Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Kunnen cam's (de 550D?) automatisch verschillende exposures trekken voor HDR pics?
Dan is er nog de tussenoplossing om 1 RAW opname te maken.
En dan via een RAW converter deze met verschillende belichtingsaanpassingen te ontwikkelen.
Het is niet helemaal gelijk met originele opnames met verschillende belichting. Maar het resultaat is wel vrij goed met deze methode ook.
Hmmm...dat lijkt me (in theorie) toch niet veel extra dynamiek te kunnen toevoegen gezien ge met 1 foto in hetzelfde interval blijft zitten ipv 3x een aparte (overlappende) range te gebruiken.
Dan kunt ge die ene raw toch ook gewoon met iets als Adobe Lightroom bewerken om alle kleuren manueel tot hun recht proberen te laten komen lijkt me...niet?
Nu, ik heb der totaal geen ervaring mee eigenlijk en is dus enkel een beredenering op gebied van dat beetje technische achtergrondinformatie wat ik al heb kunnen oppikken ondertussen.
Re: Kunnen cam's (de 550D?) automatisch verschillende exposures trekken voor HDR pics
Simplephotography, ook een BD-lid, heeft daarover (HDR met één opname) de volgende tutorial geschreven: http://www.simplephotography.net/zmisc/HDR.pdf
(opgelet: begint direct te downloaden)
Hmmm...dat lijkt me (in theorie) toch niet veel extra dynamiek te kunnen toevoegen gezien ge met 1 foto in hetzelfde interval blijft zitten ipv 3x een aparte (overlappende) range te gebruiken.
Dan kunt ge die ene raw toch ook gewoon met iets als Adobe Lightroom bewerken om alle kleuren manueel tot hun recht proberen te laten komen lijkt me...niet?
Nu, ik heb der totaal geen ervaring mee eigenlijk en is dus enkel een beredenering op gebied van dat beetje technische achtergrondinformatie wat ik al heb kunnen oppikken ondertussen.
Normaal kunnen RAW convertors meer detail uit die RAW halen.
Als iets zwart (onderbelicht lijkt) dan kan via RAW toch nog bijlichten en vaak extra detail bekomen. Als iets wit (overbelicht lijkt) kan je net vaak toch nog de belichting verminderen en zo minder overbelichting bekomen. Opdeze manier haal je meer dynamiek uit die éne RAW opname. Maar het is inderdaad een rep middel. Als je wat zoekt dan vind je sites waar ze deze met die techniek van verschillende exposures werkt vergelijkt en dan merk je dat je met die laatste er nog net meer uit weet te halen.
En in LR of een ander programma wat details proberen te oplichten/aanpassen kan je niet vergelijken met een HDR principe. Met HDR ga je meerdere opnames samensmelten tot 1 geheel om de grootst mogelijke dynamiek uit de foto te halen. Dat is iets anders dan via een bewerkingsprogramma delen van de foto te dodgen/liften.
Normaal kunnen RAW convertors meer detail uit die RAW halen.
Als iets zwart (onderbelicht lijkt) dan kan via RAW toch nog bijlichten en vaak extra detail bekomen. Als iets wit (overbelicht lijkt) kan je net vaak toch nog de belichting verminderen en zo minder overbelichting bekomen. Opdeze manier haal je meer dynamiek uit die éne RAW opname. Maar het is inderdaad een rep middel. Als je wat zoekt dan vind je sites waar ze deze met die techniek van verschillende exposures werkt vergelijkt en dan merk je dat je met die laatste er nog net meer uit weet te halen.
Blijkbaar is er idd niet enorm veel verschil tss HDR met 1 of met 3 RAW's:
Photographer based in Liverpool City Region focusing on portraits/events/architecture/interiors in the arts sector. Writer of Autistic ADHD Non-Binary journal.
En in LR of een ander programma wat details proberen te oplichten/aanpassen kan je niet vergelijken met een HDR principe. Met HDR ga je meerdere opnames samensmelten tot 1 geheel om de grootst mogelijke dynamiek uit de foto te halen. Dat is iets anders dan via een bewerkingsprogramma delen van de foto te dodgen/liften.
