Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste setje..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste setje..

Hallo,

Ik denk er aan om binnenkort een spiegelreflex te kopen.
    Het zou vooral dienen voor party- en concertfotografie, feestjes... (liefst zonder flits.)
    Verder hou ik ook erg van spontane portretten van mensen (op een onbewaakt moment.)
    En van stadstaferelen..

Omdat mijn budget niet al te uitgebreid is (rond de 500 euro) had ik gedacht aan een instapmodel.
    Aangezien ik vertrouwd ben met Canon (compact dan wel), ben ik geneigd om voor een 1000D te gaan.
    Met Nikon of andere merken heb ik geen ervaring maar ook deze toestellen zijn zeker niet uitgesloten.

Na heel wat gelezen te hebben, denk ik dat ik een lichtgevoelige lens zal nodig hebben.
    Ik vond (voor Canon dan) : Canon EF 50mm f/1.8 II
    Ik veronderstel dat je deze lens niet echt als 'hoofd-'lens kunt gebruiken en ik waarschijnlijk ook nog een andere lens zal moeten aanschaffen.
    Dat zou dan logischerwijs de standaardlens zijn (waarschijnlijk dan wel met IS.)
    Nu vraag ik mij af het wel nodig is om dat lichtgevoelig lensje te kopen en/of er een lichtgevoeligere zoomlens bestaat als alternatief voor de standaard kitlens?

mvg,
    Donk

Re: Eerste setje..

Hallo, en welkom op BD.

Wat u voorstelt lijkt , behalve dan voor concerten, een goed begin. Met 50 mm kom je, niettegenstaande dit een goede lens is, al gauw wat te kort als je niet op de eerste rij staat

Hier zou een tele vb 70-200 2.8 idd van pas komen, maar dan zit je wel ruim over het budget.

Bovendien dien je na te vragen of deze body al dan niet een ingebouwde scherpstelmotor bezit (ben zelf nikon gebruiker) basis modellen durven dit al eens te ontbreken,zoniet zal je lenzen met motor dienen aan te schaffen en deze zijn dan ook weer duurder.

Zou voorstellen eerst wat rond te snuisteren op web-winkels

Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Tootsie, Bedankt voor de snelle reactie!

De concertfotografie speelt zich niet onmiddellijk op danig grote evenementen af,
      dus die tele kan wel nog even wachten denk ik

Een scherpstelmotor zit bij Canon blijkbaar altijd in de lens (USM heet dat dan)
      maar die lenzen zijn inderdaad opmerkelijk duurder..

Verder lijkt de Nikon D3000 mij ook een mooi toestel,
      vooral qua prijs blijkt hij voordeliger dan de D1000.
      Wel lijkt het moeilijker te zijn om voor Nikon een lichtgevoelig lensje te vinden.

Ik zoek het even op

Comment

Dag Donk,

Zelf ben ik een half jaartje de (trotse) eigenaar van een Nikon D3000. Standaard (meestal) geleverd met een 18-55mm zoom. Prijs ligt ruim binnen jouw budget.
        Dit is een schitterende combinatie om eerste ervaringen op te doen in de digitale wereld van de SLR. (was vroeger gebruiker van Nikon FM en later een Canon PowerShot S50)

Kwaliteit van de Nikon is TOP. Enige opmerking is dat je geen digitaal zoekscherm hebt. Voor 'echte' fotografie mag dit (zeker in deze prijsklasse) geen nadeel zijn :-)
        Nikon D3000 / 18-55mm en 55-200AF-S Nikkor

Comment

Wel lijkt het moeilijker te zijn om voor Nikon een lichtgevoelig lensje te vinden.
          Hoezo

35 mm 1.8
          50 mm 1.4 / 1.8
          85 mm 1.4 / 1.8
          105 mm 2.8
          17-55 mm 2.8 of Tamron 17-50 2.8
          24-70 mm 2.8 of Tamron 28-75 2.8
          enz...

