Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sony nex-5

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sony nex-5

hallo iedereen,
    Ik zoek in de nabije toekomst een dslr camera aan te schaffen maar wet niet goed welke,
    n.m de nikon d5000 met standaard lens of de canon eos 500 met standaard lens,
    heeft er al iemand enige ervaring met de sony nex-5 daar die de dslr camera'sdicht benadert.
    Daar ik nieuw ben en mijn weg nog moet zoeken hier op de site zal ik nog vele andere vragen in de toekomst te stellen hebben.
    Bedankt.

Re: sony nex-5

nex toestellen zijn nog maar van deze week in omloop in europa dus veel feedback zal er nog niet zijn. In Japan loopt die al een 3 tal weken, en de meeste gebruikers lijken vrij positief. verkoopt daar en ook in Engeland als zoete broodjes.

Misschien kan dit je helpen, gepikt van een ander draadje maar met veel inhoud volgens mij

Oorspronkelijk geplaatst door falcy Bekijk bericht

In eerste instantie ging ik dus voor de canon 550d, niet omdat dslr's cool zijn , gunstig geprijsd of omdat zowat iedereen het aanraad de laatste tijd (niet alleen op forum maar ook in vriendenkring)maar omdat ik mij er toch wat wil in verdiepen en proberen meer kwaliteit uit mijn foto's te halen (ook effecten gelijk wazige achtergrond en dergelijke)
    Nu kom ik al teveel posts tegen van mensen die een dslr aankopen maar er slechtere foto's mee nemen dan met een compact toestel. Na in vriendenkring en familie rondgekeken te hebben kon het grootste deel me enkel de automatische stand uitleggen en dat was het.
    Ik begrijp dat je voor resultaat te bekomen met een dslr er je natuurlijk moet in verdiepen, wel ik zal dat wel doen maar op verloop van termijn en ook beperkt.
    Ik wil echter ook niet een toestel aankopen waar ik na verschillende maanden pas een eerste vooruitgang zie en dus doordat mijn leerproces maar heel traag zal gebeuren ik overweldigd wordt door knoppen.

Dus inderdaad zou een compact voor mij een betere keuze geweest zijn maar op dit moment lees ik over de nex die uitkomt. (ook over de micro 4/3)

Nu waarom denk ik dat dit toestel wel ideaal is voor mij:

- ik kan het gebruiken als compact (met de pancake lens niet veel groter en gerust overal mee naartoe te nemen)
    - ik heb de kwaliteit van dslr (instap)
    - ik kan er dingen mee doen dat ik met compact niet kan
    - op moment dat ik er iets wil in verdiepen kan ik dit meer dan met een compact (waarschijnlijk minder als met een echte dslr maar na heel wat reviews gelezen te hebben scheelt dit toch niet zoveel tegen de instapers)
    - Je krijgt als beginner hulp wat sommige instellingen doen
    - extra 'snufjes' al dan niet om te gebruiken, maar een burst mode van 7/s zie ik toch niet op een compact
    - Toestel waarmee je veel betere foto's kunt maken binnenshuis (i.v.g met compact)
    - Ik kan er mee filmen (met de 550d kan je ook mooi filmen maar vereist redelijk wat ervaring lees ik omdat je voor goed te zijn manueel moet focussen, het geluid van autofocus is ook heel hinderlijk vind ik) (bitrate is 17mb/s btw)

Nu waarom bekijk ik de nex als mosselen en vis (ik ben zeker niet bevoorrecht voor een merk of type want ik kom van niks) wel dat is voor het volgende:

