Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop in buitenland - BTW

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop in buitenland - BTW

Hallo

Ik zou graag met een paar collega's enkele Canon 300d's kopen. We denken aan de winkel Crown in Woudenberg, ofwel topfoto in Duitsland.
    Maar hoe zit het met de BTW? Als je in Duitsland koopt, moet je de btw niet betalen, maar hoe werkt dat dan? Moet je dan in België alsnog de 21% BTW betalen?
    Ik wil eigenlijk gewoon met mijn btwnummer dat toestel gaan kopen, en dan ook de btw recupereren. Ik vraag mij af of en hoe dat kan?

Alvast bedankt voor de reactie
    Nikon D70 / AF-S Nikkor 18-70mm

Originally posted by fastrep
    Ik zou graag met een paar collega's enkele Canon 300d's kopen. We denken aan de winkel Crown in Woudenberg, ofwel topfoto in Duitsland.
    Maar hoe zit het met de BTW? Als je in Duitsland koopt, moet je de btw niet betalen, maar hoe werkt dat dan? Moet je dan in België alsnog de 21% BTW betalen?
    Ik wil eigenlijk gewoon met mijn btwnummer dat toestel gaan kopen, en dan ook de btw recupereren. Ik vraag mij af of en hoe dat kan?
    Wanneer je een geldig BTW nummer hebt en je koopt in Duitsland op naam van je bedrijf dan moet je de BTW daar niet betalen. Hier in België moet je natuurlijk wel je aankoop kunnen verantwoorden wanneer deze op je bedrijf is he.
    Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

Awel, nu moet je mij dat toch eens uitleggen
      Ik meende altijd dat het verschil in prijs met NL, L, D eigenlijk alleen te maken had met het verschil in BTW tarief. Als je dan al kompleet die BTW recupereert ... is het nog steeds zinnig om in D je toestel te kopen ???

Gewoon pure nieuwsgierigheid vermits ik toch geen BTW nummer heb
      ---
      darix
      afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
      D70s

Comment

Ik heb geen idee hoeveel geld je bespaard door in Nederland of Duitsland te kopen maar de verschillen in btw zijn respectievelijk 2 en 5%.
        http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

Comment

Ook zonder Btw, in Duitsland zijn ze vaak gewoon goedkoper, vraag me niet hoe het kan maar het scheelt zo'n € 150,- tot € 200,-.
          Ik heb er zelf ook mijn camera gekocht en van het voordeel extra geheugen gekocht.
          Groeten Omega.

www.digiwaart.nl

Comment

ALs je een btw nummer hebt betaal je die niet nee.

Als je er geen hebt zoals ik , dan betaal je gewoon de duitse btw
            Groetjes,
            Arvid

Reis- en fotowebsite

Comment

Originally posted by darix
              is het nog steeds zinnig om in D je toestel te kopen ???
              Goedkopere prijzen door veel grotere afzetmarkt. Vorige week belde ik naar digitalo.de (waar veel van mijn materiaal vandaan komt). Op de vraag of ze nog 2 canons i865 op stock hadden: ein moment bitte, ich gehe mal sehn: ja, kein problem, es gibt nog 324!!!!!! auf lager. 2 dagen later stonden ze voor de deur.
              Wat is het goedkoopste: een plaatselijke handelaar die op bestelling eentje laat leveren, of van die online giganten die een vrachtwagen vol bestellen?

Oli.

Comment

En schrijven ze daar je BTW-nummer op? Verwachten ze dat je het aangeeft in België of als je er eentje kunt voorleggen, kan je buitenwandelen zonder BTW? Waarschijnlijk schrijven ze het op

Maar een weetje want helaas ook geen BTW-nr

Garfield007
                Garfield007 **BD0188BE**
                Canon 300D - 512Mb PQI CF - CANON EF 90-300/4,5-5,6 USM - Canon EF 35-105 - Tamron 2x Convertor

Comment

Ja, ik heb een btw nr en ze leveren dan ook zonder btw. Maar de prijzen die op de site staan is 16% btw inclusief. Alle aankopen binnen de EU van particulieren moeten niet aangegeven worden aangezien je de btw van het land van herkomst betaalt. De reden dat er exclusief btw geleverd wordt, is louter boekhoudkundig. Aangezien er een ander btw tarief gehanteert wordt is het eenvoudiger de fakturen te boeken zonder btw. Dan moet je er geen rekening mee houden - je hebt geen btw betaalt, dus kan je hem ook niet aftrekken - het zijn alleen onkosten )

Oli.

Comment

inderdaad. mijn Dimage A1 gekocht bij topfoto en geen btw betaald, maar ik moet natuurlijk die factuur wel inbrengen in boekhouding (en hopen dat de fiscus er niet over valt )
                    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Originally posted by lapino
                      inderdaad. mijn Dimage A1 gekocht bij topfoto en geen btw betaald, maar ik moet natuurlijk die factuur wel inbrengen in boekhouding (en hopen dat de fiscus er niet over valt )
                      Maar stel dat iemand met een BTW-nr een kodak gaat halen, maar dit nooit echt inbrengt in zijn boekhouding. Kunnen ze dat zien? Der kan toch ongelooflijk van geprofiteerd worden? (Weeral, helaas geen BTW-nr )

Garfield007
                      Garfield007 **BD0188BE**
                      Canon 300D - 512Mb PQI CF - CANON EF 90-300/4,5-5,6 USM - Canon EF 35-105 - Tamron 2x Convertor

Comment

Vaak zie je in het buitenland de vermelding 'tax free'.
                        Kan je dan als toerist zonder BTW kopen?
                        Moet je het dan in Belgie aangeven?Of gewoon uit de verpakking halen en zo binnen brengen?
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Originally posted by garfield007
                          Originally posted by lapino
                          Maar stel dat iemand met een BTW-nr een kodak gaat halen, maar dit nooit echt inbrengt in zijn boekhouding. Kunnen ze dat zien? Der kan toch ongelooflijk van geprofiteerd worden? (Weeral, helaas geen BTW-nr )

Garfield007
                          Als je in het buitenland iets koopt zonder btw moet de handerlaar je vermelden in zijn driemaandelijkse EG btw-listing. Hierin wordt je btw-nummer en het aangekochte bedrag vermeld. Vroeg of laat worden deze gegevens vergeleken met uw btw-aangifte en indien je hier de btw niet aangegeven hebt kan je een controle verwachten.

Wat de btw betreft, moet je deze wel degelijk aangeven (en betalen) in België (apart vak in de btw-aangifte) en kan je deze dan ook recuperen samen met al de andere aftrekbare btw.

Comment

Originally posted by garfield007
                            Maar stel dat iemand met een BTW-nr een kodak gaat halen, maar dit nooit echt inbrengt in zijn boekhouding. Kunnen ze dat zien?
                            Garfield007
                            Alle verkoopbewijzen worden verzameld en naar duane en belastingen gestuurd van land van import. Als je de pech hebt dat ze tijdens een controle uit één van die paar duizend verkoopbons die van jou er uit halen heb je prijs. En waarom zou je, het zijn onkosten. Je kan wel bvb niet als meubelwinkel 25 aankoopfakturen inbrengen van digitale camera's. één of twee is nog uit te leggen -> foto's voor reclamefolder, maar 25????? ik vrees ervoor.

Oli.

Comment

Als ge iemand kent in Amerika die toevallig langs komt voor kerstmis... da's waarschijnlijk de goedkoopste methode...
                              Heb m'n 300D 735 € betaald

Comment

Working...
                              X