Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

olympus OM-1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• olympus OM-1

......
    Last edited by Guest29; 5 april 2011, 08:53.

Re: olympus OM-1

Ja, dat was het.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een prachtige camera(heb er zelf ook eentje in mijn verzameling).
      Deze camera was de kleinste spiegelreflex in zijn tijd.
      Deze camera was ook van invloed op andere merken.
      Minolta had toen de XE serie op de markt gebracht(in samenwerking met Leica),maar door het succes van de Olympus OM brachten ze snel de kleinere XD op de markt.

meer info :

The OM-System was introduced by Olympus in 1972, more than a decade later than most of the, by then, well-established 35mm SLR brands. Its success must undoubtedly be attributed to Olympus’ chief designer Maitani Yoshihisa[1] and his staff, certainly taking advantage of new technology and increased general 35mm SLR understanding. The nucleus of this system is the brilliantly conceived camera body of remarkably compact design, yet with possibly the best viewfinder in any 35mm SLR camera. The firs
      Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

't Was een revolutie indertijd: een compacte systeemcamera met hoge specificatie's (voor die tijd dan toch - oa. 100% zoeker) en heel betrouwbaar...

Meer info kun je hier vinden:

Veel plezier ermee, je zult het je niet beklagen... Welke lens zat erbij?
        http://www.digifotofreak.nl

Comment

ik kon hem voor 3 euro meenemen zonder lens ..spijtig genoeg .
          enige minpunt is dat de mousse die rond de zoeker zit is kapot gegaan (schijnt dat ze dat allemaal hebben die nu nog in omloop zijn) en dat er zwarte vlekken te zien zijn bij het kijken door de zoeker .
          nu ga ik zoeken naar wat speciale gereedschappen en hem repareren want blijkbaar is het de moeite .
          naar het schijnt is er een 8mm lens voor deze camera gemaakt dus dat wordt mijn volgende aankoop .alsook een opbergtas .
          bij nader inzien lijkt de zuiko 18mm F3.5 toch wel meer geschikt , spijtig genoeg vind ik voorlopig geen .
          Last edited by Guest29; 19 juni 2010, 21:38.

Comment

De link werkt niet
            Ik heb er ook zo eentje met een 50 mm 1.8 in perfecte staat. Nergens iets van gebruikssporen.
            Het is een prachtig cameraatje
            Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Van Parys Andy Bekijk bericht
              enige minpunt is dat de mousse die rond de zoeker zit is kapot gegaan (schijnt dat ze dat allemaal hebben die nu nog in omloop zijn) en dat er zwarte vlekken te zien zijn bij het kijken door de zoeker .
              nu ga ik zoeken naar wat speciale gereedschappen en hem repareren want blijkbaar is het de moeite .
              naar het schijnt is er een 8mm lens voor deze camera gemaakt dus dat wordt mijn volgende aankoop .alsook een opbergtas .
              bij nader inzien lijkt de zuiko 18mm F3.5 toch wel meer geschikt , spijtig genoeg vind ik voorlopig geen .
              Ik ga altijd naar Doesburg , daar is in augustus altijd een openluchtbeurs met oude camera's en toebehoren.
              Mooi oud stadje waar je mooi spul kan kopen.

Hier vind je de beurskalender : http://www.fotografica.nl/foto.htm
              Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Voor een mooi objectiefje voor je Oly hoef je niet eens de deur uit, ik heb mijn Minolta's(XE5/XE7) met objectieven gewoon via internet gekocht......handig!!!!!
                Er zijn winkels genoeg als je er even naar zoekt, die 2e hands aanbieden.

voorbeeld :

Sinds 1998 de marktplaats voor aankoop en verkoop van tweedehands fotoapparatuur en toebehoren.

Als je even verder zoekt valt er nog meer te vinden...succes.

Een compleet overzicht van de fotografie-winkels in Nederland. Van afdrukcentrale tot zelf printen. Alles staat op deze fotografie-winkels startpagina. Vind hier alle foto en camerawinkels in Nederland en Belgie!

Comment

dank u dank u !!! zat efkes op een dood spoor ...maar hoppa , wat goeie links en ben weer vertrokken ..

Comment

goede camera! geen twijfel mogleijk!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Van Parys Andy Bekijk bericht
                      De OM1 en OM2 hebben inderdaad schuim dat de fotocellen beter zou moeten afdekken tegen strooilicht ... gedesintegreerd tot (de typische) smurrie heeft dit de zilverlaag-verspiegeling van het pentaprisma kunnen aantasten ... dat hebben ze inderdaad allemaal, simpele scheikunde ... maar niet allen hebben een ' zichtbaar ' aangetast pentaprisma, de mijne niets te zien in de zoeker ... heb de topcover veiligheidshalve toch afgenomen en het schuim verwijderd ... de oplossing is inderdaad simpel ... gewoon weglaten .. Maitani is te voorzichtig geweest bij de eerste versies van de OM1/2 ... in de OM1n,OM2n hebben ze het gewoon weggelaten daar geen enkel risico op strooilicht in de praktijk.
                      Eén van de knapste dingen aan de OM1 is de extreem grote (vergrotingsfactor 0,92X ... uniek in kb, t.e.m. vandaag) en extreem heldere zoeker ... uw probleem is niet oplosbaar met demonteren en poetsen ... er moet een ander pentaprisma in en dat is hij helaas niet waard ... zoek een andere OM1n of nog beter een OM2n ... is in de stand manual identiek aan een OM1, ook in de zoeker ... met 50 1.8 ( liefst een late versie 5 , te herkennen aan Made in Japan op de frontring, de beste ) ... een 50 1.4 gaat niet betaalbaar zijn en je moet minstens een MC versie hebben ) ... een OM1 werkt bovendien met een niet meer verkrijgbare kwikbatterij en daar bestaan geen goede alternatieven voor (wat men ook beweert) ... de OM2n werkt met courante batterijen.

