Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon: stapje terug zetten?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon: stapje terug zetten?

Ik fotografeer nu ruim 3 jaar met het materiaal uit mijn handtekening. Daarbij gebruik ik mijn D200 vooral met de 17-55/2.8.

De jaren van de actieve en experimentele fotografie zijn voorbij. Ik fotografeer nu voornamelijk bij de gelegenheden die zich spontaan voordoen. Daarbij ondervind ik dat het bereik van de 17-55 wat tekort komt, en ik zie er tegenop om veel te wisselen met de 80-200. Bovendien is dit materiaal allemaal vrij zwaar.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een D90 met 18-105VR. Ik zou dan de D200 en 17-55 verkopen, en voorlopig nog wel de andere lenzen behouden.

Ik aarzel nog omdat ik me afvraag of ik die stap terug (vooral wat de lens betreft) niet ga beklagen? Het zou jammer zijn indien ik later opnieuw een drang zou krijgen om te upgraden.

Zijn er mensen die dezelfde of een gelijkaardige overstap gemaakt hebben? Wat is hun ervaring? Is deze overstap af te raden? Of zijn er andere oplossingen of suggesties? Laar maar horen!

Alvast bedankt en groetjes,
    Wim
    Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
    Fujifilm X100V

Re: Nikon: stapje terug zetten?

Heb je het geld nodig voor de nieuwe aankoop? Zo niet, hou je uitrusting een paar maanden bij na je aankoop en beslis dan?

C.

Comment

Of test gewoon eens een D90 met 18-105 in de winkel als dat kan, zodat je de beelden thuis eens kunt vergelijken. Qua beeldkwaliteit is de D90 zeker geen stap terug, integendeel. Het verschil ga je vnl. voelen aan de lens.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
        Heb je het geld nodig voor de nieuwe aankoop? Zo niet, hou je uitrusting een paar maanden bij na je aankoop en beslis dan?

C.
        Het geld heb ik niet noodzakelijk nodig, maar het is zeker niet mijn bedoeling om 2 body's en 2 lenzen te houden. Eén ervan zal toch in de kast blijven liggen.

Dat brengt mij wel op het idee om enkel de lens 18-105VR te kopen en een tijdlang te proberen op mijn D200. Bevalt ze me niet zal ik ze zonder al te groot verlies kunnen verkopen (lens kost ca. 200 Euro bij Konijn). Bevalt ze wel dan hou ik ze, verkoop ik mijn D200 en 17-55 en koop ik een D90.

Groetjes,

Wim
        Fujifilm X100V

Comment

De Nikon 18-105 is ook een plastieken vatting zoals de 18-135 ? Ja denk ik. KLIK

Je hebt een van de beste DX objectieven die er bestaan, waarom geen D90 en een 85mm of een 105 AF-S VR erbij, een D90 is qua beelkwaliteit een stuk beter dan de D200, natuurlijk iets minder stevig, maar je kan niet alles hebben hé.

Ja, ik denk dat je spijt zal krijgen als je je 17-55 AF-S zou wegdoen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Ja, ik denk dat je spijt zal krijgen als je je 17-55 AF-S zou wegdoen.
            Inderdaad Geert, daar vrees ik ook voor, dus wil ik niet overhaast handelen.

Inmiddels heb ik een 18-105VR van een bereidwillig forumlid in bruikleen gekregen. Ondanks het feit dat dit een zogenaamde kitlens is, vallen de resultaten zeer goed mee, zelfs bij het pixelpeepen. Ik denk dat ik me inderdaad een 18-105VR of eerder nog een 18-200VR ga aanschaffen en alle andere lenzen behouden. Dan kan ik alle kanten uit ...

Voor diegene die een 18-105VR zou overwegen, ik kan hem alleen maar aanbevelen. Zeer scherpe lens, zelfs volledig open! . Prijs/kwaliteit een topper!

Groetjes, Wim
            Fujifilm X100V

Comment

Opgepast met de 18-200mmm, laat tov de 105mm wat te wensen over op de uitersten
              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Heb ze beide gehad, de 18-200VR en de 18-105VR...de 18-105VR is gebleven wegens net iets scherper. Gewoon een fantastische lens prijs/kwaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                  Heb ze beide gehad, de 18-200VR en de 18-105VR...de 18-105VR is gebleven wegens net iets scherper. Gewoon een fantastische lens prijs/kwaliteit.
                  Idem bij mij. 18-105 is gebleven en 18-200 is vervangen door Sigma 28-70 f2.8. Ik gebruik voor portretten meestal Sigma en voor al de rest de 18-105. De 18-105 is mijn reislens, kleiner, minder zwaar en scherper dan de 18-200. En het bereik volstaat. Ik heb nog 359 betaald maar ondertussen staat ze €169 bij Art&Craft. Echt super prijs/kwaliteit

Comment

Ik trek de opmerkingen over de scherpte niet in twijfel. Het is niet onlogisch dat een 5,8 x zoom op dat vlak beter scoort dan een 11,1 x zoom. In het bereik 24-100 is het verschil echter zeer klein, en bij dichtknijpen tot F/8 zijn de verschillen verwaarloosbaar (zie www.photozone.de die betrouwbare tests aflevert).