Maar zoals eerder gemeld als je voor de D3000 kiest moet je uitkijken naar AF-S lenzen MET ingebouwde motor
          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Nikon D3000 + Af-s 35 F1.8

Goede instap + scherpe prime lens

http://www.kamera-express.nl/Product....aspx?id=27579
            +
            http://www.kamera-express.nl/Product....aspx?id=29503

= 450 euro

Heb je nog 50 euro over voor kaartjes, tasje, etc

Of neem de kit van body met kitlens 18-55 + 35 F1.8 en kom je aan een bedrag van ongeveer 500 euro

http://www.kamera-express.nl/Product....aspx?id=29727
            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Donk Bekijk bericht
              Hallo,

Na heel wat gelezen te hebben, denk ik dat ik een lichtgevoelige lens zal nodig hebben.

Donk
              Dat is jammer, want die bestaan niet.

Comment

@ Telekees,

ik vind nu niet dat je zo hoeft te reageren. De TS is duidelijk een beginner en beheert waarschijnlijk niet al die termen. Lichtsterk zal hij bedoelen.
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Allemaal bedankt om te reageren!

Na mijn zoektochtje had ik ook al wat lichtSTERKE lenzen voor Nikon gevonden..

Is het eigenlijk mogelijk om bv. deze lens: 17-55 mm 2.8 of Tamron 17-50 2.8 te gebruiken als eerste en enige lens
                  of is het aan te raden om er toch ook nog een 'gewone' lens bij te nemen?

Wat vinden jullie het interessantst voor een apart lichtsterk, niet 'zoombaar' lensje 35 of 50mm?

Gegroet,
                  Donk

Comment

De concertfotografie speelt zich niet onmiddellijk op danig grote evenementen af,
                    dus die tele kan wel nog even wachten denk ik
                    Als het kleine concerten zijn is een x-50mm lens perfect, bv. de Tamron 17-50 of Sigma 18-50.
                    Let wel, geen van beide heeft een USM (met andere naam bij die merken) uitvoering.

Een scherpstelmotor zit bij Canon blijkbaar altijd in de lens (USM heet dat dan)
                    maar die lenzen zijn inderdaad opmerkelijk duurder..
                    Bij Canon zit in IEDERE lens een scherpstelmotor sinds de EF-mount is ontstaan.
                    Maar niet allemaal hebben ze een USM motor.
                    (USM betekent snellere/stille focus: Ultrasonic Motor)
                    Ook iedere third party lens (enkele uitzonderingen zoals Zeiss erbuiten gelaten)
                    heeft voor Canon mounts een interne scherpstelmotor.
                    Bij Nikon inderdaad niet, maar ik heb me laten vertellen dat dat tegenwoordig niet
                    echt nog een issue is aangezien de nieuwe lenzen wel allemaal in AF-S uitvoering uitkomen.
                    [/QUOTE]

Is het eigenlijk mogelijk om bv. deze lens: 17-55 mm 2.8 of Tamron 17-50 2.8 te gebruiken als eerste en enige lens
                    of is het aan te raden om er toch ook nog een 'gewone' lens bij te nemen?
                    Mag geen probleem zijn. De 17-55 (althans van Canon) is wel buiten budget.

Wat vinden jullie het interessantst voor een apart lichtsterk, niet 'zoombaar' lensje 35 of 50mm.
                    Goede vraag. Ik heb zelf ooit een concert gedaan met een Sigma 18-50 f/2.8 en merkte dat ik
                    meestal toch op 50mm zat. Ondermeer daarom ben ik van plan ook eens een lichtsterke 50mm
                    prime bij te kopen.
                    Ook: je ISO zal zowiezo hoog gaan (1600-3200), dus het is handig als je redelijk cleane
                    beelden hebt. De d3000 en 1000d zijn daarin gelijkwaardig.
                    (ik heb geen van beide ooit zelf uitgebreid getest)

Als je het goedkoop wil houden, lijkt de 50mm prime me echt geen slechte start. Maar hou
                    er wel rekening mee dat je geen breedhoek hebt voor gebouwen en indoor shots. Daarvoor
                    zou die 17-50 en varianten dan weer beter zijn.

Een tip die meestal wordt gegeven aan mensen die tussen merken twijfelen is:
                    kijk even naar de merken in je omgeving, altijd handig als je materiaal wil lenen.

