Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beestjescamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beestjescamera

Hallo iedereen,

Na een poosje de topics hier te hebben doorgespit, en anderen hun vragen en ervaringen te hebben gevolgd, ben ik er nog niet echt uit welk de meest geschikte camera zou zijn voor mijn doeleinden.

De Nikon D90 is blijkbaar een alom goed besproken camera. Ook van prijs valt deze heel goed mee en voor een beginner als ik lijkt mij dit een aangewezen toestel. Maar.... Ik weet niet of deze camera snel genoeg is voor het fotograferen van allerlei dieren. En hiermee bedoel ik ook kleinere, snelle dieren en insecten.
    Ik zou graag het leven rond mijn vijver mooi kunnen vastleggen. Is een D90 snel genoeg van AF en burst om bvb parende waterjuffers die boven het wateroppervlak op en neer gaan vast te leggen. Ook zitten hier veel kleine vogels dapper rond (en in) het water te springen en te badderen.

Volgende keuze zou dan een D300(s) of een 7D zijn. Natuurlijk al direct een pak duurder en misschien niet zo snel onder de knie te krijgen als beginner.
    Nu kan je zeggen: "Leer eens eerst foto's nemen (met een meer basistoestel) voor je aan een toestel als de 7D denkt".
    Ik hoef zeker geen dure overkill camera als dat niet nodig is. Zou alleen niet graag tot de conclusie komen dat een aangeschaft toestel net niet snel/sterk genoeg is voor het gene ik ermee van plan ben. Dan geef ik liever van de eerste keer wat meer uit om altijd safe te zitten dan na een tijdje toch te moeten veranderen van camera.

Mijn vraag dus aan de mensen met ervaring met dit soort fotografie: is de D90 geschikt genoeg voor het gene ik voor ogen heb of zoek ik het best een trapje hoger?

Grtz,
    K.

Re: Beestjescamera

De D90 voldoet vlekkeloos voor deze doeleinden.

Comment

Denk dat je niet al te blind moet staren op de camera. (zowel Nikon en Canon instap modellen voldoen prima aan je wensen) En voordat je hier uitgegroeid ben ben je al een hele poos verder.

Denk dat je het beste kunt verdiepen in het glas (objectieven) die je wilt gaan gebruiken. Dit is tevens een betere investering

Bijvoorbeeld een EOS 450D is al ruim voldoende voor wat jij wilt. Objectieven en techniek zijn de meest beslissende factoren.

Aandachtspunten bij aankoop nieuwe camera
      Ongeacht de camera die je koopt moet je rekening houden met een aantal dingen. Vooral met digitale spiegelreflexcamera's leg je je (over het algemeen) lange tijd op een systeem vast. Zeker als je nieuwe lenzen gaat kopen. Dus de keuze moet je passen. Daarom in dit artikel een aantal tips voor een nieuwe aanschaf van een nieuwe compact- of spiegelreflexcamera.

Aankoopadvies: Objectieven
      Objectieven hebben de meeste invloed op het eindresultaat van je foto: scherpte, contrast, sluitertijd, etc. Ze zijn meestal belangrijker (op de fotograaf na) voor het eindresultaat dan de camera zelf.

Tevens vindt je op deze site erg veel informatie over het soort fotografie wat jij graag wilt gaan doen

Comment

Bedankt voor de links

Dat ik beter investeer in kwalitatief goede objectieven had ik ondertussen al begrepen. Wil maar de zekerheid dat een 'lager' model ook prima voldoet voor het gene ik van plan ben. Daarom liefst de bevestiging vanuit de praktijk door mensen die er mee werken dan voort te gaan op de uitleg van een overgemotiveerde verkoper
        Wil me zeker niet blind staren op cijfertjes zoals MP en burst-rate. Maar wil wel weten dat minder nog goed genoeg is voor mij.

