Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sportfotografie met D300 vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sportfotografie met D300 vraag

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Sorry hoor , maar op een +900000 pixel scherm kan ik ,en met mij duizenden anderen , PERFECT de scherpte beoordelen .

Walter
    Ja je kan het maar het is echt niet perfect hoor, zo'n schermpje heeft veel minder pixels dan een computerscherm, of heb je dan nog nooit gemerkt dat je foto's op zo'n schermpje er altijd beter uit zien?
    Ik doe het ook he, maar ik weet WEL dat ik erop alleen niet kan vertrouwen en ik wacht dus altijd om een foto te beoordelen tot ik het op mijn computerscherm zie.
    En als je zegt PERFECT dan ben je fout want het is ver van perfect zoals ik al zei.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
      Ja je kan het maar het is echt niet perfect hoor, zo'n schermpje heeft veel minder pixels dan een computerscherm, of heb je dan nog nooit gemerkt dat je foto's op zo'n schermpje er altijd beter uit zien?
      Ik doe het ook he, maar ik weet WEL dat ik erop alleen niet kan vertrouwen en ik wacht dus altijd om een foto te beoordelen tot ik het op mijn computerscherm zie.
      En als je zegt PERFECT dan ben je fout want het is ver van perfect zoals ik al zei.

Het heeft , per vierkante cm juist méér pixels dan een computerscherm , maar kom , ik sluit het hier , off topic en niet echt relevant voor de topic starter .

Walter
      D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
        14 !! meter per seconde is snel op een afstand van 5 á 10 meter, te snel dus.
        Wat je kunt proberen is handmatig scherpstellen op een vervangend object en vlak vóór de renners dat punt naderen op de knop te drukken en die camera laten ratelen met een snelheid van 6 of 8 fps.

Bij een fietssnelheid van 14 meter per seconde leggen die fietsers die 10 meter afstand van jou dus in 0,71 seconde af... dat houd geen enkel autofocussysteem bij.
        Met de hand red je dit ook niet als je de pre-focus techniek gebruikt

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        zal niet goed lukken hoor! je krijgt bewegings onscherpte, de fietsers gaan te snel. Best dit eerst eens proberen met goed licht, op ISO 200 en sluitertijden zeker boven de 1/500
        Klopt helemaal.

Voor wat het waard is : ik nam ooit foto's van de Ronde Van Vlaanderen ook in lichtarme omstandigheden , met een veel minder dure lens , de 18-200 . Sluitertijd toch ook maar één 250ste . Echter wel met de SB800 , in RPT stand , daarmee kan de flitser een snel aantal opnames lang mee blijven flitsen . De geringere lichtopbrengst in deze stand hindert niet , integendeel , is gebruikt als invulflits .En op die manier kun je de ISO laag houden .

[/IMG]
        100% crop van de laatste opname :

Dat schermpje DIENT speciaal om je scherpte te controleren . Bij Nikon kun je met één druk op de knop het beeld aan 100% zien . Als je 't dan nog niet kunt controleren op scherpte , dan op monitor ook niet hoor

Ik vind het verder wel vreemd dat er relatief weinig op dit draadje gereageerd wordt , terwijl hier toch pro sportfotografen ook langskomen .

Walter
        Buiten dat er weleens voor mijn foto's wordt betaald ben ik geen voltijds pro maar dan toch maar mijn mening:

De bovenstaande foto is onscherp vanwege de lage sluitertijd. Van het bewegingseffect dat de flits geeft moet je houden maar scherp is het niet.

Op het scherm van een D300/D3 is de scherpte best wel te controleren als je correct inzoomt. Zelf heb ik wel eens het idee dat de foto niet scherp genoeg is terwijl dat op het grote scherm dan toch blijkt mee te vallen.

