Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rolleicord kopen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rolleicord kopen.

Hoi,

in mijn vorige post hebben jullie misschien gezien dat ik een canon ae-1 wilde kopen,
    nu heb ik de laatste tijd erg veel opzoekwerk gedaan en kom ik uit op een rolleicord.
    Dit lijkt me denk ik een hele goede camera, en de kwaliteit zou vele malen beter zijn dan elke canon of nikon (www.kenrockwell.com).
    Heeft iemand ervering met deze camera?
    Ik zat ook te kijken naar een yashica-MAT, maar een rollei lijkt me toch wel beter.
    En hoeveel denken jullie dat ik ervoor zou betalen.
    Op marktplaats staan er een paar voor ±140 euro in goede staat, en op kapaza staat bijna niets. Waar denken jullie nog dat ik er 1 kan kopen?
    Of raden jullie dit helemaal niet aan?

Alvast bedankt!

groeten Joep
    Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

Re: Rolleicord kopen.

Ken Rockwell heeft op menig forum nogal een naam gekregen met z'n "speciale" uitspraken (onder andere serieus pro-Nikon en nog meer anti-canon zonder enige gegronde reden). Deze zou ik dan ook niet echt serieus nemen, het kan wel eens grappig zijn om te lezen wat hij nu weer verteld...
    Veel kan ik je over de toestellen niet zeggen maar als je van Gent bent kan je misschien eens in Photoshop binnenstappen, ben daar onlangs eens binnegeweest en die hebben wel veel antiek speelgoed staan
    Grt
    Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W-dytoi Bekijk bericht
      onder andere serieus pro-Nikon en nog meer anti-canon zonder enige gegronde reden
      Toch zijn conclusies over de 5DII eens bekijken, niet anders als "the best... ".
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Toch zijn conclusies over de 5DII eens bekijken, niet anders als "the best... ".
        Dat heb ik inderdaad ook gelezen, net als de canon ae-1, daar is hij ook laaiend enthousiast over.
        Maar terug naar rollei: Iemand antwoord op 1 van mijn vragen?

groeten Joep
        Canon 5D II; Canon 17-40mm F4.0 L; Canon 100mm F2.8 L; Pentacon 29mm F2.8; Konica c35 ; Chinon CEII; Yashica YK

Comment

hier kan je nog wat meer vinden, specifieker forum voor rollei gebruikers.

Succes met je mooie aankoop!!
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

De kwaliteit van de Rollei buitengelaten, baseer nooit aankopen -of wat dan ook- op uitspraken van Internet clown Rockwell. In zijn link-honger (waarvoor hij geld krijgt) heeft hij uitgebreid naar Canon en Leica en zich bekeerd tot "realraw" film, waardoor hij nu niet enkel Nikon fans in verlegenheid brengt .

Comment

Ik heb overlaatst eentje gekocht op de rommelmarkt hier, een Rolleicord IIe uit 1949/1950, met Schneider Kreuznach f3,5. Gekocht voor 70 euro en alles werkte op moment van aankoop. Zeer mooi machien moet ik zeggen! Heb er één rolletje mee geschoten, daarvan staan 3 foto's HIER.

Ik moet zeggen, ik was onder de indruk. Maar na wat spelen gingen de trage sluitertijden (1s tot en met 1/10e seconde) niet meer, dan ineens weer wel, niet meer... En na een weekje bleven de bladen van de centraalsluiter ook bijna altijd aan elkaar plakken. Dat laatste is ondertussen weer verholpen door hem gewoon wat te gebruiken. Oorzaak van de problemen is dik geworden olie in de loop der jaren.

Om het weer in zijn volle (mechanische) glorie te herstellen heeft deze een CLA (Clean, Adjust, Lubricate) nodig. Kost bij Wil Van Manen (gereputeerd tot en met!) 150 euro zonder BTW. Ze lossen al die frequente probleempjes op, controleren alle functies en kuisen waar het nodig is (lenselementen enzo). Hun site: http://www.kamera-service.info/

Zo'n CLA ga ik de komende maanden eens laten doen, ik denk dat de camera het wel waard is. Maar hou hier dus rekening mee! Bijna elke (oude) Rolleicord zal wel last hebben van zo'n kwaaltjes als hij nooit zo'n onderhoud gekregen heeft in de loop der jaren.
              Flickr

Comment

Oke bedankt voor de reacties!
                Weet er iemand een goede plek in de buurt van turnhout om fotos te laten ontwikkelen?

groeten Joep

Comment

te "laten" ontwikkelen?? dat kan je voor weinig geld en met weinig middelen snel zelf doen...

Maar nu even gaan slapen ;-)
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Ik vind zo'n dus echt prachtig, is er ergens een website waar er informatie staat over dit soort camera's? Wat is eigenlijk de juiste benaming hiervoor?

Voor 150 max zou ik zo'n camera nog echt kopen, al is het gewoon als hebbedingetje.

Comment

Dit zijn twin lens reflex camera's, als je in google zoekt op TLR of twin lens reflex vind je er massa's informatie over. Ik heb een Yashica Mat en een Mamiya C3.
                      Mijn Yashica Mat (in nieuwstaat) kostte mij 60 euro (in april, ik heb de indruk dat effectieve verkoopprijzen van analoog materiaal elke 6 a 12 maanden halveren ;-))
                      Dit soort camera's is ondermeer fantastisch omdat ze een relatief groot filmformaat voor quasi geen geld toegankelijk maken. Grotere film is zoals full frame tegenover DX, zelfs op lage iso's heeft een grotere sensor/filmformaat een enorme impact op je beeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                        Grotere film is zoals full frame tegenover DX, zelfs op lage iso's heeft een grotere sensor/filmformaat een enorme impact op je beeld.
                        Kan ik alleen maar beamen. Met degelijke film en professionele scanner haal je gigantisch veel megapixels uit je negatief (30-40MP) Ik haal haarscherpe beelden van 8000x8000 pixels (16MP dus) met mijn semi-pro Epson 4990 scanner...

Dàt en gewoon de look & feel om met zo'n camera te werken natuurlijk. Vergeet wel niet dat er vaak (toch in een Rolleicord) geen lichtmeting is. Dus ofwel meten met je DSLR en dan sluiter/diafragma overnemen (op de ISO waarde van je 120 film!) ofwel investeren in een kleine externe lichtmeter.

De rolleicord heb ik gekocht voor 100 euro - perfecte staat, een lichtmeter voor 125 euro - een Sekonic L-308S.

Hasselblad is nóg iets anders, en kon ik dan ook niet laten liggen toen ik de kans zag

Comment

Caleido, inderdaad. Ongelooflijk wat je met zo'n "simpele" Epson 4490 en 120 film al kan bereiken. Geweldig

Ik heb ook een Rolleicord en een modulair systeem (Bronica S2A). Ik denk dat dat zowat de ideale combinatie is. De Rolleicord voor de draagbaarheid en de stille sluiter. De Bronica (of de Hasselblad) voor de flexibiliteit, verschillende lenzen, verschillende achterwanden, balg, polaroids. Met die laatste maak je ook niet zomaar even in het geniep een foto, de spiegel klapt nét iets te hard!
                          Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                            Ik haal haarscherpe beelden van 8000x8000 pixels (16MP dus)

8.000 X 8.000 = 64 MP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                              te "laten" ontwikkelen?? dat kan je voor weinig geld en met weinig middelen snel zelf doen...

Maar nu even gaan slapen ;-)
                              Is dit niet heel moeilijk en tijdrovend juist?

Comment

Working...
                              X