Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reiniging toestel en méér stofjes door de lens dan voorheen ?!?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• reiniging toestel en méér stofjes door de lens dan voorheen ?!?

ik ben in alle staten !
    ik heb mijn toestel laten reinigen bij Art&Craft in Mariakerke... met de melding dat ik door de lens allemaal stofjes zie, maar gelukkig niet op de foto...
    kostprijs : 40 euro.
    mijn man heeft vandaag het toestel gewoon opgehaald en heeft verder geen kennis van fotografie, maar dit terzijde.
    ik kom thuis, kijk door de lens en verdorie er zitten nog méér stofjes op dan ik mijn toestel binnenbracht
    er zit zelfs nu ook een vrij groot haartje in.
    maar gelukkig zie je daar niks van op de testfoto.
    erger ik mij hier ten onrechte ??
    waarom deed ik mijn toestel eigenlijk binnen voor reiniging ? wat hebben ze eigelijk gereinigd ? er zitten meer stofjes op dan voorheen !
    gelukkig voor de winkel zijn ze nù al dicht
    Last edited by san39be; 24 juni 2010, 18:45.

Re: reiniging toestel en méér stofjes door de lens dan voorheen ?!?

Als je ze ziet wanneer je door de lens kijkt, denk ik dat ze waarschijnlijk op de spiegel zitten en heeft dit geen effect op de foto's zelf. Dat zul je eens moeten uittesten.
    Als het op de spiegel is kan je het zelf wegdoen dmv een brillendoekje en/of blaaspeertje.

Als het op de sensor is zou ik zeggen : morgen terug binnen doen en eens een hartig woordje wisselen met die mensen, want dan zou je 40 euro betaald hebben en er niets voor gekregen hebben. Dit kan toch niet.... tenzij het hun bedoeling is om rap centen te rapen zonder er iets voor hoeven te doen.

Maar de reputatie van deze winkel kennende (van horen zeggen en van lezen) denk ik niet dat dit hun bedoeling/gewoonte is.

Groetjes

Comment

Als je geen vlekjes of strepen op je foto's ziet, waarom zou je je sensor dan (laten) reinigen ?

Ik heb mijn lesje al geleerd op dat vlak (toestel van 10 maand oud zelf onherroepelijk beschadigd na het lezen dat 'je het gemakkelijk zelf kan').
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Was misschien een misverstand en hebben ze bij Art&Craft de SENSOR gereinigd.
        Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Simpel, gewoon met blaaspeer overal eens volle bak blazen.

1> boven de spiegel flapje naar beneden trekken, voorzichtig het matglas eruithalen (aan randen vasthouden) en met blaaspeer stofjes erafblazen.

2> de 2 schroefjes losschroeven, dan komt het focusscherm tegen het metalen stukje en kun je binnenin blazen (waar je meestal het stof ziet in de zoeker), blaaspeer erinsteken, als je nu door je zoeker kijkt zie je de blaaspeer, volle bak blazen tot alle stofjes van het focusscherm zijn, dit is het dichtste punt die je zelf kan bereiken in je zoeker. Daar zit meestal het stof (waarvan men denkt dat het in de zoeker zit).

3> weer vastschroeven, matglas erin (ook aan hoekjes vasthouden om geen vette vingers op te hebben), nog eens op spiegel blazen of met zacht doekje reinigen

Dan met opening naar beneden houden en lens erop.
          Indien stof op de sensor simpel met natte sensorswabs, volgens grootte 1-2-3 en vloeistof, 2x heen en weer gaan.

Simpel, maar gewoon voorzichtig tewerk gaan, want in dat matglas heb je snel krassen en focusscherm ook als je met een doekje wrijft. Voor alle stof dus best een blaaspeer gebruiken, net zoals op lenzen.

