Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1dm3 of 5dm2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 1dm3 of 5dm2

Ik fotografeer al 3 jaar met de 40D en ben van plan om een 2de body aan te schaffen om dan de 40d te gebruiken als back-up of gewoon met een andere lens erop. Blijft de vraag welk toestel? Vermits de 1DM3 op zijn laatste verkoopsbeentjes loopt kun je hem al op de kop tikken voor 2499, wat nog een hele hap is uit mijn hobbybudget en eigenlijk ook het absolute maximum. Of er blijft de 5DM2 hier ook al alom geprezen.
    Kies ik nu voor een ouder toestel of een nieuwer toestel en gaat dat ouder toestel niet sneller verouderd zijn? Ik fotografeer vooral op verlof , wandelingen en de gewone huis-,tuin-en keukenfotos. Ik beschik over 3 L-lenzen, die volgens dit forum beter presteren op een FF dan op een crop. Hier ben ik wel curieus naar. Kies ik nu voor de MP of niet?
    Graag jullie advies.
    Alvast bedankt.

Re: 1dm3 of 5dm2

Op verlof, en tijdens de wandelingen zal een 5D MKII een betere keuze zijn omdat die toch minder zwaar en wat compacter is, zeker in combinatie met een 24-105 f4 L IS (die lens gebruik ik het meest op de 5D MKII).

Heb je een AF nodig die op alle scherpstelpunten even goed werkt, dan kies je voor een 1D (of voor een 7D). De AF van de 5D MKII werkt wel goed, maar voor actiefotografie en omstandigheden met weinig licht is eigenlijk alleen de centrale scherpstelsensor bruikbaar. Dat heb ik gisteren nog gemerkt tijdens optredens waarbij de omstandigheden moeilijk waren (heel weinig licht, tegenlicht en "mist"), de lens (135mm f2,0 L) begon geregeld te hunten als ik een ander scherpselpunt wou gebruiken, dat is bij de 1D MKIII zelden het geval.

Let wel op, de bestanden van de 5D zijn groot, en als je snel wil werken, dan heb je ook een vrij snelle computer nodig. De harde schijven zullen ook sneller vol raken.

Als je de hoge iso niet veel nodig hebt, dan kan de 7D misschien een betere keuze zijn dan de 5D MKII of 1D MKIII. Met een 7D blijf je ook hetzelfde "bereik" (breedhoek...tele) houden met de lenzen die je nu al gebruikt, de cropfactor blijft dezelfde. Als je een 5D koopt, dan zal je waarschijnlijk nog andere lenzen moeten kopen om hetzelfde bereik te krijgen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Kwa beeldkwaliteit liggen de 1Dm3 en de 5Dm2 volgens mij heel dicht bij elkaar. Dus daartussen kiezen is moeilijk.

Ik denk niet dat de 1D verouderd is, of daar hoef je je zeker geen zorgen over te maken.

Ik denk dat alle lenzen beter presteren op een FF niet alleen de L lenzen. Uiteraard kan je EF-S lenzen niet gebruiken. Maar ook de APS-H van de 1D reeks zal betere resultaten halen dan een APS-C crop.

1D voor sport.
      5D voor portret.

Denk eraan die 1D is een grote en zware camera. Voor mij iets minder geschikt voor huis- tuin en keuken foto's. En om mee te nemen op lange wandelingen of vakantie. Niet dat het niet kan hé.

Denk eraan dat de 5D files groot zijn en meer vragen van je harde schijf en je processor.

Zou je voor jouw toepassingen niet beter kijken naar de 7D?
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Bedankt voor jullie reactie Bart en Dirk.
        Ook de 7D was al bij me opgekomen. Vooral omdat ik geen pro ben en ik eigenlijk geen 1DM3 nodig heb. Maar vermits L-lenzen beter zouden presteren op een FF had ik graag in die richting gegaan, mijn 16-35 zou nog wijder gaan maar ik zou mm verliezen met de 70-200. Met de 1DM3 zou dit verschil wat minder zijn dan met de 5DM2. Er zit natuurlijk wel een verschil in prijskaartje en de vraag is of dat in mijn geval wel te verantwoorden is? Blijft ook het feit dat de 1DM3 een zwaar beestje is om mee te slepen. Wat dat verouderen betreft, daar ben ik ondertussen al gerust in. Het is uiteraard de bedoeling dat wanneer ik iets koop dat het ook zijn tijd meegaat, ik verander niet om de haverklap van materiaal. Het mag wel een frankske meer kosten maar niet nodeloos en wanneer het niet hoeft, dan hoeft het niet.
        Bedankt voor jullie deskundige uitleg, ik wacht nog wat af en post hier wel wat het geworden is.
        Divejunk

