Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50D instellingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50D instellingen

Hey allemaal,

Ik zou eens even willen weten welke instellingen jullie over het algemeen hebben ingesteld op de 50D (of andere canons die vergelijkbaar zijn)

Zoals de AF lock, de quick selections, enz..

Ik fotografeer in RAW dus beeldinstellingen zijn niet belangrijk, wel alle andere (zoals ruisonderdrukking ed)

Ik weet dat dit veelal afhankelijk is aan de gebruiker zelf, maar misschien kan ik toch een iets wat gemiddelde vinden in jullie instellingen en zo de beste voor mezelf naar boven halen, want vertrekken vanaf scratch is wel moeilijk.... en mss nieuwe instellingen ontdekken!
    Canon 5D2 en wat glas

Re: 50D instellingen

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht

Ik fotografeer in RAW dus beeldinstellingen zijn niet belangrijk, wel alle andere (zoals ruisonderdrukking ed)
    C1 voor bracketing C2 voor lange belichting. Ruisonderdrukking trek ik mij niet teveel aan (misschien onterecht).
    Vooral de Micro Adjust voor alle lenzen heeft werk gevraagd.

Comment

Heb jij dat echt voor al je lenzen toegepast?

Ik heb hier al mee gespeeld, maar ga dit pas effectief tot op de 0.0001mm afstellen (bij wijze van spreken) als ik ook effectief focus problemen heb.

Bij mij staat die noise reduction uit + ook de waarschuwing in hooglichten.

Iemand anders?
      Canon 5D2 en wat glas

Comment

CFn I Belichting
        -ISO vergroten staat aan
        -Veiligheidsshift inschakelen staat aan
        (ik vermoed dat ik deze opties heb inschakeld n.a.v. een artikel dat ik gelezen heb, of zoiets)

CFn II Beeld
        -Noise reduction lange belichtingstijden staat aan (nodig voor avondfotografie).
        -Highlight priority staat altijd aan.

CFn III Autofocus Drive
        geen wijzigingen

CFn IV Bediening/Overige
        - FUNC is toegewezen aan "Live View Instellen"
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

aha da's al mooi..
          Cfn bedoel je de instellingen op menu é? Dus niet die Cn instellingen op het draaiwieltje of mis ik iets?
          Canon 5D2 en wat glas

Comment

Via menu. Check in je manual vanaf p. 174.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Okido dacht ik al..
              Nu had ik het eigenlijk iets specifiekers over de Cfn instellingen bij welke fotografie.
              Begrijp je?

Bv, die AF lock enz..
              Echt instellingen bij bv het pannen, bij landschappen (en dan heb ik het niet over diafragma ed) maar daar waar de CF's om draaien, het instellen van parameters voor het snel instellingen te veranderen naar de omstandigheden.
              Canon 5D2 en wat glas

Comment

Toen ik mijn 50D pas had heb ik me gebaseerd op de instellingen die ik op deze site vond.
                Later heb ik zelf nog wat wijzigingen gedaan:

C.Fn I
                Bracketing sequence: -, 0, +

C.Fn II
                High ISO noise reduction: disable
                ALO: Disable

C.Fn II
                AF -assist beam firing: Disable
                AF Microadjustment: by lens

C.Fn IV
                Shuter/AF-ON button: 2, Meting start/Meter+AF start
                AF-ON/AE lock switch: disable (in tegenstelling tot bovenstaande link)
                SET Button: Image quality (voor al de rest zijn er al buttons)
                Add original decision data: on
                FUNC button: 2, Exposure comp/AEB setting

En in het custom menu:
                Mirror lockup
                Long exp. noise reduction (handig als ik het toch wil aanzetten)
                Erase images
                File numbering (om manueel te kunnen resetten)
                AF microadjustment (handig om het hier te hebben)

Uiteraard toch even bij vermelden dat die settings puur persoonlijk zijn.
                Have fun!
                EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Idd persoonlijk, maar toch handig om te kijken welke instellingen anderen hebben en waarom...

Die NR bv,is beter af te hebben als je geen lange sluitertijdopnames gebruikt in slechte lichtomstandigheden blijkbaar.
                  Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                    Heb jij dat echt voor al je lenzen toegepast?
                    Yep, 50mm 1.8; 100mm Macro, 24-105 F4LIS , 70-200 F5L IS en 10-22, en allemaal iets of wat adjustment nodig.
                    Bacqueting sequence ook aangepast naar -,0,+

custom menu
                    spiegel opklappen
                    Formatteren
                    Flits sync snelheid av mode
                    flitsbesturing

Comment

C.Fn I -4
                      Bracketing automatisch annuleren op 1 (is 'uit')

Ik gebruikte die functie niet vaak maar nu ik sinds twee weken de 50D heb, heb ik voor de zekerheid een paar keer met exposure-bracketing gefotografeerd.
                      Ik had namelijk het idee dat ik met mijn vorige camera al snel 1 stop overbelichting moest instellen en dat dit bij mijn 50D minder of niet zo is.
                      Daarom bij omstandigheden zonder herkansingsmogelijkheid exposurebracketing (+/- 1 stop) ingeschakeld om verzekerd te zijn van een goed belichte opname.
                      Handig dat de camera onthoud dat je met bracketing wil fotograferen, ook wanneer je de camera uitschakelt.

Nu ik wat meer gewend ben aan de nieuwe camera zal ik de bracketingfunctie niet vaak meer gebruiken en heeft deze customfunctie voor mij niet zo veel nut meer.

Comment

Working...
                      X