Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar DSLR de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstap naar DSLR de moeite waard?

Haha

Wat bedoel je met opgepoetst?
    Op welke foto dan precies?

Kan iemand ook een antwoord geven op mijn vraag ivm bewegende auto's trekken met mijn HX1? Panning toepassen of niet?

Alvast bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht

Kan iemand ook een antwoord geven op mijn vraag ivm bewegende auto's trekken met mijn HX1? Panning toepassen of niet?
      ja ..pannen natuurlijk, of het bewegende object moet op je afkomen of van je af gaan.
      voor je ander vraag, is een exif wel handig.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

denk niet dat het nu nog de moment is om in DSLR's te stappen, toch niet in de instap toestellen. denk dat dit meer iets voor jou is, denk dan aan de nex3. Waarschijnlijk vanaf juni in de winkels

Comment

@ Bouk : Ja, maar ik wist niet dat ik dat ook kon doen met dat ik heb gelezen dat je voor deze techniek wat aan je focusring moest draaien. En in mijn geval ...

Wat is exif precies?
          Het geen ik er over vind is dat het een programma is (?)

Puerte : Zien er wel nette toestellen uit.
          Maar zal waarschijnlijk ook een prijskaartje aan hangen?
          In welk opzicht is het dan zo anders dan een DSLR?
          Het heeft toch ook zijn lenzen?

thanks!

Comment

Enige probleem met de NEX-camera's, is dat ze momenteel het bereik niet bieden dat een HX1 geeft - tenzij je met de adapter er een 70-400G op draait, maar dan heb je geen automatische scherpstelling meer.
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Hier wordt af en toe wel een rekenfout gemaakt.

Een 200mm lens op een crop DSLR komt overeen met 300mm in 35mm eq.
              Die Sigma 50-500 is het equivalent van een 75-750mm.

Die all in one zoom 18-250 komt dan overeen met 27-375mm. De rest kan je croppen.

Hou er wel rekening mee dat een DSLR een stuk groter is. Als je tevreden bent over de beeldkwaliteit van je huidige toestel, laat het dan maar.

Ik heb het opgegeven om vogeltjes en beestjes te willen fotograferen in goede kwaliteit. Echt goede tele's kosten een pak geld, zijn heel zwaar, en je sleurt je te pletter. Van mezelf weet ik dat ik dat niet meer leuk vind, en ik wil het geld er niet aan geven.

Ik hou meer van macro's, landschappen en familiefoto's.
              Daarvoor heb ik een Minolta 50mm Macro, een Tamron 17-50 F2.8 en een Beercan 70-210 F4. Allemaal tweedehands gekocht, en echt goede lenzen.
              Ik wil wel iets kwijt aan mijn hobby, maar psychologisch vind ik 1000€ uitgeven aan een lens moeilijk. Misschien later... en, dan denk ik aan een Sony 70-400 G.

De keuze ligt bij jou. Als je niet zeker bent, koop dan iets tweedehands. Tussen de camera's van een jaar of 2 geleden en nu is er amper verschil in beeldkwaliteit, maar wel in prijs. Kitlenzen vind je héél goedkoop, maar de iets betere lenzen behouden vrij goed hun waarde.

Comment

Uhu,

Is het dan zinvol om later eventueel tweedehands er een Alpha bij nemen voor een prikje ofzo?
                Of ben ik dan beter dat ik naar een ander merk kijk?

Ik deel je mening, er moet ergens wel een grens aan komen.
                Het blijft tenslotte maar voor plezier.

Comment

Een nog beter combinatie is bv. CZ16-80 en Sony 70-400G... maar dan ben je wel €2000 kwijt.

Sigma, Sony of Tamron 18-250 (in volgorde van persoonlijke voorkeur) als enkele lens kan ook natuurlijk. Dan heb je enkel 250mm bereik ipv 560mm.

Dé oplossing die alles kan en ook nog goedkoop is, bestaat dus niet.

Aan jou de keuze .
                  die 250 mm op een crop sensor is ook 375 mm wat in vele gevallen al voldoende is
                  zeker zonder statief
                  ik zelf heb de combinatie . CZ16-80 en Sony 70-400G en ook de 18-250 van sony
                  en ik denk dat als je van een hx1 komt dat de 18-250 je weel voldoening zal geven
                  want alles wat je boven de 400mm met je hx1 trekt zal ook niet meer zo supper zijn
                  denk ik .
                  verder als body zou ik zoeken naar een 2de hands om de kosten te drukken
                  Last edited by LesC; 30 mei 2010, 10:49. Reden: Quote verbeterd
                  Nex 5N met 16 mm , 18/200 en 50mm f0,95 en A77 en A900 met glas van 12 tot 600 mm van f0,95 tot ...

Comment

Om het bereik te hebben dat je nu hebt, in goede kwaliteit, zou je deze combinatie moeten hebben...18-55 SAM of een 16-80, + 70-400G. Dan heb je een bereik in full-frame formaat van 28 tot 600mm, wat reusachtig is...en veel betere kwaliteit, zij het aan een hoog prijskaartje. Maar dan zou je al veel geluk moeten hebben om vogels bijvoorbeeld te kunnen fotograferen, want met 600mm (APS-C beeldhoek) kom je er niet...toch niet om ze ietwat beeldvullend te hebben, denk ik.

Van superzooms zou ik afblijven, want dat zijn compromislenzen...250mm is weliswaar al 375mm, maar toch nog een pak minder dan wat de HX1 biedt.
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Nu dan de goede

Exchangeable Image File Format oftewel een standaard om alle mogelijke beeldinformatie op te slaan bij een foto.