Comment

Als ik van jou was dN ging ik voor de 5D II. Deze is nieuwer en biedt alles wat je nodig hebt.

Jakke
          Canon en glas
          www.jakke16.be

Comment

Ik lees uit je behoeften/gebruik/huidige lenzen dat je best je 40d completeert met een 5D, hiermee heb je crop/reach van 40d en 'ultieme' sensorkwaliteit van 5d mark II.

Zoals je zelf al aangeeft gaan je full frame lenzen zich redelijk anders gedragen op full frame body

succes met je keuze
            We all go a little mad sometimes. Haven't you?
            Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

maar voor actiefotografie en omstandigheden met weinig licht is eigenlijk alleen de centrale scherpstelsensor bruikbaar. Dat heb ik gisteren nog gemerkt tijdens optredens waarbij de omstandigheden moeilijk waren (heel weinig licht, tegenlicht en "mist")
              Yeah right: had je de 1DIII daar bij? Is dat niet de camera die gekend stond om zijn AF problemen? Zoek die testen maar eens op waarbij blijkt dat de 5DII niet de snelste AF heeft, maar wel de betere in slechte lichtomstandigheden. Ik heb wat aan 't spelen geweest met lenscombinaties en bodies (40D en 5DII), en op dezelfde locaties bij hetzelfde licht. Dan merk je de echte verschillen. maar als je bvb. je 1DIII gebruikt voor de voetbal overdag en de 5DII op een concert, dan is dat allemaal subjectief.
              Ik zou ook voor de 5DII gaan, en de 40D houden als backup en voor cropgebruik. Op concerten ga je er niet veel meer aan hebben als je de 5DII hebt: bij slechte lichtomstandighedne kan de ISO niet omhoog, en al zet je er de 35 mm 1.4 op, je haalt geen bevredigende resultaten. ALs er wel voldoende licht is, gaat het wel uiteraard, maar da's lang niet altijd. Buiten (ttz bij goede lichtomstandigheden, en waar de crop een voordeel kan zijn) gaat het goed. Al kan je ook uit de 5DII croppen om het beeld van de 40D te krijgen. Dan ga je naar de 1D IV verlangen...
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                Yeah right: had je de 1DIII daar bij? Is dat niet de camera die gekend stond om zijn AF problemen? Zoek die testen maar eens op waarbij blijkt dat de 5DII niet de snelste AF heeft, maar wel de betere in slechte lichtomstandigheden. Ik heb wat aan 't spelen geweest met lenscombinaties en bodies (40D en 5DII), en op dezelfde locaties bij hetzelfde licht. Dan merk je de echte verschillen. maar als je bvb. je 1DIII gebruikt voor de voetbal overdag en de 5DII op een concert, dan is dat allemaal subjectief.
                Gisteren had ik voor de eerste keer de 5D MKII bij voor concertfotografie, en die heeft wel degelijk een gevoeligere sensor in het midden van het beeld. Bij de 1D MKIII zijn zijn alle selecteerbare AF-punten even gevoelig, daar maakt het dus niet uit welk punt je kiest.

Ik merkte gisteren heel duidelijk het verschil tussen het centrale AF punt van de 5D MKII en de andere punten, dat heb ik niet met de 1D MKIII (die werken allemaal heel goed in dezelfde slechte omstandigheden). Er was gisteren nog iemand bij met een 50D, en die had ook problemen om scherp te stellen met een 85mm f1,8 op zijn camera.

