Originally posted by Wunjo
Wat ik doe om een zo beeldvullende opname te maken is het volgende:
ik schakel de autofocus uit van mijn lens en zet dan manueel scherp op 1:1 . Vervolgens ga ik heen en weer wiebelen tot ik mijn onderwerp scherp heb. En op het juiste moment afdrukken
Wat ik doe om een zo beeldvullende opname te maken is het volgende:
ik schakel de autofocus uit van mijn lens en zet dan manueel scherp op 1:1 . Vervolgens ga ik heen en weer wiebelen tot ik mijn onderwerp scherp heb. En op het juiste moment afdrukken
Marijke, nog een opmerking in verband met je foto's. Je sluitertijden zitten in een kritische zone voor "mirror slap". Tussen zowat 1/30s en 1 à 2s is de kans het grootst dat je foto's onscherp zijn door de trillingen van het opklappen van de spiegel. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik je echt aanraden om het eens te proberen met een externe flitser; bij voorkeur niet bovenop het toestel maar ergens op een statiefje of zelfs gewoon in de hand. (Je kan ook hulp vragen om de flits vast te houden.) Met flitslicht kan je dan f32 gebruiken in combinatie met 1/60s of iets dergelijks.
Trouwens, ik vind de voorbeeldfoto's ook niet slecht qua scherpte, maar we zouden eigenlijk een origineel moeten kunnen zien om daarover te oordelen.
Comment