Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus PEN E-PL1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus PEN E-PL1

    Ik vroeg me af wat de meningen zijn rond dit toestelletje?
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: Olympus PEN E-PL1

    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
    Ik vroeg me af wat de meningen zijn rond dit toestelletje?
    Micro four thirds is een prachtig concept, kompakt, grote sensor, en verwisselbare lenzen. Ik ken meer en meer mensen die zelfs een dslr vervangen door dergelijk systeem.
    Specifiek over de pen E-pl1:
    Mooie kleuren, goede high iso eigenschappen, ingebouwde anti bibber, kortom, top. Minpunten zijn volgens mij de iets minder snelle AF (in vergelijk met de panasonic GF1) en de lage resolutie van de lcd.
    Persoonlijk heb ik voor de panasonic gf1 gekozen (heb eerst de E-PL1 gehad), omwille van net die betere AF, en de betere display.
    Succes met de aankoop!

    Comment


    • #3
      Re: Olympus PEN E-PL1

      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Micro four thirds is een prachtig concept, kompakt, grote sensor, en verwisselbare lenzen. Ik ken meer en meer mensen die zelfs een dslr vervangen door dergelijk systeem.
      Specifiek over de pen E-pl1:
      Mooie kleuren, goede high iso eigenschappen, ingebouwde anti bibber, kortom, top. Minpunten zijn volgens mij de iets minder snelle AF (in vergelijk met de panasonic GF1) en de lage resolutie van de lcd.
      Persoonlijk heb ik voor de panasonic gf1 gekozen (heb eerst de E-PL1 gehad), omwille van net die betere AF, en de betere display.
      Succes met de aankoop!
      Had jij niet de EP1 ipv de EPL1 Rudy ?
      Er is wel nieuwe firmware voor de Olympus PEN modellen die de autofocus zou verbeteren ...

      Comment


      • #4
        Re: Olympus PEN E-PL1

        Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
        Had jij niet de EP1 ipv de EPL1 Rudy ?
        Er is wel nieuwe firmware voor de Olympus PEN modellen die de autofocus zou verbeteren ...
        Klopt, maar de nieuwe heb ik ook al mee gespeeld, en beter is nog niet best. Overigens, de af van panasonic is nog steeds sneller en veelzijdiger, je kan daar ook een klein af veld werken, ideaal voor telewerk met vogeltjes bijvoorbeeld.

        Comment


        • #5
          Re: Olympus PEN E-PL1

          Ik heb een E-PL1 (firmware versie 1.1) met de kitlens en de Panasonic 20mm F/1.7.
          De kitlens vind ik maar een fragiel ding en aan dat eest uitdraaien kon ik maar niet wennen.
          Maar met de 20mm 1.7 is het een heel ander verhaal.
          Ideaal voor onopvallende opnamen in de P stand zonder flitsen in redelijk verlichte ruimten en dan kun je rustig tot iso 800 gaan.
          Het enige irritante puntje is dat ik het verwijderen van de SD card lastig vind - te dikke vingers...

          Maar voor snelle sport opnamen gebruik ik mijn Sony A700 met de 18-250, voor familiefeestjes mijn oude Nikon D50 met bounce-flash en een ook oude Canon A570 is heb ik altijd bij me voor als er wat gebeurt - en dat kwam onlangs goed van pas toen mijn geparkeerde(!) auto total loss werd gereden!

          Als je nog wat wil weten dan hoor ik het wel...

          Comment


          • #6
            Re: Olympus PEN E-PL1

            Heb ook de pen. Indien je geen snelle AF nodig hebt, een prima toestel. Mooie kleuren, levert prima foto's in Jpeg. Alleen converteren van het RAW formaat, daar heb je het Olympus programma voor nodig. Lukt niet in ADOBE.
            Gebruik het toestel naast een reflex. Handig in dat lederen hoesje, wanneer je niet een hele reflex winkel wil meesleuren.
            https://www.behance.net/Lynx1966

            Comment


            • #7
              Re: Olympus PEN E-PL1

              Ik vind de AF van de PEN met de 1.1 firmware een stuk vlotter geworden, ik heb er inderdaad ook de 20mm van Panasonic bij, maar ook met de kitzoom vind ik het vrij goed te gebruiken. De GF1 vind ik niet meer echt sneller.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Olympus PEN E-PL1

                Heb je misschien wat voorbeeldfoto's met de pen genomen ?

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus PEN E-PL1

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dynax7d Bekijk bericht
                  Heb ook de pen. Indien je geen snelle AF nodig hebt, een prima toestel. Mooie kleuren, levert prima foto's in Jpeg. Alleen converteren van het RAW formaat, daar heb je het Olympus programma voor nodig. Lukt niet in ADOBE.
                  Gebruik het toestel naast een reflex. Handig in dat lederen hoesje, wanneer je niet een hele reflex winkel wil meesleuren.
                  Met de 5.7 raw convertor (of lightroom 2.7) zou het toch moeten lukken... (of CS 5 natuurlijk)
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus PEN E-PL1

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                    Heb je misschien wat voorbeeldfoto's met de pen genomen ?
                    Er gaat wel wat verloren in de "vibrancy" tijdens de upload. Anders mail ik hem wel eens.
                    Pen EP-2, RAW conversie in Aperture 3, export naar JPEG vanuit aperture 3 en hier gaat het dan een beetje mis want ik verlies te veel kwaliteit (misschien iemand een oplossing?)

                    mvg
                    Jean
                    35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus PEN E-PL1

                      Zoals ik al eerder meldde gebruik ik de E-PL1 voornamelijk voor het binnenwerk als het niet al te storend moet zijn. Als er geflitst moet worden (feestjes of zo) dan gaat de Nikon D50 plus 28-200 en de SB600 mee.Die combinatie is voor het flitsen onovertroffen. Maar goed - terug naar de E-PL1. De foto van het bloemetje is met de kit-zoom gemaakt en laat goed het zien dat er met de scherptediepte best te werken valt. Die zoom, hoe goed ook voor een kitlens vond ik onhandig om mee te werken en daarom kwam er de Panasonic 20mm F/1.7. De rest van de opnamen zijn daarmee gemaakt en zonder flits. Alles is in jpg (begin nou niet over RAW want ik gebruik alleen maar jpg) en eerst de onbewerkte foto en dan de bewerkte om de kleuren wat te corrigeren - de luchthaven heeft een gemengde verlichting en de foto's worden met de AWB gauw te geel. Ik gebruik de 8 MP stand (en niet de maximale 12 MP) om de bestandsgrootte beperkt te houden. De EXIF heb ik erbij gelaten. De foto's zijn niets bijzonders maar geven een indruk hoe ik - een ander zal het heel anders doen - de E-PL1 gebruik.

















                      [Mod]Omdat je afbeeldingen de BD-maxima overschrijden, zijn ze achter linkjes geplaatst. Graag kleinere versies opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Drie foto's lijken me daarbij zeker voldoende! Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
                      Last edited by LesC; 9 mei 2010, 17:22. Reden: Foto's achter linkje geplaatst

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olympus PEN E-PL1

                        Voorbeelden PEN:

                        meer: http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...61330514_Usf9X





                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olympus PEN E-PL1

                          ziet er goed uit ...

                          [Mod]Omdat de post waarop je reageert vlak boven de jouwe staat, is het niet nodig om in de quote de foto's te dupliceren. Daarom heb ik ze achter linkjes geplaatst.[/Mod]
                          Last edited by LesC; 9 mei 2010, 17:23.

                          Comment

                          Working...
                          X