Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opvolger D50...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• opvolger D50...

Ben nu sinds een 3-tal jaren eigenaar van een Nikon D50 (overtuigd nikon-aanhanger, vraag me niet waarom!?!?) en wil me nu beetje up-daten. Mede ook omdat mijn schoonbroer mijn setje (body+kitlenzen) overneemt.

Keuze is wel gevallen denk ik voor de D5000, omdat ik denk dat de D90 toch een stap te ver is. Ooit met veel overgave aan de hobby begonnen, maar nooit echt tijd gevonden (of gemaakt) om er echt dieper op in te gaan... stilletjes hoop ik daar de komende maanden toch eens tijd voor te gaan maken...

Ik doe nu vooral all-round fotografie, de dingen waar ik zin in heb en die ik tegenkom. Dat betekent vaak events, mijn kinderen en natuurfotografie (fauna en flora)

Iemand die me toch de D90 zou aanraden? Of doe ik er toch beter aan om D5000 te nemen met bv. 18-105 van Nikon (de 55-200 is nooit uit zijn tas gekomen). Ik kan op regelmatige basis een 100-300 lenen van mijn broer, dus zoom heb ik voldoende...
    Ik ga morgen naar Konijn in turnhout om nog eens te passen en te zien wat ik voor een budget van 650-700€ kan doen...
    Nikon D90 - Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 G ED VR

Re: opvolger D50...

Denk eens aan de Tamron 17-50 2.8 in plaats van de kitlens.
    Echt een mooi scherp lensje!
    Als je tevreden was met de D50 zal je dat zeker zijn met de D5000.

Comment

Wat mis je aan je d50? Wat wil je beter?

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
      Denk eens aan de Tamron 17-50 2.8 in plaats van de kitlens.
      Echt een mooi scherp lensje!
      Als je tevreden was met de D50 zal je dat zeker zijn met de D5000.
      Een d5000 is een stukje kleiner en houdt minder goed vast. Om die reden zou ik al meteen naar een d90 kijken, maar da's persoonlijk natuurlijk.

Comment

Ik ben ook overgestapt van de D50 naar de D5000. Heb getwijfeld over de D90 maar omdat ik aan reisfotografie doe vind ik deze punten wel belangrijk:

- De D5000 is lichter en compacter.
        - Het inklapbaar scherm een enorm voordeel op reis wanneer je toestel per ongeluk ergens tegenslaat.
        - De mogelijkheid om het schermpje te verdraaien in verschillende standen is ook gemakkelijk bij optredens of wanneer je 't toestel laag wilt houden.
        - Vermits ik 90% van de foto's in automatisch schiet heb ik het extra infodisplay niet echt nodig.
        - De grafische interface van de D5000 vind ik ook mooier dan van de D90
        - De D5000 is nieuwer van model.
        - Belangrijkste voordeel is 't prijsverschil, zou je 150€ meer willen spenderen voor een toestel als je niet zeker weet of het een blijvende hobby is?
        - Als ik binnen 2 jaar een nieuw toestel wil kopen zal 't me gemakkelijker vallen mijn D5000 weg te doen en een nieuw toestel aan te schaffen met alweer betere eigenschappen.

Maar welke keuze je ook maakt, je zal tevreden zijn met de resultaten. De beelden die ik ermee schiet zijn veel beter dan met mijn oude D50 (en evenwaardig aan de D90).
        Last edited by bartek; 13 april 2010, 14:44. Reden: typo :-)
        “Photography, as we all know, is not real at all. It is an illusion of reality with which we create our own private world.”
        Nikon D5000 + Nikkor 16-85mm

Comment

wel Bartek, ik zit in soort gelijke situatie...

90% zijn het familiekiekjes en zo... en als ik dan de tijd en zin heb, wil ik graag die stap verder kunnen zetten. Dan leen ik meestal ook een lens van m'n broer, met wat meer mogelijkheden.

waarom de D50 wegdoen... om mijn schoonbroer een plezier te doen en om iets nieuwer te hebben, met misschien meer mogelijkheden zonder echt topfotograaf te moeten zijn. (19 scene modes)

Heb dat extra schermpje nu ook niet als een surplus ervaren, maar die interface lijkt me ook wel leuk werken...
          Is allemaal ook niet zo makkelijk hé... Wanneer maak je de juiste keuze?!

Denk dat het nu belangrijker is om de juiste lens aan te kopen!

Comment

Het verschil tussen het LCD van een D50 en D90 is enorm

2 inch, 130000 pixels tegenover 3 inch, 920000 pixels.

Comment

Nu wat iedereen ook vergeet te zeggen is dat de D90 een motor heeft voor niet af-s lenzen en de D5000 niet, dit en de snel knoppen waren voor mij de reden dat ik de D90 koos boven de D5000.

