Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad gevraagd aan 'kenners'

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raad gevraagd aan 'kenners'

Hallo allemaal, graag had ik jullie kenners-advies gewenst indien mogelijk.

Ik had mij graag een digitale reflexcamera aangeschaft.
    Van mijn opa heb ik destijds een Nikon F-401 gekregen met daarbij 2 lenzen (35-70mm en 70-210mm. Ter info: mijn opa heeft die destijds (1988) aangekocht aan 25175 belgische franken (weet wel niet als die grote lens ook in die prijs zit)

Ik dacht dat ik de lenzen zou kunnen behouden, maar na info bij Saturn in Kortrijk (waar een promo lopende is op een Nikon D3000) blijkt dat deze lenzen niet te gebruiken zijn op de Nikon digitale reflexcamera's zoals bijvoorbeeld de D3000.

Daar ik niet zoveel van camera's weet had ik graag jullie tips en advies gevraagd ...

Mijn eisen voor het toestel: mooie deftige kwaliteit voor regelmatig gebruik zoals bijvoorbeeld verjaardagen, communie enz ... doch geen wekelijks gebruik ...
    Graag een accu die een tijdje meegaat en niet al te ingewikkeld gebruik ...
    Filmoptie is onbelangrijk. Mijn maximum budget is 600 euro.

In het Makro-blaadje (dat nu al online te bekijken is) staat een Nikon D3000 met een 18-55 lens, 55-200 lens, tas en 4gb memorycard aan 599 euro ...

Mijn specifieke vragen:
    - Is dit goed qua prijs-kwaliteit?
    - Koop ik niet beter een Canon of Lumix? Zoja welke ...?
    - Koop ik dit beter via fotografenwinkel, of zou ik dit ook durven aankopen bij bijvoorbeeld Makro, Redcoon ...
    - Zou ik nog mijn Nikon F-401 met 2 lenzen kunnen verkopen (prijs?) of is hiernaar totaal geen vraag meer naar nu alles digitaal geworden is

Veel vragen ik weet het, maar ik hoop dat jullie mij kunnen verderhelpen.
    Mijn neefje doet op 1 mei zijn eerste communie en tegen dan zou ik graag een toestel gekocht hebben ...

Vriendelijke groeten,
    Peter V

Re: Raad gevraagd aan 'kenners'

Sorry maar die kerels weten niks van hun vak, je kan ze wel gebruiken uiteraard moet je dan wel alles manueel doen maar het lukt zeer goed en van kwaliteit zijn die lenzen veel beter!
    Maar inderdaad je kan wel beter ook autofocus lenzen kopen, maar houd de lenze gerust bij want van kwaliteit zijn ze veel beter!
    Hier een voorbeeld met een 50mm f1.8 lens (van 1976-78) en alles dus manueel en zonder autofocus:

En deze met een 135mm f2.8 lens (van 1974-76) ook zonder autofocus en alles manueel.

En dat is met een D90 en D40, dus zoals je ziet die verkoper kent niks van zijn vak.
    Maar ik zou ook wel een kit lens kopen want manuele focussen is wel veel trager en minder precies als autofocus lenzen.

Nu heb ik wel eens gekeken en die lenzen zijn niet eens zou oud.
    Kan je een foto exacte informatie over de lens eens hier zetten zodat ik het zeker weet, maar ik denk zelfs dat je alleen zal manueel moeten focussen op een D3000 en op een D90 zal het volledig werken.
    Als je de exacte informatie hier zet dan kan ik zeker zijn, liefste de naam, is het af, ai, ai-s .

Oh en hoe stom is het dat ik geen foto van een bepaalde grote mag uploaden ??? DIT IS EEN FOTOGRAFIE FORUM!
    Last edited by aradilon; 22 maart 2010, 21:34.

Comment

Dank voor je reactie Aradilon. Misschien een domme vraag maar: hoe bedoel je "manueel" doen ...Om een foto met manuele focus te maken, is dat doenbaar? Of ben je daar enige minuten mee bezig? Is dat dan eenmalig instellingen doen ofzo? Of voor elke foto?

Moet er dan ook een soort 'tussenstuk' gebruikt worden om die analoge lens op de digitale camera te zetten?

ps.

Eerste lens: AF Nikkor 35-70mm 1:3.3-4.5
      Tweede lens: AF Nikkor 70-210mm 1:4-5.6

Comment

tussenstuk gaat niet nodig zijn.
        heb je zelf met die nikon F401 gewerkt?

AF wilt zeggen autofocus. Veel kans dat het op een D90 gaat werken (D40, D50, D60, D3000 en D5000 enkel manuele focus)

Dat ze zeker onbruikbaar zijn is sowieso onzin. Ik zou niet in die winkel teruggaan waar ze je zo een onzin vertellen om een nieuwe lens te kunnen verkopen.

Wat ik zou doen: D90 met kitlens breedhoek kopen (bv 18-55 f3.5-f5.6 AF-S VR). Volgens mij kan je je beide lenzen dan nog volledig gebruiken, maar zeker met manueel focussen.
        Manueel focussen is iets dat je moet oefenen. Ik werk tegenwoordig er veel met primes (lenzen waar je niet mee kan zoomen) en ik kan zonder door de zoeker te kijken ongeveer zeggen wat er gaat opstaan. Dat kan je ook niet van eens 2 keer met zo een lens te werken. AF is wel veel gemakkelijker

Koop ik niet beter een Canon of Lumix? Zoja welke ...?
        lumix is toch een compact toestel dacht ik? of vergis is mij
        in elk geval: als je de lenzen nog wilt gebruiken MOET je nikon kopen (tenzij je met zotte adapters gaat werken die meer waard zijn dan de lenzen- Geef je de lenzen op, kan je kiezen wat je wilt (van merk en type).
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
          tussenstuk gaat niet nodig zijn.
          heb je zelf met die nikon F401 gewerkt?
          Dag Tyrr. Met die F-401 heb ik nooit zelf gewerkt, eigenlijk via mijn vader doorgekregen ...

