Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar DSLR de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstap naar DSLR de moeite waard?

HX1 verkocht =)
    Kzal hem vanavond bestellen dan ..

En ook een tussenstukje op ebay voor M42 lenzen.
    Dan kan ik de oudere lenzen erop gebruiken.

Comment

Veel plezier ermee !
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik heb me een maand geleden de FZ38 aangeschaft en heb er nog geen moment spijt van gehad. Al veel foto's gemaakt met DOF. De fotokwaliteit is super voor deze prijsklasse. Ook zijn er verschillende lenzen en filters voor deze camera te krijgen.

Comment

Kan ik best geloven Marc.
          Maar ik had al een Sony HX1 Bridge 20x superzoom.
          Lijkt me dan raar om naar de FZ38 over te schakelen daar ze praktisch identiek lijken op eerste zicht?

Nu, ik heb gisterenavond de a390 besteld met een geheugenkaartje
          Benieuwd hoe het gaat zijn!

Comment

Voor ik mijn 500D kocht had ik een Canon Powershot S3IS met 20 x (?) zoom.

Uiteindelijk word je daar toch maar lui van en leer je geen goeie foto's maken.

2 regels in de fotografie : dichtbij komen en timing !
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Johan,
              Dat is ook wel waar.
              Zelf maakte ik er nog , naar mijn mening, goede foto's mee, maar het is waar, je denkt er niet bij na , en klikt er maar op los ...

Kijk er alvast naar uit om er mee te beginnen!

Comment

Hallo,
                Ik heb het fototoestel toegekregen.
                Maar zit met een paar vraagjes.

Wat voor de focus met oudere m42lenzen?
                Foto's zijn er nietzo scherp mee.
                Hoe kan ik dit bevorderen?
                Trekt alleen maar in Manual mode, anders zegt ie dat er geen lens gemonteerd staat.

Bestaan er boeken over het gebruik van dit toestel ( a390), desnoods ebooks?
                groeten en bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht
                  Hallo,
                  Ik heb het fototoestel toegekregen.
                  Maar zit met een paar vraagjes.

Wat voor de focus met oudere m42lenzen?
                  Foto's zijn er nietzo scherp mee.
                  Hoe kan ik dit bevorderen?
                  Trekt alleen maar in Manual mode, anders zegt ie dat er geen lens gemonteerd staat.

Bestaan er boeken over het gebruik van dit toestel ( a390), desnoods ebooks?
                  groeten en bedankt
                  scherpte: kortere sluitertijd gebruiken (bewegingsonscherpte), kleiner diafragma gebruiken (groter f-getal dus), beter scherpstellen en eh... betere lenzen gebruiken .

'k Zal even proberen om daar nog wat blabla over te verkopen:

Kortere sluitertijd: als vuistregel geldt dat de sluitertijd voor opnamen uit de hand met een gegeven objectief, niet kleiner mag zijn dan 1/de brandpuntsafstand van het objectief. Dus voor een 50mm lens: 1/50e s. Mijn ervaring is dat bij langere brandpuntsafstanden de sluitertijd nog korter mag/moet zijn.

Kleiner diafragma: hoe kleiner het diafragma, hoe groter de scherptediepte, m.a.w. hoe groter (hoe "dieper" vanaf de camera bekeken) het gebied is dat scherp afgebeeld wordt. Dat effect wordt constant gebruikt, bvb. om een "storende" en/of de aandacht afleidende achtergrond te laten wegvallen bij een zo scherp mogelijk afgebeeld onderwerp. Daarnaast wordt door "afdiafragmeren" de periferie van het lensoppervlak, waar de fouten het grootst zijn, "uitgesloten". Elke lens heeft een diafragma-instelling waarbij de afbeeldingskarakteristiek optimaal is. Het is heel instructief om eens een reeks opnamen te maken van eenzelfde onderwerp met verschillende diafragma-instellingen en wat 100% crops te vergelijken. Vaak ligt het punt van optimaal beeld ergens in het midden van de schaal, maar dat is lang niet altijd zo.
                  Hou er evenwel rekening mee dat een te klein diafragma ook voor problemen kan zorgen omdat dan de diffractieverschijnselen ter hoogte van de effectiefe opening het beeld verpesten.

Beter scherpstellen: ik ken uw cameratype niet, maar bij veel dslr's is er fors bespaard op de zoeker... Die is vaak petieterig, je ziet er vrijwel niets door en er wordt ook geen matglas met instehulp (instelraster, instelwig...) geïnstalleerd. De fabrikanten nemen aan dat dat ook niet nodig is omdat er toch autofocus is of live view. Er bestaan verder hulpmiddelen zoals vergrotende oculairs, vervangende matglazen enz. Naar mijn ervaring helpt dat allemaal wel iets, maar er gaat toch niets boven een grote lichtsterke zoeker! Ik heb zelf sinds gisteren de overstap gemaakt naar een camera met een redelijke zoeker. Het verschil is enorm, maar ook die zoeker kan niet tippen aan die van de oude (film)camera die ik nog heb. En het is natuurlijk ook zo, dat hoe meer foto's je maakt, hoe meer je leert *zien* door de zoeker.

Betere lenzen: tja... de ene is beter dan de andere hè. En er zijn er die fantastisch waren. Tot de coating er afgepoetst was. Of tot de kat erop gepist had en men dacht de lens te redden door ze in de afwasmachine te stoppen en ze daarna eens goed te smeren met kruipolie (nee nee: echt gebeurd!).

Comment

Haha
                    Thanks voor de uitleg!

Zal eens experimenteren met m'n nieuw toestel.
                    Heb nog niet zoveel tijd gehad.
                    En het weer buiten is ook niet wat het zou moeten zijn om mooie(re) natuurfotos te maken.
                    Maar zal me op iets anders focussen dan om eens uit te maken hoe het in elkaar zit.
                    Kan dan ook notities nemen als dat nodig is

bedankt!

Comment

toestel al geregistreerd?

normaal krijg je dan links in je mailbox die verwijzen naar allerlei info, tutorials etc:
                      - Fotoschool
                      - Tutorials
                      - Fotografiegids

eerste is zeker nuttig en als je hier en daar wat doorklikt, vind je nog veel meer bij Sony Asia of Sony DSLR Gateway

verder is het beste boek om mee te beginnen, de handleiding
                      Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Working...
                      X