Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1DMark ....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 1DMark ....

Raar vraagje : het valt mij op dat er nogal wat body's Canon 1D Mark I, II, III en zelfs IV tweedehands worden aangeboden. Zelf slechts werkende met een 400D, vraag ik mij dan ook af waarom men zo'n body van de hand gaat doen ? Zelf spook ik nl met de gedachte, om misschien een 2de body te kopen, maar ik dacht eerder aan een 50D, welke ik nieuw kan kopen in KE voor zo'n 650 euro. Als ik dan merk dat je voor 700 - 1000 euro een 1D tweedehands zou kunnen kopen, doet me dit twijfelen...Zijn er misschien bepaalde contra's aan een 1D waar ik geen weet van heb? Zelf zou ik willen overstappen van een 400D naar een andere body met een grotere zoeker, omdat ik op 400mm, zeer veel moeite heb om manueel te kunnen scherpstellen.Een 1D is weliswaar ook een crop(x1.3), maar allicht toch van ander pluimage dan een 400D...zou een 5D een goede upgrade kunnen zijn vooral mbt fotografie op 400mm? Wat raden jullie mij aan???
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Re: Canon 1DMark ....

De 1DMkI en MkII hadden als groot nadeel nog met NiCd batterijen te werken: grote lompe en zware batterijen die niet lang meegingen waardoor je verplicht was er gelijk een aantal mee te doen voor een belangrijke shoot.

Vanaf de MkIII was dit euvel verholpen. Ook waren eerdere 1D's niet zo super op hogere ISO's.

Maar het is en blijft een grote en zware camera. Ik kan me voorstellen dat er tweedehands worden aangeboden omdat men overschakelt op een nieuwer model, of op een duurdere 1Ds, of op een 5DMkII voor de toch wel hogere resolutie of voor de videofunctie. Of om over te schakelen naar Nikon na aanhoudende 'geruchten' over problemen met de AF. Of misschien pro's die ermee stoppen, zoals fotojournalisten?

Een 1D MkIV tweedehands aanbieden lijkt me eerder verdacht. Zijn die toestellen al vlot te krijgen? Misschien een reeks die via een loucher circuit in omloop gebracht worden?

Dave
    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
      Raar vraagje : het valt mij op dat er nogal wat body's Canon 1D Mark I, II, III en zelfs IV tweedehands worden aangeboden. Zelf slechts werkende met een 400D, vraag ik mij dan ook af waarom men zo'n body van de hand gaat doen ?
      - omdat men bvb wil upgraden
      - om de aankoop van ander materiaal te bekostigen
      - omdat men tot het besluit komt toch geen 1D nodig te hebben
      - . . .

Zelf spook ik nl met de gedachte, om misschien een 2de body te kopen, maar ik dacht eerder aan een 50D, welke ik nieuw kan kopen in KE voor zo'n 650 euro. Als ik dan merk dat je voor 700 - 1000 euro een 1D tweedehands zou kunnen kopen, doet me dit twijfelen...Zijn er misschien bepaalde contra's aan een 1D waar ik geen weet van heb?
      contra tov van uw 400D:

- een 1D camera is véél zwaarder (1,6 kg zonder lens), en veel groter in omvang
      - minder "tele" bereik door 1.3x crop ipv 1.6x crop

Verder kan ik niet onmiddelijk nadelen vinden

Zelf zou ik willen overstappen van een 400D naar een andere body met een grotere zoeker, omdat ik op 400mm, zeer veel moeite heb om manueel te kunnen scherpstellen.Een 1D is weliswaar ook een crop(x1.3), maar allicht toch van ander pluimage dan een 400D...zou een 5D een goede upgrade kunnen zijn vooral mbt fotografie op 400mm? Wat raden jullie mij aan???
      Als je veel op 400mm werkt, is een 5D zeker niet aan te raden, dan verlies je een heel pak "tele" (400 tov 640 igv uw 400D). De zoeker van een 5D is wel geweldig groot tov een 400D.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

iedereen zegt altijd dat het een nadeel is dat gewicht...

ik vind het net een voordeel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wannabee Bekijk bericht
          iedereen zegt altijd dat het een nadeel is dat gewicht...

ik vind het net een voordeel...
          Niet echt een voordeel als je'm ook als wandelcamera wil gebruiken. Maar wat voor de een nadeel is, is voor de ander een voordeel.
          pixelpusher

Comment

zoals je zelf al aangaf is uw vraag effectief wel raar :-))))

Je kan het eigenlijk "identiek" vergelijken met de autosector.

Een auto type X van 9 (vb mark 1) jaar geleden, of één van 6 (vb mark II) jaar geleden....of één van 3 jaar geleden (mark III) of... de mark IV die net is uitgekomen...
            Bij auto's heb je bij iedere nieuwe generatie toch ook meer power, meer luxe, meer features, betere rijkwaliteit enz?

Wel met body's is dit identiek vind ik.

Uiteraard blijft een 1Dmk3 die je super vond 2 jaar terug vandaag nog steeds die zelfde supercamera ... alleen als je dan die nieuwere mark IV ziet...beginnen sommige freaks te watertanden :-)

de rest qua belangrijke zaken somden de meesten hier al op:
            - ISO's (low noise vanaf mark III)
            - betere en lichtere battery vanaf mark III
            - meer pixels, meer snelheid,...

Eigenlijk is hetzelfde verhaal ook geldig bij de lagere modellen.

10/20/30/40/50D is ook een race van pixels, AF punten, battery, lower noise ISO,...

Niemand hoeft de body-race te volgen, maar het is wel leuk als je fervente liefhebber van fotografie bent.
            Imagination is more important than knowledge...
            http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
              ... Zelf zou ik willen overstappen van een 400D naar een andere body met een grotere zoeker, omdat ik op 400mm, zeer veel moeite heb om manueel te kunnen scherpstellen..... Wat raden jullie mij aan???
              In het analoge tijdperk bestonden er matglaasjes met prisma's (de halve maantjes) die je konden helpen bij het manueel scherpstellen. HAODA en Katz Eye maken dergelijke matglazen en dit is minder duur dan een nieuwe body. Ikzelf heb sedert vorige week een 20D uitgerust met een Katz Eye en het lukt me veel beter om manueel scherp te stellen. (katz eye optibrite 190€ all in)
              Een andere oplossing is een hoekzoeker met vergrootglas maar daar heb ik geen ervaring mee.
              Een 1D heeft heeft een grotere en heldere zoeker, maar voor dit model bestaat geen katz eye.

Misschien het overwegen waard ?

ps.Als je uit de buurt bent, geef een seintje en kan je eens proberen.
              Sven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
                Een 1D heeft heeft een grotere en heldere zoeker, maar voor dit model bestaat geen katz eye.
                Voor bepaalde modellen (5D, 1D) heeft Canon zelf verschillende matglaasjes, waaronder ook met prisma, of gridlijnen, e.d. Die kan je makkelijk zelf verwisselen.

Dave
                pixelpusher

Comment

Working...
                X