Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d90 versus 550d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • d90 versus 550d

    beste,

    wat ik me afvraag is zijn beide toestellen niet zeer aan elkaar gewaagd? en gaat d90 niet snel verdwijnen uit de markt, aangezien er een cashback loopt.

    ik twijfel dus tussen de D90 en d550,

    bij d550 vind ik dit wel interessant:
    Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links


    en bij d90:

    Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links


    wat vinden jullie hiervan?
    welke keuze zou jij maken en waarom, zelf ben ik meer voor de 550d omwille van 2 lenzen en goedkoper.

  • #2
    Re: d90 versus 550d

    De XXXD reeks van Canon doet nogal plastiekerig aan vergeleken met de DXX reeks van Nikon. Allez, dat was vroeger toch zo, ik heb de 550D nog niet in m'n handen gehad.
    Pak ze beiden eens vast en kies op gevoel. Je kunt weinig missen. Laat je niet teveel meeslepen door specificaties.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: d90 versus 550d

      Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      De XXXD reeks van Canon doet nogal plastiekerig aan vergeleken met de DXX reeks van Nikon. Allez, dat was vroeger toch zo, ik heb de 550D nog niet in m'n handen gehad.
      Pak ze beiden eens vast en kies op gevoel. Je kunt weinig missen. Laat je niet teveel meeslepen door specificaties.
      wijze raad.
      fotozaak binnen gaan, beiden in de hand nemen, door de menu's bladeren en kijken wat u het beste licht.
      een slechte keuze kan je nie maken volgens mij
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: d90 versus 550d

        Als je belang hecht aan video met dslr: de 550D doet 1080P, de D90 enkel 720p.
        Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

        Comment


        • #5
          Re: d90 versus 550d

          Oorspronkelijk geplaatst door Loccufier Bekijk bericht
          Als je belang hecht aan video met dslr: de 550D doet 1080P, de D90 enkel 720p.
          Daarvoor zou ik het niet doen.

          720p staat voor een beeldresolutie van 1280 x 720 pixels en een progressieve beeldopbouw; met 1080i bedoelt men een beeldresolutie van 1920 x 1080 pixels en een geïnterlinieerde beeldopbouw (interlaced in het Engels).

          Met een geïnterlinieerde indeling wordt het scherm in twee fases opgebouwd. Die opbouw gebeurt erg snel zodat het menselijke oog dit amper ziet, behalve een kleine flikkering in het beeld. Een progressief signaal is geavanceerder dan geïnterlinieerd. De beelden worden in één keer op het scherm geschreven. Vooral bij bewegende beelden (sportuitzendingen e.d.) doet 720p het erg goed.

          Tv-formaten worden steeds volgens volgende formule omschreven: (1) het aantal actieve lijnen per frame + (2) het scanning algoritme (interlaced of progressive) en (3) de frame rate. Zo komen we tot aanduidingen als 720p50, 1080i25 of 1080p50.

          Maar wat is nu het verschil tussen 1080i en 720p?
          Wanneer we naar de cijfers kijken lijkt 1080i beter dan 720p. In de praktijk is het echter een ander verhaal. Bij 720p worden 50 volle beelden per seconde aangeboden en is er geen bewegingsonscherpte door de progressieve opbouw van de beeldlijnen. Bij 1080i worden slechts 25 beelden per seconde opgebouwd, en worden de beeldlijnen wisselend opgebouwd. Dat veroorzaakt bewegingsonscherpte. Ondanks dat 1080i meer beeldpunten bevat (1920 t.o.v. 1280 bij 720p) gaat het hier wel om beeldpunten in stilstaande beelden. Bij bewegende beelden is het aantal beeldpunten dat wordt afgeleverd per seconde van belang voor de uiteindelijke kwaliteit.

          Op het vlak van bandbreedte – van belang voor de omroepen en kabelmaatschappijen – zijn er amper verschillen.

          Comment


          • #6
            Re: d90 versus 550d

            en hoe zit het met verschil in mp voor foto's? is dit zinvol.

            Comment


            • #7
              Re: d90 versus 550d

              Heb het voorbije weekend zelf een 550d gekocht bij studio 73...
              Ik was eerst ook aan het kijken naar Nikon, maar ik vind Canon gewoon beter liggen (de iewat 'speciale' ligging van de ontspanknop is perfect voor mijn vingers).
              Ik heb hem wel met de 18-135 lens, ipv de kit die jij voorstelt.

              En wat dat plastic gevoel betreft, de Nikon voelt inderdaad een beetje steviger aan (mede door het feit dat hij groter is denk ik ook), maar de canon voelt voor mij zeker niet aan alsof het een speelgoedje is...

              Zoals men hier eerder al zei, neem ze beiden eens vast, blader eens door de menu's, kijk eens door de zoeker... (dat is trouwens wat ze zelf voorstellen in Studio 73 in Geel).

              Ik heb de 550D niet gekozen omdat het persé een Canon moest zijn, maar gewoon omdat hij me beter lag. Ik denk dat je bij deze 2 camera's (550d of d90) inderdaad niet te hard moet letten op specs en cijfertjes, maar op je gevoel moet kiezen...

              Eerste testfoto's van de 550D kan je steeds vinden op mijn flickr, als je eens wat voorbeeldfoto's zou willen zien...

              Gr,

              Yannick

              Comment


              • #8
                Re: d90 versus 550d

                de keuze is gemaakt, we gaan voor de 550d, maar nu stel ik een ander probleem vast, namelijk: keuze tussen

                18-135is
                of
                18-55 en 55-250is

                scheelt 20€

                wat raden jullie hiervan aan?