Mijn punt was dat het mij leek dat HDR via 1 RAW toch min of meer hetzelfde resultaat zou moeten kunnen geven als delen van de foto manueel corrigeren. (gezien dat je net dezelfde pixels hebt die je kan aanpassen zonder beperkingen) Nu ik heb nog nooit de belichting van een foto op meerdere plaatsen aangepast, enkel over de foto in't geheel; dus ik weet ook niet hoe effectief dat bruikbaar is. Zal eens met LR moeten prullen.
Re: Kunnen cam's (de 550D?) automatisch verschillende exposures trekken voor HDR pics
laten we het heel simpel houden en terug naar de eerste vraag:
Elke dslr kan "automatisch" een hdr maken.
Elke dslr heeft een bracketing functie
Elke dslr heeft een continue opnamen funtie.
Stel je camera in op diafragma voorkeur (of volledig manueel)
Stel de bracketing in op het aantal stops dat je wil
stel je continue opname in.
zoek een goede steun; muur, boom of zoiets, neem je camera goed vast, haal diep adem en adem langzaam uit. Als je longen leeg zijn druk dan op de ontspanknop en houdt die vast tot er 3 opnames gemaakt zijn.
Voila, je automatische hdr.
Photomatix kan een klein beetje verschil in positie nog redelijk goed bewerken maar als je dit goed doet is dat niet nodig.
Moeilijker moet dat niet zijn.
Beste is en blijft natuurlijk alles manueel en vanaf statief.
Toestellen welke over ingebouwde HDR beschikken zijn de pentax-k en k-x, de sony a500 a550 en de a450. Een zeer nuttige functie, kan ook gebruikt worden om op een degelijke wijze (zonder enig detail verlies) ruis te reduceren op hoge ISO.
(HDR beeld wordt intern in de camera samengesteld uit meerdere opnames onder controle van het toestel)
programma's zoals photomatix en easyHDR zijn niet slecht maar detail verlies is toch niet verwaarloosbaar.
Tone mapping, onderdeel HDR workflow, is niet eenvoudig, is meestal overdone, dit kan mooi zijn om bepaalt effect te krijgen maar vraag heel wat ervaring om tot betere resultaten te komen.
pseudo HDR of HDR van 1 opname kan goede resultaten geven en biedt de mogelijkheid om meer uit RAW te halen als men ook hier de tone mapping goed onder controle heeft. HDR van verschillende opnames geeft veel veel veel betere resultaten.
als we volgende opnames nog eens bekijken
Photographer based in Liverpool City Region focusing on portraits/events/architecture/interiors in the arts sector. Writer of Autistic ADHD Non-Binary journal.
Dan zie je dat het verschillen zeer groot zijn. Als je stenen gevel neemt, die is niet om aan te zien in het 1HDR voorbeeld, kleuren zijn totaal verlopen, ook is de detail in de blauwe muur volledig verloren gegaan.
Daar zijn manieren in PS om tot betere resultaten te komen als een groter HDR bereik de echte bedoeling is.
Ik heb er nog nooit één gehad die dat kan en ook die ik nu heb kunnen het niet.
oke, sorry, ik ben tekort door de bocht gegaan.
Wat ik bedoelde is dat elke dslr vrij gemakkelijk de 3 opnames kan leveren die je nodig hebt om dan in photomatix of iets anders een samengestelde hdr te maken.
Het automatisch samenvoegen in de camera doen de meesten inderdaad niet.
laten we het heel simpel houden en terug naar de eerste vraag:
Elke dslr kan "automatisch" een hdr maken.
Elke dslr heeft een bracketing functie
Elke dslr heeft een continue opnamen funtie.
Stel je camera in op diafragma voorkeur (of volledig manueel)
Stel de bracketing in op het aantal stops dat je wil
stel je continue opname in.
zoek een goede steun; muur, boom of zoiets, neem je camera goed vast, haal diep adem en adem langzaam uit. Als je longen leeg zijn druk dan op de ontspanknop en houdt die vast tot er 3 opnames gemaakt zijn.