Comment

Ga voor de D90 Je zal het je niet beklagen.

Voordelen:
                - 3" screen
                - je kan ook oudere objectieven (af-d objectieven) gebruiken met behoud van autofocus.
                - meer directe instelmogelijkheden
                - kwa ergonomie (afmetingen) vergelijkbaar met een D50
                - extra top display (zoals je D50)
                - extra instelwiel vooraan de camera
                - grotere zoeker
                - betere batterij bij een D90 tov de D5000

Beeldkwaliteit is de D5000 en de D90 idem aan elkaar.

Succes met je keuze.
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht

Voordelen:
                  - 3" screen
                  - je kan ook oudere objectieven (af-d objectieven) gebruiken met behoud van autofocus.
                  - meer directe instelmogelijkheden
                  - kwa ergonomie (afmetingen) vergelijkbaar met een D50
                  - extra top display (zoals je D50)
                  - extra instelwiel vooraan de camera
                  - grotere zoeker
                  - betere batterij bij een D90 tov de D5000

Succes met je keuze.

Het wordt er niet beter op, iedereen haalt inderdaad goede argumenten aan!
                  Denk dat ik eens wat ga spelen met de D90 van mijn broer, eens zien wat dat zegt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht

Voordelen:
                    <knip>

Succes met je keuze.
                    Dit argument is alleen geldig indien je oudere lenzen zonder scherpstel-motor hebt die je nog wilt gebruiken. Tegenwoordig worden alle nieuwe Nikkor lenzen uitgerust met een motor en de andere objectiefmakers beginnen het voorbeeld van Nikkor te volgen. In de toekomst verwacht ik dat het huis geen motor meer zal hebben en alle lenzen uitgerust zijn met een scherpstel-motor.

Maar ik heb natuurlijk geen glazen bol :-)
                    “Photography, as we all know, is not real at all. It is an illusion of reality with which we create our own private world.”
                    Nikon D5000 + Nikkor 16-85mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bartek Bekijk bericht
                      Dit argument is alleen geldig indien je oudere lenzen zonder scherpstel-motor hebt die je nog wilt gebruiken. Tegenwoordig worden alle nieuwe Nikkor lenzen uitgerust met een motor en de andere objectiefmakers beginnen het voorbeeld van Nikkor te volgen. In de toekomst verwacht ik dat het huis geen motor meer zal hebben en alle lenzen uitgerust zijn met een scherpstel-motor.

Maar ik heb natuurlijk geen glazen bol :-)
                      Voorbeeld van nikkor.... Nikon was hier zelf wel erg laat mee hoor in vergelijking met de andere fabrikanten.

Ontopic: De d5000 en de d90 zijn beide goede cameras, de d90 biedt iets meer aan een iets hogere prijs. Prijs/kwaliteit zijn ze beiden zowat hetzelfde.

Comment

Ik begin toch wel serieus te twijfelen hoor...

Heb nu wat meer naar de prijzen gekeken van die D90 (619€ voor de body bij camera-express) en op zich lijkt me dat betaalbaar. Als ik dan start met een kitlens 18-55VR ben ik al goed gestart denk ik...

Ga proberen om morgen of zaterdag beide toestellen toch eens uitgebreid onder handen te nemen.

Iemand trouwens ervaring met bovenvernoemde shop?

Comment

Je gaat nooit spijt hebben van een camera te kopen die meer kan of meer heeft dan je wilt, je kan wel spijt hebben je een camera die iets mist. Logische keus dan toch?

Met een D50 naar D5000 vervang je je camera, met een D90 ga je een trap omhoog (qua gebruiksgemak en qua mogelijkheden etc...)

En er zijn nog altijd schitterende lenzen te koop (nieuw of 2dehands) zonder AF-S motor (denk aan 85mm f1.8, 50mm f1.8, etc...). Als je een D5000 koopt mag je die al vergeten, tenzij je alles wil manueel focussen.
                          Je gaat dan ook een trap omlaag met een D5000, want je D50 kan wel met non-AF-S lenzen autofocussen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Helsen Bekijk bericht
                            Ik begin toch wel serieus te twijfelen hoor...

Heb nu wat meer naar de prijzen gekeken van die D90 (619€ voor de body bij camera-express) en op zich lijkt me dat betaalbaar. Als ik dan start met een kitlens 18-55VR ben ik al goed gestart denk ik...

Ga proberen om morgen of zaterdag beide toestellen toch eens uitgebreid onder handen te nemen.

Iemand trouwens ervaring met bovenvernoemde shop?

Je kan ook gewoon je 18-55 en 55-200 die je nu al hebt gebruiken op beide cameras.

Comment

die kitlenzen heb ik verkocht met m'n vorige body...

Comment

Working...
                              X