De 5D MKII doet het iets beter dan de 40D als er weinig licht is (ik heb zelf ook een 40D gehad).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                  Yeah right: had je de 1DIII daar bij? Is dat niet de camera die gekend stond om zijn AF problemen?
                  Dit was zo bij sommige toestellen uit de eerste productiereeks. Dus niet bij de recente.
                  Canon herstelt trouwens nog steeds 1D MK III's die het AF probleem hebben gratis!
                  Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II

Comment

Grootste nadeel van de 1D is het formaat en gewicht. Zaterdag naar Plopsaland geweest en de oude Pentax Ist-D mee genomen in een heuptas ipv de 1D. Oké heb wel wat foto's gemist wegens de trage AF, maar ook veel goeie gemaakt. De 5D kan je met of zonder batterijgrip gebruiken wat ik soms wel een plus vind. Voor de 1D heb ik weliswaar ook een heuptas, maar dan kan alleen de 24-105L en een flits mee. Nog een nadeel van de 1D is dat deze geen ingebouwde flits heeft, al is dit op zo'n toestel minder een probleem.

Pro 1D:
                    1.3x crop voor telegebruik 70-200 = 90-260mm
                    Supersnelle AF
                    Ingebouwde grip
                    Bouwkwaliteit
                    Contra:
                    "Slechts" 10Mpix
                    2/3 stop minder lichtsterke sensor tov 5D.

Pro 5D:
                    >20 mpix
                    HD Video
                    Niet veel groter dan een 40D
                    Full Frame
                    Contra:
                    Minder weersbestendig dan 1D, maar veel beter dan gemiddeld.
                    Geen Pro AF, maar zeker niet slecht.
                    Te veel lenzen en te weinig tijd.
                    http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

Hey, Black B@ndit, thx. voor de meer gedetailleerde toelichting omtrent de verschillen tussen centraal focuspunt en andere punten. Kan ik wel snappen en kan idd. vervelend zjn als je eenzelfde accuraatheid verwacht van alle punten. En je hebt de 'red ring of fire' ook nog.
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

Comment

Waar ga je de camera voor gebruiken is eerder de vraag.

1D is beter voor sport, natuur, vogels en vliegtuigen.

5D is beter in video, portret en landschap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                          Waar ga je de camera voor gebruiken is eerder de vraag.

1D is beter voor sport, natuur, vogels en vliegtuigen.

5D is beter in video, portret en landschap.
                          Voor sport en voor vliegtuigen zeker niet, voor vogels, natuur en landschappen vooral.
                          Een van onze volgende reizen gaat naar Costa Rica; wat betekent dat er adembenemende landschappen op programma staan, alsook vogels , macro,enz.
                          Vraag is of ik er de meerprijs voor over moet hebben om te kiezen voor de 1DM3.
                          Ik ben en blijf een hobbyfotograaf die het er mss wel voor over heeft, nu neig ik meer naar de 5DM2 die volgens sommigen even snel zou zijn dan de 40D waarvan ik vind dat hij toch ook vrij snel is , vooral in combinatie met de 70-200(2.8). Langs de andere kant , met de 1DM3 verlies ik maar een stuk van mijn crop, en dit kan doorslaggevend worden in mij uiteindelijke keuze.

Comment

ik lees veel over de matige AF van de 5Mk2, ik heb er naast mijn 7D ook laatst 1 aangeschaft en de proef met de AF op de som genomen, ik doe veel marathon schaatsen bij hoge iso (waar de MK2 trouwens super in is) ik heb hooftzakelijk het bovenste scherpstelvakje gebruikt, waar vele van jullie een negative ervaring mee hebben, ik heb er zelf zeer goed mee kunnen werken, op dit linkje heb ik het marathon schaatsen vast gelegt, bij iso's van 1600 tot bij het donker alleen kunstlicht 4000iso.
                            samen gevat, voor mij is de 5MK2 een super camera ook goed inzetbaar voor snelle beelden, alleen niet bij sporten als voetbal, en tennis, waarbij je een aantal beelden snel achter elkaar moet nemen, om zo een moment niet te missen, daar is de 5MK2 niet snel genoeg voor met zijn 3.9 bps.
                            en daar gebrijken we de 7D dan weer voor, maar qwa beeldkwaliteit en scherpte wint de 5Mk2 het van vele..

kijk HIER maar even
                            Last edited by foto-rico; 5 april 2010, 09:12.
                            www.richardroodfotografie.nl

Comment

Working...
                            X