Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stofje te zien via live view

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stofje te zien via live view

Hoi,

Wanneer ik via live view op mijn schermpje van mijn camera kijk, zie ik stofjes zitten (binnenin m'n toestel), wanneer ik echter door de zoeker kijk, zijn deze niet te zien. Ook op foto's die ik neem, zijn deze niet te zien.
    Ik heb alles binnenin al eens grondig schoon geblazen, maar dit verhelpt het probleem niet.
    Ik denk wel dat ik ziet waar het stofje hangt... Ik heb echter geen idee hoe dit onderdeel in mijn camera heet...
    Even een korte beschrijving: wanneer ik in mijn camera kijk (zoals het beeld binnengaat via de lens), komt het beeld op de spiegel, en word zo naar de zoeker gestuurd (naar boven)... op dat vlak (horizontaal) zie ik 'iets' zitten... Zou het dat kunnen zijn? En zo ja... Hoe haal ik dat daar het veiligste weg?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
    Jeroen
    Sony A7 IV | Sony 24-70mm f/2.8 | Sony 70-200mm f/2.8 | http://www.imagedelavie.be

Re: Stofje te zien via live view

Zoals je zelf zegt, heb je alles al eens grondig uitgeblazen...

Aangezien het stofje zich niet op de sensor bevindt en je er dus op je foto's geen last van hebt, zou ik er gewoon afblijven dan...

Soms doe je er beter aan een stofje te laten zitten op een niet zo belangrijke plaats, dan het proberen weg te doen door eraan te prutsen

Comment

Lees dit eens door en je zult het wel begrijpen. Het stofje zit op het laagdoorlaatfilter voor de sensor.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Lees dit eens door en je zult het wel begrijpen. Het stofje zit op het laagdoorlaatfilter voor de sensor.
        Hoe Indien het op de laagdoorlaatfilter zit dan moet je het stofje toch zien op de foto
        De laagdoorlaatfilter zit trouwens in het verticale vlak van je cam. TS heeft het over een horizontaal vlak. Mijn inziens zit het stofje ergens op of tussen het matglas en de prisma. Hetgeen dan weer niet kan omdat het stofje tijdens de live view opduikt

@TS : ben je zeker dat het stofje niet op je foto's zit ?

Plan B (en de meest absurde uitleg voor dit fenomeen) : stofje tussen beschermkapje en lcd scherm. Eventueel krasje op beschermkapje of lcd.

Slu !

Tjerri

Comment

Ik dacht eerst ook dat dit niet kon, omdat ik aan de canon liveview dacht, maar die van de Sony werkt helemaal anders, met een extra sensor, maar aangezien het niet terugkomt op foto's zou ik er gewoon afblijven, of evt in de winkel eens vragen.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Het stofje is echt enkel te zien via de live view, niet op de foto en niet in de zoeker...
            Ik trek mijn besluit... en blijf overal af

Alvast bedankt voor jullie reacties!
            Sony A7 IV | Sony 24-70mm f/2.8 | Sony 70-200mm f/2.8 | http://www.imagedelavie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dajero1989 Bekijk bericht
              Ik trek mijn besluit... en blijf overal af
              Never change a winning team !

Tjerri

Comment

zolang het stofke niet te zien is in de pic, no sweat!

je zou voor de grap es door de zoeker van mij dslr moeten kijken... een en al stof.. voor de pic maakt het dus geen ene moer uit...

ik 'stof' lekker door!

Comment

Sony gebruikt een 2de sensor voor de live view. Er zal daar waarschijnlijk een stofje opzitten. Maar op het moment dat je een foto trekt gaat de spiegel open en wordt de gewone sensor gebruikt.

Hierdoor zie je het stofje niet op foto's of in de zoeker.
                  "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                  500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                    Sony gebruikt een 2de sensor voor de live view. Er zal daar waarschijnlijk een stofje opzitten. Maar op het moment dat je een foto trekt gaat de spiegel open en wordt de gewone sensor gebruikt.

Hierdoor zie je het stofje niet op foto's of in de zoeker.
                    En waar zit die 2e sensor dan? Is dat in het horizontale vlak, zoals ik hierboven beschreef?

Comment

Ik hoop dat ik deze afbeeldingen hier mag zetten?

Je beeld valt binnen via de lens, gaat via de spiegel omhoog naar het pentaprisma en zo naar de zoeker. Maar een deel van de spiegel is doorschijnend en laat zo een deel van het licht op een scherpstelsensor vallen. (Ik vind hier niet direct geen afbeelding van )

Als je via live view kijkt bij Canon (en andere... ), dan klapt de spiegel open en zie je via je Live view dus wat de sensor opvangt. Maar hierdoor valt er dus ook geen beeld op de scherpstelsensor. Dus wordt de scherpstelling op een andere manier gedaan, één die trager gaat.

Bij Sony gaat het op de volgende manier:

De spiegel blijft dicht geklapt, maar een klapt een deeltje van de pentaprisma open. Hierdoor valt het beeld op een andere sensor, maar ook op de scherpstelsensor. En dit maakt het grote verschil met andere live view systemen.

Ik hoop dat de uitleg duidelijk is
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

Comment

Heel erg bedankt voor de uitleg... Het was zeker duidelijk!
                        Ik heb nu ongeveer een beeld waar het stofje zit... en heb wijselijk besloten om daar af te blijven
                        Ik gebruik de live view toch zelden, maar het viel me plots op dit weekend...

Comment

Als je het nu op je live view of in je zoeker ziet... zolang je het niet op je foto ziet is er geen probleem :d
                          500px

Comment

Working...
                          X