[Mod]Je vorige ongepaste opmerking is verwijderd. Als een vraag je niet zint, en je merkt duidelijk dat het hier om een nieuwkomer gaat, blijf dan uit dit draadje weg. Een forum is om mensen te helpen, niet om belachelijk te maken. [/Mod]
                      Last edited by LesC; 30 mei 2010, 10:51.

Comment

lol

Zijn het dan geen mooie fotos ?

@ Tommie1: Je zegt dat je gestopt bent met dieren te fotograferen.
                        Maar wat wil je dan meer dan mooie fotos? Kon je de scherpte niet halen ofzo of ..

Ja. Heb al tutorial gezien hoe dat te verkrijge via Photoshop cs 3, maar vind ik wat omslachtig precies.

Precies toch nog duur die Alpha's.

Wat is een aanvaardbare prijs voor een 2dehands DSLR?

Comment

Ik heb het hier nog al eens gepost en nadien zelfs op m'n site gezet. Speciaal voor onze TS:

Een veel gemaakte "fout". En ja, ook ik heb me er aan mispakt.
                          Zelf had ik een compactje en de foto's waren goed. En dan zie je van die fantastische en haarscherpe foto's van iemand. Kom je ook te weten dat die een DSLR heeft. Dus moet je ook zo'n toestel hebben. "want daar komen echt scherpe foto's uit!"
                          En in bepaalde gevallen is dat ook zo, zelfs in auto-stand. Buiten, bij goede belichting en als alles mee zit dan zijn de foto's mooi en scherp. Maar bij mindere of moeilijker omstandigheden is't dan een ramp. Dan vraag je jezelf af waarom die investering gedaan te hebben voor zo'n log geval rond je nek waar geneens altijd scherpe foto's uit komen.

Dan lees je dat je met de juiste objectieven moet werken. Want de camera mag nog zo goed zijn, als het objectief niet scherp is dan haal je er nooit scherpe foto's uit. Ook lees je dat licht alles is en je dus betere foto's kan nemen met een lichtsterk objectief. Da's dan de volgende investering. Een scherp en lichtsterk objectief. Vaak met een waarde van je body of meer. En dan merk je dat je daar soms nog scherper foto's mee kan maken maar dat het vaak een regelrechte ramp is. Je wil nog niet terug denken aan de prijs van al dat moois waar je nog steeds geen mooie, scherpe foto's mee kan maken...

Maar dan komt de aap uit de mouw. Eigenlijk heb je al die tijd de camera gebruikt als compactje. De camera deed z'n werk uitstekend maar jij snapte niet wat die allemaal deed. En daarom kreeg je slechte en onscherpe foto's. Eens je de kennis hebt van sluitertijd, diafragma, scherptediepte, belichting, iso-waarde, scherpstelpunt,..... merk je dat je nu voor eens en voor altijd echt goede en echt scherpe foto's uit je toestel kan halen waar een compactje niet kan aan tippen!
                          Maar een DSLR kopen om scherpe foto's te nemen zonder je te verdiepen in de basis van fotografie.... Vergeet het. Hou je dan bij een goed compactje.

En jij had al een bridge geloof ik? Dus al een stapje hoger dan een compactje.
                          Je kijkt op tegen het "gedoe" van lenzen te wisselen en je wil een "superzoom". Dan zou ik niet weten waarom je naar een DSLR zou opverstappen. Echt niet. Het is trouwens meestal het objectief (de lens) die voor een groot stuk mee bepalend is wat "soort" van foto's je uit je DSLR gaat/kan halen.
                          kans is trouwens reëel dat de resultaten zullen tegenvallen (zie m'n uitleg).
                          Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht
                            lol

Zijn het dan geen mooie fotos ?

@ Tommie1: Je zegt dat je gestopt bent met dieren te fotograferen.
                            Maar wat wil je dan meer dan mooie fotos? Kon je de scherpte niet halen ofzo of ..

Ja. Heb al tutorial gezien hoe dat te verkrijge via Photoshop cs 3, maar vind ik wat omslachtig precies.

Precies toch nog duur die Alpha's.

Wat is een aanvaardbare prijs voor een 2dehands DSLR?
                            De exif zit standaard "opgesloten" in je foto, wordt echter bij het bewerken en opslaan door sommige programma's verwijderd als je opslaat voor het web.
                            Kwestie dus van aangeven bij het opslaan dat je de exif wilt behouden.

Een aanvaardbare prijs voor een 2dehands DSLR is natuurlijk naast factoren zoals ouderdom, mate van gebruik, zichtbare gebruikssporen etc ook sterk afhankelijk van de oorspronkelijke aanschafprijs

Comment

Als het verwisselen van lenzen je stoort en toch een DSLR wil .... wees dan even lui als ik.
                              Bij een foto-uitstap weet ik ongeveer wat ik zal fotograferen en neem één aangepaste lens mee, geen gesleur met zware tas, de wandeling blijft aangenaam, geen verwisseling van lens in stofferige omstandigheden ...
                              Als ik dan toch een foto mis door gebrek aan juist glas : spijtig, eigen schuld, dikken bult.
                              Last edited by zoltan; 30 mei 2010, 11:16.
                              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogerke Bekijk bericht
                                De suggestie van iemand om van een Bridge naar een DSLR met 50-500 Sigma over te stappen deed me de koffie door de neusgaten uitkomen. (humor)
                                Mocht je het niet gelezen hebben: TS was geïnteresseerd in dslr, weinig wisselen en toch ruim bereik.

Als de koffie je de neus uit komt omdat er een paar alternatieven geschetst worden om aan te geven dat de ene kant-en-klare oplossing niet bestaat, dan gaat je neus nog zware tijden tegemoet .
                                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Working...
                                X