Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar DSLR de moeite waard?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstap naar DSLR de moeite waard?

Oorspronkelijk geplaatst door Jeandk Bekijk bericht
    Dus ik kan met een Sony alpha 390 perfect oude lenzen gebruiken, en die doet eigenlijk niet onder voor de bovenstaande toestellen? ( d3000, ...)
    edit: met zo'n adapter welteverstaan ..
    http://cgi.benl.ebay.be/M42-lens-to-...item563782d581
    Heel veel info over M42 en a-mount vind je in dit M42-forumonderdeel op Dyxum.

Stel er ook gerust vragen; je krijgt gegarandeerd een antwoord. Heel wat mensen daar zijn regelmatig met M42-lenzen aan de slag.
    Succes !

(ps: info over a390 en co kan je eveneens op Dyxum vinden )
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      Heel veel info over M42 en a-mount vind je in dit M42-forumonderdeel op Dyxum.

Stel er ook gerust vragen; je krijgt gegarandeerd een antwoord. Heel wat mensen daar zijn regelmatig met M42-lenzen aan de slag.
      Succes !

(ps: info over a390 en co kan je eveneens op Dyxum vinden )
      Ooh, dankje K-2!
      Deze informatie is zeker bruikbaar!

Maar ik zal zeker geen kwaliteitsverlies hebben als ik deze keuze maak?
      Het is overigens een stap van 9.1 naar 14.2 megapixel, dus zou er ook wel een positief onderscheid moeten zijn, toch?

Zijn er dingen die niet lukken als je een "oudere" lens gebruikt?
      Autofocus ofzo? of ligt dit helemaal aan het toestel zelf?

groeten en bedankt!

Comment

T.o.v. HX-1 ga je toch wel een stap vooruit doen...

Wat "oudere" lenzen betreft: M42-lenzen hebben geen autofocus; in het beste geval krijg je focusconfirmatie denk ik; maar het kan net zo goed een volledig manuele lens worden...
        Ik heb me hier nooit op toe gelegd, maar de verschillende opties voor de vele M42-lenzen vind je wel op Dyxum, of je kan er voor jouw specifieke lenzen bijkomende info vragen.

Heel wat mensen gebruiken ze echter ondanks de (semi-) manuele focus nog steeds met veel plezier, voornamelijk om twee redenen :
        - soms voor heel lage prijs te vinden
        - sommige ook met zodanig goeie optiek dat veel nieuwe lenzen er nog steeds een puntje aan kunnen zuigen
        en anderen gebruiken ze gewoon vanwege de nostalgie .

Andere "oudere" lenzen zijn de Minolta-lenzen van het AF-tijdperk (vanaf 1985 ongeveer...): deze werken allemaal perfect op een Sony-dslr, mét AF. De volledige lijst zit in de Dyxum lensdatabase, met specificaties, reviews, links naar testsites, link naar voorbeeldfoto's...
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Het is overigens een stap van 9.1 naar 14.2 megapixel, dus zou er ook wel een positief onderscheid moeten zijn, toch?

!
          Nee, daar ga je niets van merken.

Comment

Zou misschien zelf een tweedehands toestel op de kop kunnen tikken van een vriend.
            Namelijk een Sony alpha 300.

Moet het nog eens bekijken, maar zou dit mogelijk doen daar het toch wel wat goedkoper is. En ook live view heeft wat ik toch wel mooi meegenomen vind.
            K-2, die site die je opnoemde is inderdaad heel interessant
            thx!

Comment

Graag gedaan .

Als je een goed behandelde a300 op de kop kan tikken voor een paar honderd euro, is dat inderdaad een leuk alternatief.

Succes !

Comment

Ik kan inderdaad een "goed" behandelde a300 op de kop tikken.
                Voor ongeveer 300€, maar het enige dat mij dwars zit, is dat je met de a390 gelijk een iets visuelere voorstelling krijgt van zaken.. ( menu's enzo)
                Op zich lijkt me dat gemakkelijk.

Wat denken jullie?

Comment

Ik kan inderdaad een "goed" behandelde a300 op de kop tikken.
                  Voor ongeveer 300€, maar het enige dat mij dwars zit, is dat je met de a390 gelijk een iets visuelere voorstelling krijgt van zaken.. ( menu's enzo)
                  Op zich lijkt me dat gemakkelijk.