- ik kan het toestel gebruiken als compact en als type dslr (afhankelijk hoe ik ermee omga)
    - Ik ga op stap met de nex in de zak (pancake lens) maar opeens wil ik toch ergens creatief zijn of iets proberen en ik haal een ander objectief uit mijn vrouw haar handtas , eventjes verder wil ik de kinderen filmen, ...
    Nu hiervoor zullen er velen zeggen dan koop je een compact en een dslr en een camera (of enkel een compact en dslr)maar ik kan met 1 toestel gewoon switchen hoe ik er op dat moment wil mee omgaan (na ervaring en ook leerproces natuurlijk)zonder veel te moeten meesleuren
    - Tijdens mijn 'leerproces' moet ik me ook geen zorgen maken als ik een paar weken het toestel niet aangeraakt heb waar terug alle knopjes staan of op wat ik terug moest letten en dergelijke. Hiervan vind ik de ingebouwde uitleg perfect.
    - Toestel waarmee je veel betere foto's kunt maken binnenshuis (i.v.g met compact)

Nu zover ik me mag baseren op reviews en filmpjes lijkt het wel zo dat de nex gebruiksvriendelijker is voor point en shoot dan dslr als het nodig is.
    Het is in mijn ogen wel een toestel die beide werelden bij elkaar slaat. De ene noemt het een veredelde compact met verwisselbare lenzen, de andere een compacte dslr met hulp voor de beginner. Zelfs in de verschillende reviews zie je de meningen uit elkaar lopen maar uiteindelijk komt het bij beiden op hetzelfde neer. (ene review beziet het menu als heel slecht, andere als heel innovatief en goed, ook terug afhankelijk van welk standpunt je vertrekt , ervaren persoon of beginner).

Wat ik zeker niet wil dat is een toestel dat ik thuis laat liggen omdat ik er niet goed met kan omgaan of omdat ik zelf voel dat ik kan het niet ten volle kan benutten, of als ik na een poosje het toestel niet aangeraakt heb te moeten zoeken vooraleer ik er iets met kan aanvangen.
    Mijn mening is vooral herzien door bij vrienden te gaan en hun naar hun toestel te vragen, moest ik morgen weten dat ik er 100% kan voorgaan en fotografie als hobby kan beoefenen dan zou ik terug dslr overwegen met een nex erbij voor het vrouwtje of als backup

Dus inderdaad ik ga me deze week normaal dit toestel aanschaffen, niet omdat ik er een wil hebben maar omdat het mijn inziens het beste toestel is voor mijn behoeften.

p.s: geen ruzie maken voor wat ik wel wil of niet wil en/of ik duidelijk was hierin of niet
    Kan enkel opmerken dat er in de toekomst ook nog meer geavanceerde NEX toestellen op de markt gaan komen, zoals dit het geval is voor DSLR, instap, mid-class ...

Comment

oke bedankt Puerte,
      ik zit ongeveer in dezelde situatie zoals Falcy blijkbaar.Mijn voorkeur gaat licht naar de nex daar ik niet zozeer zin heb om in de menu's te zitten "rommelen".
      Ondanks dat de dslr mooiere foto's maakt dan een compact camera.
      we zullen eerst nog wel verder lezen en een beslissing zal er wel eens komen.;o)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chinees Bekijk bericht
        oke bedankt Puerte,
        ik zit ongeveer in dezelde situatie zoals Falcy blijkbaar.Mijn voorkeur gaat licht naar de nex daar ik niet zozeer zin heb om in de menu's te zitten "rommelen".
        Ondanks dat de dslr mooiere foto's maakt dan een compact camera.
        we zullen eerst nog wel verder lezen en een beslissing zal er wel eens komen.;o)
        pas op het is geen compact camera, de beeldkwaliteit van de nex toestellen is beter dan van de DSLR instapmodellekes, op hoge ISO (weinig lichtomgeving) presteert dat toestel zelfs beter dan eender welke DSLR (APS)
        Compact toestelletjes hebben kleinere sensors dan DSLR wat zich inderdaad laat gevoelen in de beeldkwaliteit, bij de NEX-toestellen is dit niet het geval, deze gebruiken een sensor met dezelfde grote als deze van DSLR. Deze sensor zal binnenkort ook terug te vinden zijn in DSLR.

Comment

Working...
        X