Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 300D: waar+welke lens(zen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 300D: waar+welke lens(zen)

hallo, ik ben nieuw op het forum.
    Ik schaf me binnenkort een Canon 300D aan en wou van jullie graag weten waar ik dat best kan doen. Ik heb nu een winkel op het oog waar men de kit verkoopt voor 1200 €. Wie doet beter? Loont het de moeite nog om naar Duitsland of zo te rijden?
    Tweede vraag: Ik zou de camera met lens kopen, maar denk dat dat wat te beperkt is. Dus wou ik er graag een lens bij. Mijn voorkeur gaat niet uit naar de grote teletoeters, maar wel naar handige (lees kleine, lichte) lenzen waar ik de meeste dingen mee kan; liefst 1 lens voor alle werk. Ik doe nogal wat fotografie binnen en zou dit graag zonder flits doen. Vandaar dat ik een snelle lens zou willen. Ik wil zowel bij Canon (als de prijs het toelaat) als bij Sigma, Tamron, Tokina. Iemand een voorstel? Graag ook prijs (ongeveer) vermelden indien mogelijk.
    Jan
    mijn fotosite

Heb veel goede dingen hier op het forum gelezen over Topfoto in Duitsland. Mensen zijn goed te spreken over deze zaak , waar de eigenaar ook goed nederlands spreekt.
    Denk dat mede BD´ers mijn mening ongtwijfeld zullen delen.

Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Ik betaalde 1230€ bij fotograaf. Geen betere prijs dus. Er was wel een gratis CF kaart bij van 128 MB. (body + lens)
      In verband met de lens, hoop ik weer niet al te veel commentaar te krijgen, ik ga voor de Tamron 28/300. Dat is een 10 x zoom lens, die heel mooie foto's laat maken. Je hebt een heel groot bereik met die lens. Ze kost in Duitsland ong. 380€.
      Natuurlijk ben je beter af met een L- lens uit de Canonreeks, maar die kosten wel enorm veel geld.
      De Tamron is overigens zeer licht. Je kan een foto van die lens zien op www.fotokoch.de. Ook Sigma heeft een paar goede lenzen van die prijs en kwaliteit.
      Voor binnenfotografie zal je vroeg of laat toch wel een externe flits nodig hebben. De canon EX 420 lijkt me dan wel wat.

Veel plezier met de 300D !
      Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

Comment

Voor binnenshuis is een Canon 50mm f1,8 (ong. € 100) uitermate geschikt, in combinatie met de overigens zeer bruikbare iso 800 op de 300D heb je al wat mogelijkheden.
        Wat zeker te overwegen is, ook voor binnenshuis, is de Canon 28-135 IS. Die lens is minder geschikt om bewegende onderwerpen vast te leggen in slechte lichtomstandigheden, maar je kan er uit de losse hand sluitertijden van bvb. 1/10 seconde mee hanteren...probeer dat maar eens zonder de IS !
        Mark (300D)

Comment

Hoe zit het met de lichtsterkte van die Canon is 28-135? En de prijs (ongeveer)?
          Jan
          mijn fotosite

Comment

Hoe zit het met de lichtsterkte van die Canon is 28-135? En de prijs (ongeveer)?
            3,5 - 5,6 ; prijs bedraagt rond de € 600 in Duitsland of Nederland
            Mark (300D)

Comment

Originally posted by JanVG
              Ik schaf me binnenkort een Canon 300D aan en wou van jullie graag weten waar ik dat best kan doen. Ik heb nu een winkel op het oog waar men de kit verkoopt voor 1200 €. Wie doet beter? Loont het de moeite nog om naar Duitsland of zo te rijden?
              Tweede vraag: Ik zou de camera met lens kopen, maar denk dat dat wat te beperkt is. Dus wou ik er graag een lens bij. Mijn voorkeur gaat niet uit naar de grote teletoeters, maar wel naar handige (lees kleine, lichte) lenzen waar ik de meeste dingen mee kan; liefst 1 lens voor alle werk. Ik doe nogal wat fotografie binnen en zou dit graag zonder flits doen. Vandaar dat ik een snelle lens zou willen. Ik wil zowel bij Canon (als de prijs het toelaat) als bij Sigma, Tamron, Tokina. Iemand een voorstel? Graag ook prijs (ongeveer) vermelden indien mogelijk.
              Jan
              Hier gaan we weer hé,

Mijn advies, koop de body alleen, (beter nog koop een 10D) kies de lenzen zeer zorgvuldig , zij vormen het kapitaal van de investering. Een body verouderd snel, de lenzen behouden veel langer hun waarde. Begin met één lens,maar blijf niet bij één lens de mogelijkheid tot het wisselen van lens is iets waar je gebruik moet van maken. Stel een bereik voorop voor het pakket van lenzen dat je wenst aan te kopen. Voorbeeld: we gaan voor een bereik van ongeveer 15mm tot 200 mm, maar we doen dit niet in 1 lens maar spreiden dit uit over drie lenzen. De groothoekzoom gaat van 15 tot 30 mm, de lens waar me mee starten is de belangrijkste met deze lens gaan we dus héél veel werken en daar kopen we ze eerst, een all-round-zoom 24/70 mm F2,8 Budget vriendelijk = Sigma, Kwaliteit = Canon L (prijs drie maal een Sigma) om te sluiten met de telezoom 70-200 F2,8 evenzo Buget = Sigma Kwaliteit = Canon L.

