Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exposure vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Exposure vraagje

    Wat ik zou willen weten. Wat verandert er als je de exposure met een paar stops verlaagt of verhoogt ? Is het de sluitertijd die aangepast wordt of de ISO ? Of is exposure nog iets anders ?
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

  • #2
    Re: Exposure vraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
    Wat ik zou willen weten. Wat verandert er als je de exposure met een paar stops verlaagt of verhoogt ? Is het de sluitertijd die aangepast wordt of de ISO ? Of is exposure nog iets anders ?
    Hangt ervan hé, sta je in Tv, Av, M, P ? Welke camera ? Exposure is de hoeveelheid licht die opgevangen wordt bij een combinatie van sluitertijd, lensopening en iso.
    Last edited by dleemans; 6 mei 2010, 19:03.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Exposure vraagje

      Bv. als je in AV mode staat en je verlaagt de exposure, wordt dan de sluitertijd korter?
      En wat gebeurt er als je in TV mode staat ? Wordt dan je diafragma groter?
      En wat als je in manual mode staat ? En wat gebeurt er met de ISO, wordt die dan ook aangepast ?
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Exposure vraagje

        1 ja
        2 ja
        3 wat je doet A of S of beide als je de iso verhoogt/verlaagt dan blijft de exposure weer het zelfde(als je met dezelfde hoeveelheid stops gebruikt en auto iso uit).
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Exposure vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Wat ik zou willen weten. Wat verandert er als je de exposure met een paar stops verlaagt of verhoogt ? Is het de sluitertijd die aangepast wordt of de ISO ? Of is exposure nog iets anders ?
          Exposure= belichting
          Als je de belichting verandert, dan wordt er anders belicht.
          Door wat welke parameter doet niet terzake.....

          Comment


          • #6
            Re: Exposure vraagje

            merci
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Exposure vraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Exposure= belichting
              Als je de belichting verandert, dan wordt er anders belicht.
              Door wat welke parameter doet niet terzake.....
              Pardon??
              Ik denk dat wel ter zake doet!

              Als ik een hele kleine DOF wil, en de exposure gaat effe in Av stand mijn diafragma veranderen??
              Als ik iets wil bevriezen in Ts stand, en ik verander de exposure en die gaat mijn onderwerp niet meer bevriezen??

              Sorry, als ik in Av of Tv stand foto's neem, kies ik daar bewust voor en wil ik niet dat de camera die verandert!

              Dus ik vind jou stelling helemaal niet juist en volg hjanssen in zijn antwoord!
              Canon 5D2 en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Exposure vraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                En wat als je in manual mode staat ? En wat gebeurt er met de ISO, wordt die dan ook aangepast ?
                In de M-stand wordt niks automatisch aangepast. Daar noemt het ook zo... omdat je alles Manueel moet doen.
                "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Exposure vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                  Pardon??
                  Ik denk dat wel ter zake doet!
                  Lezen vriend.....

                  De vraag was: wat gebeurt er als de exposure veranderd wordt.

                  De vraag was niet: wat doen sluitertijd & diafragma &ISO met het plaatje

                  PS, uitroeptekens helpen niet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Exposure vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Lezen vriend.....

                    De vraag was: wat gebeurt er als de exposure veranderd wordt.

                    De vraag was niet: wat doen sluitertijd & diafragma &ISO met het plaatje

                    PS, uitroeptekens helpen niet.

                    Maar leestekens op de juiste plaats wel.

                    De TS heeft de vraag gesteld later in het topci en daar was de post voor jou op geantwoord, wat met Av en Tv.
                    Dus jou antwoord gaf wel degelijk de indruk hierop verder te bouwen.

                    Ten tweede, met de zin "Door wat welke parameter doet niet terzake..... " ben ik nog altijd niet akkoord, want het doet wel ter zake.
                    Je kan/moet rekening houden met de parameters die veranderen wanneer je je exposure verandert wanneer je in Av of Tv stand zit, omdat dit het uiteidelijke resultaat (buiten de belichting) kunnen beïnvloeden.
                    Canon 5D2 en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Exposure vraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      Bv. als je in AV mode staat en je verlaagt de exposure, wordt dan de sluitertijd korter?
                      En wat gebeurt er als je in TV mode staat ? Wordt dan je diafragma groter?
                      En wat als je in manual mode staat ? En wat gebeurt er met de ISO, wordt die dan ook aangepast ?
                      Ik weet niet wat je onder exposure verstaat, maar uit je vraag begrijp ik dat je wil weten wat er gebeurt als je de lensopening vergroot of verkleint. Dat is afhankelijk van de modus van je camera en het type.

                      Staat je toestel in AV mode en je verandert je lensopening dan zal of de sluitersnelheid of de ISO waarde veranderen. Dat is afhankelijk of je deze zelf hebt ingesteld of dat die op automatisch staat.
                      Staat je toestel in TV mode dan kun je alleen de sluitertijd veranderen en zal de camera zelf de lensopening aanpassen of de ISO waarde afhankelijk zoals hier boven aangegeven.
                      In manuele mode gebeurt er niets dan moet je zelf e.e.a aanpassen.

                      Tenslotte zou ik je aanraden eens een goed boek over de techniek van fotografie te lezen, dan wordt alles je meteen een stuk duidelijker.

                      Succes
                      http://www.opmeeractueel.nl
                      Panasonic Lumix DMC G7 24-140mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Exposure vraagje

                        Onder exposure versta ik een horizontale balk waar je de exposure kunt verlagen of verhogen. Ik leer bij via een amerikaanse website en daar is alles in het engels. Weet niet hoe het in het nederlands heet en/of het specifiek was voor die camera, ik geloof een canon.

                        Ik krijg mijn camera aanstaande maandag en dan zal ik het allemaal beter begrijpen als ik wat foto's begin te maken.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Exposure vraagje

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Onder exposure versta ik een horizontale balk waar je de exposure kunt verlagen of verhogen. Ik leer bij via een amerikaanse website en daar is alles in het engels. Weet niet hoe het in het nederlands heet en/of het specifiek was voor die camera, ik geloof een canon.

                          Ik krijg mijn camera aanstaande maandag en dan zal ik het allemaal beter begrijpen als ik wat foto's begin te maken.
                          Wat is de URL van die website en welke camera krijg je?
                          http://www.opmeeractueel.nl
                          Panasonic Lumix DMC G7 24-140mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Exposure vraagje

                            Ik volg les via Layers magazine met oa Scott Kelby.
                            Ik heb de Sony Alpha 550 besteld.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: Exposure vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                              Wat ik zou willen weten. Wat verandert er als je de exposure met een paar stops verlaagt of verhoogt ? Is het de sluitertijd die aangepast wordt of de ISO ? Of is exposure nog iets anders ?
                              Je foto wordt donkerder of lichter verder niks.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X