertje en ging voor de laatste... (edit: tenminste wat de keuze bij Sony betreft; en indien niet de laatste, dan de eerste van €313 incl. lens, en die lens is echt wel goed.)
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

                          Ik ben weer even verder gaan kijken en wil mn maximale budget toch nog even naar beneden bij stellen.
                          Ik heb 2 modellen in gedachte die een grote kans hebben.
                          De Sony A330 en de Canon 1000D (IS versie, voor beeldstabilisator)

                          Stabilisator in de body (A330) , daT lijkt me toch wel iets praktischer dan stabilisator in de lenzen.

                          Ik heb bij aanschaf in ieder geval een 18-55mm lens nodig. Ik wil tevens een 2e accu en een goedkope , maar wel beschermende tas.

                          Welk merk heeft de goedkoopste lenzen, mocht ik ooit meer lenzen willen?
                          Want Canon is dan zeker duurder?

                          Mijn voorkeur gaat licht uit naar Sony, maar de 1000D is zeker niet uitgesloten.
                          Hoor graag jullie ervaringen en meningen!

                          gr Stefan
                          Mijn portfolio website:

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

                            Met name tweedehands is het aanbod van Nikon en Canon veel groter en betaalbaarder.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lastige keus, een spiegelreflexcamera. Hulp gezocht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Met name tweedehands is het aanbod van Nikon en Canon veel groter en betaalbaarder.
                              Ik heb het liefst een nieuwe, dus ik weet niet of er iets is van die 2 die wel aan te raden zijn?
                              Mijn portfolio website:

                              Comment

                              Working...
                              X