Wat denken jullie?
                  Dat je altijd baas boven baas hebt, er is altijd een snellere, betere, mooiere, handigere etc...... camera. Als je daar nu al aan begint, is het einde zoek. Begin gewoon met die A300, en kijk eerst eens of het iets is. Leer de camera, leer fotograferen (voor zover je dat wel/niet kan natuurlijk) en ga dan op je gemak uitbreiden/vervangen. Als je het echt leuk vind, gaat het toch wel snel genoeg
                  Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                  Our English website: www.kaichitravel.com
                  Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Mja, persoonlijk ben ik er niet zo aan aan die a300.
                    Heb er al wat kiekjes mee getrokken..

Nu las ik iets over die a290-a390 serie.

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                    Ik denk dat je je vergist, BosseeM . Deze camera's gebruiken dezelfde sensor van de A350, een 14,2 megapixel CCD om precies te zijn, voor zover ik lees op internet. Géén Exmor CMOS, dus meer ruis - tenzij Sony ineens enorm verbeterd is op dat gebied voor CCD's. Die Exmor sensoren zijn fantastisch qua ruis (een enorme verbetering vind ik), maar hier worden ze dus niet gebruikt .

Is het feit dat er geen Exmor CMOS is, echt nadelig ?
                    In m'n hx1 heb ik die wel en vind ik het wel fijn..
                    Maar zal dat iets negatief zijn ?

Mijn budget staat sowiso vast, rond de 400, dus ik denk dat ik niets anders zou kunnen doen dan bij m'n beslissing blijven?
                    Andere alternatieven?

Comment

Staar je aub niet blind op aantal pixels of al dan niet CMOS.
                      Met een oude Minolta 7D maken sommigen minstens even goede foto's dan met een a550.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur steeds naar tweedehands wanneer ik een goed onderhouden en niet teveel gebruikt exemplaar kan vinden. Een nieuwe body is gemiddeld genomen een kwart minder waard vanaf het moment dat je ermee uit de winkel komt en binnen het jaar nog slechts de helft waard...

Comment

ps: een nieuwe a330 kan je voor ongeveer €340 kopen bij www.informatique.nl (betrouwbare zaak met goede service), of een nieuwe a230 voor €270 ongeveer bij www.digitalstreet.nl of www.digicamshop.nl.

€300 voor een tweedehands a300, wat het vorige model van de a330 is, lijkt me dus veel.
                        Bovendien, als je belang hecht aan de user interface van de a390: de a330 is heel gelijkaardig wat dat betreft.
                        Anderzijds heeft de a230/330 een kleinere en naar mijn gevoel minder handige grip.
                        Mijn voorkeur zou een a300 zijn voor €250 max.

Comment

mja, dat is voor mij nu niet zoo erg denk ik...
                          Is met alles zo hé.. Pc, auto, enz.
                          Ik wil gewoon een goede basis, en de a390 leek me toch iets gebruiksvriendelijker dan de a300 in de zin van het visueel voorstellen.
                          Heb vandaag al wat zitten spelen met het toestel, en ik vind me er niet echt in terug..
                          Dat is zowat hetgeen mij afschrikt.

Later veranderen van toestel weet ik nog niet.
                          Last edited by Jeandk; 6 oktober 2010, 16:42.

Comment

Lijkt alsof je je keuze gemaakt hebt hé .

Wat je ook kiest, neem er een 18-55 SAM kitlens bij (en evt. ook 55-200 SAM als je wat meer mm wil). Prima kwaliteit voor geen geld.

Comment

die visuele voorstelling en die helpfunctie op de nieuwere Sony's is alleen maar vervelend!
                              OK, de eerste dagen is dat leuk, maar al heel snel ergerlijk en vertragend; ik was blij dat ik ook de gebruikelijke display kon instellen waarop alle noodzakelijke gegevens op een vertrouwde, overzichtelijke wijze weergegeven worden.
                              verder heeft zoals reeds gezegd de a290/a390 dezelfde sensor als de 'oude' a350/a380 en in tegenstelling tot de a330 terug een fatsoenlijke grip
                              Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
                                die visuele voorstelling en die helpfunctie op de nieuwere Sony's is alleen maar vervelend!
                                OK, de eerste dagen is dat leuk, maar al heel snel ergerlijk en vertragend
                                Ik kan me wel voorstellen dat het help om de overstap naar dslr te maken. Het toestel biedt tenminste de keuze om hier al dan niet gebruik van te maken .

Comment

Working...
                                X