Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografie in opleiding journalistiek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotografie in opleiding journalistiek

Mijn zoon wil journalistiek gaan studeren in de bachelor opleiding. Op de open deur dag bleek dat er van de studenten gevraagd wordt dat ze hun eigen foto's maken. Zijn er forumleden (ex)studenten/afgestudeerden die uit ervaring kunnen zeggen welke kwaliteiten daaraan gesteld worden? Wat is de minimum-maximum uitrusting?

Djienbe

Re: fotografie in opleiding journalistiek

Goede vraag, alhoewel ik niet weet of je hier het antwoord daarop gaat kunnen vinden. Zelf ben ik ook gaan kijken voor de master journalistiek bij Erasmus Hogeschool Brussel (EHB) vorig jaar, het werd toen op de VUB gegeven (werken samen onder Universitaire Associatie Brussel).

Aangezien ik m'n reflex mee had nam men aan dat ik ook in fotografie geïnteresseerd was en ik vroeg of dat in de opleiding toen geïntegreerd zou worden, aangezien er nu minder en minder fotografen (vast) werken voor media zoals kranten, tv, magazines zoals Knack, enz. ..maar daar kon men mij toen nog geen sluitend antwoord op geven.

Ik neem aan dat er wel iemand zal zijn die zich met fotografie bezig houdt in een klas/jaar, als je aan zo'n opleiding begint...

Een combinatie van een opleiding fotografie en journalistiek, dat zou voor mij ideaal zijn geweest ...
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Foto's nemen leer je nog altijd het beste zelf, ik ken genoeg mensen die fotoklassen hebben gevolgd (waaronder ikzelf) maar die veel meer leren door zelf aan te leren.
      Nu kwa uitrusting denk ik dat ze wel gaan vragen voor een dslr, lenzen vragen ze nooit (al is dat even belangrijk) maar met de 18-55mm, 55-200mm en een 50mm f1.8 ben je al heel goed op weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
        Ik neem aan dat er wel iemand zal zijn die zich met fotografie bezig houdt in een klas/jaar, als je aan zo'n opleiding begint...
        Als ik goed geluisterd heb, hebben ze in het eerste jaar binnen de cursussen vormgeving les over fotografietechnieken. In het tweede jaar zou er dan een cursus gegeven worden door een beroepsfotograaf.

Betekent dit dat de eisen al een beetje niveau hebben? Zou dat bij bvb Canon al neerkomen op de xxD serie, bij Nikon op een D90/D300?

Wie heeft ervaring of maakt een beredeneerde gok?

Djienbe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
          Nu kwa uitrusting denk ik dat ze wel gaan vragen voor een dslr, lenzen vragen ze nooit (al is dat even belangrijk) maar met de 18-55mm, 55-200mm en een 50mm f1.8 ben je al heel goed op weg.
          Klopt...en dat hoeft niet eens zo veel te kosten. By the way, het is 'qua'. Langs de andere kant valt er wat te zeggen om te sparen voor een beter objectief, dat tevens lichtsterker is. Maar een 24-70 zal ineens nogal veel zijn, vrees ik...een ideale set voor zo'n doeleinden (en dan kan je quasi alle situaties aan) is een 24-70 en een 70-200, maar dan hebben we het over een hoop geld (huidige 70-200 van Nikon is meen ik +/- € 2000)

Een 18-55, 55-200 en een 50mm f/1.8 zullen het inderdaad wel doen (alhoewel je eigenlijk die laatste een 50mm f/2.8 moet noemen, die is niet volledig scherp op f/1.8). Misschien eerder nog een 35mm f/1.8 - die is wat scherper (al 'goed' vanaf f/2 vind ik, nog beter daarboven uiteraard) en heeft AF-S, dan moet hij niet meteen met een dure body beginnen (in tegenstelling tot onder andere Canon en Sony heb je met AF-lenzen geen autofocus op de goedkopere bodies zoals de D3000 en D5000).

