Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze tussen Canon 7D en de 5DII.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• keuze tussen Canon 7D en de 5DII.

Ik zit nu al een poosje te dubben over de aanschaf van een nieuwe camera.
    De twee camera's die ik in gedachten heb zijn de Canon Eos 7D en de Canon Eos 5DII.
    Op dit moment maak ik gebruik van de Canon Eos 30D en de 40D.
    Ik wil graag eens weten wat het voordeel zou zijn om over te gaan naar een full frame camera.
    Ik volg op dit forum al een tijdje hier enige discussies over maar ik kom er nog niet helemaal uit.
    Er zit in de vele testen over beide toestellen nogal wat verschil en ik denk dat dit ook een kwestie van persoonlijke smaak is.
    Ik fotografeer veel in de natuur ga hem ook weer veel gebruiken komende vakantie periode in Disneyworld,Florida.
    Dus er zit nogal wat verschil in toepassingen .
    Ik hoop op enkele duidelijke tips die me in de goede richting kunnen sturen aangezien ik totaal geen ervaring heb tot nu toe met een Full Frame camera.

Re: keuze tussen Canon 7D en de 5DII.

Ik heb hier ook héél lang over nagedacht ... gebruikte 2 40D's voor mijn autofotografie, ik heb uiteindelijk toch voor de 5dII gekozen omdat deze echt wel beter is voor hoge iso (wat vooral nuttig is bij indoor events)

Ik heb vandaag nog effe de 100-400 op de 5dII gezet, en op 400mm is deze echt héél scherp, ben nog altijd zeer tevreden over mijn aankoop. Enig minpuntje, de grip voor de 5dII is echt wel duur, en de tweede batterij ... die heb je eigenlijk niet nodig om heel eerlijk te zijn .

Ik heb een tweede batterij gekocht, maar die gaan zo lang mee dat je gerust met maar eentje kan werken, 1000 shots is geen enkel probleem (per batterij hé) en met de status kan je perfect nakijken hoeveel shots je al gemaakt hebt en hoeveel percent er nog overblijft.

Nu de batterij van de 7d en de 5dII zijn wel dezelfde, dus die functionaliteit heb je zowieso. Ik heb de 5dII nog niet kunnen testen voor sport fotografie (autoracing), dus daar kan ik je geen advies op geven ... maar ik verwacht dat de 7d hier wel beter zou zijn, alhoewel ik al dikwijls gehoord heb dat de AF van de 5dII zeker niet trager is dan die van de 40D, en met deze laatste kan ik toch prima mijn plan trekken op Spa of Zolder, dus ik verwacht niet echt problemen ... heb nog altijd mijn 2e 40D voor de telelens, dus dat is geen probleem.

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ik heb mijn 20D verkocht en een 7D aangekocht. Ben super tevreden met mijn aankoop. De technische evolutie is enorm, vooral de veel betere lichtmeting tov mijn 20D maakt mij erg blij. De ruis bij hogere isowaarden is wel een feit, dan zwier ik de externe flash erop.

En hou er rekening mee dat er nieuwe groothoeklenzen op komst zijn zoals de Sigma 8-16 voor cropcamera's.

Comment

Ik heb sinds 3 weken een 5DkII (had een 10D) en ik moet eerlijk zeggen dat FF mij erg goed bevalt.
        Op de een of andere manier is de scherpte diepte mooier en in combinatie met de 70-200L 2.8 krijg je een prachtige bokeh.
        De AF van de 5DmkII is alles behalve traag. Natuurlijk is de AF van de 7D nog sneller, maar ik kan met het grootste gemak foto's van kids in aktie nemen (rennend) en vogeltjes fotograferen.
        De ISO...waanzinnig. Zonder flits, op ISO 4000 heb ik nog mooie zuivere foto's zonder ruis. Ik heb geen flits nodig.
        Ja jeeh, ik ben gewoon helemaal in luv op mijn 5DmkII. Wat een camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hummerfan Bekijk bericht
          Ik volg op dit forum al een tijdje hier enige discussies over maar ik kom er nog niet helemaal uit.
          Ik denk dat je er dan nooit uit komt, want alle argumenten zijn al zo vaak voorbij gekomen

Naar een winkel en vastpakken en kijken kan misschien helpen, nadat ik ongeveer 10sec een D700 vast had wist ik het wel.....
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ben ook aan 't twijfelen. Mijn 17-55 is zo scherp Ik kan er moeilijk afstand van nemen en over te stappen naar FF.
            Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik denk dat je er dan nooit uit komt, want alle argumenten zijn al zo vaak voorbij gekomen

Naar een winkel en vastpakken en kijken kan misschien helpen, nadat ik ongeveer 10sec een D700 vast had wist ik het wel.....
              Lekker gevoel is dat toch he
              Ik moet tot mijn spijt bekennen dat ik niet echt gewerkt heb met Nikon, ik zou er best eens een weekje mee rond willen huppelen. ( dat is geen hint)

Comment

@LamboCars, ik denk dat ik wel een grip er op moet gaan zetten om de camera goed en prettig vast te houden.
                Ik heb hem er nu ook op zitten en ik ben hem gewoon nodig anders zit ik met mijn pink een beetje doelloos te spelen omdat ik iets te grote handen heb.
                Ik zit er een beetje mee met de overstap omdat ik nu een aantal L-lenzen in mijn bezit heb en er nog meer uit wil halen en niet alleen het middengedeelte.
                Er zit nu in mijn tas een EF 24-105 F/4L IS, EF 70-200 F/2.8 L IS., en de EF 100-400 F 4,5-5.6 L IS.
                Last edited by hummerfan; 13 maart 2010, 19:55.

