Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

externe microfoon voor 5d mark II/7d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: externe microfoon voor 5d mark II/7d

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Maar ni waar. Alleen als je zo'n statische video wil maken, maar je komt al heel ver met gewoon uit de hand te filmen, met een beetje breedhoek. 't Hangt er gewoon van af wat voor 'look' je wilt bereiken.
    Heb al redelijk wat praktijk opgedaan: uit de hand zonder viewfinder (bvb Zacuto) niet stil te houden; met de viewfinder de camera tegen je aangezicht houden en groothoek: best te doen (al zit er geen steadyshot in). Beter uit de hand met systeem dat je bvb 3 steunpunten hebt.
    Geluid (met update nieuwe software) manueel te regelen en uitstekend (erg present)
    maar toch met de fotocamera weinig controle tijdens de opnames.
    Let wel: geluid vind ik bij opnames steeds het moeilijkste (wind-onnodig geluid-storend geluid enz...).
    Reportage gedaan en daar zie je mix van 3 camera's (waarvan 1 dus de 5D2 uit de hand - zoek de beelden...)
    Het geluid zonder extra microfoon (omdat het toch reportage was)
    http://www.youtube.com/watch?v=4d2FlV9vL_Q
    Let wel beeldkwaliteit op 720 of 1080 zetten als het kan.
    http://www.stich.be

Comment

Maar ni waar. Alleen als je zo'n statische video wil maken, maar je komt al heel ver met gewoon uit de hand te filmen, met een beetje breedhoek. 't Hangt er gewoon van af wat voor 'look' je wilt bereiken.
      nee, zo'n camera geeft heel slechte resultaten zonder tripod of een ander support systeem, neem het maar van mij aan je video gaat veel beter zijn en veel professioneler zijn. Mijn leerkracht heeft altijd gezegd dat het 2de belangrijkste buiten een camera een statief is.
      En als je echt denk dat dat niet zo is dan moet je het echt wel eens proberen je gaat versteld staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
        nee, zo'n camera geeft heel slechte resultaten zonder tripod of een ander support systeem, neem het maar van mij aan je video gaat veel beter zijn en veel professioneler zijn. Mijn leerkracht heeft altijd gezegd dat het 2de belangrijkste buiten een camera een statief is.
        En als je echt denk dat dat niet zo is dan moet je het echt wel eens proberen je gaat versteld staan.
        Je zou ervan versteld staan hoeveel film en tv er tegenwoordig wordt opgenomen met schoudercamera's, die dan nog extra moeten "wiebelen" om er wat meer "actie" in te brengen. Zoals ik al eerder zei, het hangt er allemaal van af welke look je wil krijgen.
        pixelpusher

Comment

Je zou ervan versteld staan hoeveel film en tv er tegenwoordig wordt opgenomen met schoudercamera's, die dan nog extra moeten "wiebelen" om er wat meer "actie" in te brengen. Zoals ik al eerder zei, het hangt er allemaal van af welke look je wil krijgen.
          Ja maar ik bedoel normale, cleane, mooie beelden (niet zo'n klote mtv-beelden die camera mannen slechte naam geven).

Comment

Ja maar ik bedoel normale, cleane, mooie beelden (niet zo'n klote mtv-beelden die camera mannen slechte naam geven).
            Da's allemaal subjectief, niet?
            pixelpusher

Comment

Da's allemaal subjectief, niet?
              Nee, vind ik helemaal niet, mooie beelden zijn niet subjectief. Laat een vloeiende beweging zien tov haperige en iedereen gaat dat mooi vinden.

Comment

haha... je ziet die cameramannen bij het filmen van optredens inderdaad regelmatig ritmisch wiegen. Of dat dan altijd nodig is? Tja....
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

Comment

Ik heb hier ook een paar vragen bij, uit bovenstaande reacties maak ik op dat je beter je klank appart opneemt, ik heb een Nikon D3s in bestelling, en heb hier een paar vragen.

Er wordt hier gesproken over compressie, in welk formaat neemt zo een camera dan op ?

zoom h4n met kabeltje naar de camera is beste optie
                  Ik heb hier namelijk ook zo een M-audio microtrackII KLIK, dat ding neemt op in MP3 of wav formaat en op CF kaartjes, wat gebruik je dan het best?
                  Is dat ook te koppelen naar je camera, en wat versta je onder koppelen, kan je dan je geluid synchroon weergeven met je beeld, of moet je dat manueel doen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    dat ding neemt op in MP3 of wav formaat en op CF kaartjes, wat gebruik je dan het best?
                    Is dat ook te koppelen naar je camera, en wat versta je onder koppelen, kan je dan je geluid synchroon weergeven met je beeld, of moet je dat manueel doen?
                    Opname mpeg4. Je moet dat best omzetten naar een avi. Mpeg4 is sterke compressie maar toch prima beeld.
                    Geluid moet je syncen achteraf dat is wat verschuiven op de tijdslijn: geen probleem maar gemakkelijker is met een klap te werken die hoor en zie je
                    http://www.stich.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door axat Bekijk bericht
                      Opname mpeg4. Je moet dat best omzetten naar een avi. Mpeg4 is sterke compressie maar toch prima beeld.
                      Geluid moet je syncen achteraf dat is wat verschuiven op de tijdslijn: geen probleem maar gemakkelijker is met een klap te werken die hoor en zie je
                      Sorry voor mijn onwetendheid, maar avi. en Mpeg4 is dat geen beelcompressie, is je geluid dan niet een appart spoor, of is dat een gezamelijke combinatie ?