Je moet ook nog de lichtdichtingen van de rug vervangen (of de rug aftapen na de inleg van een nieuw filmpje ) en het spiegelschuim vervangen ... de gesofistikeerde spiegeldemper van de OM 1 doet wel het werk spiegeldemping (bij deze grootste spiegel ooit in een kb), maar lichtinval langs het oculair zou altijd vermeden moeten worden en daarvoor is dit schuim nog altijd nodig.
                      Nog even benadrukken : dit vervangen geldt voor alle toestellen ongeacht merk, prijs of ouderdom ... vanaf de introductie van kunsstof ruggen heeft men het schuim kunnen weglaten (zie evolutie Pentax P30 naar P30t,n) en het spiegelschuim blijft dan meestal ook goed.

... op zoek naar een (betaalbare) 8 mm http://olympus.dementia.org/eSIF/om-...oup/8mmf28.htm ... graag een seintje wanneer eentje gevonden ... je zal ook op zoek moeten naar sponsering ... en dat geldt ook voor je tweede goesting ... een 18 3.5 http://olympus.dementia.org/eSIF/om-...up/18mmf35.htm ... al deze en vele andere OM lenzen wordt op gejaagd ... vanaf de introductie van de eerste betaalbare ff dslr door vele 5D gebruikers.

Maitani was Leica M fan ... dat merk je bijzonder aan de Pen(FT) half-kleinbeeldreflex http://www.olympus-global.com/cn/cor...pen_pen-ft.jpg ...en ook nog in de OM1/2 series, een van de markantste camera's in de kb geschiedenis( bij de OM2 het realtime lichtmeetsysteem) ... lees vooral het interview op de site van dementia, zie lenslinks
                      Last edited by Silver Roller; 20 juni 2010, 16:16.

Comment

ja man , wat een kennis !!
                        als ik het goed begrijp kan je via een adapter de lens doen passen op een 5D ?
                        en ik heb toevallig een 5D

weet iemand een winkel in de belgique waar ik tools kan kopen om mijn camera uiteen te halen ?

Comment

Ik heb er ook nog eentje met een standaardlens, een groothoek (28) en een portret (135). Alles werkt nog perfect. Prachtige camera. Ik doe hem natuurlijk niet de deur uit. Véél te waardevol, vind ik.

Comment

Ik gebruik de OM1 sinds 1,5 jaar. Laatste half jaar gebruik ik hem iets minder omdat ik een rangefinder gekocht heb (nog kleinere lenzen).
                            Vind het een van mijn mooiste, prima voorbeeld dat cameras er op achteruitgaan ipv vooruit. Mijn 5DII eet ook 50 percent leica R, 45 percent OM en 5 percent canon L glas.

I love de 24mm 2.8, 50mm 1.8, 55mm 1.2
                            De 28mm 3.5, 100mm 2.8 en 135mm 2.8 geeft ook mooie beelden maar die gebruik ik minder. De 35mm 2.8 vindek iets minder.

Mijn OM 135mm 2.8 is van 2m gevallen, bloot op de asvalt, er zit een bluts in maar werkt nog prima. Mijn 24-70L is ooit van 1m30 gevallen en die was letterlijk in 2 stukken.
                            http://aljocha.tumblr

Comment

Ik gebruik de OM1 sinds 1,5 jaar. Laatste half jaar gebruik ik hem iets minder omdat ik een rangefinder gekocht heb (nog kleinere lenzen).
                              Vind het een van mijn mooiste, prima voorbeeld dat cameras er op achteruitgaan ipv vooruit. Mijn 5DII eet ook 50 percent leica R, 45 percent OM en 5 percent canon L glas.

I love de 24mm 2.8, 50mm 1.8, 55mm 1.2
                              De 28mm 3.5, 100mm 2.8 en 135mm 2.8 geeft ook mooie beelden maar die gebruik ik minder. De 35mm 2.8 vindek iets minder.

Mijn OM 135mm 2.8 is van 2m gevallen, bloot op de asvalt, er zit een bluts in maar werkt nog prima. Mijn 24-70L is ooit van 1m30 gevallen en die was letterlijk in 2 stukken.
                              http://aljocha.tumblr

Comment

Working...
                              X