Het antwoord op de vraag van TS kan als volgt:
        Het scherpstel systeem van een D3/D300 is een geavanceerd stuk gereedschap waar je echt mee moet leren omgaan. Het heeft verschillendae facetten: single point autoocus, dynamische AF, 3-d AF en de keuze uit 51 velden. In het geval van wielrennen of atletiek (individuele sporter in beeld) gebruik ik de volgende instellingen:
        - Gebruik de AF-ON NIET maar koppel de AF aan de ontspan knop.
        - Ik gebruik AF dynamisch met 9 velden. Dit betekend dat je scherpstelt op het geselecteerde scherpstelveld en de 8 omringende velden ondersteunend zijn.
        - Je kunt in de camera ook een ontspanprioriteit meegeven voor de AF-C modus: stel deze in op Ontspannen + scherpstellen
        - Gebruik in eerste instantie sluitertijden sneller dan 1/500
        - Als je VR hebt op je lens zet deze dan UIT. Het vertraagd het werken enigszins (wieltje moet aanzwengelen) en is met sluitertijden boven 1/500 niet zinvol.
        - Zorg ervoor dat je de oogcorrectie van je zoeker goed hebt staan (zijn alle elementen in je zoeker scherp voor jou zichtbaar). Je zult de eerste niet zijn die zijn eventuele oogcorrectie verkeerd heeft afgesteld in de camera.
        - Zorg ervoor dat je de laaste versie firmware hebt. De AF schijnt hiervanietsbeter te zijn en heeft een veel betere Auto iso regeling.
        - Als je de auto iso regeleling gebruikt (bij sterk wisselende omstandigheden) steld deze dan in op minimaal 1/500, en werk op diafragma voorkeuze ingesteld op 2.8 of licht gediafragmeerd om iets meers cherpte te krijgen. In dit geval is de sluitertijd altijd minimaal 1/500, de scherpte diepte zoals gewenst en wordt de iso aangeapst aan wat nodig is.
        - Bij de opname zorg je ervoor dat je de door jou gewenste atleet in beeld hebt, het scherpstelveld geselecteerd in functie van de gewenste compositie en de ontspanknop half ingedrukt. Ondertussen controleer je scherpte in de zoeker en ervaar dat de camera de atleet volgt. Druk een serie van 3-6 af op het gewenste moment.

Bij voldoende licht zul je hiermee een trefkans hebben van meer dan 75%.

De D3/300 kunnen fietsers heus wel volgen met een AF-S objectief. Het is echt een kwestie van de instellingen beheersen en de juiste fotografie techniek.

Met een langere lens heeft de fotograaf het wel makkelijker omdat de compositie dan minder snel veranderd ( het beeld groeit minder snel) maar daar staat regenover dat er een geringere schwerptediepte is bijeen langere brandpuntsafstand. De dynamiek van fotograferen is dan anders. Voor het scherpstelsysteem maakt het niet uit. Een object wat met 14 m/s op je af komt krijgt echt geen andere snelheid als je een langere lens opzet.

Succes!
        Last edited by KCfoto; 13 mei 2010, 14:14.
        Groetjes, KC
        www.sportbeelden.com

Comment

en met die 3-D af, lukt het daar ook niet mee om dit soort foto's te maken?
          of is die bedoeld voor andere(tragere) objecten ete volgen?

grtz
          Nikon D90

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas80 Bekijk bericht
            en met die 3-D af, lukt het daar ook niet mee om dit soort foto's te maken?
            of is die bedoeld voor andere(tragere) objecten ete volgen?

grtz
            51pt3D is naar mijn mening best geschikt voor portretten met zeer dunne DOF. Actie lukt het best met 9pt voor zeer voorspelbaar bewegende onderwerpen. 21pt en 51pt zijn het meest geschikt voor grilliger bewegende onderwerpen, maar bij voorkeur zijn deze onderwerpen vrij groot en staan ze liefst tov een rustige achtergrond.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
              In het geval van wielrennen of atletiek (individuele sporter in beeld) gebruik ik de volgende instellingen:
              Mooie uitleg maar waarom deze expliciete NIET?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Mooie uitleg maar waarom deze expliciete NIET?
                Bij sport ben je zo druk bezig met scherpte, het scherpstel punt verhuizen in functie van de compositie en afdrukken dat de AF op een aparte knop zetten een extra handeling is die in de weg zit. Je moet dan de AF-ON knop ook steeds ingedrukt houden tijdens het volgen van de atleet net voor het afdrukken en dat lukt niet als ik mijn duim nodig heb voor het verhuizen van het AF punt in functie van de compositie.

Ik probeer altijd op het hoofd/ogen van de atleet scherp te stellen en toch zo close mogelijk te werken. Dan is dit echt wel nodig.

Ik weet dat jij een fan bent van de AF-ON methode om scherpstelling en belichting te scheiden daar voel ik ook wel wat voor maar niet is sport waar je in een split second de compositie en techniek onder controle moet houden. Bij de AF-ON gebruik stel je scherp en kun je onafhankelijk van de scherpstelling herkadreren en belichten.
                Mijn werkwijze is om de af en de belichting onder de ontspan knop te houden en de duim te gebruiken om het focus punt in de D300 ter verhuizen en zo de compositie te maken die ik hebben wil.