Degene die ik het liefst geef: volg gewoon je gevoel, waar het ook vandaan komt. Er worden
                    geen slechte camera's meer gemaakt.
                    Have fun!
                    EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Malavon, bedankt voor je uitgebreide reactie

Als ik alles goed begrijp:
                      Dus een D3000 of 1000D met een primer zou in principe moeten volstaan als 'starterspakket'..
                      Maar ik vermoed dat ik snel een zoomfunctie zal missen.
                      Een lichtsterke zoomlens past voorlopig niet helemaal in mijn budget,
                      maar dat kan misschien nog uitgebreid worden, hangt een beetje af van de vakantiearbeidsmarkt.
                      Maar komen kitlens + primer dan niet goedkoper uit?

Verder zoek ik zo snel mogelijk uit wat zo'n scherpstelmotor nu precies uitvoert.
                      En ik verdiep me eveneens nog eens in de Nikon vs. Canon kwestie want Nikon lijkt mij financieel voordeliger,
                      terwijl ik ergens meer voor Canon voel.. (Ervaring met compact én veel Canons in mijn omgeving.)

Anyway, iedereen vreewel merci voor de snelle reacties,
                      Donk

Comment

En ik verdiep me eveneens nog eens in de Nikon vs. Canon kwestie want Nikon lijkt mij financieel voordeliger,
                        terwijl ik ergens meer voor Canon voel.. (Ervaring met compact én veel Canons in mijn omgeving.)
                        Nikon is niet echt goedkoper hoor... integendeel...

wel is de instap meer waar voor je geld... de kitlenzen van nikon zijn beter van kwaliteit voor een gelijke prijs als die van canon... maar de meeste andere lenzen van canon zijn goedkoper dan de nikons...

best wat je kan doen is beide toestellen vast houden, eens uitproberen en dan beslissen...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

voor canon vind je ook meer 2dehands (ook beter voor je budget)
                          en op de Nikon D3000 kan je niet de 50mm prime gebruiken van +/- 110 euro (de AF-D). dan heb je geen auto-scherpstelling en moet je de AF-S kopen die +/-300 euro kost.
                          ook niet echt budgetvriendlijk dus.

Zoek voor je wat koopt genoeg op, je kan beter wat langer doen over je aankoop dan snel het verkeerde materiaal te kopen en achteraf teleurgesteld zijn.

succes
                          Nikon D7000 en wat lenzen.
                          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Verder zoek ik zo snel mogelijk uit wat zo'n scherpstelmotor nu precies uitvoert.
                            Ik ben ook heel erg nieuwsgierig.....

Comment

Wat een schat aan informatie valt hier toch te vinden…

Even een gedeeltelijke resumé van dat wat ik tot nu toe al weet:

Om een ‘starterpakket’ te vinden dat enigszins binnen mijn budget ligt, lijken vooral de Canon Eos 1000D en de Nikon D3000 interessant.
                              Hoewel de D3000 goedkoper is dan de 1000D, is Nikon algemeen gezien toch duurder..
                              Dus als ik nu voor de duurdere Canon kies, dan zou dat later, als ik verder zou willen investeren in lenzen e.d., toch voordeliger uitkomen.

Dan is er ook de scherpstelmotorkwestie (Een beest waarvan ik nog niet goed weet wat het precies doet, maar wel een meerwaarde biedt – Opzoekwerk* volgt na schoolwerk.)
                              De Nikon D3000 heeft het niet in zijn lijf zitten dus moet het in de lens zitten, wat de prijs verder opdrijft.
                              Geen enkele Canon heeft dit in zich, daar zit het sowieso in de lens.
                              Als er USM achter de naam van die lens vermeld staat dan heeft hij het, maar die lenzen zijn dan wel kaka’duur…
                              Dus mijn besluit hieromtrent is: als ik een scherpstelmotor wil dan moet ik sowieso flink over mijn budget gaan.

*Schoolwerk kon wachten: een scherpstelmotor beïnvloedt de snelheid van het scherpstellen, zo blijkt.

Over de lichtsterke lenzen bezin ik me binnenkort nog..

Verbeter mij waar ik fout ben
                              en voel je vooral niet geremd om me verder te adviseren
                              Dankjewel u allen,
                              Donk

Comment

Working...
                              X