Voila, je automatische hdr.
Photomatix kan een klein beetje verschil in positie nog redelijk goed bewerken maar als je dit goed doet is dat niet nodig.
Moeilijker moet dat niet zijn.
Beste is en blijft natuurlijk alles manueel en vanaf statief.
Groeten, Bert
Bert, een vraagje.
Kan je een DSLR dan niet op HDR of Bracketing zetten zodat ie drie opnames maakt met verschillende door jezelf ingestelde stopverschillen ??? Dat zou pas erg zijn, ik heb dit namelijk op mijn compaktje G10 wel zitten !!!
Als ik dit met mijn G10 op statief doe, dan beweegt ie voor geen mm tijdens de 3 opnames. Dat zou een DSLR toch ook moeten hebben. Indien niet, dan schakel ik niet over naar DSLR. Wanneer je tussen elke opname aan je camera moet prutsen beweegt ie sowieso, zelfs op een statief.
Bert, een vraagje.
Kan je een DSLR dan niet op HDR of Bracketing zetten zodat ie drie opnames maakt met verschillende door jezelf ingestelde stopverschillen ??? Dat zou pas erg zijn, ik heb dit namelijk op mijn compaktje G10 wel zitten !!!
Als ik dit met mijn G10 op statief doe, dan beweegt ie voor geen mm tijdens de 3 opnames. Dat zou een DSLR toch ook moeten hebben. Indien niet, dan schakel ik niet over naar DSLR. Wanneer je tussen elke opname aan je camera moet prutsen beweegt ie sowieso, zelfs op een statief.
Denk dat her hier ging over 't feit dat veel DSLR's (de meeste) niet zelf een HDR compositie konden maken van een groepje pics, maar dat ze zelf wel bracketing ondersteunen.
In de M stand en op BULB zetten , op statief met draadontspanner en een opname of 7 a 8 of meer, wat je nodig hebt om te gebruiken voor HDR,histogram bekijken en beginnen met streep zwart en eindigen met streep wit,dus eerste opname maken en telkens sluitertijd verdubbelen,f/kiezen(f/8 of f/11),zeker geen AWB gebruiken,ieder andere optie geen probleem en in RAW , bewerken met photomatix en je zal prachtige resultaten hebben(horloge met chronometertje aan te raden) tenzij je een ontspanner hebt met chrono,good luck
Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D
Bert, een vraagje.
Elke DSLR kan bracketing aan zoals je zelf beschrijft. En, uiteraard, vanaf statief is dat veel beter.
Er zijn recent een paar nieuwe DSLR's op de markt gekomen die ook automatisch een HDR maken (ik weet zo niet welke)
(horloge met chronometertje aan te raden) tenzij je een ontspanner hebt met chrono,good luck
Euhm...moet ik straks nog een nieuw horloge gaan kopen met chronometer ofzo?
Hehe, nee, ik snap dus echt niet wat ge hier mee bedoelt. Met de andere dingen die ge schreef kon ik u wel volgen anders.
Vandaag of morgen toch een 5d mark II aanschaffen ipv die 550D. Voor partyfotografie en andere low light toestanden lijkt me die toch veel meer geschikt eigenlijk.
Euhm...moet ik straks nog een nieuw horloge gaan kopen met chronometer ofzo?
Hehe, nee, ik snap dus echt niet wat ge hier mee bedoelt. Met de andere dingen die ge schreef kon ik u wel volgen anders.
Vandaag of morgen toch een 5d mark II aanschaffen ipv die 550D. Voor partyfotografie en andere low light toestanden lijkt me die toch veel meer geschikt eigenlijk.
Groeten
Om je tijd in het oog te houden natuurlijk,in de BULBstand moet je zelf mee tellen als je de ontspanner in drukt en wil bepalen wanneer je je ze terug loslaat.
Dan is het interessanter om een chronotje bij te hebben wanneer je telkens verdubbeld,
zie je al tellen als je 2 minuten nodig hebt
Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D
Comment