Het feit dat bij de D300 de focuspunten meer verspreid over de zoeker liggen dan bij de D3 is een belangrijk voordeel van de D300 tov de D3
                Last edited by KCfoto; 13 mei 2010, 21:05.
                Groetjes, KC
                www.sportbeelden.com

Comment

Bij sport ben je zo druk bezig met scherpte, het scherpstel punt verhuizen in functie van de compositie en afdrukken dat de AF op een aparte knop zetten een extra handeling is die in de weg zit. Je moet dan de AF-ON knop ook steeds ingedrukt houden tijdens het volgen van de atleet net voor het afdrukken en dat lukt niet als ik mijn duim nodig heb voor het verhuizen van het AF punt in functie van de compositie.

Ik probeer altijd op het hoofd/ogen van de atleet scherp te stellen en toch zo close mogelijk te werken. Dan is dit echt wel nodig.

Ik weet dat jij een fan bent van de AF-ON methode om scherpstelling en belichting te scheiden daar voel ik ook wel wat voor maar niet is sport waar je in een split second de compositie en techniek onder controle moet houden.
                  Goede reden Ik ga dit nog eens van naderbij bekijken.

Comment

Met de hand red je dit ook niet als je de pre-focus techniek gebruikt

Klopt helemaal.

Buiten dat er weleens voor mijn foto's wordt betaald ben ik geen voltijds pro maar dan toch maar mijn mening:

De bovenstaande foto is onscherp vanwege de lage sluitertijd. Van het bewegingseffect dat de flits geeft moet je houden maar scherp is het niet.

Op het scherm van een D300/D3 is de scherpte best wel te controleren als je correct inzoomt. Zelf heb ik wel eens het idee dat de foto niet scherp genoeg is terwijl dat op het grote scherm dan toch blijkt mee te vallen.

Het antwoord op de vraag van TS kan als volgt:
                    Het scherpstel systeem van een D3/D300 is een geavanceerd stuk gereedschap waar je echt mee moet leren omgaan. Het heeft verschillendae facetten: single point autoocus, dynamische AF, 3-d AF en de keuze uit 51 velden. In het geval van wielrennen of atletiek (individuele sporter in beeld) gebruik ik de volgende instellingen:
                    - Ik gebruik AF dynamisch met 9 velden. Dit betekend dat je scherpstelt op het geselecteerde scherpstelveld en de 8 omringende velden ondersteunend zijn.
                    - Je kunt in de camera ook een ontspanprioriteit meegeven voor de AF-C modus: stel deze in op Ontspannen + scherpstellen
                    - Gebruik in eerste instantie sluitertijden sneller dan 1/500
                    - Als je VR hebt op je lens zet deze dan UIT. Het vertraagd het werken enigszins (wieltje moet aanzwengelen) en is met sluitertijden boven 1/500 niet zinvol.
                    - Zorg ervoor dat je de oogcorrectie van je zoeker goed hebt staan (zijn alle elementen in je zoeker scherp voor jou zichtbaar). Je zult de eerste niet zijn die zijn eventuele oogcorrectie verkeerd heeft afgesteld in de camera.
                    - Zorg ervoor dat je de laaste versie firmware hebt. De AF schijnt hiervanietsbeter te zijn en heeft een veel betere Auto iso regeling.
                    - Als je de auto iso regeleling gebruikt (bij sterk wisselende omstandigheden) steld deze dan in op minimaal 1/500, en werk op diafragma voorkeuze ingesteld op 2.8 of licht gediafragmeerd om iets meers cherpte te krijgen. In dit geval is de sluitertijd altijd minimaal 1/500, de scherpte diepte zoals gewenst en wordt de iso aangeapst aan wat nodig is.
                    - Bij de opname zorg je ervoor dat je de door jou gewenste atleet in beeld hebt, het scherpstelveld geselecteerd in functie van de gewenste compositie en de ontspanknop half ingedrukt. Ondertussen controleer je scherpte in de zoeker en ervaar dat de camera de atleet volgt. Druk een serie van 3-6 af op het gewenste moment.

Bij voldoende licht zul je hiermee een trefkans hebben van meer dan 75%.

