Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof in zoeker

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stof in zoeker

Ben in bezit van een canon eos 450 d. Gisteren zag ik een stofdeeltje....
    Lens proper gemaakt. Bleef hetzelfde. Op de foto's is niets te zien ervan, zelfs niet bij een uitvergroting. Dus ik vermoed dat het probleem in de zoeker zit. Maar hoe kan daar in godsnaam iets tussenraken? Zou ik het aandurven om de zoeker te openen en het zelf te verwijderen? Of is dit te riskant?

Re: Stof in zoeker

Stof in de zoeker zou ik laten zitten. Het zit misschien aan de buitenkant, die kun je wegdoen met een doekje.

Maar het kan evengoed een stofje op je spiegel zijn. Als ze de foto's niet storen zou ik er niet aankomen.
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

Comment

Stof zit zeker niet aan de buitenkant! Heb al verscheidene malen gereinigd, zonder resultaat. Achteraan de zoeker zitten 4 kleine vijsjes. Kan iemand mij zeggen als ik deze losmaak of ik dan eventueel het stofje zou kunnen verwijderen? Ik vind het zeer irritant als je in de zoeker kijkt je steeds maar weer dat stofdeeltje te zien krijgt.
      Alvast bedankt voor de hulp.

Comment

Dat stof zou zich wel eens op het matglas kunnen bevinden. Niet dat ik er iets van ken, maar ik lees hier dat je daar best afblijft, zeker als je d'er niks van kent.
        Ik meen ook dat als je je camera laat reinigen, men zich beperkt tot de sensor en niet het matglas "meepakt", maar ik kan me vergissen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Gewoon het matglas er eens uithalen, afkuisen met een lensdoekje (voorzichtig zijn, want dat is een redelijk broos ding). Eens spuiten met perslucht op de prisma, spiegel eens afkuisen, en het zal al een pak beter zijn!
          Website

Comment

ik heb bakken met stof in de zoeker zitten.. zie je trouwens niets van terug op de platen..

2x per jaar laat ik alles es goed reinigen bij de fotoboer..ik laat het liever doen, dan dat ik zelf ga lopen prutsen..

Comment

Ik ga zeker zelf niet beginnen prutsen, als ik niet zeker ben van mijn stuk. Maar als je spreekt van bakken stof in je zoeker???? Heb jij daar dan geen last van? Ik vind het heel storend. Trouwens, hoeveel vraagt men (de fotoboer) om dit heuvel op te lossen???

Comment

Heb ook eens een stofje die knal in het midden zat van de zoeker (een maand of twee na de aanschaf van de camera). Ik heb eerst eens de prijs van een matglas nagekeken en het daarna op gewaagd.
                Volgens handleiding matglas geopend en met blaasbalg erop geen resultaat. Daarna matglas eruit gehaald en met flesje lensalcool bespoten (wel pincet gebruiken). Er liep een grijs sapje af. Dacht eerst dat ik er in geslaagd was om het matglas naar de vaantjes te helpen door er een coating eraf te sprayen. Echter tot op vandaag de dag gebruik ik het nog steeds zonder problemen (geen last meer van stofjes) dus mijn matglas was serieus vuil.
                Canon 40D + EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM + EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - EF 50mm 1.8 II + 420 EX
                Powershot G3

Comment

Hoi iedereen,
                  Heb het stof kunnen verwijderen. Na vele recensies en speurwerk op het internet was ik een beetje radeloos. Peertjes, blaasbalgjes, spray's enz. heb ik gekozen voor een manier waar iedereen misschien een beetje van gaat schrikken!!!!
                  De haardroger... Lens eraf, body naar beneden gehouden en met de haardroger op koude lucht een paar keer in geblazen. Eureka, stof verdwenen.
                  Ik las ook op internet dat stof niet onder de garantiebepalingen valt. Straf, ik heb mijn toestel nog maar vier maanden. Ik heb misschien wel risico genomen door dit te doen, maar heb niet zitten prutsen aan iets of iets opengedaan. Ik ga me alvast zo een balgje aanschaffen voor in de toekomst en de haardroger laten voor wat hij is bestemd!
                  Alvast bedankt voor de grondige uitleg van jullie!

Comment

Stof in de zoeker is totaal niet van invloed op de foto's, en toch is het meer dan ergerlijk, dat is gewoon zo.
                    Op de 400D had ik dit ook ooit, heb er een matglas door verknoeid door zelf te proberen en moest het bij ETBass(nu ter ziele) laten vervangen. Op de 50D is het voordeel van een gemakkelijk te verwisselen matglas weeraal een voordeel, blijkt nu.
                    Dus op een XXXD of en XXD afblijven en laten doen, op een XXD of XD kan je zelf veel oplossen.
                    De sensor dat is gemakkelijker, spiegel omhoog en Artic Butterfly erover en klaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tjieken Bekijk bericht
                      Ik ga zeker zelf niet beginnen prutsen, als ik niet zeker ben van mijn stuk. Maar als je spreekt van bakken stof in je zoeker???? Heb jij daar dan geen last van? Ik vind het heel storend. Trouwens, hoeveel vraagt men (de fotoboer) om dit heuvel op te lossen???
                      heb er zelf niet echt last van.. of het moet echt een mega-stofje zijn, wat echt in beeld ligt, dan breng ik hem naar de fotoboer..

prijzen kan ik niets over zeggen.. heb er wel es voor betaald, maar de laatste tijd wordt het voor ondergetekende gratis en voor niets gedaan... hangt er een beetje vanaf hoevaak je bij de fotoboer komt, om bv vergrotingen te laten maken, film laat ontwikkelen, en wat je er al allemaal weggesleept hebt..(zeg maar duurzame relatie of zo..)

voor wat hoort wat, na een aantal jaren bouw je een soort van vertrouwensband op, wat betekent, de ene keer koop ik iets, wat ik goedkoper had kunnen op internet, maar toch bij hem koop, de andere keer word je ervoor beloond door bv kortingen, of iets voor nop meekrijgen..

ik breng zowat al mijn volgeschoten filmrolletjes (35mm of 120 film) bij hem, ik heb meerdere lensjes daar gekocht, mijn dslr, etc, en na een aantal jaren krijg je dan wel es wat..

voor de rest kijk ik gewoon langs het stof heen... (veel in de natuur zijn, met een camera, die niet stof en spatwaterdicht is, dan krijg je vroeg of laat met dit gedoe te maken.. lensjes wisselen.. het zorgt allemaal voor stof, stof en nog eens stof...)

die shakende sensor of andere systemen werken slechts beperkt.. af en toe moet je er toch es doorheen blazen met de blaaspeer, of reiniging van de sensor doen.. het hoort gewoon bij dslr fotografie..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tjieken Bekijk bericht
                        Ik las ook op internet dat stof niet onder de garantiebepalingen valt. Straf, ik heb mijn toestel nog maar vier maanden.
                        Ik heb een nieuwe auto, nu is die vui en ik krijg geen gratis wasbeurt aangeboden......
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                        X