Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

externe microfoon voor 5d mark II/7d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• externe microfoon voor 5d mark II/7d

Heb onlangs wat geëxperimenteerd met videomogelijkheden van deze 2 toestellen en ben volledig onder de indruk geraakt wat betreft mogelijkheden, kwaliteit en toegevoegde waarde van bewegend beeld in sommige omstandigheden.

Geluidskwaliteit van ingebouwde microfoon vind ik ondermaats.

Wie van jullie gebruikt externe microfoon ? Welk type ?
    Gebruikservaringen ?

Dank bij voorbaat
    We all go a little mad sometimes. Haven't you?
    Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Re: externe microfoon voor 5d mark II/7d

Hoi,

Zelf ben ik tegenwoordig eerder bezig met video en gebruik vooral Sennheiser microfoons. Ik volg echter met meer dan gezonde belangstelling wat bv. de 5D MKII allemaal kan.
    Eén micro die veel gebruikt wordt is de Rode VideoMic (http://www.rodemic.com/microphone.php?product=VideoMic).
    Wanneer je het helemaal goed wil doen, schaf je je ook best een audio interface genre DXA-SLR van Beachtek aan (http://www.beachtek.com/dxaslr.html) hiermee kun je je geluidsniveau tenminste deftig regelen en kun je hiermee gelijk welke microfoon met XLR-aansluiting gebruiken.
    Website: http://www.d-eye.be

Comment

James Joyce heeft gelijk wat microfoons betreft en aansluitingen.
      De hamvraag is eigenlijk: wat wil je doen?
      Als je interviews wil opnemen dan gebruik je een andere microfoon dan wanneer je meerdere personen met een perche het geluid moet opnemen.
      Ter info: de opnames zijn indrukwekkend maar zeker niet gemakkelijk te realiseren.
      Een extra viewfinder (bvb Zacuto) is echt nodig. Wil je echt wat gemakkelijk werken is ook een followfocus nodig.
      Besef dat de opnames full hd momenteel in 25p zijn en dat dit dus wat meer schokkerig verloopt. Dat is voor mij voor fictiefilm niet zo belangrijk.
      Voor reportage zou ik niet direct de 5D2 gebruiken. Te omslachtig. (Pas een reportage gedaan met 3 cam's: EXR1, FX1000 en 5D2). Bij reportage moet je soms (zeer) snel zijn en dan kies je best een echte videocamera.
      http://www.stich.be

Comment

axat en james joyce, bedankt voor de info en reacties.

Zal bedoeling aan de hand van concrete voorbeelden proberen duidelijk maken. Onlangs ben ik weekje naar Botswana gereisd voor fotografiedoeleinden (wildlife en landschapsfotografie). Op bepaalde momenten heb ik wat videos gemaakt met 7d en 5d mark II van bijvoorbeeld victoria falls, landschapsvideo vanuit kleine 4 mans vliegtuigjes, video van bezochte lodges enzovoort. Als vakantieherinnering zeggen bewegende beelden + geluid soms meer dan stilstaand beeld voor de thuisblijvers. Mijn reisgezel had ook kleine videocamera (mini dv) mee en als ik terugkijk naar sommige van zijn opnames had ik eigenlijk spijt dat ik niet meer heb gefilmd in sommige omstandigheden.

Bij valavond hadden we eindelijk na 9 uur zoeken een pack van 17 wild dogs gevonden die pas impala kill hadden verscheurd en restanten aan het verorberen waren. Geluid en interactie tussen leden van de roedel waren een onvergetelijke ervaring die op foto minder zegt (foto's vanuit de hoogte bij schemer getrokken (jeep) op 2.8 met 70-200 mm zoom).

Bottom line. Fotografie is en blijft hoofdhobby. Nieuwste generatie dslr laat evenwel toe body en lenzen te gebruiken voor bewegend beeld, hetgeen in sommige omstandigheden een meerwaarde kan bieden. Hiervoor wil ik een externe microfoon aanschaffen die niet te groot/duur is en niet te omslachtig om te gebruiken en waarvan kwaliteit drastisch beter is als ingewerkte mic (ook bij omstandigheden met wat wind). Hij mag mij ook niet hinderen bij het nemen van foto's

Alle extra info welkom
        We all go a little mad sometimes. Haven't you?
        Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

zoom h4n met kabeltje naar de camera is beste optie

Comment

Van de Rode had ik uiteraard al gehoord en gelezen. Die Beachtek is deftig materiaal precies. Van de H4N vraag ik me af hoe je dat geluid en beeld bij elkaar brengt? Achteraf in nabewerking blijkbaar? Ofkan dat met een uitgang (kabeltje zoals hiervoor vermeld)?

