Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat doen met oude Nikon materiaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wat doen met oude Nikon materiaal

Hallo,

Ik ben hier nieuw op dit forum. Ik heb vroeger veel foto's gemaakt (reizen en veel macro van kleine beestjes). Doordat ik door mijn werk minder tijd had heb ik de laatste jaren geen tijd meer gehad en heb ik nog geen digitale SLR gekocht waarop ik mijn lenzen enz kan gebruiken. Ik heb ondertussen wel een Panasonic LX-3 waar ik heel tevreden mee ben. Is heel compact, heeft een goede lens (24 - 60mm 2.0 - 2.8)) en maakt mooie foto's.

Mijn oude kit bestaat uit volgende:
    - Nikon F100
    - Nikkor 28 - 70 mm (3.5 - 4.5D)
    - Nikkor 20 mm (2.8D)
    - Nikkor Micro 105mm (2.8D)
    - Tokina 80 - 400 (4.5 - 5.6)
    - veel adaptors, filters en ringen: tamron tele-converter (2X), PK-11a, PN-11, BR-5, BR-2A
    - balg PB-6
    - flits SB26 (+SC-17)

Dus destijds tamelijk wat centjes hieraan besteed. Mijn vraag is nu wat doe ik best: een digitale SLR kopen of alles verkopen en iets compacter aanschaffen zoals de Panasonic GF1 of Sony Nex5.

Een compacter systeem spreekt me wel aan omdat dit natuurlijk veel gemakkelijker mee te nemen is, maar kwaliteit van de foto's zal dan wel iets minder zijn. Mocht ik toch een SLR kopen dan liefst 1 met een grote chip (FX) zodat mijn lensen dezelfde blijven.

Advies of iemand geinteresseerd om materiaal over te nemen?

Alvast bedankt.

Groeten,

Ward

Re: wat doen met oude Nikon materiaal

Oorspronkelijk geplaatst door Ward Stepman Bekijk bericht
    Hallo,

Ik ben hier nieuw op dit forum. Ik heb vroeger veel foto's gemaakt (reizen en veel macro van kleine beestjes). Doordat ik door mijn werk minder tijd had heb ik de laatste jaren geen tijd meer gehad en heb ik nog geen digitale SLR gekocht waarop ik mijn lenzen enz kan gebruiken. Ik heb ondertussen wel een Panasonic LX-3 waar ik heel tevreden mee ben. Is heel compact, heeft een goede lens (24 - 60mm 2.0 - 2.8)) en maakt mooie foto's.

Mijn oude kit bestaat uit volgende:
    - Nikon F100
    - Nikkor 28 - 70 mm (3.5 - 4.5D)
    - Nikkor 20 mm (2.8D)
    - Nikkor Micro 105mm (2.8D)
    - Tokina 80 - 400 (4.5 - 5.6)
    - veel adaptors, filters en ringen: tamron tele-converter (2X), PK-11a, PN-11, BR-5, BR-2A
    - balg PB-6
    - flits SB26 (+SC-17)

Dus destijds tamelijk wat centjes hieraan besteed. Mijn vraag is nu wat doe ik best: een digitale SLR kopen of alles verkopen en iets compacter aanschaffen zoals de Panasonic GF1 of Sony Nex5.

Een compacter systeem spreekt me wel aan omdat dit natuurlijk veel gemakkelijker mee te nemen is, maar kwaliteit van de foto's zal dan wel iets minder zijn. Mocht ik toch een SLR kopen dan liefst 1 met een grote chip (FX) zodat mijn lensen dezelfde blijven.

Advies of iemand geinteresseerd om materiaal over te nemen?

Alvast bedankt.

Groeten,

Ward
    Kan je best op het "aangeboden" forum gedeelte zetten.
    Maar als ik jouw was zou ik toch een D700 ofzo kopen dan kan je al je lenzen gebruiken.

Comment

Bewaren voor kindjes en kleinkinderen enz...
      http://users.telenet.be/patric/

Comment

Ik ben nog niet zover om alles zomaar te verkopen. ik ben vooral benieuwd naar de reactie van andere daar ik zeker ben dat er nog mensen zijn dit voor dit dilema gestaan hebben.

Gr.

Ward

Comment

Hi Ward,

Ik zit een beetje in zelfde situatie als u maar dan met CANON materiaal, vroeger wat "geklikt" met analoge CANON & lenzen en onlangs een Panasonic LX3 gekocht (ook verschrikkelijk tevreden van dit klein ding) en nu beetje aan de twijfel geraakt: oud glas en zo verkopen voor habbekrats en een digitale SLR kopen ofwel apparaat type Panasonic GF1, Sony Nex5 of Olympus PEN kopen en met adapter mijn oude lenzen gebruiken.
          Ben er ook nog niet uit, vooral een zoomlens waar ik destijds bijna 30.000 BEF (bijna 750 euro dus) voor betaalde zou ik graag terug gebruiken in de digitale wereld, maar is dit echt de moeite ????????

