Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speling op lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• speling op lens

hey,
    ik heb mij onlangs een D90 met de 18-105 lens gekocht,
    nu heb ik gemerkt dat er op de lens een klein beetje speling zit en kan ik ze na het vastklikken een klein beetje naar links en naar rechts draaien.
    is dit normaal of kan ik hier best is mee naar de winkel terug gaan?
    komt dit mischien door het feit dat de lens een plastiek vatting heeft?

Mvg.
    David
    Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

Re: speling op lens

Oorspronkelijk geplaatst door davidbranson55 Bekijk bericht
    hey,
    ik heb mij onlangs een D90 met de 18-105 lens gekocht,
    nu heb ik gemerkt dat er op de lens een klein beetje speling zit en kan ik ze na het vastklikken een klein beetje naar links en naar rechts draaien.
    is dit normaal of kan ik hier best is mee naar de winkel terug gaan?
    komt dit mischien door het feit dat de lens een plastiek vatting heeft?

Mvg.
    David
    Doet hij dit ook als je met de camera beweegt? Als het zo niet beweegt is er niks aan.

Comment

Hoe bedoel je?
      ik kan de lens gewoon een klein beetje naar links en rechts draaien
      ze zit niet muurvast zal ik maar zeggen
      Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

Comment

Hoe bedoel je?
        ik kan de lens gewoon een klein beetje naar links en rechts draaien
        ze zit niet muurvast zal ik maar zeggen
        je bedoelt naar onder en boven? Maar ik bedoel schud eens met je camera, beweegt de lens dan?

Comment

ze staat ni zo los dat ze rammelt als ik schud met de camera, alleen als ik echt aan de lens draai kan ik ze een klein beetje bewegen (niet heen en weer alleen links en rechts)

Comment

Heel normaal,je hoeft je geen zorgen te maken
            Zelfs de duurdere lenzen met metalen vatting hebben dat.

Comment

ok, bedankt voor de info
              kan ik met een gerust gemoed er op los schieten

Comment

ze staat ni zo los dat ze rammelt als ik schud met de camera, alleen als ik echt aan de lens draai kan ik ze een klein beetje bewegen (niet heen en weer alleen links en rechts)
                Dan is het normaal, als het te strak zou zitten dan zouden de contacten kunnen kapot gaan, die spelling is speciaal gemaakt dat de lens de camera contactpunten niet kapot maakt en omgekeerd.

Comment

en zo leer ik hier elke dag bij ci, geweldig forum is dit toch he

Comment

En ook niet enkel Nikon body's hebben dit ....bij Canon net hetzelfde. Zolang de speling niet te groot is is er geen enkel probleem. Indien de speling echter zo groot is dat je de contactpunten van het objectief naast de contactpunten van de body kunt draaien zodat ze geen info meer doorgeven....dan moet je zeker terug naar de winkel. De speling zorgt ervoor dat de nok op je body onbelemmerd kan uitschuiven tot in het gat op je objectief zodat je dit er niet per ongeluk kunt afdraaien(bij zoomen of scherpstellen).
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Kan inderdaad geen kwaad. Op een D90 kan je wel F-- melding krijgen wanneer het contact tussen body en lens niet goed is. Beetje in het oog houden dus.

Comment

Mijn D90 heeft dat ook. Geen enkel probleem
                        Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Heb inderdaad die melding al gekregen ?

Comment

Iemand deze kleine speling ook op 7D of andere body s heb het met de 100-400L en sigma 150 macro .....maar de 17/40 L heeft deze speling niet eens de helft
                            op mijn 1000D speling echter nooit opgemerkt
                            Canon EOS 1000D/7D Canon EF 100-400L ,EF 17/40L Sigma 150 Macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door damien Bekijk bericht
                              Iemand deze kleine speling ook op 7D of andere body s heb het met de 100-400L en sigma 150 macro .....maar de 17/40 L heeft deze speling niet eens de helft
                              op mijn 1000D speling echter nooit opgemerkt
                              Niets aan de hand, maak je geen zorgen, er is altijd een minimale speling, anders heb je kans dat de lens gewoon blokkeert op de camera, en dan kan je ze niet meer wisselen.

Er moet een bepaalde speling zijn tussen twee onderdelen die in elkaar passen, anders komen ze vast te zitten.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X