Comment

ik had n tijdje geleden zo'n Hama-reinigingsetje aangekocht met een blaaspeertje, lens cleaner (liquide met penseeltje), reinigingsdoekjes, etc.
            ik zag door de lens enkele stofjes en dat stoorde mij... het blaaspeertje verplaatste de stofjes enkel maar en ik wil niet beginnen "prutsen" en wou dit liever overlaten aan een fotozaak met kennis.

zoals ik al schreef, op de gemaakte testfoto's zijn die stofjes die ik door de lens zie, gelukkig niet zichtbaar, dus dat is al
            maar ze storen mij gewoon, het ziet er niet proper uit en ik heb dit bij afgifte speciaal vermeld en dan krijg ik dit

jammer dat ze hier geen extra aandacht aan schonken, zeer zeker voor het prijzig bedrag van 40 euro.
            dan verwacht ik wel n totale reiniging !
            morgen ga ik zelf terug en hopelijk reinigen ze de spiegel onmiddellijk.

thanks voor de reply

Comment

Welke lens betreft het?
              Ik kan me ook eerlijk gezegd niet voorstellen dat een winkel lenzen uit elkaar haalt om die te reinigen (en zeker niet voor 40 euro, tenzij het een eenvoudige prime betreft).
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Als de stofjes niet zichtbaar zijn op de foto's, maar wel als je door de zoeker kijkt,
                dan kan het ofwel op de spiegel liggen, ofwel op het matglas...daar kan je ook al wel eens een stofje op vangen!

Comment

Er ligt toevallig geen stof op je voorste lenselement? Of misschien helemaal achteraan je objectief?

Zij hebben het misschien met een ander objectief geprobeerd, waar geen stof opligt?
                  "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                  500px

Comment

als je geen sofjes op je afbeelding ziet kan het enkel op de spiegel of matglas zijn.
                    en zoals je zegt heb geen stof op de afbeelding dus je sensor is clean, vind het toch raar dat men direkt de winkel met de vinger wijst terwijl je zelf aangeeft dat de sensor clean is

greets
                    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                    www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                      vind het toch raar dat men direkt de winkel met de vinger wijst terwijl je zelf aangeeft dat de sensor clean is

greets
                      Zij heeft de camera binnengedaan " met de melding dat ik door de lens allemaal stofjes zie, maar gelukkig niet op de foto..."
                      De persoon bij de fotozaak kan dan naar mijn mening best afleiden dat de klacht niet de sensor betreft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                        als je geen sofjes op je afbeelding ziet kan het enkel op de spiegel of matglas zijn.
                        en zoals je zegt heb geen stof op de afbeelding dus je sensor is clean, vind het toch raar dat men direkt de winkel met de vinger wijst terwijl je zelf aangeeft dat de sensor clean is

greets
                        Nog eens alle reply's gelezen en niemand wijst de winkel met de vinger toch .
                        Ook ik heb voor elke zin het woordje ALS gezet..... dus
                        Je hebt denkelijk iets verkeerd geinterpreteerd/gelezen

PS San heeft zich waarschijnlijk ook verkeerd uitgedrukt door te schrijven "als ik door de lens zie", moest waarschijnlijk zijn "door de zoeker". Als je door de zoeker kijkt, kijk je natuurlijk ook door de lens. En lenzen laten reinigen, daar heb ik nog niet van gehoord, maar misschien bestaat het ook voor als het stof echt binnen in de lens geraakt ??

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                          Als je ze ziet wanneer je door de lens kijkt, denk ik dat ze waarschijnlijk op de spiegel zitten
                          Lijkt mij niet zo, want dat moeten nogal dingen zijn wil je die onscherp xien.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Gelukkig leest mijn vrouw hier NOOIT want ik denk na het lezen van deze discussie dat ze zou zeggen ik zal de lensen van mijn ventje is goed wassen in soppeke mé warm water sé dak me ventje weer is content maak
                            Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loodgieterke Bekijk bericht
                              Gelukkig leest mijn vrouw hier NOOIT want ik denk na het lezen van deze discussie dat ze zou zeggen ik zal de lensen van mijn ventje is goed wassen in soppeke mé warm water sé dak me ventje weer is content maak
                              Misschien gebruikt ze wel de hogedrukreiniger om het hardnekkige vuil te verwijderen .

Comment

Working...
                              X