Dus met de D90 en een paar goede objectieven moet dat zeker lukken volgens jullie.
        Ik weet dat het hier al tot in den treure gevraagd is wss, maar toch vraag ik het ook maar eens in mijn draadje

Welke objectieven overweeg ik best voor mijn soort fotografie? Doel: dierenfotografie (vogels, insecten en alles in bos en aan waterkanten)
        Een degelijke macro zal al niet mogen ontbreken en één met een redelijk zoombereik voor vogels. Laat ons zeggen dat het budget voor alles samen een 2500 euro mag bedragen om mee te beginnen.
        Is een 18-200 objectief interessant en kwalitatief goed om mee aan de slag te gaan om je toestel goed te leren kennen? (en om in te zetten als je niet met een tas objectieven wil of kan sleuren).

Alvast bedankt voor hulp en info.

Grtz,
        K.

Comment

Zoek even op het forum en je zult zien dat jouw vragen reeds meerdere malen zijn beantwoord. Neem de tijd om op je gemak de informatie te verzamelen. De 18-200 zou ik zeker laten liggen waar die nu ligt in de winkel

Comment

Dat is wat ik bedoel: zo'n lens wordt dikwijls in een kit aangeboden en verkopers prijzen dit aan als zeer goed en gemakkelijk (en voor je het weet heb je er zo één liggen )

Ik zoek nog wat verder naar een paar objectieven en zal ze hier posten. Dan kunnen jullie er nog commentaar bij geven alvorens ik tot de aankoop overga.

Thnx,
            K.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
              Is een 18-200 objectief interessant en kwalitatief goed om mee aan de slag te gaan om je toestel goed te leren kennen? (en om in te zetten als je niet met een tas objectieven wil of kan sleuren).
              18-200 is een zeer goed objectief als je snel aan de slag wil, geen ganse tas lenzen wil meesleuren of niet te veel van lenzen wil wisselen (bvb als je gaat trekken in de woestijn). Het is een goede reislens en biedt goede prijs kwaliteit. Maar het is en blijft een extreem compromis, alhoewel de kwaliteit van de 18-200 beter is dan de gemiddelde kitlens... Je zal er wel nooit dezelfde kwaliteit uitkrijgen als bvb een 18-55 2.8 of 70-200VRII. In de extremen, is er redelijk veel vervorming, vooral in de hoeken.

Goede bespreking: http://www.dpreview.com/lensreviews/..._n15/page4.asp
              mvg
              Bert

Comment

Als de 2500€ enkel gericht is op het budget voor de objetieven.
                Zou ik eens kijken naar:

- Nikon 300mm f4 (1160€) + Nikon 1,7tc (375€)
                - Sigma 150 f2,8 (590€).
                - Tamron 17-50 f2,8 (345€)

Dit geeft een totaal van 2470€. Wat mooi binnen je budget ligt. Prijzen zijn wel niet exact, zijn afgerond gebasseerd op 1 winkel. Als je wat rondkijkt is het best mogelijk ze iets goedkoper te vinden.

Ik heb gekozen voor de sigma 150mm macro omdat je dan iets meer werkruimte hebt wat handig kan zijn voor de vliegende juffers.
                De Nikon 300mm f4 gecombineerd met de 1,7tc werkt perfect en geeft mooie resultaten, alsook is deze combinatie nog werkbaar zonder statief bij genoeg licht.
                De Tamron heb ik erbij geschreven om ervoor te zorgen dat je toch een lens hebt voor familialere omstandigheden.

Let wel dat in mindergoede lichtomstandigheden je sluitertijden trager gaan worden en een statief zeker niet te verwaarlozen is. Voor een goed statief en degelijke kop ben je ook nog eens +- 500€ kwijt. Maar zoals bovenaan gezegd ging ik er vanuit dat de 2500€ enkel voor glaswerk is.

Comment

Eigenlijk zat daar de aankoop van de camera ook bij in. Uitgaande van een D90 is dat dus een 700 euro. Nu is die 2500 euro een beetje een richtgetal. Ik ga mijn motor te koop zetten en daarvan zal ik wel wat moois kunnen kopen zeker
                  Dan nog ga ik niet ineens met een hoop geld gaan gooien natuurlijk, maar dat schept dan weer extra mogelijkheden. Alles moet trouwens ook niet in één maal aangekocht worden.

Alvast bedankt voor het voorstellen van deze lenzen

Grtz,
                  K.

