Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik geraak er niet aan uit.. in de handleiding hebben ze het over BULB in de stand M, bijvoorbeeld om vuurwerk te fotograferen.. maar ik heb geen idee hoe ik dit moet instellen... kan iemand mij helpen?
kort woordje uitleg om te illustreren:
stel je camera in op sluitertijdsvoorkeur(Tv), en draai vervolgens het keuzewieltje voor het instellen van je sluitertijd, in de richting van langere sluitertijden(bvb: 2000>1000>500>100>....1"3...2" 5" tot 30")Op een bepaald moment zal je bij 30" niet meer verder kunnen: je hebt de langste sluitertijd bereikt, nl:30sec.
Misschien kan je bij jou toestel nog een "klikje" verder, waardoor er "bulb" verschijnt, dat weet ik nou net niet(bij mijn 7D is er daarvoor namelijk een aparte instelling ("B": zie hieronder voor wat meer uitleg(**))
Je kan ook je toestel op "M" zetten. Dan kan je samen met je sluitertijd, ook je diafragma instellen.
(**)Je kan ook je toestel op "B"(bulb) zetten, dwz: bij het indrukken van de ontspanknop wordt je spiegel opgeklapt en bij het lossen ervan wordt ie weer neergelaten.
In de tijd daartussen wordt de sensor belicht.
Om vuurwerk te fotograferen moet je de beide instellingen(sluitertijd en diafragma(f)) , naar gelang de omstandigheden, een beetje zoeken.
Een statief is daarbij een must.
Ik geraak er niet aan uit.. in de handleiding hebben ze het over BULB in de stand M, bijvoorbeeld om vuurwerk te fotograferen.. maar ik heb geen idee hoe ik dit moet instellen... kan iemand mij helpen?
Bedankt!
Wel, camera in M stand zetten, en dan aan het wieltje draaien tot je voorbij de 30 seconden zit. Je krijgt dan de melding Bulb te zien (op een 20D toch).
Sommige Canons hebben dan weer een dedicated Bulb stand op de selector.
David Leemans Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr
Comment