Ik zou eerder geld uitgeven aan de lenzen dan aan de camera. Die doen véél meer (nuja, ISO-prestaties veranderen niet met de lens uiteraard) voor de beeldkwaliteit...

Je hebt ook goede combinaties/kits bij de andere merken uiteraard. Pentax (K-x ?), Sony, Olympus, Panasonic,...

Over welke hogeschool gaat het eigenlijk ?
          Last edited by JorisVdB; 16 augustus 2010, 19:36.
          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Ik heb zelf een opleiding journalistiek aan Artevelde gevolgd en die cursus fotografie stelde toen niet veel voor.
            Ik had toen mijn eigen spiegelreflex mee maar mede-studenten trokken toen op pad met een gewone compact camera of 1 van de 3 beschikbare toestellen van de campus (geen DSLR)
            Ik heb gehoord dat het nu al wat beter in elkaar zit maar toen was het niet echt wauw.
            http://blackletterday.wordpress.com

Comment

Blackletterday,

En wat vind je zijn de vereisten aan die DSLR? Kan je iets uitdrukken in termen van body en lenzen (lichtsterkte en brandpuntsafstand)?

JorisVdB doelt met lage f-waarden schijnbaar op portret. Is dat een vaak voorkomende toepassing in de journalistiek, portretfoto bij interview?

De opleiding waar ik over spreek is die van de Katholieke hoge School Mechelen.

Djienbe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                Blackletterday,

En wat vind je zijn de vereisten aan die DSLR? Kan je iets uitdrukken in termen van body en lenzen (lichtsterkte en brandpuntsafstand)?

JorisVdB doelt met lage f-waarden schijnbaar op portret. Is dat een vaak voorkomende toepassing in de journalistiek, portretfoto bij interview?

Djienbe
                Ik ben er zeker van dat ALLE dslr's die de laatste 2-3 jaar zullen voldoen!

Comment

Ik zou zeggen van wel. Hogere diafragmawaarden kan je altijd nog instellen, maar met een 70-200 f/2.8 zal je een mooier portret kunnen maken vind ik - je kan je onderwerp meer isoleren van de achtergrond.
                  ...ik ken iemand die op EHB heeft gezeten en die kreeg van zijn opleidingscoördinator steeds een soort rapporten of iets dergelijks (van visitatiecommissies/inspecties/...zeker ?) waaruit bleek dat de opleiding van Katholieke Hogeschool Mechelen en EHB de beste in Vlaanderen was. Die persoon is nu wel al in 2008 afgestudeerd, dus het kan ondertussen veranderd zijn.

Zo goed als alle DSLR's zullen volstaan voor gewone situaties - 't is meer een kwestie van techniek ("the most important piece of a camera is the 12 inches behind it"). Alleen in extreme situaties (concertfotografie, F-16's ofzo vliegend fotograferen om twee extremen te noemen - dat zijn ze voor mij dan toch) zal je met een duurder model beter af zijn.

Comment

op st patricks day studente journalistiek tegen gekomen. geen idee welke school, maar dat was een gewone instap DSLR die ze op school geleend had (met 18-55 en 55-200). de meeste van haar opdrachten maakte ze met een compact.
                    ze wist niet eens wat er gebeurde toen ik een 35mm f2 bovenhaalde en zonder flits in de pub wat scherpe foto's maakte (zij gebruikte flits en had bewogen foto's).

persoonlijk zou ik in dit geval gewoon beginnen sparen en zien wat de vereisten zijn. 2de hands is er veel te krijgen voor relatief weinig geld dat nog goed presteert.
                    alle modere DSLR's zijn 'goed' voor de meeste reportage toestanden tenzij je het donker in wilt, maar dan ga je veel geld moeten uitgeven en dat zou ik persoonlijk niet meteen doen
                    lenzen zou ik nemen: 18-55 en 55-200 in combinatie met een 35f1.8 als het eens wat donkerder wordt. verder reserve kaartje en extra batterij en fototas waar je alles inkrijgt wat je nodig hebt.
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

ok, bedankt allemaal voor jullie bijdragen.

Djienbe

Comment

Working...
                      X