Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50D vs 7D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50D vs 7D

Ik twijfel nog enorm tussen beide camera's. Prijs is natuurlijk een belangrijk gegeven, maar los daarvan twijfel ik enorm of ik de 7D wel 'nodig' heb. Natuurlijk heeft iedereen graag nieuwste en beste enz maar ergens is een grens.

Mijn 40D is echt nog perfect maar ik kan er een mooie prijs voor krijgen 2e hands en dan wordt de 50D al een stuk haalbaarder met huidige prijzen. Ik zou vooral enorm kunnen genieten van het scherpere LCD scherm en meer megapixels zonder in te boeten in ruiswaarden van de 40D.

Filmen interesseert me maar matig met een camera, vooral omdat ik al een FullHD videocam heb, maar het is wel handig als het erop zit. De 7D heeft dan weer een pak voordelen (100% coverage, AF systeem, weather sealing, enz enz) maar kost ook stuk meer. Bovendien maak ik me enorm zorgen over al die AF problemen (al besef ik wel dat het internet eerder vol staat van problemen dan van goed werkende cameras).

Ik verdien regelmatig een beetje (klein) geld met mijn fotowerk, dus aankoop van een nieuwe body kan ik zeker verantwoorden. Kiezen is in elk geval moeilijk, dus elk advies is welkom!
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Re: 50D vs 7D

Dank dat je die vraag hier stelt. Ik worstel ook met hetzelfde probleem. We kennen ondertussen de essentiele verschillen van beide toestellen. Deze zijn hier al genoeg vergeleken in andere topics. Maar welke kopen ? Dat is het probleem. Ik had graag adviezen gehoord van mensen die, ofwel een 50D ( door menig een ruisbak genoemd en de minder goede AF dan de 7D) hebben geruild voor de 7D ( met ook zijn gekende AF problemen ) en hun ervaring met de overstap ofwel mensen die onmiddellijk een keuze hebben gemaakt, én het motief van hun keuze. Welke hebben zij zich dan aangeschaft ? Ik denk dat dit een goede feedback zou kunnen zijn bij de aankoopbeslissing.

Comment

Ik zat ook met dezelfde keuzemogelijkheid. Mijn keuze was al eigenlijk gemaakt naar de 50D toe, vooral wegens prijsverschil met de 7D.
      Eigenlijk was de keuze dan nog moeilijker omdat het 21 jaar geleden was dat ik nog een deftige camera had gebruikt....
      De laatste weken heb ik verschillende keren een 50D en 7D vastgehad, en ook enkele foto's mee gemaakt.

Uiteindelijk is het de 7D met de 15-85 lens geworden, aangekocht op 19/05 en tot hier toe een 650 testfoto's, om al heel wat instellingen uit te proberen (en het zijn er wat!!)
      Dit alles met 1 batterijlading, vandaag pas stond deze op 5%, dus tijd om te herladen.

De grootste reden van aankoop was dat het toestel mij persoonlijk beter aanvoelde, het lag beter in de hand.
      Leuk meegenomen zijn natuurlijk de 2 DIGIC4 processoren en de 18 Mpix.
      Die 18Mpix zullen vooral gebruikt worden als er op een klein deel van de foto moet ingezoomd worden om te vergroten voor mijn airbrushen.

Om al een grote vraag te beantwoorden :
      Geen enkele foto out of focus, behalve degene die gemaakt werden met een te lange sluitertijd, en dus last hadden van bewegingsonscherpte.
      Enkele keren had ik onscherpe foto's (dacht ik) maar dit was te wijten aan een focuspunt dat niet op hetgeen focuste waar ik wou, mijn fout in de instellingen dus.

Over het toestel zelf, tot nu toe niks dan lof.

Snelle start, grandioos snelle autofocus, snelle verwerking van genomen foto's, (zelfs indien samen jpg en raw in hoge kwaliteit en op hoge snelheid genomen wordt begint hij pas te vertragen na 10 foto's, dit met een sandisk 16gig extreme kaartje) , ligt zeer goed in de hand, perfecte afwerking, helder scherm, alle knopjes staan op een logische plaats (voor mij dan toch),foto's op hogere iso waarden geen probleem bij varierende lichtomstandigheden,...etc

Momenteel kan ik niets negatiefs zeggen over dit toestel, maar ik heb natuurlijk nog maar iets meer dan een weekje ervaring ermee.

