Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exposure vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Exposure vraagje

    Kijk dat is wat ik wou weten. Dat is ook wat ik eerst aan dacht, dat het los staat van sluitertijd, ISO en diafragma. Maar sommigen hier beweren toch iets anders.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #17
      Re: Exposure vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
      Kijk dat is wat ik wou weten. Dat is ook wat ik eerst aan dacht, dat het los staat van sluitertijd, ISO en diafragma. Maar sommigen hier beweren toch iets anders.
      Nu ga je de fout in, want het veranderen van exposure kan ALLEEN door sluitertijd , ISO of diafragma of een combinatie daarvan.
      Wat niet terzake doet , is welke parameter en welke combinatie.
      Waren we toch nog niet duidelijk genoeg.....

      Comment


      • #18
        Re: Exposure vraagje

        Met dit alles te herlezen, en zeker met de bijkomende uitleg "Onder exposure versta ik een horizontale balk waar je de exposure kunt verlagen of verhogen. " vraag ik me af of de TS niet bedoelt "exposure compensation" (EV functie bij Canon).
        Als dat het geval is:
        - in Av (aperture priority) geeft -EV een verhoging van de shutterspeed; +EV een vermindering van de shutterspeed
        - in Tv (shutter priority) geeft -EV een verhoging van het f-getal (=kleiner diafragma); +EV een vermindering van het f-getal (=groter diafragma).

        @alex606: is dit wat je wilde weten?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

        Comment


        • #19
          Re: Exposure vraagje

          Wel, ik denk dat exposure en sluitertijd in dit verband hetzelfde betekenen.
          Want je hebt bvb. "long exposures". Wat is een long exposure dan, als het niet over de sluitertijd gaat? (in het NL: lange belichting...stijd)

          Dus ivm. de vraagstelling van de TS: die klopt niet, want als je de de "exposure met een paar stops +/- aanpast", dan verander je impliciet de sluitertijd natuurlijk.

          Dpaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #20
            Re: Exposure vraagje

            Met dit alles te herlezen, en zeker met de bijkomende uitleg "Onder exposure versta ik een horizontale balk waar je de exposure kunt verlagen of verhogen. " vraag ik me af of de TS niet bedoelt "exposure compensation" (EV functie bij Canon).
            Als dat het geval is:
            - in Av (aperture priority) geeft -EV een verhoging van de shutterspeed; +EV een vermindering van de shutterspeed
            - in Tv (shutter priority) geeft -EV een verhoging van het f-getal (=kleiner diafragma); +EV een vermindering van het f-getal (=groter diafragma).

            @alex606: is dit wat je wilde weten?
            Dat is het inderdaad "exposure compensation", kwestie is opgelost
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #21
              Re: Exposure vraagje

              exposure compensation is 1 van de allerbelangrijkste knopjes die op je dslr zitten..

              ik schiet meestal op de aperture priority stand, en pak dan lekker de exposure compensation knop erbij... werkt prima! (ook als je op shutterpriority schiet btw..)

              in M-standje kun je hetzelfde doen, maar dan door wat aan het wieltje te draaien..

              Comment


              • #22
                Re: Exposure vraagje

                Ik heb vandaag mijn camera gekregen. Wat een instellingen allemaal, amai.
                Wat ik wel vervelend vind, is als je in Av mode je diafragma verandert, dat je dat niet ziet in de viewfinder. Je moet maar blindelings gokken of je wel goed zit.
                En de exposure balk ben ik al tegengekomen , staat er gewoon altijd op. En inderdaad, het is net als in Photoshop, een paar stops verlagen of verhogen en je ziet onmiddellijk het verschil, zonder dat je sluitertijd verandert ....
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #23
                  Re: Exposure vraagje

                  Over welk toestel gaat het? Vreemd dat je je diafragma-waarde niet ziet in de viewfinder.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Exposure vraagje

                    Jawel, jawel ik zie het wel, maar zie niet wat er verandert, dat zal wel normaal zijn waarschijnlijk.
                    Ik heb de Sony A550.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #25
                      Re: Exposure vraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      En inderdaad, het is net als in Photoshop, een paar stops verlagen of verhogen en je ziet onmiddellijk het verschil, zonder dat je sluitertijd verandert ....
                      Er verandert onvermijdelijk altijd IETS als de exposure verandert...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Exposure vraagje

                        Wellicht helpt deze link sommige verder over de belichtingsdriehoek

                        Comment


                        • #27
                          Re: Exposure vraagje

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Wat ik wel vervelend vind, is als je in Av mode je diafragma verandert, dat je dat niet ziet in de viewfinder. Je moet maar blindelings gokken of je wel goed zit.....
                          Daar heb ik dat getalletje niet voor nodig, maar wel de indicator van de belichtingsmeter. Dat getalletje is wel weer nodig voor andere dingen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment

                          Working...
                          X