indien je een apparte geluidsopname maakt, wat is dan het beste, MP3 met een snelle bitrate of wav ?

Comment

Er wordt hier gesproken over compressie, in welk formaat neemt zo een camera dan op ?
                        Dat moet je eens nagaan bij de specificaties van die D3s, maar ik vermoed dat het ongecomprimeerd bij het videospoor wordt bijgezet.

Ik heb hier namelijk ook zo een M-audio microtrackII KLIK, dat ding neemt op in MP3 of wav formaat en op CF kaartjes, wat gebruik je dan het best?
                        Ik heb er zelf ook zo eentje, en die werkt prima. Ik heb het verschil nog niet gehoord tussen een MP3 of WAV uit dat toestel, maar op een gemiddeld CF kaartje heb je een zee van tijd dus waarom zou je't risico nemen? Dat kan je niet gaan koppelen met je camera, je moet de synchronisatie achteraf doen en dat valt best mee. Je moet wel opletten wat framerates betreft: echte video is geen 24fps maar 23.96fps (drop frame) en als je software gebruikt om je video om te zetten naar een intermediate kan het zijn dat die je video in tijdsduur iets vertraagd waardoor synchronisatie na verloop van enkele minuten niet meer klopt. Dat probleem had je bvb met de oudere Canon 5D MkII firmware (voor de introductie van 24/25fps) die in 30fps opnam, maar na conversie naar CineForm (een uitstekend tussenformaat) werd dat automatisch omgezet naar 29.97fps met aangepast audiospoor (het geluid op het audiospoor wordt ook ietsiepietsie vertraagd) maar een extern audiospoor moest je dus zelf ook nog iets vertragen of je zat met de gebakken peren.
                        pixelpusher

Comment

Nee, vind ik helemaal niet, mooie beelden zijn niet subjectief. Laat een vloeiende beweging zien tov haperige en iedereen gaat dat mooi vinden.
                          Ik raad je aan om uit te kijken naar de seizoensfinale van "House, MD", dewelke integraal opgenomen is met de 5DMkII en overal geprezen wordt niet alleen omwille van het sterke script maar ook om de unieke look die met een DSLR verkregen wordt, en dan eens op te letten welke shots er met een statief zijn genomen.
                          pixelpusher

Comment

Dat moet je eens nagaan bij de specificaties van die D3s, maar ik vermoed dat het ongecomprimeerd bij het videospoor wordt bijgezet.
                            Motion-JPEG zou het video bestand van de D3s zijn, vraag mij niet wat dat betekend, ik ken er niets van.

Comment

Motion-JPEG zou het video bestand van de D3s zijn, vraag mij niet wat dat betekend, ik ken er niets van.
                              Da's het videogedeelte, en da's nog niet het slechtste dat er is voor 24p. In feite is dat gewoon elk frame als JPEG achtereen in een bestand gezet.

Dave
                              pixelpusher

Comment

Ik heb hier ook een paar vragen bij, uit bovenstaande reacties maak ik op dat je beter je klank appart opneemt, ik heb een Nikon D3s in bestelling, en heb hier een paar vragen.

Ik zou het best apart het geluid opnemen als ik jouw was, gewoon in je hotshoe zetten en apart opnemen.
                                Die camera neemt op in mjpg denk ik, je gaat altijd compressie hebben, daar moet je niet mee inzitten.
                                m-jpg vraagt nogal veel geheugen tov mp4 MAAR het is wel beter voor bewerking.

"Ik raad je aan om uit te kijken naar de seizoensfinale van "House, MD", dewelke integraal opgenomen is met de 5DMkII en overal geprezen wordt niet alleen omwille van het sterke script maar ook om de unieke look die met een DSLR verkregen wordt, en dan eens op te letten welke shots er met een statief zijn genomen."

Ik heb het gezien en geloof me vrij alles is daar opgenomen met ofwel een tripod, een jib of een een steadycam. (ik heb er trouwens behind the scenes van gezien en een podcast van de makers ervan ook beluisterd en echt niks is daar zomaar uit te hand gemaakt hoor).
                                Last edited by aradilon; 9 juni 2010, 11:51.

Comment

Working...