Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe body of betere lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nieuwe body of betere lenzen?

Oorspronkelijk geplaatst door biebie Bekijk bericht
    ...
    Denk dat ik dus voor de 17/55 ga. Dit lijkt mij de beste keuze aangezien ik voor al de familiefeestjes wordt gevraagd :-) .
    Zal daar een collecte houden. Is toch ook voor hen dat ik het doe! :-)

Is mevrouw tevreden met de 55/250, LES C? Lijkt mij prestatie/gewicht een verstandige keuze.

En ja, ik spaar dus ook voor een set van een 5-tal lenzen die in de meeste omstandigheden inzetbaar zijn.
    De 17-55 f/2.8 is, ondanks z'n prijs en z'n gewicht de beste aankoop die ik qua lenzen ooit gedaan heb.
    De 55-250 f/4-5.6 is scherper dan de 55-200 en zeker goedkoper & lichter dan een 70-200. Jazeker zijn we er tevreden over! Vrij makkelijk tweedehands te vinden, van mensen die upgraden naar een 70-200. Dat vast diafragma (f/2.8 of f/4) over het gehele bereik is toch wel interessant.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

ok, ik ben overtuigd van de 17/55. Inderdaad heb ik een 55-200 op het oog 2de hands.

Enkel voor macro heb ik nog een vraag. Zoals gezegd weet ik daar niet veel van.

Heb eens gelezen dat je met extensie-tubes kunt werken.
      Maar hoe gaat dat nu juist?

Kan je dat op eender welke lens zetten?

Trouwens bedankt voor jullie hulp allemaal!

Comment

Wat macro's betreft, daar houd ik me zelf verre van (m'n vrouw haar domein). Maar misschien vind je bij Beertje de uitleg die je zoekt:

Meer specifiek op Beertje's site over extenders:
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hallo,

Heb nog wat verder zitten rondkijken en vond deze opmerking op :

quote Bad News:

1.) Expensive.
          2.) Same nominal zoom range and performance as the $100 18-55mm. Sorry, but looking at the images from my 8MP and 10MP bodies I don't see any more sharpness, and I got more consistent autofocus accuracy with the 18-55mm.
          3.) Doesn't focus as close as the $100 18-55mm.
          4.) Big lens; feels heavy on Digital Rebels.

The 18-55mm II lens does 90% of what this 17-55mm IS lens does, for less than 10% of the cost.
          If you're a full-time pro and use this all day, every day, of course it's worth it.

If you're a student for whom cash is tight, then no, it's absolutely not worth it. You'll make the same images with the 18-55mm II kit lensIf you're a full-time pro and use this all day, every day, of course it's worth it.

unquote

Ik was wel geschokt over zijn opmerking en eigenlijk ook niet.
          Zelf gebruik ik de kit-lens al 3 jaar tijdens mijn avondschool en heb er nooit spijt van gehad.

De foto's zijn uiterst scherp naar mijn aanvoelen en ik kan echt dichtbij komen zonder echte vervormingen te bekomen. Bij studio met ideale lichtomstandigheden bijna evengoed als 1,8 50mm.

Enige nadelen: flare soms, lichtsterkte als je binnen trekt en geen flits wilt/kunt gebruiken bij personen/beweging. Beperkt tot 55 mm voor buiten waarbij je achter je kinderen kunt lopen :-) om ze binnen gezichtsveld te houden.

Wat denken jullie daarvan?

Koop je dan geen 2 bijna dezelfde lenzen op de lichtsterkte na,die je met flits binnen kunt compenseren? Dacht gewoon dat hij optisch veel beter zou zijn.

Kan ik dan niet beter de 15/-85 kopen die ook mooie resultaten geeft en groter veld biedt? Zou hij ook goed als portretlens kunnen dienen? Wat zijn jullie ervaringen hierover?

Comment

Ik hou ook van de 400d omdat hij zo licht is tijdens een hele dag wandelen of een trouw.
            5d en 7d zijn handiger in de hand, maar dubbel zo zwaar! Zeker met batterijgrip.