Die D90 valt wel redelijk duur uit zie ik op Redcoon. Gaat mijn budget te boven. Hoger dan 600 euro wil ik niet gaan. Een D3000 zal dan beter zijn qua prijs.

Ik had die toch liever bij een fotograaf aangekocht. Dan kan ik die twee lenzen meenemen en hem het probleem voorleggen.
          Iemand tips voor een goede vakman regio Gent-Deinze ?

Wat is trouwens het verschil tussen een 18-55 VR en een 18-55 II ?

Comment

Met manuele focus bedoel ik dat je zelf moet focussen om je onderwerp scherp te hebben, maar de foto's hier boven zijn zo gemaakt dus het gaat wel hoor en Nikon heeft links onder in de zoeker een groen bolletje dat stilstaat als je focus goed zit.
            Met manueel bedoel ik dat je de sluitersnelheid en het diafragma zelf moet instellen.
            En die lenzen gaat dat zelfs niet nodig zijn, wel zelf moeten focussen met de D3000 met een D90 zou het wel autofocusen.
            Als ik jouw was zou ik ofwel een D90 kopen ofwel zoeken naar een 2de hand D80!

Nikon heeft zijn camera's (tot nu toe) gemaakt dat elke nieuwe camera de oude lenzen ook kan gebruiken zonder hulpstukken.

Comment

ik zou me niet vastpinnen op deze twee lenzen... zo super zijn ze ook niet hoor!

koop jezelf een D3000 met twee kitlenzen 18-50mm en 50-200mm en je hebt al wat je moet hebben om te starten...
              Alle problemen van de baan en voor de oude lenzen samen kan je misschien nog 100€ krijgen met een beetje geluk
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Hallo Peter,

Ik heb net hetzelfde voor als jij. Zelf heb ik een F401x met dezelfde lenzen. Nu wil ik mij een digitale reflexcamera aankopen.

Ik heb mijn vraag gesteld aan een gekende Antwerpse fotozaak en dit was het antwoord dat ik terug kreeg: Alle autofocus lenzen passen op de recente digitale reflex toestellen, alleen gaat de automatische scherpstelling pas werken voor de D90, D300s, D700, D3 reeks. En je moet je brandpunten vermenigvuldigen met een factor 1.5. Dus voor de basis lens van je F401 is dat niet zo interessant. 28-80mm wordt 42-120mm mvg team Grobet

Nu ga ik een D90 kopen en de verkoper (in Edegem) raadde me de lens 15-55mm aan. Dit komt momenteel op 759 ofwel met de 15-55mmVR aan 799 euro.

mvg
                Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
                  Nu ga ik een D90 kopen en de verkoper (in Edegem) raadde me de lens 15-55mm aan. Dit komt momenteel op 759 ofwel met de 15-55mmVR aan 799 euro.

mvg
                  die bestaat niet...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

ik gok op een tikfout
                    de 5 staat nogal kort bij de 8, en als je dan een 18-55 zegt, die bestaat wel
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeterVerspeurt Bekijk bericht
                      Dag Tyrr. Met die F-401 heb ik nooit zelf gewerkt, eigenlijk via mijn vader doorgekregen ...

Die D90 valt wel redelijk duur uit zie ik op Redcoon. Gaat mijn budget te boven. Hoger dan 600 euro wil ik niet gaan. Een D3000 zal dan beter zijn qua prijs.

Ik had die toch liever bij een fotograaf aangekocht. Dan kan ik die twee lenzen meenemen en hem het probleem voorleggen.
                      Iemand tips voor een goede vakman regio Gent-Deinze ?

Wat is trouwens het verschil tussen een 18-55 VR en een 18-55 II ?
                      www.artencraft.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeterVerspeurt Bekijk bericht
                        In het Makro-blaadje (dat nu al online te bekijken is) staat een Nikon D3000 met een 18-55 lens, 55-200 lens, tas en 4gb memorycard aan 599 euro ...
                        Lijkt me ideaal voor wat je het wil gebruiken: compleet, eenvoudig in gebruik en binnen je budget
                        Tenzij je tweedehands wil gaan....

L.
                        http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

Ja als je een D80 tweedehands koopt dan kan je die lenzen ook gebruiken en kwa fotokwaliteit is die beter dan de D3000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                            ik gok op een tikfout
                            de 5 staat nogal kort bij de 8, en als je dan een 18-55 zegt, die bestaat wel
                            Oeps, inderdaat een tikfout. Moet 18-55 zijn.

Btw. ik ga voor de 16-85mm wat weer een duurder kostenplaatje geeft, helaas.
                            Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
                              Oeps, inderdaat een tikfout. Moet 18-55 zijn.

Btw. ik ga voor de 16-85mm wat weer een duurder kostenplaatje geeft, helaas.
                              Maar dan heb je wel een betere lens hoor.
                              Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Working...
                              X