Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weet niet: D3000 of compact

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Weet niet: D3000 of compact

Ik weet niet goed wat ik moet doen. Zou graag een spiegelreflex Nikon D3000 met lens 18-105VR aankopen. Nochtans ben ik zeer tevreden over mijn compact van 7 jaar (Sony; http://www.pma-show.com/2003/news/so...sc_p12_nl.html)

Mijn probleem ik heb dus een foto: http://www.wimschaerlaecken.be/meeuw.JPG Graag had ik deze nog meer kunnen inzoomen; digitaal trekt dit op niks meer.

Kan ik dat met de Nikon D3000 18-105VR? In het artikel van mijn compact staat zoombereik 38-114. Zijn deze waarden hetzelfde? Zo ja, dan moet ik dus de Nikon niet kopen.

Of zou ik een goede compact aankopen.

Ben zelf mindervalide en kan het toestel zelf niet hanteren, het is niet te bedoeling dat ik een groot budget heb, of dat mijn ouders constant moeten gaan wisselen van lenzen.
    Last edited by wim48; 13 juni 2010, 14:48.
    Life is a rollercoaster!http://www.wimschaerlaecken.be

Re: Weet niet: D3000 of compact

Oorspronkelijk geplaatst door wim48 Bekijk bericht
    Ik weet niet goed wat ik moet doen. Zou graag een spiegelreflex Nikon D3000 met lens 18-105VR aankopen. Nochtans ben ik zeer tevreden over mijn compact van 7 jaar (Sony; http://www.pma-show.com/2003/news/so...sc_p12_nl.html)

Mijn probleem ik heb dus een foto: http://www.wimschaerlaecken.be/meeuw.JPG Graag had ik deze nog meer kunnen inzoomen; digitaal trekt dit op niks meer.

Kan ik dat met de Nikon D3000 18-105VR? In het artikel van mijn compact staat zoombereik 38-114. Zijn deze waarden hetzelfde? Zo ja, dan moet ik dus de Nikon niet kopen.

Of zou ik een goede compact aankopen.

Ben zelf mindervalide en kan het toestel zelf niet hanteren, het is niet te bedoeling dat ik een groot budget heb, of dat mijn ouders constant moeten gaan wisselen van lenzen.
    Nee de 18-105mm slaat op de lens als hij op een fullframe camera zou staan (een Nikon D3s, D700, D3x), in het geval van een D3000(en D90/D5000/D300s) moet je de lens waarde vermenigvulidigen met 1.5 dus een 18-105mm lensje word een 27-157.5mm lens. De lens zelf is een zeer goed lensje ik gebruik het zeer veel. Nu omdat je mindervalide bent wil ik misschien wel vragen of je het toestel niet te zwaar zou zijn, en kan je je vingers gebruiken?

Comment

Ik denk niet dat zo'n 18-105 iets voor jou is. Het is niet zo heel veel meer dat je kan inzoomen dan met je compact.

In jouw plaats zou ik kijken naar een compactje met superzoom, bv de panasonic TZ10 of Sony HX5V. Beiden gaan VEEL verder dan je compactje én 18-105. Beide kosten ongeveer 300 euro. Toestellen zijn licht en ook veel beter van kwaliteit dan je huidig toestel, een spiegelreflex is niet per sé nodig als je tevreden bent.

Als je toch voor een spiegelreflex gaat, ga je voor 2 lenzen moeten kiezen, iets 18-105 achtig, en iets 70-300...Het is zwaarder en van lenzen wisselen hoort er dan ook bij.

Veel plezier met je zoektocht!

Comment

De Panasonic TZ10 is inderdaad een zeer goed compactje, er bestaan trouwens 18-200mm lenzen voor de D300 dat zou wel wat verder gaan (27-300mm), maar kost ook meer natuurlijk.

Comment

Ze bestaan, maar het zou zonde zijn om een D300 met een 18-200 te gaan gebruiken vind ik. Bij wijze van spreken: banden voor een VW Caddy op een Ferrari zetten...

Het gaat, maar je haalt er naar mijn mening niet het onderste mee uit de kan wat de sensor en camera aankan...hoeft dat niet, prima, dan is een D90 of D300S (met eventuele 18-200mm VRII, of een 16-85 + 70-300, of zelfs 18-55 VR + 70-300) een prima keuze .

Die HX5V is inderdaad een prima toestelletje, heeft zelfs een vrij goede lens voor een compactcamera. Van de Panasonic hoor ik ook veel goeds, maar hoe het met die z'n lens zit weet ik niet uit m'n hoofd.
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
            Ze bestaan, maar het zou zonde zijn om een D300 met een 18-200 te gaan gebruiken vind ik. Bij wijze van spreken: banden voor een VW Caddy op een Ferrari zetten...

Het gaat, maar je haalt er naar mijn mening niet het onderste mee uit de kan wat de sensor en camera aankan...hoeft dat niet, prima, dan is een D90 of D300S (met eventuele 18-200mm VRII, of een 16-85 + 70-300, of zelfs 18-55 VR + 70-300) een prima keuze .

Die HX5V is inderdaad een prima toestelletje, heeft zelfs een vrij goede lens voor een compactcamera. Van de Panasonic hoor ik ook veel goeds, maar hoe het met die z'n lens zit weet ik niet uit m'n hoofd.
            Bedoelde D3000 natuurlijk

Comment

Aradilon: zoals ik reeds zei in starttopic kan ik het toestel niet zelf hanteren.

Die Sony ziet er idd zeer netjes uit. Dus met de Sony heb ik een verder bereik dan met een lens 18-105? Als dit zo is, dan staat het vast, dan wordt het de Sony HX5V.

Comment

Als je een DSLR koopt om vogeltjes te fotograferen, hou er dan rekening mee dat 200mm zelden voldoende is, ook op een 1,5 of 1,6x crop camera.

