Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk AF-gebied ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk AF-gebied ?

Welk AF-gebied kan ik best instellen voor landschap, portret en actiefoto's.
    Ik heb die nu altijd op 'punt' staan ( focuspunt in het midden ) voor al mijn foto's.
    Kan ik misschien beter 'breed' kiezen en dus de camera zelf laten bepalen welke AF-punten geselecteerd worden, of hangt dit af vd situatie ?
    De optie om zelf te kiezen uit één vd negen AF-punten lijkt me wel heel omslachtig en tijdrovend, dat gebruik ik momenteel nog niet.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Re: Welk AF-gebied ?

Zoals ik al eerder bij jouw laatste foto's schreef: "een beetje rondneuzen op dit forum kan zéér leerrijk zijn".

Lees dit draadje maar eens en de bijbehorende links.

Nu stop ik met jou de pap in de mond te geven.
    Last edited by Jos Vanhengel; 3 juni 2010, 23:30.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Ik kan moeilijk alle topics hier lezen he ...
      Ik heb het hier niet over de belichting maar over de AF-focus punten.
      Over de laatste foto's waar je commentaar op gaf, dat was eerder een landschap. Ik denk niet dat ik daar center-weighted moest gebruiken, want dan gaat de lucht de mist in.
      Zoals ik zal zei, de foto's hier op het scherm, zelfs uitvergroot zijn wel heel scherp en als ik print op A4 formaat zijn die ook heel scherp.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Ik heb het hier niet over de belichting maar over de AF-focus punten.
        daar gaat het 'm net over! Belichting... spot, center-weighted, etc... is belichting....
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          daar gaat het 'm net over! Belichting... spot, center-weighted, etc... is belichting....
          Neen. Ook al gebeurt de lichtmeting bij sommige instellingen op de focuspunten, hier gaat het over de automatische scherpstelpunten. Ik stond ook even op het verkeerde been.

Eigenlijk is het simpel: het scherpstelpunt moet op het onderwerp liggen.

Hoe jij dat doet maakt niet uit. De ene fotograaf zweert bij het focuspunt in 't midden van de zoeker (bij sommige toestellen het gevoeligste en meest accurate scherpstelpunt) en herkadreert daarna voor de goede compositie; de ander bepaalt eerst zijn beeld en bedient daarna de toets(en) om het focuspunt op het onderwerp te leggen.

Jouw manier van focussen kan wel problemen geven bij het fotograferen met grote diafragma's, op korte afstand. Door een kleine zwenking van de camera kan de afstand tussen onderwerp en sensor wijzigen. Dat kan voor ongewenste onscherpte zorgen, omdat de dieptescherpte extreem klein is.

Voor actiefotografie zorg je dat de AF op "bewegende onderwerpen" staat geprogrammeerd. Ook al verandert de afstand tot het onderwerp, de scherpstelling blijft op het onderwerp plakken (zolang de ontspanknop half ingedrukt is). Zie handleiding.

Voor beelden waarin meerdere onderwerpen scherp moeten zijn en voor landschapsfotografie, moet je de relatie kennen tussen "diafragma" en "scherpte in de diepte". Ook enige notie van de "hyperfocale afstand", bij de verschillende diafragma's van een objectief, strekt tot aanbeveling.

Laat de zoekmachines kraken!
          Last edited by Jos Vanhengel; 4 juni 2010, 14:01. Reden: kleine correctie
          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Over de laatste foto's waar je commentaar op gaf, dat was eerder een landschap. Ik denk niet dat ik daar center-weighted moest gebruiken, want dan gaat de lucht de mist in.
            bij mij niet hoor, gebruik alleen de middelste voor mijn landschapjes.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Volledig eens met Jos.

Eigen gewoonte speelt mee, voor sommigen dus het vaste centrale punt, anderen kiezen liever zelf; en het soort foto dat je wil gaan maken speelt mee (actie, portret, heel weinig DOF, ...).

Maar wat ik in elk geval nooit kies is de "zone"-instelling waarbij de camera zelf gaat beslissen welk punt hij gebruikt...
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Elk streepje op het selectiewieltje van je Alpha 550 komt overeen met een AF-punt, de knop in het midden is het centrale scherpstelpunt. Persoonlijk werk ik altijd op deze manier.
                Indien je dat toch te omslachtig vindt kan je zoals eerder vermeld scherpstellen met het middelste AF-punt en herkadreren. De camera het scherpstelpunt laten kiezen levert niet altijd het gewenste resultaat op.
                about.me/stijnv

Comment

De optie om zelf te kiezen uit één vd negen AF-punten lijkt me wel heel omslachtig en tijdrovend, dat gebruik ik momenteel nog niet.
                  Dat lijkt maar en gewoon proberen vooruit te denken.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                  X