Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 5d of 50d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon 5d of 50d

Goedemorgen

ik ga me binnenkort een nieuw toestel aanschaffen. gezien het budget voor de volledige camera ongeveer 1500 bedraagt, en ik mn ogen al op een 24-70-2.8L had gezet(rond de 650 euro tweedehands is een goede prijs zeker?), heb ik ongeveer nog een 800 euro over voor de body.

Hiervoor dacht ik aan een 50d of 5d als body. Ik zou voornamelijk landschappen trekken, straatfotografie, en portretten(in studio als op locatie). Een fullframe zou ik wel liever hebben gezien ik 35mm film gewoon ben met breedhoeklenzen(16 a 17mm zou ik liefst minimaal hebben).

Maar is een oude 5d nog vergelijkbaar met nieuwere technologie van een 50d? hoe zit het met focussnelheid, focus in donker, is de "tragere" flash sync speed van de 5d genoeg van strobist toepassingen?

indien jullie andere dingen zouden aanraden, accessoires, of andere camera/lens combinaties, please do!

max

Re: canon 5d of 50d

Een makkelijke vraag : ben je een purist qua beeldkwaliteit, dan ga je zonder twijfel voor de professionele 5D. Ondanks iets ouder is deze samen met de 5D MKII nog steeds de referentie qua beeldkwaliteit. Zeer groot dynamisch bereik, ruis te verwaarlozen tot ISO3200 danzij de hoge pixeldensiteit, geen 1.6 cropfactor (zeker in uw voordeel voor landschappen, portretten), de grotere sensor laat meer licht door, beperktere scherptediepte. Wil je wat meer toeters en bellen op een 5D, koop dan de 5D MKII, maar dan betaal je wel dubbel de prijs waarmee je misschien een goede lens of extra accessoires kan kopen.

Een kennis heeft een 50D voor sport, het is een echte ruisbak bij minder licht, hij gebruikt hem enkel voor voetbalmatchen (heeft zelfs ruis tijdens basketmatchen bij te weinig licht).
    Hij had beter een 7D gekocht, de referentie qua cropcamera, veel beter dan de 50D, hij heeft toch geen interesse in landschaps- noch portretfotografie.
    Met de 1.6 cropfactor wordt dus als het middelste stuk uit een fullframe foto geknipt, een 24mm word een 38mm, je verliest dus enorm veel groothoek.
    Voor sport is een cropcamera juist wel nuttig, de foto's zijn als het ware "meer ingezoomd".

De focussnelheid van de 5D is zeker snel genoeg voor uw toepassingen, heeft 15 focuspunten, 9 te selecteren + 6 onzichtbaar. Bij bewegende beelden kun je "AF Servo" gebruiken waarbij de extra onzichtbare focuspunten in werking treden om het bewegende onderwerp vast te leggen, de flash sync snelheid is zeker snel genoeg voor strobist-toespassingen.

Van accessoires is een externe flitser nuttig (430 of 580 EXI of II) of een statief voor studio/landschapsfotografie.

Greetz,
    2010
    Last edited by 2010; 16 april 2010, 13:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maxrogge Bekijk bericht
      Goedemorgen

ik ga me binnenkort een nieuw toestel aanschaffen. gezien het budget voor de volledige camera ongeveer 1500 bedraagt, en ik mn ogen al op een 24-70-2.8L had gezet(rond de 650 euro tweedehands is een goede prijs zeker?), heb ik ongeveer nog een 800 euro over voor de body.

Hiervoor dacht ik aan een 50d of 5d als body. Ik zou voornamelijk landschappen trekken, straatfotografie, en portretten(in studio als op locatie). Een fullframe zou ik wel liever hebben gezien ik 35mm film gewoon ben met breedhoeklenzen(16 a 17mm zou ik liefst minimaal hebben).

Maar is een oude 5d nog vergelijkbaar met nieuwere technologie van een 50d? hoe zit het met focussnelheid, focus in donker, is de "tragere" flash sync speed van de 5d genoeg van strobist toepassingen?

indien jullie andere dingen zouden aanraden, accessoires, of andere camera/lens combinaties, please do!

max
      nog een nadeel van de 5d: traag bij het wegschrijven van foto's, zelfs mijn oude 400D deed dit sneller. Het scherm is dacht ik ook een stuk kleiner als dat van een 50d

enkele voor & nadelen van de 50d volgens mij:
      + 7,7cm (3,0-inch) Clear View LCD
      + Digic IV (vooral een voordeel als je niet in raw werkt, en snellere burst-rate)
      + beter dynamisch bereik
      + 15mpix
      + 6.3 / 3.0 fps, 60/90 frames
      + ef-s lenzen
      + veel gebruiksvriendelijkere display:
      (tegenover een 5D waar je enkel foto's kan reviewen, en niets van je instellingen kan zien.
      + méér picturemodes (a-dep, creative auto mode,...)
      + auto iso mode
      - crop

ik zou een 5d enkel nog kopen als hij 500€ of minder kost. (iets meer dan ik voor de mijne betaald heb)
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Ik heb een 5D en een 40D. Nu is de 40D niet helemaal vergelijkbaar met de 50D maar als ik een keuze zou moeten maken zou het zéker de 5D zijn, gelet op je aandachtsgebied.

De snufjes en features van een modernere camera zijn natuurlijk leuk om te hebben maar als je puur naar de beeldkwaliteit kijkt, hoge iso prestaties e.d. dan is 5D toch echt superieur.

Persoonlijk vind ik de traagheid van de 5D wel een beetje meevallen. Natuurlijk, voor sportfotografie is de snelheid van XXD beter geschikt en het LCD schermpje van de 5D is niet echt heel erg bruikbaar Maar zelfs de AF van de 5D is weinig mis mee hoor, zeker zolang je je beperkt tot het gebruiken van de middelste AF punt. En de 5D heeft bij AF servo zelfs nog 6 hulp-AF punten meer dan de 50D....
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Waarom overweeg je eigenlijk de 7D niet? ik zou eerder tussen de 7 & de 5 kiezen dan de 50...
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
            Waarom overweeg je eigenlijk de 7D niet? ik zou eerder tussen de 7 & de 5 kiezen dan de 50...
            Waarschijnlijk vanwege zijn budget?

Maar je hebt wel gelijk... alhoewel... voor het aandachtsgebied van TS zou ik eerder nog een 5D II adviseren....
            www.indetailfotografie.nl

Comment

Tja heb ook nog een 40D cropcamera gehad, was sneller, maar uiteindelijk toch liever 100% beeldkwaliteit, voor de keren dat je sport fotograffeert.
              Als je echt sport moet fotograferen met de 5D en zeer snel fotos na elkaar moet nemen gaat dit wel met een lichtsterke lens en de burstmode aan.
              Maar de bedoeling is nog steeds mooie sportfotos te nemen en niet als een machinegeweer in het rond te schieten

Anderzijds met een 50D kun je de cropfactor niet uitzetten om fullframefotos te maken en je sensor niet vergroten voor breder beeld en minder ruis op een 50D
              Met die ingebouwde ruisbeperking gaan veel details verloren en zien de fotos er een beetje kunstmatig uit

De beste crop is idd de 7D en de beste fullframe de 5D MKII.
              Volgens uw budget is de 5D the one, een niet te onderschatten kwaliteitstoestel, de pro-klasse nog €3000 gekost, waar je nu kan van profiteren aan relatief lage prijs.
              De minder technische snufjes en het mindere lcd scherm neem je er zo bij als je de fotos ziet Indien een onbeperkt budget de 1DMK IV van €4600
              Last edited by 2010; 17 april 2010, 08:00.

Comment

Working...
              X