Enkele foto's die ik de eerste dag genomen heb met het toestel :

Niks aangepast aan foto's; enkel verkleind.

Persoonlijk zou ik zeggen, als het budget het toelaat, gewoon kopen !!!!
      Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een "einde reeks 50D".
        Het is een prima apparaat met meer voordelen dan nadelen.
        Erik.

Comment

wel, ik denk er ook zo over..
          Het verschil voor mij tussen beide was het geld niet waard.
          Het is leuk mss, maar ik wil toch steeds 2 foto's naast elkaar leggen hoor, van diverse onderwerpen, al dan niet bewegend, iso ed..
          Ik denk niet dat velen het verschil gaan zien.

Qua bediening is er ook niet veel verschillend.

dus voor mij logische stap was de 50d
          Canon 5D2 en wat glas

Comment

Aan de prijzen waarmee ze de 50D tegenwoordig naar je hersens mikken, doe je er beslist
            een goede koop aan. (Ik heb het dubbele betaald voor die van mij en ben er nog tevreden
            van.)
            Bij elke nieuwigheid wordt het voorgaande afgedaan als totaal incompetent om er iets
            fatsoenslijks mee te doen, terwijl de waarheid is dat de verschillen eerder gering zijn.

Comment

als je 40D nog voldoet, waarom doe je hem dan weg? ok, je krijgt er een goed bod voor.
              maar als je deze nog houdt en wat doorspaart, kan je later een nieuwere body kopen.

persoonlijk denk ik dat de 50D tov een 40D geen bijster grote upgrade is.
              De 7D dan weer wel met een nieuw AF-systeem, 100% zoeker, betere hoge ISO, ...

Moest ik u zijn, wachtte ik nog wat...
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

Comment

...tot de 8D ofzo uitkomt, om dan.. nog wat te wachten???
                Canon 5D2 en wat glas

Comment

Vaak hoor ik dat het AF systeem van de 7D zoveel keer beter is dan dat van de 50D.
                  Maar is dat algemeen gezien wel een goed argument om daarvoor zoveel meer te betalen?
                  Ik betwijfel dat:
                  Uit ervaring heb ik ondertussen geleerd dat als je de moeite doet om het AF systeem van je toestel te leren gebruiken op een goede manier, dat je dan zoveel meer kans hebt om je onderwerp scherp te hebben dan dat je een duurdere camera met een overroepen Af systeem in het "wilde weg" gaat gebruiken.
                  Ik gebruik daarom steeds één AF punt en richt, of probeer dat op het onderwerp gericht te houden.
                  Zelfs manueel focussen is hier geen taboe.
                  Enkel voor de AF zou ik dus nooit de meerprijs van een 7D willen betalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door goldmund Bekijk bericht
                    .Enkel voor de AF zou ik dus nooit de meerprijs van een 7D willen betalen.
                    Het ligt er net aan waarvoor de camera het meest gebruikt zal worden.

Als de camera vooral moet dienen voor actiefotografie, dan zijn de 19 cross-type AF-punten een heel groot voordeel. Bij de 40D/50D werkt de AF duidelijk beter op het centrale AF punt, zeker als de lichtomstandigheden wat minder goed worden. Bij de 7D zijn alle AF-punten in staat om de snelle actie bij te houden.
                    Voor actiefotografie is het heel handig dat je het juiste AF-punt kunt gebruiken, je hebt dan geen tijd om te herkadreren, dat is zelfs onmogelijk als je de servo-AF gebruikt.

