Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D3000 of canon 1000 d?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon D3000 of canon 1000 d?

hey, als instap reflex toestel lijken beiden goed, ik zag op cameranu.nl enkele geweldige promoties:

Canon EOS 1000D + EF-S 18-55 + 75-300 III voor 477 euro

voor ongeveer die prijs zou ik dit hebben:
    Nikon D3000 + 18-105 VR (489 euro)

een andere nikon combinatie zou me al gauw wat meer kosten:
    Nikon D3000 + 18-55 VR + 55-200 VR (539 euro)

wat lijkt jullie de beste combo?
    ik las dat je met de 18-105 van nikon zowat alles een beetje kon doen: groothoek, standaard, tele.. is dit waar?
    Ik maak foto's

Re: nikon D3000 of canon 1000 d?

Oorspronkelijk geplaatst door michphoto Bekijk bericht
    ik las dat je met de 18-105 van nikon zowat alles een beetje kon doen: groothoek, standaard, tele.. is dit waar?
    Dit is een beetje vaag he. Wanneer noem je iets groothoek, standaard, tele?
    Het is alleszins een lens met een redelijk bereik, maar met de aangehaalde lenzen van Canon heb je zelfs nog meer bereik.
    Je kunt dus met beide opties "groothoek", "standaard" en "tele".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
      Dit is een beetje vaag he. Wanneer noem je iets groothoek, standaard, tele?
      Het is alleszins een lens met een redelijk bereik, maar met de aangehaalde lenzen van Canon heb je zelfs nog meer bereik.
      Je kunt dus met beide opties "groothoek", "standaard" en "tele".
      dus jij zou voor de canon combinatie gaan?

's maar een vraag natuurlek, maar is het niet handiger om met één allround lens te werken als je erges/op vakantie bent? noooit geprul met het vervangen enz..?
      Ik maak foto's

Comment

d maar is het niet handiger om met één allround lens te werken als je erges/op vakantie bent? noooit geprul met het vervangen enz..?
        Kun je beter een compact nemen, da's nog handiger.

Waarom wil je een DSLR
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

's maar een vraag natuurlek, maar is het niet handiger om met één allround lens te werken als je erges/op vakantie bent? noooit geprul met het vervangen enz..?
          Het heeft allemaal voor- en nadelen

Waarom wil je een DSLR?

Als je een groot bereik splitsts over meerdere lenzen zal de kwaliteit meestal beter zijn. Op dat vlak heb je het voordeel dat je een aantal goede lenzen kunt aanschaffen naargelang je behoefte (en budget).
          1 Allround lens kan handig zijn voor op vakantie. Je hebt minder mee te nemen, maar op optisch vlak zal het minder zijn.
          Of dat een nadeel is, moet je zelf bepalen.

Nikon of Canon? Die vraag kan enkel jij beantwoorden. Ga eens naar een winkel, neem de toestellen in je handen, speel er wat mee. Ze zijn beiden goed, dus uiteindelijk is het toch een kwestie van smaak.

Comment

Ik ben zelf een zeer tevreden D3000 gebruiker.
            Zelf zou ik deze boven de 1000d aanraden, maar natuurlijk blijft deze keuze persoonlijk
            en is in de winkel testen de beste optie.
            “For me, the subject of the picture is always more important than the picture.” - Diane Arbus -- http://www.facebook.com/PieterSimons.photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gandalf Bekijk bericht
              Het heeft allemaal voor- en nadelen

Waarom wil je een DSLR?

Als je een groot bereik splitsts over meerdere lenzen zal de kwaliteit meestal beter zijn. Op dat vlak heb je het voordeel dat je een aantal goede lenzen kunt aanschaffen naargelang je behoefte (en budget).
              1 Allround lens kan handig zijn voor op vakantie. Je hebt minder mee te nemen, maar op optisch vlak zal het minder zijn.
              Of dat een nadeel is, moet je zelf bepalen.