What you pay is what you get

Werkende via deze richtlijn geeft je nog een mogelijkheid tot uibreiding via de teleconverter 1.4 prima te gebruiken op de 70-200 f2,8 en met behoudt van autofocus.

Als je op deze manier tewerk gaat heb je in drie lenzen een prachtig bereik, de kwaliteit zal primeren.

Algemeeen: ga niet voor een superzoom zoals de 28/300, beperk je bereik tot 3X zoom, en verdeel je bereik over twee of drie driemaal zoom lenzen. Ik weet dat ik hier over je budget ga, maar verdeel de aankopen en je gaat op den duur voordeliger uitkomen. Trouwens wat is de prijs van een body tegenover de goede optiek .

Just my 2 cents

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Originally posted by JanVG
                Jan
                kijk even in de koopjeshoek, daar staat een heel mooie sigma 24-70 2.8Ex, heb je toch minimaal nodig om binnenshuis zonder flits iets te kunnen doen. Je zult zien dat ongeveer alle consumerlensen 3.5, 4.5 of zelfs 5.6 als grootste opening hebben, dat wil je dus echt niet, daar kan je zonder flits binnenshuis niet veel mee.
                Het is voor de meeste ook het hoofdbereik!!!

Comment

Beste digipics,
                  Waarom geen 10D? Omdat ik er het geld niet voor heb.
                  Ik begrijp je advies en ga er voor een deel in mee. Het is voor mij evenwel belangrijker een bepaalde foto op een bepaald moment te kunnen nemen, zij het dat hij technisch niet perfect is. Op het internet staat het vol met technische hoogstandjes, waar ik niet warm of koud van wordt. Maar als je een foto hebt die iets te zeggen heeft, is de technische kwaliteit minder belangrijk. Het is nog altijd het ventje dat de foto maakt. Het toestel is maar een hulpmiddel (it's not the violin, it's the player).
                  Jan
                  mijn fotosite

Comment

Inderdaad Jan,

Het is het "mannetje" achter de camera, "it's not the violin, it's the player".
                    Maar je haalt gewoon meer uit een Stradivarius dan uit een "Wibravarius" !

Het prijsverschil tussen een 300D en een 10D is niet meer zo groot !
                    Dewelke je ook kiest, je zal voor beide een assortiment lensen moeten aanschaffen.
                    1 lens voor alle werk bestaat jammer genoeg niet ! Het zou vele fotografen een hoop sleurwerk besparen.
                    En zoals Digipics al zei, lensen zijn een investering! De body is een "verliespost".
                    Tenzij je tweedehands een body op de kop tikt !
                    Je kan bvb een 10D met een (nieuwe)50mm 1.8 hebben voor zo'n 1350 Euro !

Ik heb me eerst een 28-135 lens aangeschaft. Een zeer goede "all round" lens! Daarna een 50mm 1.8, zeer goed en goedkoop. Daarna een 70-200L F4 en toen een 17-40L F4.
                    Heb wel zonet mijn 28-135 verkocht, want ik kan jammer genoeg geen lensen "sparen" hah.

Wat je ook doet, zo en (snelle) 50mm 1.8, mag zeker niet ontbreken in je gamma !

Groetjes
                    Lukathi

Groetjes

Lukathi

Comment

Het is nog altijd het ventje dat de foto maakt. Het toestel is maar een hulpmiddel (it's not the violin, it's the player).
                      Jan
                      Tja, de man achter de camera is indeed belangrijk, maar het is echt zo'n cliché uitspraak en maar half waar vind ik. Op een driewieler heb ik ook nog niemand de Tour zien winnen, waarmee ik enkel wil pleiten dat beide belangrijk zijn, zowel het gerief als het manneke. Het gerief is wel een kostelijke zaak als men perfectie nastreeft. Fun is even belangrijk en dat kan al een stuk goedkoper en daarom heb je nog niet echt slecht gerief.

Comment

Ik denk niet dat je betere fotos gaat maken met een 10d als met een d300, en zoals eerder gezegd, de boody is een slechte investering, de lenzen blijven. Eigenlijk is dit net een argument om de 300 te kopen.
                        Waarom ik toch de 10d gekocht heb, voor mij is de 300d te "licht", ik had niet het gevoel van een stevige camera in de handen te hebben. Maar dat is persoonlijk, en siomiige mensen denken net andersom, waarom een zware als het evengoed met een lichte gaat??
                        En, de 10d kost gewoon het dubbel!!!! reken nog maar eens, de 300+lens kost 1200, de 10d met een vergelijkbare lens (eigenlijk bestaat die zelfs niet), al snel 2100 of meer.
                        Ik zou nooit de 300d zonder de kitlens kopen, je hebt voor zeer weinig extra geld een degelijke lens.

Comment

--> waar???
                          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Originally posted by lapino
                            --> waar???
                            Wil ik ook wel eens weten!!!
                            Rudy

Comment

verkocht!
                              mijn fotosite

Comment

Working...
                              X