Denk dat ik dus voor de 17/55 ga. Dit lijkt mij de beste keuze aangezien ik voor al de familiefeestjes wordt gevraagd :-) .
            Zal daar een collecte houden. Is toch ook voor hen dat ik het doe! :-)

Is mevrouw tevreden met de 55/250, LES C? Lijkt mij prestatie/gewicht een verstandige keuze.

En ja, ik spaar dus ook voor een set van een 5-tal lenzen die in de meeste omstandigheden inzetbaar zijn.
            zelfde dillema gehad en gekozen voor een tweedehands 5d, alleen voor die ruis.
            400d is op iso 400 al om te wenen. Voor de rest een goeie camera, maar als je ns wat prestaties van de hogere full frame camera's gezien hebt....Qua lenskeuze is het echt moeilijk bij canon, 17-55 mm super op crop camera, maar wat met full frame?
            Geen enkele L lens in die mm met IS, of is dat dan minder nodig doordat de camera hogere iso kan gebruiken, met aanvaardbaar resultaat en daardoor de langere sluitertijden beperkt zijn?
            smile ! ...it confuses people ...

Comment

er komt eind dit jaar een ef 24/70 met is !!!!! prijskaartje nog niet gekend :-)
              begin maar te sparen

Comment

Ik gebruik zelf een extender op de Ef-S 18-55.
                Voor weinig geld heb je een nieuwe lens met totaal verschillende mogelijkheden.
                Het enig probleem is dat de lens niet meer kan scherpstellen op normale afstanden (tot maximaal 1 meter)
                De vergroting is zelfs hoger dan de canon EF 100 f/2.8 MACRO USM (oude versie). Ik gebruik de combinatie zelfs liever dan deze lens.
                Bij Kenko kan je en setje kopen voor weinig geld.
                De extender heeft geen invloed op de beeldkwaliteit omdat er geen glas in zit.
                Autofocus en iris blijft werken.
                Omdat de scherptediepte zo beperkt is, ben je verplicht om te werken met kleine openingen (richtwaarde: f/8) om een aanvaardbare scherptediepte te bekomen. Meestal heb je niet genoeg omgevingslicht, en dan komt een externe flitser met een zelfgemaakte softbox goed van pas.
                Marc Doigny | Portretfotografie

Comment

Als de 100mm macro wat aan de lange kant is en je eigenlijk nog meer lichtsterkte zou willen is de Tamron 60mm f2 (1:1 macro) mss een goede keuze?
                  The Tamron 60mm f2 Di II Macro is the fastest macro lens available for APS-C crop sensor digital cameras - and it's one of the sharpest too!

Ze past alleen niet op FF camera's, moest je daar ooit naar willen upgraden.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Mdoigny, hoe ervaar je zelf de kwaliteit van de 18/55? Denk je dat je een upgrade maakt bij aanschaf van een andere lens?

Kan je van je lens nu ook een tele maken met die extender? En macro?

Dus de vergroting is hoger dan 1:1?
                    Je moet alles wel handmatig scherpstellen boven 1m? Dus autofocus werkt wel perfect binnen die meter?