Heel wat natuurfotografen gebruiken objectieven van minstens 500mm voor vogelfotografie, dikwijls nog aangevuld met een teleconverter.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Aradilon: zoals ik reeds zei in starttopic kan ik het toestel niet zelf hanteren.

Die Sony ziet er idd zeer netjes uit. Dus met de Sony heb ik een verder bereik dan met een lens 18-105? Als dit zo is, dan staat het vast, dan wordt het de Sony HX5V.
                  Met de Sony kan je tot 250mm inzoomen, met de 18-105 gaat omgerekend ongeveer 160mm geven. Je krijgt tot (en met?) augustus ook 25euro terug van sony als je een formuliertje invult (cash back).

Merk op dat je een ander geheugenkaartje gaat moeten kopen, ofwel SD ofwel memorystick pro duo (met de nadruk op DUO). ik zou ook gaan voor 4gb als je enkel of vooral wil fotograferen. 8gb of meer als je ook wil filmen.

Als de nadruk echt ligt op heel veel zoom, dan geeft de panasonic TZ10 omgerekend 300mm, net dat ietsje meer.

Wil je nog meer in een spiegelreflex-achtige behuizing (bridge) dan kan je eens kijken naar bv de Sony HX1: gaat van 28mm tot 560mm. Dan zit je met dat bereik al meer in vogeldomein...Kost iets van 350euro-400euro en daar gaat ook 25euro af.
                  Last edited by Portmixus; 12 juni 2010, 12:59.

Comment

Van de panasonic heb ik al wel gelezen dat de batterij snel leeg is.

Het zal normaal gezien de HX5 worden. Momenteel heb ik 3x zoom en deze is dan 10x zoom.

Op een geheugenkaart van 4GB met volledige resolutie, hoeveel foto's kunnen daarop?
                    Raden jullie mij een 2de batterij aan?

Bedankt voor de tips.

Comment

Van de panasonic heb ik al wel gelezen dat de batterij snel leeg is.

Het zal normaal gezien de HX5 worden. Momenteel heb ik 3x zoom en deze is dan 10x zoom.

Op een geheugenkaart van 4GB met volledige resolutie, hoeveel foto's kunnen daarop?
                      Raden jullie mij een 2de batterij aan?

Bedankt voor de tips.
                      Op 4gb geraken minstens 800 foto's op, in volle resolutie. Filmen in volle resolutie geeft 30min. Je kan ongeveer 310 foto's trekken met 1 batterijlading (de TZ10 doet er 300).

Een 2e batterij is altijd handig, in principe kan je dat nooit afraden dus...

Comment

Digitaal inzoomen met een compactje is toch nog steeds iets HEEL anders inzoomen met een DSLR.
                        Met mijn compact durf ik toch niet in te zoomen haar, de kwaliteit gaat dan STERK achteruit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                          Digitaal inzoomen met een compactje is toch nog steeds iets HEEL anders inzoomen met een DSLR.
                          Met mijn compact durf ik toch niet in te zoomen haar, de kwaliteit gaat dan STERK achteruit.
                          Dat weet ik, maar het gaat over optische zoom. Ben ondertussen ook te weten gekomen dat een lens 18-105 + gelijk staat aan 6x zoom.

Comment

Dat weet ik, maar het gaat over optische zoom. Ben ondertussen ook te weten gekomen dat een lens 18-105 + gelijk staat aan 6x zoom.
                            Maar lenzen uitdrukken in "x-maal zoom" heeft weinig zin, die zoom factor geeft de verhouding zeer van mm's Tele/mm's breedhoek;

bv: een 500-50mm lens geeft: 500mm/50mm = 10X zoom
                            een 25-250mm lens geeft: 250mm/25mm = 10x zoom
                            een 1-10mm lens (wat niet bestaat) geeft: 10mm/1mm = 10x zoom

Deze lenzen hebben in dit geval 10x zoom, maar met de eerste ga je ver kunnen inzoomen (ten koste van de breedhoek), met de tweede heb je maar de helft van de mm's...ten voordele van de breedhoek. En de laatste lens is dan wel extreem breedhoek, maar je hebt dan ook niets tele. Vergelijk het met jouw lensje, je hebt aan de breedhoekzijde 38mm, deze laatste lens die ik opsomde gaat tot maximaal 10mm, maw je breedhoek van je huidige camera is op zijn meest uitgezoomde positie zelfs veel meer tele ondanks dat de 1-10mm lens een 10x zoom is

Je kan dus beter kijken naar de "mm's" uitgedrukt in "35mm equivalenten". Dan kun je het "bereik" van verschillende lenzen onderling vergelijken. Aantal malen zoom is leuk, maar daarmee weet je niet of je nu bv. veel tele hebt of niet.

Je huidige compact gaat dus tot maximaal 114mm, de Nikon 18-105 tot maximaal 160mm, de HX5V tot 250mm, de TZ10 tot 300mm, de HX1 tot 560mm etc...

In het geval van de HX1 zit je dus met een 20x zoomlens want het bereik loopt van 28mm tot 560mm: 560/28 = 20x zoom. Mocht deze lens beginnen bij 56mm tot 560mm, dan zou deze lens 10x zoom zijn. Dat zegt dus niet veel want zowel in het geval van 20x en 10x gaat de lens maar tot 560mm en zijn ze evenveel "ingezoomd".

Hopelijk was het wat duidelijk, want dit is wel met hand en tand uitgelegd

Comment

Ik begrijp het een beetje.

Nog 1 ding versta ik niet goed: overal waar je zoekt (ook bij Sony) staat HX5 en jullie zetten er een v bij. Voor wat is die v?

Comment

Working...
                              X