Wat die Zacuto en followfocus betreft, zit je dan al gauw met een railsysteem ook nog, en voor je het weet een filter setup en barndoors. Asl je dan effe een lenswissel moet doen tussendoor (om te filmen of om foto's te nemen, maakt niet uit), dan heb je best gewoon een tweede toestel mee denk ik.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
              Van de Rode had ik uiteraard al gehoord en gelezen. Die Beachtek is deftig materiaal precies. Van de H4N vraag ik me af hoe je dat geluid en beeld bij elkaar brengt? Achteraf in nabewerking blijkbaar? Ofkan dat met een uitgang (kabeltje zoals hiervoor vermeld)?

Wat die Zacuto en followfocus betreft, zit je dan al gauw met een railsysteem ook nog, en voor je het weet een filter setup en barndoors. Asl je dan effe een lenswissel moet doen tussendoor (om te filmen of om foto's te nemen, maakt niet uit), dan heb je best gewoon een tweede toestel mee denk ik.
              In nabewerking kan het heel makkelijk MAAR, wat nog beter is dat die een audio en en uit heeft dus je kan de zoom ook gewoon op je 5D aansluiten. Er is ook begin vorige week de Zoom H1 uitgekomen en die kost maar €100, komt wel maar in juli uit.
              Met die zoom H1 heb ik geen ervaring mee MAAR zoom maakte tot nu to alleen nog maar goeie recorders en deze heeft zelfs 1 ding beter als de duurdere h4n, want alle controles zit aan de buitenkant en dus niet in een menu dus zeer makkelijk te gebruiken. Ik heb en werk op school ook bijna altijd met de Zoom H4n en/of de Zoom h2 en ik moet zeggen dat ze allemaal super goed werken en eigenlijk bijna dezelfde kwaliteit geven als een fieldrecorder van €1300 die we op school ook hebben (als je dezelfde mic gebruikt op beide).

Voor jou zou ik dus een Zoom H1 (eventueel met een Rode mic) en aansluiten (of niet) met een audio kabeltje met je 5D mark II. (zijn gewonen 3.5mm jacks)
              Je geluid gaat wel ALTIJD beter zijn als je het niet aansluit want de 5D zet natuurlijk ook compressie op het geluid.
              H4n; http://www.zoom.co.jp/english/products/h4n/
              H1; http://www.samsontech.com/products/p...fm?prodID=2053

Ah en nog iets dat ik een maandje geleden ben tegen gekomen; http://habbycam.com/sdbrace.html

Comment

Voor het synchroniseren van beeld en geluid gebruiken sommigen PluralEyes van Singular Software (voor FinalCut Pro en Premiere).
                Onlangs is DualEyes uitgekomen, een standalone toepassing (zie http://www.singularsoftware.com/dualeyes.html).
                Misschien nog meegeven dat het momenteel hot is om foto en film te combineren (denke r ook aan) maar zoals met alles lijkt het allemaal makkelijker dan het is.
                De "eenmans" tv-ploegen zijn niet meer te tellen, ook bij de grote TV-stations. Je merkt het echter al snel; het geluid trekt op niets, camera-uitsneden die op niets trekken, ...
                Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat je, net zoals bij de fotografie, tijd moet steken in alles om een goed resultaat te krijgen.
                Wanneer dit alles lukt, ga je ongetwijfeld mooie herinneringen mee naar huis nemen!
                Website: http://www.d-eye.be

Comment

Het lijkt idd. allemaal evident, maar die mooie dingen komen er niet zomaar. Heb zelf een filmploeg over de vloer gehad thuis en die liepen met 3 materiaal te zeulen, en alles werd 2 keer gefilmd: gewoon en close.