Persoonlijk denk ik dat een 50D ook niet voldoende "upgrade" is voor een 40D, de verschillen zijn daarvoor te klein. Ze hebben hetzelfde AF-systeem, en de werkelijke beeldkwaliteit van een 50D is niet zoveel beter (misschien zelfs nog iets slechter als je op hoge iso werkt).
                    De 50D is ook de oudste in de serie, die zal binnenkort wel vervangen worden. Welk AF-systeem die zal krijgen, dat zal je moeten afwachten, want ze zullen er waarschijnlijk wel voor zorgen dat er nog wat verschil blijft tussen de 7D en de 60D (als ze hun nummering op dezelfde manier voortzetten).
                    Ik denk dus dat overstappen van een 40D naar een 50D niet echt veel uitmaakt voor de kwaliteit van je foto's, daarom kan je beter wachten tot er een vervanger komt voor de 50D.
                    Of je kiest toch voor een 7D, maar daarmee zal je alleen voordeel doen als je die ook werkelijk gebruikt voor actiefotografie, in combinatie met geschikte lenzen (voor snelle actie heb je ook lenzen nodig met een snelle AF).

De 7D is wel een camera voor gevorderden, er zitten geen voorgeprogrammeerde standen op (sport, portret, landschap...). Je moet dus zelf beslissen hoe de foto er zal uitzien, bij een 50D kan je dat in sommige gevallen nog aan de camera overlaten.
                    Maar dat zal waarschijnlijk voor jou geen probleem zijn.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Klopt, ervaring voldoende met Canon (allé, als ik dat mag zeggen). De 40D is ondertussen de deur uit, dus nieuwe body komt er sowieso. Is nog altijd beetje met dubbel gevoel want altijd enorm tevreden geweest over 40D maar wou hem nu nog verkopen omdat ik er binnen paar maand sowieso nog minder voor krijg.

Ik kan eigenlijk best nog paar weken zonder een body als het écht moet. Een 60D afwachten zou dan optie zijn, maar er is nog steeds geen aankondiging of zelfs maar idee wanneer Canon die zou uitbrengen (als het al gebeurt...). Actiefotografie doe ik zelden (of je moet kinderen actie noemen), maar wel veel indoor zonder flash, en dan zou de 7D misschien ook wel interessant zijn.

Een full frame is voor indoor nog beter, weet ik ook wel, maar is voorlopig écht nog wel buiten budget, vooral qua lenzen ook (heb wel wat EF-S spul ook). Is echt moeilijke keuze. Sta momenteel eerder op een 7D maar twijfel toch nog teveel om het met volle 'goesting' te doen. Ik overweeg overigens ook om mijn 17-40L te verkopen (denk wel dat ik die kwijtraak, is in absolute nieuwstaat) en dan een 50D+17-55 IS/f2.8 combo te kopen. Gezien mijn doorsnee werk (kinderen, communies, trouw) is dat misschien nog betere combinatie dan de 7D met mijn huidige lenzen. De Tamron 28-75 zou dan in principe ook weg kunnen, en dan krijg ik misschien ruimte om nog een deftige prime bij te kopen (bijv de 100mm f2.8).
                      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                        genieten van het scherpere LCD scherm en meer megapixels zonder in te boeten in ruiswaarden van de 40D.

!
                        Van de meer megapixels ga je niet genieten.

Comment

Croppen

Comment

Gezien mijn doorsnee werk (kinderen, communies, trouw)
                            als ik jouw zo hoor praten, kan je misschien beter een 5D (mk I) kopen.
                            Da's pas een upgrade op het gebied van IQ en vermits je toch niet veel actie doet, kan je daar perfect mee uit de voeten.

Je kan dan alleen die 18-200 niet meer gebruiken maar een kat effe een kat noemen en dat is geen groot verlies. Ruil die in voor een 85 1.8 of zo of iets in het 70-200 bereik.

Ik denk dat je een beetje teleurgesteld zou zijn als je een 50D koopt omdat de stap van je 40D niet zo groot is (desalniettemin is de 50D een goeie camera he, laat me daar duidelijk in zijn ).

Met een 5D heb je met je 17-40, 28-75 al een mooie range... Dus dan enkel nog wat tele en daar kan je dan een 70-200 f/4 bv voor aanschaffen.

Sorry als ik het nog wat moeilijker maak
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

Comment

Een 85mm F1,8 zal toch niet passen op de EF mount van een 5D?
                              (stom van mij, die lens heeft een EF mount.)

Comment

Working...
                              X