Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Nikon D5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop Nikon D5000

    Hallo,

    Even een introductie: Ik heb altijd dia's en foto's getrokken met 35 mm spiegelreflex toestellen. Van het automatische gedoe moest ik vroeger niet veel hebben mede omdat dit beneden alle verwachtingen was (maar dat is zo'n 35 jaar terug).

    Een tijdje terug heb ik mij in occasie een Panasonic DMC-LX2 aangeschaft om voor mezelf na te gaan of ik interesse in de digitale fotografie kon krijgen en om wat voor en nadelen ervan te kennen alvorens ik tot een beter apparaat zou overgaan. En ja die is er echt wel.

    Goed ik ben nu naar een paar winkels gaan stappen om eens te zien wat de markt voor mij kan bieden. Mijn voornaamste eisen waren:
    - Zonder ruis binnenshuis (overdag) fotograferen zonder flits en indien mogelijk zelfs in een kerk.
    - een zoomlens van minimum 35..80 mm (in 35 mm equivalent).
    - zo weinig mogelijk programma's maar goede manuele instelmogelijkheden

    Er word mij sterk een Nikon D5000 aangeraden omwille van de goede ruisfactor bij hoge gevoeligheid. Bijgeleverde lens is 18..100 mm en als ik naar de afmetingen van de sensor kijk en omreken is dit dus ongeveer in 35 mm equivalent 28..150 mm. Goed zo!

    Ik had nog wat "eisen" maar die worden door de verkopers volledig verworpen:
    - scherptediepte schaal (vroeger gewoon normaal op de lens)
    - diafragma en snelheid gewoon manueel instelbaar door een draaiknop hetzij op de lens of op het toestel

    En nog wat dingen van die aard, maar die worden verworpen door de verkopers. Meneer, de mensen weten nauwelijks nog wat een diafragma is, laat staan "scherptediepte"... En verder moet ik leren leven met het knopjes drukken en door menu's lopen. Want een snelle gebruiksvriendelijke bediening zoals vroeger zou niet meer bestaan...

    Kom ik dan uit het stenen tijdperk? Ja dus Ik zal mijn trouwe lichtmeter (waar je U kan tegen zeggen) misschien digitaal fotograferen en inkaderen En mij dan aanpassen

    Nu al bij al die Nikon D5000 lijkt mij interessant. Graag commentaar van mensen die hetzelfde toestel hebben of iets beters aan te raden hebben na het lezen van mijn voorgeschiedenis Uiteindelijk kost het ding 650 Euro zonder extra lenzen, zonder reserve batterij, draagtasje enzovoort

    Bijwerken van foto's doe ik met GIMP. Daar zou een plugin voor bestaan voor Nikon RAW formaat. Ik heb wel nog niet in GIMP gewerkt met het RAW data formaat maar met wat rondneuzen lijken hier ook voordelen in te zitten. Commentaar ook gewenst.

    mvg, Wilfried
    mvg, Wilfried
    http://www.familialebemiddeling.net
    http://www.mestdagh.biz

  • #2
    Re: Aankoop Nikon D5000

    Kijk ook eens naar de nikon D90.
    De D90 heeft zelfde sensor als de D5000, maar de instellingen kunnen eenvoudig aangepast worden zonder continu in het menu te zitten.
    Instellingen zoals iso waarde,....
    De D90 heeft ook een betere grip en heeft ook een betere batterij dan de D5000.
    Ook kan je bij de D90 oudere lenzen gebruiken (type Af-d) met autofocus. Dit kan je bij de D5000 niet.

    Vanaf morgen is er bij nikon een cashback actie.
    Je krijgt bij een D90 een 70 euro terug.
    Dus voor een D90 betaal je morgen maar een goede 620 euro

    http://www.digitalimagingwebshop.be/...bshopindex.htm

    Ivm met software: kijk ook eens naar nikon capture nx2
    Volgens mij het beste Raw programma voor nikon.
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop Nikon D5000

      voor de lens:

      De Nikon kit D90 + 18-105 VR lens is een ideale startcombinatie
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop Nikon D5000

        Sluit me volledig aan bij vorige posts; vergeet die D5000 en ga voor de D90
        Evt. met de 18-105mm.

        Je zal het je geen moment beklagen.

        Kwam trouwens deze tegen op aangeboden: http://forum.belgiumdigital.com/f11/...vr-313366.html
        Last edited by Tootsie; 31 mei 2010, 10:40.
        Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

        BD1614BE

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop Nikon D5000

          Oorspronkelijk geplaatst door Wilfried54 Bekijk bericht
          Want een snelle gebruiksvriendelijke bediening zoals vroeger zou niet meer bestaan..
          Veel van de instellingen zijn eenmalig en een aantal van de instellingen moets je vroeger doen door een andere film erin te stoppen(witbalans, iso-waarde, kleur/z/w) of je ontwikkel- en/of afdrukprocedé aan te passen, daarbij zijn de mogelijkheden tov 35jaar geleden maar een ietsjepietsje toegenomen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop Nikon D5000

            Die digitalimagingwebshop ... is dat te vertrouwen en hoe lang duurt het voor je een levering aan huis hebt als ik vragen mag?