Vandaar mijn opmerkingen. Ik dek dat je bij combinatie met foto's niet veel verder komt dan 'snapshot movies' in HD en met scherper ruisvrijer beeld. Voor het betere werk moet je een hele setup klaarstomen.

Voor occasioneel eens: zo'n brace à la Habbycam, en een compact geluidssysteem (had die H1 ook al gezien), en daar nog een snel te verwijderen/wisselen viewfinder bij (LCD schermke vast aan de brace zodat camera snel er af kan, of snel demonteerbare Zacuto stijl viewfinder). Followfocus...? Twijfel ik aan omdat dat te omslachtig is qua opbouw en lenzenwissels.
                  www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                    zoom h4n met kabeltje naar de camera is beste optie
                    De beste optie bestaat niet. Alles is afhankelijk van wat je wil doen.

On topic: zelf gebruik ik een Audio Technica Pro24-CM, die heeft een klein gekruld kabeltje en shockmount. Apart opnemen is nog altijd de meest kwalitatieve optie, maar dan heb je bijna een aparte geluidsman nodig ook (zo eentje met een boom ofzo).

Dave
                    pixelpusher

Comment

Je geluid gaat wel ALTIJD beter zijn als je het niet aansluit want de 5D zet natuurlijk ook compressie op het geluid.
                      Hangt ervan af wat je met compressie bedoelt. Het geluid zelf wordt opgenomen in ongecomprimeerde PCM @ 48KHz. Als je met compressie de "auto gain" bedoelt, die kan je met een recente firmware uitschakelen.

Maar ik vind wel dat er nogal veel ruis op het geluidsspoor zit.
                      pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        De beste optie bestaat niet. Alles is afhankelijk van wat je wil doen.

On topic: zelf gebruik ik een Audio Technica Pro24-CM, die heeft een klein gekruld kabeltje en shockmount. Apart opnemen is nog altijd de meest kwalitatieve optie, maar dan heb je bijna een aparte geluidsman nodig ook (zo eentje met een boom ofzo).

Dave
                        Je kan het ook op je shoemount monteren he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Hangt ervan af wat je met compressie bedoelt. Het geluid zelf wordt opgenomen in ongecomprimeerde PCM @ 48KHz. Als je met compressie de "auto gain" bedoelt, die kan je met een recente firmware uitschakelen.

Maar ik vind wel dat er nogal veel ruis op het geluidsspoor zit.
                          Dat vinden er wel meer. Wat mij tegenhoudt si dat het alweer een pak kost om degelijk materiaal bij elkaar te sprokkelen, en dat het toch wel weer een aparte discipline is. Om nog te zwijgen over wanneer ik het zou gebruiken. Met zo'n brace, viewfinder, mic etc... in de frontstage zou het niet lang duren denk ik. En vlindertjes en bloemen maken ook niet veel geluid. De kinderen en de feestjes dan? Dan loop ik vaak eigenlijk al foto's te maken. Zucht...
                          www.musicinframe.be

Comment

Je moet het niet allemaal hebben hoor, met een 5D mark II en een zoom h1 kom je al ver.
                            Maar wat ik zelf nog niet heb gezegd en wat eigenlijk het ALLERBELANGRIJKST is bij dslr video (en alle video eigenlijk) je moet een goeie tripod met een goeie fluid head hebben.
                            Deze combo is wat wij vroeger gebruikte op school (nu hebben we een veel duurdere versie daarom deze)
                            http://shop.fotorubens.be/video/trip...-statief-zwart
                            Met deze kop;
                            http://shop.fotorubens.be/video/acce...-video-head-qr

Met die toch niet extreem dure combo kan je echt al heel mooie bewegingen maken.

Comment

Maar wat ik zelf nog niet heb gezegd en wat eigenlijk het ALLERBELANGRIJKST is bij dslr video (en alle video eigenlijk) je moet een goeie tripod met een goeie fluid head hebben.
                              Maar ni waar. Alleen als je zo'n statische video wil maken, maar je komt al heel ver met gewoon uit de hand te filmen, met een beetje breedhoek. 't Hangt er gewoon van af wat voor 'look' je wilt bereiken.
                              pixelpusher

Comment

Working...
                              X