Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Ef 100 mm f/2.8 Macro USM, macro lens vraag

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by Wunjo
    Wat ik doe om een zo beeldvullende opname te maken is het volgende:
    ik schakel de autofocus uit van mijn lens en zet dan manueel scherp op 1:1 . Vervolgens ga ik heen en weer wiebelen tot ik mijn onderwerp scherp heb. En op het juiste moment afdrukken
    Dit is de manier waarbij je het meest succes hebt, maar het vraagt oefening. Een goed idee is ook om in MF de ontspanknop half ingedrukt te houden. Het is geen garantie, maar als de sensoren correcte focus detecteren, zal het toestel - de 10D in elk geval - het focuspunt oplichten en een pieptoon geven zoals bij AF-lock.

Marijke, nog een opmerking in verband met je foto's. Je sluitertijden zitten in een kritische zone voor "mirror slap". Tussen zowat 1/30s en 1 à 2s is de kans het grootst dat je foto's onscherp zijn door de trillingen van het opklappen van de spiegel. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik je echt aanraden om het eens te proberen met een externe flitser; bij voorkeur niet bovenop het toestel maar ergens op een statiefje of zelfs gewoon in de hand. (Je kan ook hulp vragen om de flits vast te houden.) Met flitslicht kan je dan f32 gebruiken in combinatie met 1/60s of iets dergelijks.

Trouwens, ik vind de voorbeeldfoto's ook niet slecht qua scherpte, maar we zouden eigenlijk een origineel moeten kunnen zien om daarover te oordelen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

iedereen suggereert hier het gebruik van een flits om de sluitertijd te verkleinen.
      maar het gebruik van spiegelopklap verhindert de blur door die trilling ook (natuurlijk niet door beweging van het onderwerp).
      op de D30 is dat: CF3 aan en zelfontspanner aan.
      www.vildaphoto.net

Comment

Originally posted by JeroenM
        iedereen suggereert hier het gebruik van een flits om de sluitertijd te verkleinen.
        maar het gebruik van spiegelopklap verhindert de blur door die trilling ook
        Ja, maar als je MF gebruikt en voor- en achteruit beweegt is het nogal onhandig als je niets meer ziet omdat de spiegel opgeklapt is. (Grapjeuh...) Wat je zegt, klopt als een bus, maar dat veronderstelt het gebruik van een statief, en daar hou ik niet zo van bij macro.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Iedereen hartelijk dank, heb het een en ander uitgeprint en yesssss, met jullie aanwijzingen op statief en met een remote switch prima macro foto's!!!!!!. Voor een keertje viel de prijs mee en wel van de afstandsbediening, niet alle leuke dingen waren duur dit keer
          Dit werkt perfect zo! Heb ik te vroeg en te te hard geroepen dat het niet lukte
          Nu alleen nog een nieuw statief die ook geschikt is voor de 100-400mm en dan moet ik stoppen met het geld over de "balk te gooien" anders wordt het echtscheiding
          En ik zeg het weer een keer, ik ben hardstikke blij met jullie! En dat meen ik eerlijk!!!
          Groetjes, Marijke/Orange

Comment

ah voila seh

nog iets over het statief: als je er een koopt met het oog op macro: er bestaan macro-sliding plates waarmee je je toestel kleine beetjes kan bewegen als het op statief staat. geen idee of het handig is want ik heb het zelf niet maar zou het wel willen proberen voor macro.
            www.vildaphoto.net

Comment

Dankjewel Jeroen, ga ik zeker naar kijken!
              Groet Marijke/Orange

<font face="Arial">
              Originally posted by JeroenM
              ah voila seh

nog iets over het statief: als je er een koopt met het oog op macro: er bestaan macro-sliding plates waarmee je je toestel kleine beetjes kan bewegen als het op statief staat. geen idee of het handig is want ik heb het zelf niet maar zou het wel willen proberen voor macro.
              </font id="Arial">

Comment

Re: Canon Ef 100 mm f/2.8 Macro USM, macro lens vraag

Lees vandaag de conversatie voor het eerst Ik was benieuwd naar de ervaringen met de 100 mm 2.8.
                Schitterend hoe dat is verlopen tussen jullie en Marijke.
                Zo kan het ook. Complimenten heren.

Waarop toch deze opmerking:
                Helaas is de toonzetting om BD soms wel eens anders.
                AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HdBD200 Bekijk bericht
                  Lees vandaag de conversatie voor het eerst Ik was benieuwd naar de ervaringen met de 100 mm 2.8.
                  Ik heb deze lens maar gebruik ze weinig als macro.
                  Deze lens is heel erg scherp op f5.6 maar vertoont vrij veel vignetting beneden f4 op een 5D.
                  Autofocus is stil maar relatief traag.

Bekijk ook even de Canon lens reviews op :
                  Read clear, detailed camera and lens reviews and recommendations. Get the latest Canon and Sony news and learn from our photography tips. For over 20 years, The-Digital-Picture.com is all about you and making your images amazing!

OpticalLimits - Lens reviews and beyond!

Oorspronkelijk geplaatst door HdBD200 Bekijk bericht
                  Waarop toch deze opmerking:
                  Helaas is de toonzetting om BD soms wel eens anders.
                  Ik heb hier nog nooit iets van gemerkt.
                  Op 1 of andere manier slaag ik er telkens in om gewoon niets op te merken.

Jan.

Comment

dit is een zeer interesante topic heren en dames
                    morgen spurt ik ook naar de winkel voor een afstandsbediening en GOEI statief !
                    http://users.telenet.be/jeroenclabos/
                    Canon EoS 50D + Speedlite 430ex ||+ Canon EFS 18-200mm - Canon EF 100mm 1:2.8 USM - Canon EF100-400 f/4.5-5.6 L IS USM

Comment

[Mod]Denk niet dat het nodig is om een topic van bijna 4 jaar oud opnieuw te leven te wekken. Intussen is er een nieuwere versie van die 100mm macrolens op de markt.[/Mod]
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                      X