Comment

Voor men studio fotografie gebruik ik men 18-55 kit lens of men 18-200, meestal trek ik op F8 in de "studio" voor portretten en dergelijke. Mijn ruimte is ook beperkt tot 4m x 5m (te klein om goed te zijn) en zoals al vermeld met een 100mm kan je bijna niets doen in die ruimte buiten een hoofd trekken. Vergeet je crop factor niet... x1.6 dus 100mm is eigenlijk al 160mm. Allround lens 18-200 zou ik zeggen, betaalbaar heeft IS en is in mijn ogen scherp genoeg voor de vakantie kiekjes. Budget is natuurlijk alles, voor een beetje studio materiaal ben je al snel 800..1000 euro kwijt. Hobby flitsers van Elichrome 250Watt - 500 euro, lichtmeter - 250 euro, papier zwart en wit - 140euro, hangsysteem voor je rollen al dan niet zelf geknutseld....
                      Voor landschappen mis ik momenteel echt iets breedhoek 28mm of dergelijk is men volgende aankoop maar dan kom je weer in een totaal ander segment van fotografie.
                      Zelf heb ik de 100mm 2.8 macro en ben hier zeer tevreden over, ik gebruik hem heel vaak voor model fotografie buiten want daar heb je de plaats. En zoals ook reeds vermeld F2.8 en macro.... zelden door de ZEER geringe dof.
                      En wat de extenders betrefd ik zou het niet doen als je je AF verliest, soms moet je snel zijn en mijn AF is nog steeds sneller dan men hand-oog.
                      Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
                      Nu nog de kennis en het vakmanschap

Comment

Toch klinkt het heel aanlokkelijk om te beginnen, die extensieringen.
                        Mocht het toch niet je ding zijn heeft het niet veel gekost en je torst geen extra gewicht mee.

Maar hoe werkt het nu? Lees elders dat je met je extensiering op een 70/200 er een 98/280 van maakt. Hoe kun je van je lens nu een tele en tegelijk een macro maken?

quote The Canon EF 1.4x II Extender is an easy and very affordable way to noticeably extend the reach (focal length) of compatible Canon L Series lenses (and a few additional lenses). unquote

Comment

Ik was wel geschokt over zijn opmerking en eigenlijk ook niet.
                          Zelf gebruik ik de kit-lens al 3 jaar tijdens mijn avondschool en heb er nooit spijt van gehad.

Ik moet deze keer Ken Rockwell gelijk geven, de 18-55 IS is opmerkelijk goed, ik heb geen behoefte aan een 10 maal duurdere lens in dit bereik.

Comment

Inderdaad! Heb toen eerst de revieuw op DP gelezen en was danig onder de indruk van hun positieve quote. Ook zij waren bijzonder aangenaam verrast en hadden dit nooit verwacht. Lees ook andere als cameralabs en PZ. Ze kunnen alleen maar beamen hoe goed deze is. Ik vermoed dat het een beetje het verhaal is ala 50mm 1.8. Eenvoudig, basic met goede materialen, lichtgewicht en grote oplage = kwaliteit voor kleine prijs. Dat mijn camera "slechts" 10 mlj pixels heeft draagt ook bij dat ik geen "super" kwalitatieve lens nodig heb. Ben ik effe blij want dan kan ik dat geld in studiomateriaal investeren!

Comment

Heb antwoord op extension tube en extender gevonden gevonden op:http://pics.idemdito.org/lens/extension.htm

Wat ik mij nu afvraag is welke afstand je van je onderwerp houdt om tot dit resultaat te komen? Heb gelezen dat je bv met een 60 mm bijna tegen uw bladluis plakt en de 100mm je 30 cm afstand geeft waardoor de arme beestjes zich geen buld verschieten.

Is dit met de kitlens zoals bij de 60 mm of de 100mm?

Comment

Toch klinkt het heel aanlokkelijk om te beginnen, die extensieringen.
                                Mocht het toch niet je ding zijn heeft het niet veel gekost en je torst geen extra gewicht mee.

Maar hoe werkt het nu? Lees elders dat je met je extensiering op een 70/200 er een 98/280 van maakt. Hoe kun je van je lens nu een tele en tegelijk een macro maken?

quote The Canon EF 1.4x II Extender is an easy and very affordable way to noticeably extend the reach (focal length) of compatible Canon L Series lenses (and a few additional lenses). unquote
                                Een teleconverter is niet hetzelfde als een macroring hé, hoewel die ook een hogere maximale vergroting geven doordat de minimale focusafstand gelijk blijft bij meer 'tele'.
                                Een macroring daarentegen geeft grotere vergroting bij gelijke focuslengte doordat de minimale focusafstand sterk verkleint.
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                                X