Comment

Korte reactie, gezien je lenzen zou ik naast 40d opteren voor 5d mark II.
                  Je zal na analyse van je files (liefst raw) merken dat je 5d steeds meer zal gebruiken
                  We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                  Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

Met die lenzen zou ik ook geen moment twijfelen
                    5DmkII

Comment

Iedereen die nu een 7D heeft zegt dat je een 7D moet kopen.
                      Idereeen die nu een 5DII heeft zegt dat je een 5DII moet kopen.
                      Iedereen die nu een D700... enz.

Ik zeg dat je een 5DII moet kopen.

Comment

Als je nog betaalbare lange tele wil voor wildlife bv de 7D, de snellere AF en meer bps zijn ook een belangrijke plus
                        Maar het blijft een crop, bij hoge ISO gaan je details sneller achteruit

Als je dat vooral nodig hebt, en je niet boven 300mm tele gaat, is de 5D II niet duur voor een FF

De 7D is meer een all-roundcamera, je krijgt veel voor je geld
                        Van bouw en mogelijkheden is hij ook iets beter dan de 5D II (want recenter)

Comment

Ik zie hier dus een grote groep toch is gegaan voor de Canon 5DII.
                          Wat mij ook is opgevallen tijdens het lezen van vele testverslagen is dat de L-klasse lenzen er beter voor de dag komen dan op de 40D ,scherper en helderder.
                          Heel vaak ook de 24-105 mm F/4 L IS die nu beter word gewaardeerd.
                          Heeft dat nu te maken met de grotere sensor of is het totale plaatje een heel stuk beter.
                          Negatief blijft meestal de wat mindere autofocus dan de 7D maar word in de meeste gevallen geaccepteerd.
                          Ook kom ik nogal eens de klacht tegen dat de RAW-files slecht worden gelezen of niet.
                          Ik werk nog met het eenvoudige Photoshop Elements,kan ik die problemen ook verwachten of is er een oplossing voor.
                          Want ik neem aan dat het grootste gedeelte toch hoofdzakelijk op RAW zal werken.
                          Ik weet dat ik nogal wat vraag maar met zoveel kennis hier is toch prettig om in het goede pad te geraken voor een toch wel stevige aankoop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
                            Ben ook aan 't twijfelen. Mijn 17-55 is zo scherp Ik kan er moeilijk afstand van nemen en over te stappen naar FF.
                            Dat gevoel had ik ook, op mijn 40D was de 17-55 inderdaad net een fractie scherper dan mijn 24-105 ... maar eenmaal op de 5dII schitterde de 24-105 zo goed dat ik zelfs mijn 17-55 verkocht heb ... iets wat ik pakweg zes maanden geleden zelfs niet zou overwegen !

Oorspronkelijk geplaatst door hummerfan Bekijk bericht
                            Ook kom ik nogal eens de klacht tegen dat de RAW-files slecht worden gelezen of niet.
                            Ik werk nog met het eenvoudige Photoshop Elements,kan ik die problemen ook verwachten of is er een oplossing voor.
                            Daar moet je natuurlijk rekening mee houden, een raw van de 5dII is gemiddeld zo'n 20mb groot, dan loopt de hard disk snel vol hoor (kan er van meespreken, heb maar 500gb intern en dat is echt limiet, heb wel 4tb extern gelukkig) en vermits ik nog met CS3 werk kan ik de raw files niet rechtstreeks in PhotoShop of Bridge binnenhalen, maar je krijgt DPP erbij hé.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik eigenlijk DPP nooit gebruikt heb, ik haal altijd mijn raw door DxO en de 'betere' beelden door ACR, maar daar wringt het nu dus, mijn update naar CS4 is in backorder (begrijp ik niet, maar ok) dus ik kan ACR niet meer gebruiken, en heb van DxO de Elite versie moeten aankopen (upgrade van 99 $ dacht ik) om de 5dII te kunnen verwerken.

Noodgedwongen heb ik maar DPP geïnstalleerd (met de recente update) en ik moet toegeven dat je daar toch héél mooie resultaten mee kan behalen, dus ga het zeker meer gebruiken ... daarmee is jouw probleem dus opgelost hé, gebruik DPP voor de omzetting van raw naar jpg en daarna kan je perfect in PSE verderwerken

Maar blijf er rekening mee houden dat 20mpx serieus grote bestanden geeft, je PC (of Mac) heeft er echt wel werk mee, ik overweeg zelfs om een nieuwe PC aan te kopen, en de mijne is nog geen twee jaar oud ... een Dell met 2tb HD intern en 8gb ram kost maar 1000 Euro tegenwoordig, met een Intel i7 processor ... die moet toch beter deze bestanden aankunnen denk ik, mijn huidige PC heeft welgeteld een minuut nodig per raw in DxO ... loopt lekker op dan hoor.

Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ik gebruik een 7D met alleen "maar" L lenzen (behalve 10-22) van 16mm tot 500mm
                              Ik heb die keuze bewust gemaakt zodat ik naderhand, wel of niet, een ff (erbij) zou aankopen en zodoende mijn lenzen niet hoef te verkopen omdat ze niet meer zouden passen.
                              Persoonlijk nog geen problemen gehad door "verkeerde" lenskeuze.

7D of 5DII files zijn groot en je pc zal er zijn werk mee hebben, inderdaad. Bij mij draait hier dan ook alles op een Intel I7-940 en deze heeft daar geen problemen mee. Windows en de programma's draaien op een WD Raptor van 150 GB. Qua opslag heb ik 3 Tb intern en 3 Tb extern, die externe worden dan nog eens gespiegeld (RAID 1) op nog eens extra 3 Tb extern.

grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                              X