            B.t.w. ik heb een D5000 van bijna een jaar oud te koop staan. In uitmuntende staat met een 18-105 lens erbij. Ook de nodige kabeltjes voor je pc en dergelijke zijn erbij in de originele doos.
            Ik zeg het maar mocht je geïnteresseerd zijn
            Maar ik volg de andere berichten hierboven. De D90 is op zich niet beter maar wel iets handiger om te gebruiken dan een D5000. Maar die kost dan ook iets meer en zo is het natuurlijk altijd wat ... :
            Wil je en kan je meer dan 600 euro uitgeven voor enkel de body, kies dan de D90.

            In elk geval, met een Nikon heb je altijd pret

            Mvg.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop Nikon D5000

              Oorspronkelijk geplaatst door Roel69 Bekijk bericht
              Die digitalimagingwebshop ... is dat te vertrouwen en hoe lang duurt het voor je een levering aan huis hebt als ik vragen mag?

              B.t.w. ik heb een D5000 van bijna een jaar oud te koop staan. In uitmuntende staat met een 18-105 lens erbij. Ook de nodige kabeltjes voor je pc en dergelijke zijn erbij in de originele doos.
              Ik zeg het maar mocht je geïnteresseerd zijn
              Maar ik volg de andere berichten hierboven. De D90 is op zich niet beter maar wel iets handiger om te gebruiken dan een D5000. Maar die kost dan ook iets meer en zo is het natuurlijk altijd wat ... :
              Wil je en kan je meer dan 600 euro uitgeven voor enkel de body, kies dan de D90.

              In elk geval, met een Nikon heb je altijd pret

              Mvg.
              Digitalimagewebshop is van foto bastiaans in sint niklaas of berlaar.

              Is zeker en vast te vertrouwen.
              Heb er zelf ook al iets gekocht, maar ben het wel gaan afhalen in de winkel.

              Ik zou zeggen reken maximaal op een weekje (enkele dagen voor overschrijving + enkele dagen transport)
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop Nikon D5000

                Hoi PVA, bedankt voor de info.
                Maar ik zie nergens een adres op de website. Ik zou m'n toestel ook liever zelf gaan afhalen. Heb je per ongeluk het adres van Berlaar? Dat is voor mij het kortste bij.

                Dank u.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop Nikon D5000

                  PVA ... laat maar. heb het gevonden Toch bedankt!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop Nikon D5000

                    Ga voor de D90 als je niet telkens de menu's wil induiken om de meest voor de hand liggende instellingen te veranderen. Prima toestel.
                    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop Nikon D5000

                      Hoger zei PVA dat vanaf vandaag Nikon een cashback actie doet. Ik heb het even opgezocht en voor een D90 is dat 70€, voor een D5000 nul €. Het prijsverschil is dan toch weer wat kleiner

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop Nikon D5000

                        Hallo,

                        Dank je voor al de reacties. Ik ga zo vlug mogelijk eens een D90 bezien. Ik word hier meer en meer overtuigd hiervan

                        thx, Wilfried
                        mvg, Wilfried
                        http://www.familialebemiddeling.net
                        http://www.mestdagh.biz

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop Nikon D5000

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
                          Sluit me volledig aan bij vorige posts; vergeet die D5000 en ga voor de D90
                          Evt. met de 18-105mm.

                          Je zal het je geen moment beklagen.

                          Kwam trouwens deze tegen op aangeboden: http://forum.belgiumdigital.com/f11/...vr-313366.html
                          blijkbaar heb ik geen rechten om een reply te plaatsen op die advertentie (en heb nu niet echt tijd om uit te zoeken waarom). Het zal dus een nieuwe lens worden. weer wat duurder natuurlijk...

                          mvg, Wilfried
                          mvg, Wilfried
                          http://www.familialebemiddeling.net
                          http://www.mestdagh.biz

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop Nikon D5000

                            Ik ben zeer tevreden van mijn D5000. De ISO waarden en dergelijken zijn snel aan te passen, eens je het gewoon bent.
                            Ik heb hem gekocht met 2 lenzen, draagtas,1 geheugenkaart voor 666 euro. Toch wel prijselijk als je uitkijkt naar een goed en betaalbaar toestel.

                            Ik heb nog niet gewerkt met een D90, wel met een D300. Die knoppen staan inderdaad bovenaan om de ISO-waarden aan te passen en dergelijke maar ik vind de body nogal lomp en vooral zwaarder.

                            Ga toch maar eens vergelijken.

                            grtz

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop Nikon D5000

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wilfried54 Bekijk bericht
                              blijkbaar heb ik geen rechten om een reply te plaatsen op die advertentie (en heb nu niet echt tijd om uit te zoeken waarom). Het zal dus een nieuwe lens worden. weer wat duurder natuurlijk...

                              mvg, Wilfried
                              Reply is voor niemand mogelijk

                              Gewoon naar die advertentie gaan.
                              Je drukt met de muis op de persoon zijn naam, en dan op privebericht versturen.
                              Dan stuur je een bericht naar die persoon, en dan enkel maar afwachten of die persoon reageert.

                              Succes
                              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X