Wie heeft zelfde ervaringen als Ward en ikzelf en wil zijn ingeslagen weg & ervaringen hier mededelen

Senn

Comment

F100 is toch nog steeds een perfect goede camera
            Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Vroeger had ik een ondermeer een Yashica TL Electro X its met daarbij:
              - Yashinon 50 f/1.7
              - Vivitar 28mm f/2.5
              - Vivitar Serie 1 135mm f/2.3
              Die laatste lens heb ik stomweg enkele jaren geleden verkocht en heb er al enorm veel spijt van gehad.
              Mijn eerste DSLR was een Canon 350D en mits een adapter kon ik deze lenzen opnieuw gebruiken.
              Groot was mijn verwondering dat deze lenzen zo goed presteerden op een DSLR.
              Ondertussen heb ik een 5D en 40D en geloof het of niet ik heb zelfs oudere M42 lenzen bijgekocht.
              Ik gebruik die uitsluitend op mijn 40D en ben er gelukkig mee.
              Dus zo snel zou ik die oude lenzen niet van de hand doen hoor.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                Kan je best op het "aangeboden" forum gedeelte zetten.
                Maar als ik jouw was zou ik toch een D700 ofzo kopen dan kan je al je lenzen gebruiken.
                Zou ook mijn advies zijn. Alleen als je echt een hekel hebt gekregen om meer dan 1 kg aan spulletjes mee te sjouwen....

Mijn lichte set waar best veel mee te doen valt is een Oly PEN (Ik heb de 1e versie, daar is erg goed mee te leven sinds de laatste firmware) met de 14-45, en lumix 1.7 20mm en 45-200.

Samen weegt het net rond de 1,5 kg... ook erg leuk.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Ik had nog mijn oude kitlenzen waarvan ik de 70-210mm nu op mijn cropcamera gebruik. Ik wou dat ik jouw arsenaal aan lenzen had.
                  Ik ben alvast kandidaat om de Nikkor Micro 105mm (2.8D) over te nemen.
                  Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                    Hi Ward,

Ik zit een beetje in zelfde situatie als u maar dan met CANON materiaal, vroeger wat "geklikt" met analoge CANON & lenzen en onlangs een Panasonic LX3 gekocht (ook verschrikkelijk tevreden van dit klein ding) en nu beetje aan de twijfel geraakt: oud glas en zo verkopen voor habbekrats en een digitale SLR kopen ofwel apparaat type Panasonic GF1, Sony Nex5 of Olympus PEN kopen en met adapter mijn oude lenzen gebruiken.
                    Ben er ook nog niet uit, vooral een zoomlens waar ik destijds bijna 30.000 BEF (bijna 750 euro dus) voor betaalde zou ik graag terug gebruiken in de digitale wereld, maar is dit echt de moeite ????????

Wie heeft zelfde ervaringen als Ward en ikzelf en wil zijn ingeslagen weg & ervaringen hier mededelen

Senn
                    hier is wel een ander probleem
                    als de canon lenzen geen EOS zijn, zijn ze niet echt compatibel terwijl de nikon's nog perfect bruikbaar zijn
                    ik zou ook voor DSLR gaan, maar is een D700 nodig? D90 of D300 kunnen toch ook lijkt me, of vergis ik mij?
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

zeker niet verkopen!

Neem een D90 (of D300s, D700,...) en gebruik gewoon de lenzen die je hebt...
                      Met de F100 is op zich ook niks mis.

Comment

Lenzen behouden, Nikon bijkopen wat eventueel ook een D90 kan zijn. De lenzen gebruiken met in het achterhoofd de "cropfactor". Daarna één lens kopen om je groothoek wensen veilig te stellen.

Is je afweging echter toch gewicht en spullen meeslepen dan zou je kunnen kijken naar mFT of De sony NEX serie. Je kunt je lenzen daarop vast gebruiken met een adapter. De lenzen zou ik zeker niet wegdoen, omdat ze je zoveel geld hebben gekost en er vast mee te werken valt op de één of andere manier.

Groeten,
                        Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                          Lenzen behouden, Nikon bijkopen wat eventueel ook een D90 kan zijn. De lenzen gebruiken met in het achterhoofd de "cropfactor". Daarna één lens kopen om je groothoek wensen veilig te stellen.
                          Bijkopen? Hij heeft een Nikon 20mm (waar ik zelf heel tevreden over ben, op dx en fx).

Comment

Dus misschien voorlopig enkel de F100 wegdoen en de rest behouden?

Gaat Nikon ook een mirco four thirds uitbrengen in de toekomst?

Gr.

Ward

Comment

Ward,

Mijn voorkeur gaat steeds meer en meer uit naar een micro four thirds systeem, bv Panasonic GF1 met een lichtsterk pancake objectief + een adapter van NOVOFLEX om mijn oude objectieven te gebruiken.

Langzaamaan zie ik licht achteraan in de tunnel

Sen

Comment

Working...
                              X