Comment

Voor 2500 euro zou - voor de door jou aangegeven doeleinden - mijn combinatie zijn:
                    - D90
                    - Nikkor 105mm VR of 60mm AFS, beiden micro
                    - 70-300mm VR
                    Hiermee kan je aardig uit de voeten kunnen komen.
                    Succes met je keuze!
                    [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Voor 2400 euro heb je een D90 + 300 f/4 AF-S + Sigma 150mm macrolens, een combinatie die kwalitatief top is.
                      Dan nog even doorsparen voor een goed statief en je bent gesteld voor een hele tijd. Op termijn kun je dan nog evt. een breedhoeklens bijkopen.

NB: parende juffers in vlucht fotograferen is de lat erg hoog leggen, ongeacht welke camera je gebruikt.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Bedankt voor de voorstellen alvast

Ik weet dat sommige zaken die ik wil vastleggen niet direct de simpelste zijn. Maar dat zijn wel de dingen waar ik interesse in heb. Heb met mijn Powershot al voldoende beestjes getrokken op de manier zoals je ze hier meestal ziet (alleen in een mindere kwaliteit van foto). En voor de moeilijkere zaken kom ik met dit toestel veel tekort en/of te laat natuurlijk. Soms zit er een lucky shot tussen en dat doet naar meer en beter hunkeren

Vandaar dat ik ook de vraag stelde of de D90 dit aankan qua AF en snelheid. Uiteraard zal een kwalitatief goede en lichtsterke lens al een heel verschil uitmaken. Als blijkt dat de D90 dit allemaal aankan dan kan ik al wat meer centen in het glas steken dan tegen dat ik een 7D of een D300(s) had moeten aanschaffen om zulke onderwerpen vast te kunnen leggen.

Grtz,
                        K.

Comment

Als 2500€ het gehele richtgetal is, volg ik Flukee.
                          De Tamron en teleconverter laten vallen en enkel gaan voor de Nikon D90, Nikon 300mm f4 en Sigma 150mm macro.
                          De 300mm zal voor kleine vogeltjes moeilijk zijn mits het op een equivalent van 450mm uitkomt. Nu een beetje doorsparen om naderhand een 1.4x of 1.7x teleconverter te kopen en dat probleem is opgelost. Deze vind je zelfs af en toe 2ehands.

Volgende stap zal een statief zijn.

Of nu een statief kopen met de lens in je grootste intresse gebied, "groot" gedierte of macro. en dan doorsparen voor de andere lens.

Comment

Beste

Ikzelf ben drie jaar geleden begonnen met een Nikon D70s met kitlens. Beetje later een Sigma 70-200 f2.8 bijgekocht en beetje later door te gebrek aan mms deze vervangen door Sigma 100-300 f4 (prima lens en later met eventuele 1.4x converter prima te gebruiken, ook door zoom iets handiger dan prime) Heb er ook meteen en statief bijgekocht. Sigma 150mm macro ook even eghad maar wegens te weinig gebruikt terug verkocht.

Ik zou als starterset voor beestjes zoals jij uitlegt gaan voor:

-Nikon D90 + 18-105VR (880€)
                            -Sigma 100-300mm f4 (990€)
                            -Sigma 105mm f2.8 Macro (430€)
                            -Statief Manfrotto 055XDB + 498RC2 Balhoofd (220€)

Denk dat je dan een prima set hebt waar je heel veel plezier aan kunt beleven...

Mvg

Willem
                            Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                              De Tamron en teleconverter laten vallen en enkel gaan voor de Nikon D90, Nikon 300mm f4 en Sigma 150mm macro.
                              Je kan ook al beginnen met goedkoper materiaal en dan sparen voor een duurdere versie (zo doe ik het meestal). een Kenko teleconvertor kost maar de helft van een Nikon, idem dito voor 70-300VR lens ipv ineens 300f4, sigma macro lens ipv Nikon 105VR en er zijn ook al statieven van 60€ (voor macro: kijk ook eens naar gorillapod als alternatief)
                              mvg
                              Bert

Comment

Working...
                              X