Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk statief kopen ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welk statief kopen ??

Goeieavond iedereen,

Ik wacht nog steeds op mijn bestelde 300D maar ik wil ook nog een statief aanschaffen. Het ding zou een 300D in combinatie met een Sigma 70-200 mm lens goed moeten dragen. Verder wil ik dit statief ook gebruiken in de natuur dus een degelijk statief is dan zeker en vast nodig rekening houdende met een natte en vuile bodem.
    Anderzijds wil ik het statief ook wel eens meenenmen naar Italië of zou ik hiervoor misschien beter een twede lihcter en kleiner staief voor nemen ? Wie kan er me een goed statief aanbevelen ?

groetjes,

Karl
    Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

Bezoek mijn foto's online

Ho, moeilijke vraag! In combinatie met een 70-200 lens zou ik geen 'licht' statief gebruiken. Bekijk de specs van de statieven eens, kijk naar het toegelaten gewicht en neem wat reserve. De betere merken zijn Manfrotto en Gitzo, maar er zijn ook goedkopere merken zoals bv. Velbon die ook degelijke statieven verkopen.

Ikzelf heb een Manfrotto 719B. Dit kan je momenteel vinden voor 75 EUR in bepaalde winkels. Alhoewel mijn 10D met mijn zwaarste lens (10D + 28-70 2.8 = 1,8 kg) ruim binnen het toegelaten gewicht van 4 kg valt, vind ik de stabiliteit toch maar nipt.

Verder zal je moeten kiezen tussen een balhoofdkop of een kop met hendels voor elke as. Een balhoofdkop is compacter om mee te nemen en werkt misschien iets sneller, maar persoonlijk werk ik liever met een klassieke kop die je nauwkeuriger kan instellen.

Voor op reis heb ik een licht, klein statief (Velbon CX Mini) maar daar is wel enige voorzichtheid noodzakelijk. Het werkt en is beter dan uit de hand fotograferen, maar ik hou de riem van mijn toestel steeds rond mijn nek terwijl ik ernaast blijf staan. De poten staan niet ver genoeg uit elkaar waardoor het statief gemakkelijk kan kantelen. Een hevige rukwind heeft ooit dit statiefje met Powershot G2 gegrepen en op de rotsen gekwakt.
    Groetjes, Rolle

http://www.lighter-than-air.net

Comment

Kies altijd voor het zwaarste statief.
      Een statief gebruik je om je camera zo stabiel mogelijk neer te zetten. Dus wat heb je dan aan een licht, ****el statief?
      Ik heb nu een pro statief van manfrotto. Heerlijk stabiel maar loodzwaar.
      Voor vakantie zou ik inderdaad een lichter statiefje dr bij nemen.
      Ik heb zelf een balhoofd kop met pistoolgrib en het is voor mij ideaal. Niet meer prutsen aan 3 verschillende hendels.. Het is grip inknijpen .. richten .. loslaten en hij zit zo vast als een huis.
      Wellicht is bij het nemen van panoramaplaten het conventionele systeem makkelijker.
      Voor alle overige situaties zou ik altijd voor een balhoofd gaan.

Comment

ga voor een GITZO, carbon vezel : het zijn rotsen die je meedraagt als pluimpjes..

de rolls onder de statieven

erwin

Comment

Erwin kun je dit wat nader omschrijven het statief van Gitzo, is er nog een type nr.?
          Ik wil ook nog graag een ander statief aanschaffen,ik heb nu een Cullman 2800 stabiel genoeg voor m'n nikon 5700 maar niet voor m'n 300D met een 100-400 lens, zit behoorlijk wat speling in.Deze weegt 1820 g. Ik zoek een tabiel statief. Ik sta open voor een goed advies hierin en ga voor een statief van soortgelijk gewicht en moet statbiel zijn,dat is mijn eerste vereiste. Groet Marijke/Orange
          Originally posted by erwin bosman
          ga voor een GITZO, carbon vezel : het zijn rotsen die je meedraagt als pluimpjes..

de rolls onder de statieven

erwin

Comment

als je het statief schikt te gebruiken in de vrije natuur misschien ook eens uitkijken naar een waar een waterpas op staat, want op gras en dergelijke is het altijd een beetje zoeken of je boeltje nu wel rechtstaat of niet.
            visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

[QUOTE] Originally posted by orange
              Erwin kun je dit wat nader omschrijven het statief van Gitzo, is er nog een type nr.?
              Ik wil ook nog graag een ander statief aanschaffen,ik heb nu een Cullman 2800 stabiel genoeg voor m'n nikon 5700 maar niet voor m'n 300D met een 100-400 lens, zit behoorlijk wat speling in.Deze weegt 1820 g. Ik zoek een tabiel statief. Ik sta open voor een goed advies hierin en ga voor een statief van soortgelijk gewicht en moet statbiel zijn,dat is mijn eerste vereiste. Groet Marijke/Orange
              Originally posted by erwin bosman
              Kijk voor Gitzo hier: http://www.gitzo.com/

Je hebt de Classic serie van aluminium in de prijsklasse tussen 200/300 euro of
              de Mountaineer serie van carbon, prijsklasse 500/600 euro.
              Reken voor de bolkop of 3 wegkop nog eens 150/250 euro extra.
              Voor een Canon 300D met 100-400 mm objectief heb je een statief uit de 2, maar beter nog uit de 3 serie nodig.
              Een carbonstatief weegt zo'n 30 procent lichter dan de aluminiumversie.
              De Gitzostatieven zijn sterk, onverslijtbaar en mooi.

Comment

Working...
              X