De D3/300 kunnen fietsers heus wel volgen met een AF-S objectief. Het is echt een kwestie van de instellingen beheersen en de juiste fotografie techniek.

Met een langere lens heeft de fotograaf het wel makkelijker omdat de compositie dan minder snel veranderd ( het beeld groeit minder snel) maar daar staat regenover dat er een geringere schwerptediepte is bijeen langere brandpuntsafstand. De dynamiek van fotograferen is dan anders. Voor het scherpstelsysteem maakt het niet uit. Een object wat met 14 m/s op je af komt krijgt echt geen andere snelheid als je een langere lens opzet.

Succes!
                    Zelf vind ik 'm reuze meevallen hoor, zeker in aanmerking genomen dat ik'm genomen heb met de zo sterk verguisde 18-200 . Het is een 100% crop hé ! Ik daag bij deze trouwens iedereen uit eens een zichtbaar veel betere 100% crop te plaatsen van een op 1meter afstand voorbijflitsende fietser .
                    Weet niet precies wat je bedoelt met "het bewegingseffect van de flitser" Denk dat , als ik het er niet expliciet had bij vermeld , maar weinigen zouden vermoeden dat hier een externe flitser is gebruikt .
                    Ben zelf inderdaad ook een fanatiek Af-On knop gebruiker,maar bij de volgende Ronde Van Vlaanderen ga ik jouw suggesties zeker een uitproberen !

Walter
                    D850

Comment

Hallo,

Ik fotografeer als hobby hockey in slecht verlichte arenas in België.
                      Dus alles is een compromis, sluitertijden probeer ik 1/320 te houden en diafragma staat dan uiteraard bijna altijd op F2,8. ISO gaat hoog maar kan de foto’s wel wat verkleinen zodat de ruis meevalt ( hoe groter je het onderwerp in beeld krijgt hoe minder de ruis een rol speelt vind ik er blijft dan meer detail in het groter oppervlak. Zo zijn sommige foto’s bij ISO 4000 bangelijk en andere van spelers ver weg niet te doen). Belichtingcompensatie staat bijna altijd positief (+0,7)
                      Als ik wat ruimte krijg qua belichting open ik nog het liefst het diafragma om iets meer scherptediepte te krijgen. Soms ga ik ook naar 50mm F1,8 om de ISO naar beneden te krijgen. Het is spelen op de grens van de fysica.

Ik gebruik ook de 9 af punten met continue focus uiteraard en de af lock heb ik uitgezet om de camera iets bitsiger te maken. De lens is de sigma 70-200 F2.8 die iets trager is als de nikon 70-200 f2,8. beiden lenzen met motor dat scheelt ook een slok op de borrel.

Wat altijd helpt is natuurlijk de speler of fietser in jouw geval zijdeling te nemen zodat de autofocus niet zo hard moet werken en kan je lekker pannen.

Hopelijk iets nuttig!
                      Toestel is goed genoeg de man achter het kaske die kan nog veel leren

Comment

Zelf vind ik 'm reuze meevallen hoor, zeker in aanmerking genomen dat ik'm genomen heb met de zo sterk verguisde 18-200 . Het is een 100% crop hé ! Ik daag bij deze trouwens iedereen uit eens een zichtbaar veel betere 100% crop te plaatsen van een op 1meter afstand voorbijflitsende fietser .
                        Weet niet precies wat je bedoelt met "het bewegingseffect van de flitser" Denk dat , als ik het er niet expliciet had bij vermeld , maar weinigen zouden vermoeden dat hier een externe flitser is gebruikt .
                        Ben zelf inderdaad ook een fanatiek Af-On knop gebruiker,maar bij de volgende Ronde Van Vlaanderen ga ik jouw suggesties zeker een uitproberen !

Walter
                        Met het bewegingseffect van de flitser bedoel ik het effect zichbaar op de helm van Flecha, bij de letters rabobank. De mond en tanden van de renner zijn inderdaad aardig scherp. Hier heb je dan ook gepanned en dat is inderdaad een uitdaging op 18mm.

Ik heb je uitdaging opgepakt en heb een foto uit mijn archief gehaald van een hardloper (een snelle) die op 20 km/uur op me afkomt en ik afdruk op het moment dat hij rakelings lang me scheert
                        Ik geef toe: het objectief doet hier ook wat: het was de vermaarde 14-24 2.8 de foto is gemaakt op 14 mm en 2.8 1/3200. Nu zou ik in deze situatie eerder naar F8 gaan.