                Comment


                • #9
                  Re: d90 versus 550d

                  Oorspronkelijk geplaatst door hoever Bekijk bericht
                  de keuze is gemaakt, we gaan voor de 550d, maar nu stel ik een ander probleem vast, namelijk: keuze tussen

                  18-135is
                  of
                  18-55 en 55-250is

                  scheelt 20€

                  wat raden jullie hiervan aan?
                  Als je regelmatig lenzen wil wisselen dan neem je best de tweede optie, met als voordeel een groter bereik (250).
                  Als je kiest voor de 18-135is dan zal lenzen wisselen minder nodig zijn. De beeldkwaliteit van foto's genomen met een superzoom's (ik weet eigenlijk niet of je een 18-135 reeds een superzoom mag noemen) is iets minder dan van lenzen met een kleiner bereik.
                  Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                  Comment


                  • #10
                    Re: d90 versus 550d

                    Ik heb hem, zoals ik al zei, met de 18-135 en net om de reden dat ik soms fotografeer voor een bevriende muziekgroep (bandfoto's, kleine optredens als het licht het toelaat), je hebt op somige momenten gewoon de tijd niet om lenzen te wisselen, zeker niet op een show.
                    Ook vind ik de 18-135 een ideale allround lens, omdat ze toch net iets verder gaat als de 55mm, wat soms wel handig is, en je moet niet gaan lenzen wisselen als je iets dichterbij wil halen...

                    Ik heb nu persoonlijk geen echte superzoom nodig, dus deze volstaat (binnekort aanvullen met een 50mm f1.8 voor de shows, en nadien zien we wel wat de noden zijn...)

                    Ik kan de 18-135 zeker aanraden als betaalbare allround lens, als je niet constant wil wisselen, maar da's een persoonlijke keuze vermoed ik...

                    Comment


                    • #11
                      Re: d90 versus 550d

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Daarvoor zou ik het niet doen.

                      720p staat voor een beeldresolutie van 1280 x 720 pixels en een progressieve beeldopbouw; met 1080i bedoelt men een beeldresolutie van 1920 x 1080 pixels en een geïnterlinieerde beeldopbouw (interlaced in het Engels).

                      Met een geïnterlinieerde indeling wordt het scherm in twee fases opgebouwd. Die opbouw gebeurt erg snel zodat het menselijke oog dit amper ziet, behalve een kleine flikkering in het beeld. Een progressief signaal is geavanceerder dan geïnterlinieerd. De beelden worden in één keer op het scherm geschreven. Vooral bij bewegende beelden (sportuitzendingen e.d.) doet 720p het erg goed.

                      Tv-formaten worden steeds volgens volgende formule omschreven: (1) het aantal actieve lijnen per frame + (2) het scanning algoritme (interlaced of progressive) en (3) de frame rate. Zo komen we tot aanduidingen als 720p50, 1080i25 of 1080p50.

                      Maar wat is nu het verschil tussen 1080i en 720p?
                      Wanneer we naar de cijfers kijken lijkt 1080i beter dan 720p. In de praktijk is het echter een ander verhaal. Bij 720p worden 50 volle beelden per seconde aangeboden en is er geen bewegingsonscherpte door de progressieve opbouw van de beeldlijnen. Bij 1080i worden slechts 25 beelden per seconde opgebouwd, en worden de beeldlijnen wisselend opgebouwd. Dat veroorzaakt bewegingsonscherpte. Ondanks dat 1080i meer beeldpunten bevat (1920 t.o.v. 1280 bij 720p) gaat het hier wel om beeldpunten in stilstaande beelden. Bij bewegende beelden is het aantal beeldpunten dat wordt afgeleverd per seconde van belang voor de uiteindelijke kwaliteit.

                      Op het vlak van bandbreedte – van belang voor de omroepen en kabelmaatschappijen – zijn er amper verschillen.

                      Daar ben ik mij ten volle bewust van. Ik heb het dan ook nooit over 1080i gehad. Het zou uiteraard wel kunnen dat ik verkeerd geïnformeerd ben over de 550D. Ik dacht dat die in 1080p kon schieten, misschien heb je daarover gelezen en weet je dat hij enkel 1080i kan?
                      Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: d90 versus 550d

                        hij is gekocht, het is de 550d geworden met 18-55 en 55-250.

                        enkel jammer dat de batterij moet opladen, 10 u werd me gezegd, in handleiding niets van te vinden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: d90 versus 550d

                          Oorspronkelijk geplaatst door hoever Bekijk bericht
                          hij is gekocht, het is de 550d geworden met 18-55 en 55-250.

                          enkel jammer dat de batterij moet opladen, 10 u werd me gezegd, in handleiding niets van te vinden.
                          De batterij is klaar met opladen als het lichtje constant blijft branden..
                          ik heb dat nooit 10u voor een eerste keer laten opladen en geen problemen ondervonden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: d90 versus 550d

                            da zeggen ze overal, effe spelen met de camera en beetje power da in de batterij zit.
                            en batterij in de lader als de knopkes drukker gaat slapen
                            tenzij de batterij het eerst plat valt


                            by the way: veel succes met de camera en laat de fotookes maar komen e
                            nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: d90 versus 550d

                              Oorspronkelijk geplaatst door Loccufier Bekijk bericht
                              Daar ben ik mij ten volle bewust van. Ik heb het dan ook nooit over 1080i gehad. Het zou uiteraard wel kunnen dat ik verkeerd geïnformeerd ben over de 550D. Ik dacht dat die in 1080p kon schieten, misschien heb je daarover gelezen en weet je dat hij enkel 1080i kan?
                              inderdaad een hele uitleg over 1080i terwijl de 550D wel degelijk 1080p kan
                              Mijn website: http://www.michelpyck.be

                              Comment

                              Working...
                              X