Aangezien ik nu toch mijn 17-55/2,8 ga houden voor in extremere situaties, zou ik de voorkeur geven aan een 18-200VR zodat ik mijn 80-200/2,8 niet onmiddellijk moet uitpakken als ik toch wat meer tele wil.

Ook mijn D200 blijf ik voorlopig houden. Ik heb nu op korte termijn van verschillende mensen te horen gekregen dat ik een D90 (alhoewel een zeer goede camera) te klein ga vinden als vervanger van mijn D200. Ik ben trouwens nog steeds 200% tevreden van mijn D200, aangezien ik zelden hoger dan ISO 800 ga. En een D200 + 18-200 valt al een heel stuk beter mee van gewicht dan wanneer ik mijn hele rugzak moet meenemen.

Bedankt voor de reacties!

Groetjes, Wim
                    Last edited by Wivo; 30 mei 2010, 11:20. Reden: Foutje in link verbeterd
                    Fujifilm X100V

Comment

Ook mijn D200 blijf ik voorlopig houden. Ik heb nu op korte termijn van verschillende mensen te horen gekregen dat ik een D90 (alhoewel een zeer goede camera) te klein ga vinden als vervanger van mijn D200. Ik ben trouwens nog steeds 200% tevreden van mijn D200, aangezien ik zelden hoger dan ISO 800 ga. En een D200 + 18-200 valt al een heel stuk beter mee van gewicht dan wanneer ik mijn hele rugzak moet meenemen
                      De D200 ken ik van een collega dus ik kan een beetje vergelijken. Geef mij toch maar de D90 + 18-105VR, dat verschil in bereik is verwaarloosbaar...ik crop indien nodig. De 18-105VR is ook veel lichter en op iso800 is er al een verschil tussen D90 & D200. Succes ermee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                        De D200 ken ik van een collega dus ik kan een beetje vergelijken. Geef mij toch maar de D90 + 18-105VR, dat verschil in bereik is verwaarloosbaar...ik crop indien nodig. De 18-105VR is ook veel lichter en op iso800 is er al een verschil tussen D90 & D200. Succes ermee.
                        Het verschil in bediening tussen een D200 en een D90 is wel vrij groot. De professionele bediening ism veel betere bouwkwaliteit en stevigere grip maakt dat ik toch de voorkeur
                        aan een D200 geef. Daarom zal mijn volgende camera een D300s zijn ipv een D90. Met grote handen zoals ik heb is een D90 redelijk klein. Het blijft natuurlijk een persoonlijke voorkeur

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht

Dat brengt mij wel op het idee om enkel de lens 18-105VR te kopen en een tijdlang te proberen op mijn D200. Bevalt ze me niet zal ik ze zonder al te groot verlies kunnen verkopen (lens kost ca. 200 Euro bij Konijn). Bevalt ze wel dan hou ik ze, verkoop ik mijn D200 en 17-55 en koop ik een D90.

Groetjes,

Wim
                          Zo zou ik het ook doen.
                          Koop die 18-105 VR en probeer hem te gebruiken met je D200 ipv van je andere lenzen.
                          Bevalt de lens je niet, geen man overboord.
                          Bevalt de lens je wel en vind je het gewicht goed dan hou je de D200 + 18-105VR
                          Vind je het nog te zwaar dan de D90 + 18-105 VR

Vergeet niet dat je nu een topset hebt. Je zult altijd moeten wennen. Zowel qua body als qua lenzen.
                          Vroeger vond ik mijn 18-200 vr een goeie lens omdat ik nooit beter heb gekend, nu ik ook wat professionelere lenzen heb nikkor 17-55, nikkor 105 heb vind ik die 18-200 nu maar eens lens voor als het echt nodig is.

Als je de 17-55 en 80-200 gewoon bent toch best eerst de 18-200 eens proberen.
                          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Het verschil in bediening tussen een D200 en een D90 is wel vrij groot. De professionele bediening ism veel betere bouwkwaliteit en stevigere grip maakt dat ik toch de voorkeur
                            aan een D200 geef. Daarom zal mijn volgende camera een D300s zijn ipv een D90. Met grote handen zoals ik heb is een D90 redelijk klein. Het blijft natuurlijk een persoonlijke voorkeur
                            Bouwkwaliteit is een andere zaak, ik gebruik mijn D90 intensief en na 1 jaar en 7 maanden denk ik om ofwel nog eens een D90 te kopen ofwel voor een D300s te gaan. Alleen moet ik die meer "professionele" bediening niet hebben en is hij zwaarder/groter. Twijfel... Dus inderdaad een persoonlijke voorkeur zoals je ziet.

Comment

Inmiddels is de kogel door de kerk. Op aanraden van forumleden en anderen heb ik besloten om geen "stapje terug te zetten" en mijn huidige materiaal te behouden.

Ik heb me wel een 18-200VRII aangeschaft (tweedehands van een forumlid) om ook iets lichter uitgerust op stap te kunnen gaan. En nu kan ik dus alle kanten uit.

Ik heb even getwijfeld met de 18-105VR die nog wat lichter is, maar om te voorkomen dat ik het telebereik zou missen, ben ik dan toch maar voor de 18-200VRII gegaan.

Bedankt voor alle reacties en tips!

Groetjes, Wim
                              Fujifilm X100V

Comment

Working...
                              X