De foto en de 100% crop. Het scherpstel punt zat bij deze opname een beetje rechts onder van het borstnummer (ik had het materiaal toen nog maar net en oefenen, oefenen oefenen....) dus de ogen en hoofd zaten iets achter het optimale focus vlak.

Oorspronkelijk geplaatst door ethom Bekijk bericht
                        Hallo,

Ik fotografeer als hobby hockey in slecht verlichte arenas in België.
                        Dus alles is een compromis, sluitertijden probeer ik 1/320 te houden en diafragma staat dan uiteraard bijna altijd op F2,8. ISO gaat hoog maar kan de foto’s wel wat verkleinen zodat de ruis meevalt ( hoe groter je het onderwerp in beeld krijgt hoe minder de ruis een rol speelt vind ik er blijft dan meer detail in het groter oppervlak. Zo zijn sommige foto’s bij ISO 4000 bangelijk en andere van spelers ver weg niet te doen). Belichtingcompensatie staat bijna altijd positief (+0,7)
                        Als ik wat ruimte krijg qua belichting open ik nog het liefst het diafragma om iets meer scherptediepte te krijgen. Soms ga ik ook naar 50mm F1,8 om de ISO naar beneden te krijgen. Het is spelen op de grens van de fysica.

Ik gebruik ook de 9 af punten met continue focus uiteraard en de af lock heb ik uitgezet om de camera iets bitsiger te maken. De lens is de sigma 70-200 F2.8 die iets trager is als de nikon 70-200 f2,8. beiden lenzen met motor dat scheelt ook een slok op de borrel.

Wat altijd helpt is natuurlijk de speler of fietser in jouw geval zijdeling te nemen zodat de autofocus niet zo hard moet werken en kan je lekker pannen.

Hopelijk iets nuttig!
                        Zelf werk ik in zalen met een lichte onderbelichting. Je krijgt dan wat snellere sluitertijd bij dezelfde instellingen en is later wel wat op te trekken. Niet te veel anders krijg je weer ruis.

Ik vermoed dat je bedoeld Diafragma KLEINER maken bij meer licht.

De AF-LOCK inderdaad op uit. Dit kan heel storend zijn als er een af vertraging is. Ontspanknop half in en kijken hoe de camera volgt is het devies.
                        Last edited by KCfoto; 14 mei 2010, 11:32.
                        Groetjes, KC
                        www.sportbeelden.com

Comment

Bij ijshockey nog al veel wit vandaar dat ik makkelijker in plus zit.
                          Optrekken achteraf doe ik niet zo graag voor de ruis.

volgen met de onspanknop half ingedrukt zodat de lens kan bijbenen is volgens mij ook iets wat inderdaad zoals u aangeeft veel opbrengt.

groetjes
                          ethom
                          Toestel is goed genoeg de man achter het kaske die kan nog veel leren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TonnieB Bekijk bericht
                            .... Welke knop is het dan om direct naar 100% te gaan ? Zal vanavond eens in de manual kijken, want dat zou erg handig zijn.
                            @ TonnieB:

Ik weet niet of je Kelby-Tv kent?

De bekende auteur en fotograaf Scott Kelby geeft tips over het gebruik van een DSLR fototoestel.
                            Tot en met Episode 24 gaat het specifiek over Nikon daarna zijn de tips voor elk soort toestel geschikt.

Ik geef je deze links omdat het gemakkelijker uitlegt hoe je een en ander moet instellen op je toestel.

In Episode 2 wordt o.a. uitgelegd hoe je met één knop de scherpte kan controleren:

http://kelbytv.com/dtowntv/2009/03/05/episode-02/

In Episode 14 nog een belangrijke instelling voor wie aan sportfotografie doet:

http://kelbytv.com/dtowntv/2009/05/28/episode-14/

De andere episodes zijn ook leerrijk natuurlijk. (http://kelbytv.com/dtowntv/)
                            Hopelijk heb je er iets aan...

Comment

Het is zeker de moeite waard om alle episode te kijken want je steek et toch altijd wat van op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                                Ja je kan het maar het is echt niet perfect hoor, zo'n schermpje heeft veel minder pixels dan een computerscherm,
                                op 100% bekijken maakt het geen verschil alleen zie je een kleiner stukje dan op je computer scherm.
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                                X