Nikon of Canon? Die vraag kan enkel jij beantwoorden. Ga eens naar een winkel, neem de toestellen in je handen, speel er wat mee. Ze zijn beiden goed, dus uiteindelijk is het toch een kwestie van smaak.
              Ik wil een dslr omdat ik uit m'n compactje uitgegroeid ben, wil eindelijk leren werken met sluitertijden en diafragma-openingen etc! ik kan echt niet meer wachten

wat ik nu merk is wel vrij schokkend:
              de canon 1000d heeft live view, twee lenzen, en kost minder dan de nikon d3000 zonder live view, en één lens...

is live view eigelek nodig?
              ik hoor sommige mensen zeggen: dan kan je tenminste direct zien wat je doet
              andere zeggen: point & shoot technieken (=live view gebruiken) bij dslr is onozel..

wat me ook vragen oplevert is het "intelligente menu" bij de d3000, die zou namelijk een menu hebben waardoor aan de hand van allerlei vragen over de foto je wilt maken de instellingen gewijzigd worden. zo leer je snel bij over alle mogelijke instelbare parameters van het toestel..

mvg!

ik ga ze in elk geval eens vastpakken in de shop, om eens te voelen
              Ik maak foto's

Comment

de GUIDE mode bij de D3000 is zeer handig als je past begint met een DSLR, het leert je van de simpelste instellingen tot flits en belichtings correcties, ook geeft het handige tips.
                De live view op de d3000 mis ik niet echt omdat de zoeker veel helderder en duidelijk is.
                ook het retoucheermenu waar je op de camera al kan bijsneden, kleuren veranderen, etc. is heel handig en heb je denk ik niet op de 1000d, of wel?
                “For me, the subject of the picture is always more important than the picture.” - Diane Arbus -- http://www.facebook.com/PieterSimons.photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pietersimons Bekijk bericht
                  de GUIDE mode bij de D3000 is zeer handig als je past begint met een DSLR, het leert je van de simpelste instellingen tot flits en belichtings correcties, ook geeft het handige tips.
                  De live view op de d3000 mis ik niet echt omdat de zoeker veel helderder en duidelijk is.
                  ook het retoucheermenu waar je op de camera al kan bijsneden, kleuren veranderen, etc. is heel handig en heb je denk ik niet op de 1000d, of wel?
                  ik vraag mij af of zo'n liveview mode bij de nikon echt meerwaarde biedt dan pakweg een automatische modus (en kennis uit de handleiding) van de canon...
                  - 'k las op dpreview dat de canon wel een redelek kleine zoeker heeft, iemand ervaring?

hoewel ik (puur op gevoel) eerder voor nikon ben, heb een nikoncompact gehad.., lijkt de canon me de beste deal: goedkopere prijs, meer lenzen.
                  Ik maak foto's

Comment

Nee, de aangeboden set bestaat uit de oude 18-55 zonder IS en de matige telezoom 75-300.
                    Niet aan te raden.
                    Beter : 18-55 IS + 55-250 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Nee, de aangeboden set bestaat uit de oude 18-55 zonder IS en de matige telezoom 75-300.
                      Niet aan te raden.
                      Beter : 18-55 IS + 55-250 IS
                      waarom matige telezoom?

en IS zo'n meerwaarde? (equivalent was toch VR bij nikon he?
                      Ik maak foto's

Comment

IS of VR is zeker een meerwaarde, je kan tot 4 stops langer uit de hand stevig schieten.
                        Daarom is zeker aan te raden dat je lens met IS of VR neemt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pietersimons Bekijk bericht
                          IS of VR is zeker een meerwaarde, je kan tot 4 stops langer uit de hand stevig schieten.
                          Daarom is zeker aan te raden dat je lens met IS of VR neemt
                          bedankt voor de info iedereen, dit is echt super!

kent er dan iemand een betaalbare telelens voor de canon 1000d? (apart te kopen)
                          Ik maak foto's

Comment

Ik heb ook een Nikon D3000 met 18-105mm Vr combinatie gekocht. Ik ben er erg tevreden van mijn camera. Hij lag voor mij beter in de hand, maar het verschil is echt klein tussen de canon en de Nikon. Ik had hier ook nog enkele lenzen liggen van een analoge camera, en dat heeft voor mij de doorslag gegeven om voor nikon te kiezen.
                            Nikon D3000 + 18-105mm f3,5-5,6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Azerty-Qwerty Bekijk bericht
                              Ik heb ook een Nikon D3000 met 18-105mm Vr combinatie gekocht. Ik ben er erg tevreden van mijn camera. Hij lag voor mij beter in de hand, maar het verschil is echt klein tussen de canon en de Nikon. Ik had hier ook nog enkele lenzen liggen van een analoge camera, en dat heeft voor mij de doorslag gegeven om voor nikon te kiezen.
                              kan ik eventueel tweedehandse nikon lenze kopen achteraf? of oppassen voor schimmel ed?
                              Ik maak foto's

Comment

Working...
                              X